AppleMark
AppleMark ()

Strejken kan stoppes for otte kroner om måneden

Send til
Debat  70
Anbefal
Hvis alle voksne danskere betalte otte kroner mere om måneden, ville der være nok penge til at opfylde de strejkendes krav om ekstra løn.

Onsdag den 23. april 2008, 22:19

Aflyste operationer på hospitalerne og ældre, som ikke kan komme i bad. Strejken rammer både unge og gamle danskere i disse dage, fordi de offentligt ansatte vil have mere i løn.

En ekstra lønstigning, der svarer til otte kroner per skatteyder om måneden, viser en beregning, som Nyhedsavisen har lavet på baggrund af tal fra fagforeningerne.

Striden handler i bund og grund om, at FOA og Sundhedskartellet vil sikre deres medlemmer 1,28 milliarder kroner oveni det allerede tilbudte beløb.

- Jeg er helt overbevist om, at danskerne gerne vil betale de otte kroner ekstra. Der er selvfølgelig ingen, der vil betale mere skat end nødvendigt, men hvis vi for otte kroner kan slå hul i uligelønnen, så tror jeg, de fleste ville sige ja, siger formand for FOA, Dennis Kristensen.

Formanden for Dansk Sygeplejeråd og Sundhedskartellet, Connie Kruckow, mener heller ikke, at otte kroner er meget. Hun henviser til en meningsmåling, som Megafon har foretaget for TV2. Den viser, at 80 procent af de 673 adspurgte danskere har sympati for de strejkende.

- Det er jo fantastisk med den opbakning. Jeg tror, vi har ramt ned i noget, der klart opleves som uretfærdigt, siger hun om kampen for de ekstra lønkroner.

Skattestoppets skyld

Hos modparten, Danske Regioner, er man enig i, at otte kroner om måneden ikke lyder af meget.

- Hvis man stiller det op på den måde, er der ingen, som vil sige, at otte kroner er meget. Men vi har et skattestop i dette land, som befolkningen støtter op omkring. Befolkningen har allerede talt ved folketingsvalget for et halvt år siden, og bordet fanger, siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen.

Formand for Løn- og Personaleudvalget i Kommunernes Landsforening, Mads Lebech, ønsker ikke at udtale sig.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
24.04-2008 | 11:35 af Bjarne Thyregod
Jakob A - for SOSU erne har kampen længe handlet om flere hænder.

Det har handlet om en ordentlig løn så man kunne rekruttere og fastholde personale til plejeopgaverne.

For sygeplejerskerne kan jeg fortælle at der årligt er sket en rationalisering på 2%. Tilstrømningen til sygeplejerske uddannelsen styrtdykker og antallet af sygeplejersker i Vikarbureauer og på privathospitaer er stærkt stigende.

Og det fordi der er bedre løn, bedre arbejdstider, personale nok og arbejdet er væsentlig mindre krævende.

Det er en meget dyr løsning for regionerne og samfundet med disse privathospitaler, der alene skummer fløden i sundhedssystemet.

At fornægte afgangen fra Sygeplejerskefaget og også fra SOSU erne pga arbejdspresset er da en mulighed, men det bærer præg af at være fortrængning mere end baseret på saglig information.
24.04-2008 | 11:49 af (Slettet bruger)
Tja.

Jeg må med sorg se, de borgerlige har virkelig formået at så splid, Blandt arbejderne!

Arbejderne har aldrig fået noget foræret, de har måtte slås for hver ekstra krone i lønningsposen hver times nedsættelse af arbejdstiden, hver eneste feriedag.

Det er kun sket fordi arbejderne har været solidarisk.

Nu har arbejdsgiverne fået det til at se ud som om arbejderen er en del af familien, givet os fine titler, så nu er den ene ligepludselig ikke arbejder mere, men lønmodtager. godav do med et økseskaft. Så længe de borgerlige kan holde den illusion fast, vil arbejdernes forhold blive forringet.
 
24.04-2008 | 11:59 af (Slettet bruger)
Erling Rasmussen

Det er en uskik, kun at lytte til folk man er enig med, det lære du ikke at forstå andres meninger ved.

Du er nød til at læse andres mening, da du ellers, ikke kan vide om du er uenig.

Lad så være med at påstå du er synsk i dit svar, jeg tror ikke på det overnaturlige.
 
24.04-2008 | 12:02 af Golda Blair
Camillas terminologi er måske et lille bevis på--

hvorfor en højere lønramme ikke er nået....!!

Og til Lydis, som jamrer over kun at have kr 9000

når skatten er betalt--til mad.etc.etc.

Du skal vide--at nogle pensionister uden ATP,friværdi eller forsikringer har kr 7.400 om

måneden til ALT,herunder tøj,husleje,regninger etc.

Iøvrigt kan der her på striben fås saglig information, også vedrørende dette emne,ved at læse

hvad Jacob skriver.
24.04-2008 | 12:10 af (Slettet bruger)
Bea Frank

Til de 7.400 skal du ligge varmehjælp og boligstøtte, der for de fleste ligger mellem 3 og 4ooo tusind om måneden. Tilskud til tand og proteser briller, så det er lidt undervurderet.
 
24.04-2008 | 12:15 af (Slettet bruger)
Bea hvordan i al verden kan du sammenligne løn med pension? Ingen fuldtidsarbejdende får en løn der modsvareren pension. Det er da en gang vås. Vi har en statsminister der går ud med, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det skulle det også gerne kunne. Også for mennesker i sundhedssektoren. Det er lønninge der skal sammenlignes med. Ikke pensionister der har overstået arbejdslivet, børnene, det at samle et hjem sammen o.s.v.
24.04-2008 | 15:44 af Erling Rasmussen
@Leon

Fint nok der bliver hjulpet mange i sundhedssektoren; men der er altså rigtig mange mennesker foruden sygeplejersker, sossuer mm der hver dag gør et godt job og påtager sig ansvar. Jeg kan ikke se hvorfor lige nu sygeplejerskerne skal gøres til noget særligt. Jeg har desværre rigtig mange gange været indlagt på hospital og min egne erfaringer er: Der er kun ca 20% af sygeplejerskerne der virkelig tager deres job alvorligt og gør den indsats som alle påberåber sig at de gør. Jeg har været udsat for fejlpleje, fejlmedicinering arrogance og lygegyldighed i et omfang som ikke klæder sygeplejerskerne. Og mine erfaringer gælder også for plejehjem hvor mine forældre har haft ophold, der er det ikke en døjt bedre.

Så hold mig fra livet med al den snak om at de alle bredt tager ansvar. Men de 20% har jeg stor respekt for men det er jo lige lovligt få, ikke?
24.04-2008 | 15:45 af Victorias Verden
Uha. det var ikke så godt...!

Frit Danmark...

Nej til de store pamperorganisationer...

Nu må Bjørnen snart lægge sin forlorne pels,

og lade de Frie og små komme til...

Frihed til at vælge..

Frihed til at leve..

Frihed til at tænke..

Frihed til at mene...

Stop de store LO,FOA,BUPL og FTF og deres

forlorne rænkespil, fobyd TVANG og Diktatur

i Danmark....

Det er folket der betaler Gildet...
23.04-2008 | 23:08 af Victorias Verden
Gu vil vi da ej betale til deres luksus...

Vi er mange der kun har fra 2600 - 6700 om måneden,

og så skulle vi punge ud af det vi ikke ejer..!

Vi lever nede i bunden og har underskud hver måned og må tage små lån for at forhale gælden ud i fremtiden, så skulle vi betale til dem der har fra 20.000 - 25.000 kr i løn om måneden..

Gu vil vi ej, nu må det sku snart være vores tur til at få en løn eller pension vi kan overleve for,

dette mangeårige lokumsliv vi har ført, bør snart

stoppe, og så må de vandaler der strejker sku tage

sig alvorligt sammen, de burde give flere tusinde hver måned, så os nede i bunden kan få et liv inden vi skal væk herfra,,,!

Hvor burde de skamme sig...!

Dem som hører til middelklassen...!
23.04-2008 | 23:22 af Carsten Svendsen
Lad os høre fra dem, der synes 100kr(+ -) for et lægebesøg er påkrævet!!!
23.04-2008 | 23:30 af Carsten Svendsen
@Camilla

Har du(I) 2600kr eller 6700kr om måneden.

Der "fa`n" til forskel!
23.04-2008 | 23:37 af Danske-A
Hvordan kan man klage over en løn på 20.000 kr. om måneden? Min farmor må klare sig for 7.000 kr.
23.04-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
Danske-A det er næppe en fuldtidsstilling din mor har. Lyder mere som en folkepension.
23.04-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
farmor
23.04-2008 | 23:06 af (Slettet bruger)
Og hvis alle danskere betalte 800 kr. mindre om måneden ville de få det samme i løn som offentlig ansatte i vore nabolande....
23.04-2008 | 23:44 af (Slettet bruger)
Camilla find dig et job. De penge du fortæller at du har lydersom noget vi andre betaler skat til. Der er næppe for din del tale om løn for velkvalificeret arbejde.
23.04-2008 | 23:52 af Victorias Verden
@CSvendsen

6700 kr er det jeg får, men jeg kender flere der

lever for 2600 kr og så har jeg ikke regnet de studerende SU er med, som med ca. 1300 kr md,

hvor deres forældre har under ca. 100.000 om året til sammen, her lugter der ikke godt i bageriet...

Men så er der jo dem der slynger den ud at man bare kunne havde sat sit kryds det rigtige sted, eller havde taget en anden uddannelse...

Der er så mange skævheder i samfundet, og de strejkendes flæberi er intet i sammenligning

med dem der ligger i bunden...
23.04-2008 | 23:57 af Victorias Verden
@Bitten

Har prøvet i 3 år nu, og det beskæftigelsesministeren går og praler med at der er arbejde til alle, det er en lodret løgn at slynge ud i hovedet på os, borgere der ikke får noget fordi vi er gamle....

Vi sku gerne, og er villig til at lave alt forefaldende arbejde på Hospital,Plejehjem

ikke bange for at tage fat og giver mig gerne tid til at hygge om de svage derude..

Men Den Store Bjørn bestemmer, og deres regler er Lov i et land der påstår at have frihed til at vælge..

Sådan er det bare, og det er sku noget skidt..1
24.04-2008 | 00:02 af (Slettet bruger)
Eller, hvis alle FOA medlemmer meldte sig ud af FOA og ind i Kristelig Fagforening istedet, så ville de spare 3400,- hver årligt, hvilket næsten dækker forskellen fra de tilbudte 12,8/13,9% op til de ønskede 15%.

Voila, krisen er løst og den eneste taber er fagforeningspamperen Dennis Christensen og de øvrige igler der lever af andres arbejde.
24.04-2008 | 00:04 af (Slettet bruger)
Det er også OK Camilla. Men så er det noget flot at fortælle om hvad DU ikke vil betale til, når virkeligheden er, at det er de strejkende der er med til at betale dig.

Der findes stort set ikke et plejehjem der ikke har brug for afløsere. Så kunne du tænke dig at arbejde på plejehjem kan du sagtens få arbejde der. Tror det ville gavne dig at møde virkeligheden. Ellers kunne du jo gå en af SOSU - oddannelserne. Der vil du få mere i elevløn end du har nu.
24.04-2008 | 00:11 af (Slettet bruger)
Hvorfor skal folk, der tjener mindre end sygeplejesker (hvilket er flertallet af befolkningen) betale for sygeplejeskers  ekstraordinære lønforhøjelser, så de kommer til at tjene endnu mere end gennemsnitslønnen i Danmark?

En sygeplejesker tjener 30.000 om måneden (inkl. pension). Nu holder de syge mennesker som gidsler for få ca. 35.000 om måneden i stedet for ca. 34.000 ved overenskomstperiodens ophør.
 
24.04-2008 | 00:16 af Golda Blair
I SKAMMEKROGEN MED DE STREJKENDE, som tager syge og ældre som gidsler, og går på ganden og råber op for at få deres vilje,præcis som de unge fra  det

såkaldet ungdomshus ! De er barnlige og egoistiske,

trist at folkestemningen er sløv og ufølsom.

Dette bliver nok slettet af Nyhedsavisen !!! Censur????
24.04-2008 | 00:18 af (Slettet bruger)
Jakob sygeplejerskerne på plejehjemmet hvor jeg arbejder tjener under 250.000 om året. Hver gang en middelindkomst nævnes er det tallet 300.000 der er fremme.
24.04-2008 | 00:21 af gitte rasmussen
Vi behøver ikke at betale 8 kr om mdr. der findes masser af penge rundt om i  Ministerierne deres Repræsentationskonto bliver brugt til rødvin sildemadder osv.så en lille lønforhøjelse til de offentlige ansatte kan vel ikke gøre andet skade end at vores politikker ikke går rundt og indtager alkohold i arbejdstiden.

Derudover så skylder vores Statsminister Anders Fogh Rasmussens  knap 75.000 kroner. til statskassen for spinddoktorer i valgkampen, dem kan vi lægge til.
 
24.04-2008 | 00:26 af (Slettet bruger)
Sygeplejerskerne kunne også få mere i løn hvis deres formand Connie Krukke ikke skulle have over 1 million i løn om året plus frynsegoder for yderligere ca. 1 mill oveni. Hun kunne jo begynde at betale husleje for den superlækre penthouse lejlighed hun har beviliget sig selv på medlemmernes regning. Altså en husleje der svarer til hvad den ville koste på boligmarkedet, ikke bare et symbolsk beløb.
24.04-2008 | 00:30 af (Slettet bruger)
Her er lidt mere info om fagforeningspampernes luksusliv:

http://www.politikerlede.com/fagforening.htm

Der er et stort afsnit om Dansk Sygeplejeråd og Connie Krukke et godt stykke nede. Hun er klart blandt de mere grådige pampere.
24.04-2008 | 00:33 af Victorias Verden
@Bitten

For det første så har jeg ikke selv valgt at være

ledig men er det på grund af svagelighed,Slid efter 43 års arbejde samt andre skavanker, men mener at jeg sagtens kan udrette lidt de sidste

år inden jeg står af, dog med visse begrænsninger,

og mindre arbejdstid.

Jeg har søgt og Jobkonsulenterne og Praktikpladserne giver ikke andet end en kold

dukkert, ingen vil ansætte en gammel nedslidt.

Uddannelse vil være tilendebragt når jeg er

folkepensionist, og er ikke nogen løsning for

den korte tid der er tilbage.

Iøvrig, så har jeg friviligt hjulpet de dårligt

stillede i samfundet ulønnet i ca. 17 år i en

tjeneste jeg havde ved siden af jobbet.
24.04-2008 | 00:37 af Peter Felding
For blot 1 kr per dansker om måneden lover JEG at lade være med at genere andre mennesker og at passe mit arbejde.

DEAL?
24.04-2008 | 00:38 af (Slettet bruger)
Bitten, jeg beklager, men vi kan ikke bruge anekdotiske erfaringer så meget.

Der er mange fejlkilder. Mange sygeplejesker arbejder eksempelvis deltid. Jeg ved ikke om sygeplejesker på plejehjem tjener mindre end på hospitaler. Tallet på omkring 30.000 er et gennemsnit inkl. de tillæg (stort set) alle sygeplejesker får og inkl. de 14% pension deres arbejdsgiver indbetaler til dem. Pension skal naturligvis tælles med for at kunne sammenligne lønninger. Når væsentlige dele af lønnen udgøres af tillæg og pension, er det manipulerende at bruge tal for grundløn.
 
24.04-2008 | 00:40 af Victorias Verden
@Spencer

Vi ved det godt, men hvad skal vi nede i bunden

kunne ændre ved dette, jeg har selv været til mange  fine "Fedte middage" hos de fine, og det

vil altid være sådan at der stadig er "Herrefolk" og "Skidtfolk", det er jo bare menneskets eget pengebegær der stadig driver dette land.
24.04-2008 | 00:42 af (Slettet bruger)
Camilla om du har valgt det eller ej er i den her forbindelse fløjtende lige gyldigt. Du er ikke på arbejde. DU skal ikke bwetale til FOA - medlemmerne. Det er dem, der betaler til dig.  At vi så gerne gør det er noget helt andet. Men vi vil altså have løn der modsvarer uddannelse og arbejdsbyrde. Vi går på arbejde når du og andre julehygger med familiden.
24.04-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Jakob jeg taler om fuldtidsjob. Men det har været fremme at nogle har skaffet tal på bordet der udover at inkl. feriepenge og pension også havde indregnet løn for ekstra arbejde inkl. fortjeneste gennem andet arbejde. At skrive hvad sygeplejersker tjener vil være temmelig misvisende hvis man f.eks. inkl. løn fra vikarbureau.
24.04-2008 | 01:14 af (Slettet bruger)
@Camilla,

Så længe der er nogen der er villige til at give over 1000,- om måneden til Connie Krukke og andre pampere, så vil de bliver sidende på flæsket. Så det man kan gøre er ganske simpelt af melde sig ud af deres mafia organisationer. Evt med en besked om at udmeldingen skyldes utilfredshed med pampernes misbrug af medlemmernes penge.
24.04-2008 | 01:28 af Victorias Verden
@Bitten

FOA betaler sku ikke en skid til min forsørgelse,

jeg har i 45 år betalt Fagforening og A kasse samt

Efterlønskontigent, så skal vi borgere vel ikke

hørre på sådan noget Pis, vi har skabt meget af det i nyder i dag, igennem et langt og nedslidende

lavtlønnet job, hvor vi ikke har krævet lønforhøjelser, så du skal ikke føle alt for meget

stolthed, for alle dem der er på Kontanthjælp eller

andet som ledighedsydelse og lignende skal  vel ikke overfuses eller gå og skamme sig...

Det er sådan i inden for Organisationens Hellige

Pampervælde pisser ned på de svage i bunden..
24.04-2008 | 01:49 af Lydia
Jeg syntes ikke det er nogen skam, at tage ansvar for sit eget liv og ændre på sit lod, inden man havner som "Camilla" hér.. Jeg ved ikke lige, hvorfor folk herinde generelt mener at folk som jeg (sosu-hjælper) tjener kassen med 20.000 - 25.000 kr./mdr. Jeg er aftenvagt på 30 t./ugtl., arbejder hver anden weekend og helligdage - min brutto månedsløn er FØR skat, INKL. alle tillæg på 16.500 kr. Når skattefar har været der, har jeg ca. 9.000 kr tilbage til husleje, regninger, mad mm. Derfor er jeg nødt til at køre som privat vikar i alle friweekender. Rigtig rigtig surt! Jeg elsker mit arbejde, men ville helst kun være nødt til at have ét!

Mvh. Lydia

Aftenvagt i hjemmeplejen.
 
24.04-2008 | 03:03 af (Slettet bruger)
Bitten, jeg ved ikke hvor du har tallet for gennemsnitsindkomsten i Danmark på 300.000 fra. Men Danmarks Statistik siger, at den er 262.000:

http://www.dst.dk/Statistik/Nyt/Emneopdelt.aspx?psi=1179

Jeg vil æde min hat på, at den løn du påstår på 250.000 ikke er inkl. pension, som naturligvis skal tælles med for at tallene er sammenlignelige. De får 14% i pension, der er mange i det private som ikke får noget i pension eller får meget meget lidt (et par procent).

@Lydia

Jeg tror ikke der er nogen der påstår, at sosu-hjælpere "tjener kassen". Sygeplejesker tjener derimod pænt - ca. 30.000 om måneden i snit inkl. standard tillæg og pension.

Du skriver du tjener 16.500 for 30 timer. Det giver 20.625 for en fuldtids 37,5 timers stilling. Ja, det er ikke meget, men:

1. Du har selv valgt det

2. Sosu-hjælper er en kort uddannelse med løn fra dag et, hvor andre må gå leve af SU i årevis.

3. Hvad tror du en rengøringsassistent, McDonalds-medarbejder, post-medarbejder, kassedame eller lignende tjener? Det er sammenlignelige jobs, selvom jeg tror sosu-arbejde kan være en del mere behageligt end de andre til tider. Forstå mig ret - jeg synes sosu-arbejde er yderst vigtigt og værdifuldt - ligesom de andre stillinger jeg lige nævnte. Og det er også jobs med ulemper som skæv arbejdstid (men det passer jo nogles liv godt).

4. Jeg synes også du - og alle andre - betaler for meget i skat. Ville være dejligt om folk kunne beholde mere af det de skaber til selv at disponere over.
 
24.04-2008 | 07:36 af Thomas Proctor
Utaknemmelige skarn! Når der endelig er nogen som gør en insats for at forbedre livsvilkårene for almindelige arbejdere og  de mennesker de passer skal man høre klynkeri fra nasserne som hader fagbevægelsen og alligevel nyder goderne af velfærdsstaten som er skabt ved arbejdskampe.

MVH

ESP
 
24.04-2008 | 07:45 af Claus Poulsen
Jeg vil gerne tilslutte mig Peter forslag om at hver dansker betaler 1 kr. om måneden til mig. Så lover jeg til gengæld at passe det job jeg selv har valgt, og ikke lave ballade.

Det minder ganske vist lidt om at betale beskyttelespenge til mafiaen, men det er jo i virkeligheden også det hele strejken handler om. "Vi har fået tilraget os magt over noget (børn, ældre, syge) som I andre synes er vigtigt - så I må hellere betale ved kasse ét, så ingen kommer til skade...!"
24.04-2008 | 07:50 af Esbern Snare
For nogle dage siden hørte jeg en sygeplejeske i TV udtale, at de vil have det samme i løn som en akademisk medarbejder på mellemlangt niveau, hvilket er en universitetbachelor. Sygeplejersker er også på mellemlangt niveau og det kaldes for professionsbachelor.

Det er brandærgeligt at bruge dette argument fordi universitetsbachelorer får lidt mindre eller næsten det samme i løn som en professionsbachelor i sygepleje. universietetsbachelorer har heller ingen automatiske tillæg.

Det er ærgerligt fordi man får den tro, at universietetsbachelorer tjener mere end sygeplejesker og andet sundhedspersonale på mellemlangt niveau. Det skævvrider debatten til ugunst for andre offentligt ansatte.

Denne kommentar er ikke skrevet, fordi jeg mener, at sygeplejersker får for meget i løn, men fordi debatten er unuanceret og forkert i sit sammenligningsgrundlag.

@ Bitten

250.000 kroner om året er grundløn på de første år som ansat (første trin). Derefter bliver grundlønnen 290.000 kroner om året. Og så er der ulempetillæg på 32.000 om året. Alle tal er før pension.
24.04-2008 | 07:57 af Bjarne Thyregod
Jakob - du skriver at 20.000 kr. om måneden for 37 timer aftenarbejde, weekend og helligdage ikke er meget - men at SOSU erne selv har valgt deres job.

Måske har du ikke bemærket at det er yderst svært at finde tilstrækkeligt mange til at passe vores gamle og diverse handicap-grupper.

Ingen gider arbejde i dårligt lønnede jobs, med for få ansatte, stort arbejdpres, dårlig samvittighed, weekend og helligdagsarbejde, tvungen mindre arbejdstid på 30 - 32 timer (og altså endnu mindre løn).

Uden ordentlig løn ingen SOSU er.

Jeg skal bemærke at privatansatte SOSU er i bureauer får mere i løn, bestemmer week-end arbejde, har mindre ansvar og disse Privatansatte SOSU er er væsentligt dyrere for kommunerne.

Mer i løn - flere hænder
24.04-2008 | 08:10 af Bjarne Thyregod
Om pensioner skal det nævnes at langt de fleste danske lønmodtagere er tilknyttet en Arbejdsmarkedspension.

Disse arbejdsmarkedspensioner er indbetalinger i % dele af lønnen. Arbejdsmarkedspensionen for SOSU er er på 12,5% af deres i forvejen dårlige løn.

Den  månedelige pensionsbetaling er 2.500 kr, men deraf går under halvdelen til pensionsopsparing..

Og hvorfor så det - jo SOSU erne har en væsentlig større nedslidning, hvorfor dobbelt så mange som andre grupper førtidspensioneres.

Det betyder af pensionen går en stor del 40% til invalidepensionering, 8% af indbetaling til arbejdsmarkedsbidrag, 12 % går til børnepensionsbetaling og forsikring mod død.

Tilbage til egentlig pensionsopsparing bliver 1000 kr. pr måned. Hvilket er langt mindre end alle andre grupper på arbejdsmarkedet.

mer i løn - flere hænder
24.04-2008 | 08:16 af (Slettet bruger)
@ESP

"Utaknemmelige skarn!"

Hvem

"Når der endelig er nogen som gør en insats for at forbedre livsvilkårene for almindelige arbejdere og  de mennesker de passer"

De strejkende kæmper udelukkende for sig selv - for at lige netop de skal have flere af vores andres penge.

Det hjælper ikke dem de skal passe en døjt at give f.eks. sygeplejesker mere i løn. Tværtimod, det gør, at der er råd til færre arbejdstimer.

"skal man høre klynkeri fra nasserne som hader fagbevægelsen"

Nasserne? Nasserne?! LOL, jeg må melde ram forbi, du.

Øget produktivitet, privat drivkraft og ønsket om at forbedre sin situation, er det der har skabt værdierne/goderne i samfundet. I takt med øget velstand skabt af virksomhederne og borgerne er der blevet råd til at håndtere flere og flere udfordringer på bedre og bedre vis. Det vigtige er ikke "arbejdskamp" om fordelingen af goderne. Økonomi er ikke et nulsumsspil, det handler om at skabe vilkår for, at vi alle kan blive rigere. Sygeplejeskerne skulle bruge deres kræfter på at finde ud af, hvordan deres arbejde kunne blive mere effektivt og produktivt og skabe mere nytteværdi. Når de skaber mere værdi vil markedet virke sådan, at de også får mere for deres indsats - som de så kan bruge præcis som de finder det bedst på privatforbrug.
 
24.04-2008 | 08:42 af (Slettet bruger)
@Bjarne, min yndlingskommunist.

"Måske har du ikke bemærket at det er yderst svært at finde tilstrækkeligt mange til at passe vores gamle og diverse handicap-grupper."

Nej, det har jeg ikke. Jeg bemærker, at utroligt mange SOSU og sygeplejesker arbejer på deltid og gerne ville arbejde fuld tid. Dem som måtte have lyst til at arbejde/tjene mener skal naturligvis også helt naturligt have mulighed og lov til det.

Bjarne skrev:

"Ingen gider arbejde i dårligt lønnede jobs, med for få ansatte, stort arbejdpres, dårlig samvittighed, weekend og helligdagsarbejde,"

Sammenlign venligst med de andre jobs jeg foreslog ovenfor (rengøringsassistent, McDonalds-medarbejder, post-medarbejder, kassedame).

Det er godt spin, at disse grupper kan bilde folk ind, at netop de fortjener flere af vores andres penge - og af McDonalds-medarbejdernes, kassedamernes og post-arbejdernes penge.

Hvis du var lidt opmærksom, så lagde du mærke til, at jeg især har et problem med sygeplejeskernes urimelige krav. Sygeplejesker tjener omkring 30.000 om måneden - de er oppe og danse med topskat! De tjener væsentligt højere end gennemsnittet i Danmark. De tjener ca. 10.000 mere om måneden end svenske sygeplejesker.

Hele dette problem bunder i, at der ikke findes en naturlig prisdannelse på disse markeder. Og så er det altså dem som kan lave spin for, at de har det dårligt eller at de fortjener løn og dem som kan holde flest mennesker som gidsler ved at strejke, der kan tilrane sig de højeste lønninger.

Bjarne skrev:

"tvungen mindre arbejdstid på 30 - 32 timer (og altså endnu mindre løn)."

Du beviser jo selv, at der ikke er mangel på "hænder", når man kan øge udbuddet af arbejdskraft blot ved at folk arbejder normal tid. Og endnu mere, hvis man satte arbejdstiden op, så de arbejdede ligeså meget som mange andre gør.

Bjarne skrev:

"Jeg skal bemærke at privatansatte SOSU er i bureauer får mere i løn, bestemmer week-end arbejde, har mindre ansvar og disse Privatansatte SOSU er er væsentligt dyrere for kommunerne."

Jamen der har vi jo løsningen. Privatiser disse ydelser, lad dem konkurrere, om opgaver og om de bedste medarbejdere. Så kan de gode medarbejdere som er mere værd få en højere løn. Løn som fortjent, så kan ingen være utilfredse.

Bjarne:

"Mer i løn - flere hænder"

Lidt sørgeligt når politik skal på slogan, så de tankeløse masser kan messe dem i selvretfærdighed. Strejken handler ikke om "flere hænder" men flere penge til de strejkende - som jo vil betyde, at der er råd til færre hænder . Hvis hænderne arbejder 20% mere (f.eks. ved at gå på fuld tid) svarer det til at der er 20% flere hænder . Det opfylder mere end rigeligt efterspørgselen.
 
24.04-2008 | 09:07 af (Slettet bruger)
Det er da helt galt at man ikke vil acceptere den historisk største lønforhøjelse i mands minde, men forlanger endnu mere.

En af grundene er så vidt jeg kan se, at vikarbureauerne aflønner sundhedspersonalet meget højere hvilket ikke er fornuftigt. Sæt disse vikarers løn ned istedet.

Der skrives hvis vi alle ville betale 8.00 kr mere i måneden i skat, så kunne sundhedspersonalet få den løn de krævede. Hvad er det for noget pjat. Folkepensionisterne f. eks. får ikke nogen forhøjelse, og deres kartofler og øvrige madvarer koster det samme som sygeplejerskernes og SOSUernes. Tænk lige på det, istedet for at klynke over "kun" at kunne få 12,8 % mere i løn. Skam jer!
24.04-2008 | 09:25 af Thomas Proctor
Skatteministeren bliver betalt for at rulle tommelfingre.

Danskerne mister hvert år syv til 14 milliarder kroner i skat, som multinationale selskaber skulle betale

Enhedslisten afslører over 300 multinationale selskaber, som ikke betaler skat i Danmark. Kendetegnende er, at de har en stor omsætning i Danmark af deres mærkevarer.

Enhedslistens skatte- og erhvervspolitiske ordfører, Frank Aaen, offentliggjorde søndag en liste med over 300 multinationale selskaber, som tilsyneladende år efter år sælger deres mærkevarer i Danmark med tab. For det må de jo gøre, da de ikke betaler skat i Danmark på trods af store omsætninger.

- Det passer simpelt hen ikke. Her er noget galt, og der må gøres noget ved det, siger Frank Aaen.

Beregninger, som blandt andet økonomer og økonomiske vismænd har foretaget, viser, at danskerne går glip af mellem syv og 14 milliarder kroner i unddragelse af skat fra de multinationale selskaber.

- Hvis de milliarder blev indbetalt, som de skulle, ville der være råd til et betydeligt velfærdsløft, konkluderer Frank Aaen.

Det handler blandt andet om mærkevarer som Kellogs Cornflakes, OMA margarine, deodoranter som Axe og Dove, Elida Shampoo, Premier Is, Carte d ors og ikke mindst en række benzinselskaber som Shell, Q8, Statoil og meget mere.

- Det er da underligt, at de firmaer, der sælger Coca Cola, Magnum is, Fiat-biler, McDonald-burgere, Karat-kaffe og så videre, gør det år efter år tilsyneladende med tab - hvorefter de ikke skal betale skat, pointerer Frank Aaen.
 
24.04-2008 | 09:49 af (Slettet bruger)
ESP, vil du venligst holde op med at ødelægge enhver diskussion med dine lange off-topic indlæg. Det du har skrevet handler ikke en dyt om emnet eller om hvad andre debattører har skrevet.

Du spammer noget der ligner en pressemeddelelse direkte fra Enhedslisten. Jeg har indberettet din kommentar, da jeg opfatter den som spam. Det er jo ikke noget du selv har forfattet - og har intet med denne artikel eller diskussion at gøre.
 
24.04-2008 | 10:06 af Erling Rasmussen
Formand for FOA Dennis Kristensen tror de fleste vil sig ja. Han kan sgu tro om kan han, skulle vi sige ja til 8 kr. om måneden til de strejkende skulle vi sige ja til 10 kr. om måneden til noget andet i næste måned og så fremdeles.

Næ sæt skatten ned på arbejde så vi alle som en begyndelse får 8 kr. mere om måneden og så gradvis sæt den ned indtil skattetrykket er på linje med andre lande i EU som vi jo er i pagt med.

I øvrigt indlæg fra ESP bliver IKKE læst af mig ligesom anden ekstrem venstreorienteret propaganda ryger i min skraldespand.
24.04-2008 | 11:07 af Daniel Lind
ESP skulle tage at Google Transfer Pricing.

Det kunne være han kunne lære noget nyttigt.

Så kan i den samme ånd Google Ligningslovens § 2 og derefter gå på sit bibliotek og slå den op på Karnov.

Endelig kunne han måske notere sig, at Skatteministeren faktisk HAR gjort noget imod fænomenet, modsat det skandaløse røde kabinet der sad i sædet før ham; Han har nemlig på trods af EU kritik (og kritik fra venstrefløjen) formået at vende bevisbyrden i Transfer Pricing sager, således at mængden af sager nu er støt stigende, da SKAT for een gangs skyld har en chance for at vinde dem.

Men jeg synes at ESP skal læse op på sin lektie, og så komme tilbage og debattere emnet, når han har et gran af forståelse for det.
24.04-2008 | 11:21 af gitte rasmussen
Den 7 juni 2001 fik Dronningen en lønforhøjelse på

43.874.000,-kr så mon ikke vi har råd til 8 kr i lille Danmark
 
24.04-2008 | 11:29 af Bjarne Thyregod
Jakob min yndlings ultraliberalist

At du ikke kender til arbejdsmarkedet og ej heller har forsøgt at skabe dig kendskab dertil - tilgiver jeg dig - ultraliberalister udtaler sig gerne om hvad som helst.

At du sammenligner SOSU personale med McDonaldansatte, rengørings, Postmedarbejdere og kassedamer viser jo tydeligt din uvidenhed.

Det kendetegnende ved samtlige dine eksempler er at det er ufaglærte jobs uden nogen faglige krav/uddannelse og helt uden det vigtigste af alt den meget nære personlige kontakt med brugere/borgere.

Det kendetegnende er også at studerende og deltidsarbejdende udgør en stor del.

Det kendetegnende er at der der ikke kan tiltrækkes arbejdskraft nok, hvorfor det bliver den yderste del af arbejdsmarkedet, udenlandsk arbejdskraft der i stor stil bestrider disse lavtlønsjob ude uddannelseskrav.

Altså de som ingen andre vil ansætte - pga bla fordomme og i nogen tilfælde også manglende kvalifikationer.

Og nej denne gruppe behøver ikke at betale for lønstigninger for SOSU er - det er jo et spørgsmål om hvor og hvorfor skattelettelser placeres. Man kan jo hæve den skattefri bundgrænse og øge topskatten så rammes ingen af disse grupper.

Angående antallet af manglende hænder - antallet af ansatte, ja så er det så enkelt at man (kommuner) ikke vil ansætte folk på fuld tid pga borgernes behovsopfyldelse, med andre ord tidspunkt for hjælp.

Og selv med 100% på fuld tid vil der stadig være massiv mangel på arbejdskraft.

OG så endelig til de private bureauer - så er det enkle at kommunernes ansatte står for al borger ansvaret, den faste bemanding, week-end, helligdags og døgnbemandings opfyldelse.

De private bureauer opfylder kun opgaven med at levere dyre vikarer uden ansvar og forpligtigelser ud over den som her og nu skal opfyldes.

Vikarbureauernes ansatte vælger selv deres fridage og arbejdstid - hvis det var tilfældet for de offentligt ansatte - hvor mange tror du ville møde ind i week-ender, på helligdage og i ubekvemme dele af dagen.

Og endelig skal jeg bare bemærke at det amerikanske sygehusvæsen er dramatisk dyrere end det danske offentlige system.
24.04-2008 | 12:36 af Brynje
Ja for KUN 8 kr. mere om måneden osv, osv, osv. Alene signalværdien i, at man kan gennemtvinge lønstigninger ved, at tage svage og syge mennesker som gidsler, er himmeråbende sindsyg. Hvad fanden bliver så det næste? og det næste? og det næste??? Der er INGEN i Danmark, der lider nogen nød, og hvis der alligevel skulle findes en enkelt, er det sikkert selvforskyldt. HOLD OP MED DET KLYNKERI OG KOM I GANG. FORKÆLEDE OFFENTLIGT ANSATTE! I SKULLE SKAMME JER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
24.04-2008 | 12:52 af (Slettet bruger)
Brynje

Har du spekuleret over hvorfor der ikke er nogen i DK der lider nød?
 
24.04-2008 | 13:06 af Erling Rasmussen
@Flemming Nakinge Nielsen

Jeg er skam ikke synsk; men har i al beskedenhed  bare en evne til at se sammenhænge i tingene og hvad de kan udvikle sig til.

Det jeg angriber er FOA formandens tro på, at alle vi Danskere gerne vil betale 8 kr. mere om måneden til hans medlemmer.

Iøvrig læser jeg langt hovedparten af indlæg her + mange andre også venstreorienterede hvoraf enkelte indeholder lidt fornuft (enkelte fra Villy Søvndal); men de udfoldelser ESP lægger for dagen her har fået mig til at skrottes hans indlæg tillige med indlæg hvor skribenten vedvarende benævner Ander Fogh som Fjog og andre barlige skriblerier.
24.04-2008 | 13:17 af (Slettet bruger)
Erling Rasmussen

Det er din ret, jeg springer også visse forfattere over. Jeg fik den bare på nethinden som noget generalt.

Ps, jeg kan også komme til at kalde fogh for fjog,

det kommer and på indholdet i skriveriet, men konsekvens er det for meget, hver ting til sin tid.
 
24.04-2008 | 14:37 af profeten
Ja de offentlige har travlt. Men det har vi da også alle andre steder.Hvis sygeplejersker ville tage mere ansvar og ikke lade folk dø på parkeringspladsen uden for sygehuset kunne det være at de kunne få lidt mere i løn Som så ofte før glemmer man at regne pantion betalt pause og 3 måneder sygdom om året.

Profeten
24.04-2008 | 14:37 af profeten
Ja de offentlige har travlt. Men det har vi da også alle andre steder.Hvis sygeplejersker ville tage mere ansvar og ikke lade folk dø på parkeringspladsen uden for sygehuset kunne det være at de kunne få lidt mere i løn Som så ofte før glemmer man at regne pantion betalt pause og 3 måneder sygdom om året.

Profeten
24.04-2008 | 14:37 af profeten
Ja de offentlige har travlt. Men det har vi da også alle andre steder.Hvis sygeplejersker ville tage mere ansvar og ikke lade folk dø på parkeringspladsen uden for sygehuset kunne det være at de kunne få lidt mere i løn Som så ofte før glemmer man at regne pantion betalt pause og 3 måneder sygdom om året.

Profeten
24.04-2008 | 14:48 af leon lerche
I er sku ikke rigtige kloge istedet for jeres jammer, så skulle i lige tænke over hvormange menesker som hjælpes, af de forskellige i sundhedssektoren og i kan tale ligeså meget i vil, men når i har brugfor hjælp, ja så kan det jo være at i ser lyset, hilsen fra. Leon, som støtter konflikten lige til den bitter ende.
 
24.04-2008 | 18:10 af Birger Kristiansen
Støt de virkelige lavtlønnede i vores samfund, uddannelse godt nok, men nu er det ikke alle funktioner i dette samfund som kræver lang uddannelse, men det er jo dem der får samfundet til at køre, så hæv lønnivuet på de virkelig lavtlønnede, og lad de andre klynkehoveder lære at administrere deres løn.
24.04-2008 | 18:13 af Birger Kristiansen
desuden er løn ikke noget motivatinsmiddel på længere sigt, mere vil have mere, det er massesuggition, det har siddet ved kaffekopperne og fået hinanden overbevist om hvor dårligt de har det, frisk mod og ned med sygefraværet, så bliver der råd til ekstra hænder.
25.04-2008 | 00:59 af Lydia
Hej! Så er jeg hér igen! - Skulle jo lige passe mit arbejde!

Man kan selvfølgelig altid vælge frit,hvad man vil beskæftige sig med og tage konsekvensen heraf, qua Jacobs holdninger i tidligere indlæg. Som jeg skrev i går, elsker jeg mit arbejde og er stolt af mit fag - længere er den ikke! At en pensionist kun har 7.400 kr om måneden er vel en sandhed med modifikationer. Et meget godt eksempel, er min mor. Hun har ca. det beløb pr måned, men derudover får hun max boligsikring på ca. 2500 kr, varmehjælp, medicintilskud og gratis hjemmehjælp - så mon ikke en pensionist typisk har mere end en sosu-hjælper?! Jeg klager ikke - kunne jo bare vælge en anden branche - kunne bare godt ønske mig en mere smidig lønpolitik på vores fagområde, med bedre muligheder for at via kurser o.l.hurtigere at stige i løn.

Men løn er jo ikke det hele.

I DK har vi valgt en model, hvor vi vægter omsorg og pleje af vore ældre medborgere højt, betalt af skattekronerne. Samtidig regner vi ikke personalet der udfører ydelserne til de ældre for noget særligt. "alle kan jo vaske en bagdel"! Dén har jeg hørt rigtig mange gange! Men nej! Som ansat i ældreplejen, skal du udover vask og bad, rengøring og tøjvask, være i stand til at vurdere ændringer i borgerens ernæringstilstand, væskebalance, farver, almentilstand, behov for ekstraydelser, medicinindtag mm. Samtidig skal man dokumentere i hjemmet, hvilke ydelser man har præsteret og i hvor lang tid man har opholdt sig dér. Dokumentationen skal samtidig ligeledes nedfældes på en medbragt mini-computer, samt på en computer beliggende på kontoret. Så en smule anerkendelse og respekt for vores arbejde ville ikke være dårligt! PS. Som ansat i hjemmeplejen om aftenen, har vi IKKE betalt frokost! Vi er til rådighed hele tiden i alle 8 timer!

Mvh. Lydia

Aftenvagt i hjemmeplejen.
 
25.04-2008 | 01:07 af Lydia
- Eller vi kan i Danmark vælge totalt at privatisere ældreplejen og sygehussystemmet. Så får man slet ingen medarbejdere, der vil arbejde til de nuværende lønniveauer!

Mvh. Lydia

Aftenvagt i hjemmeplejen.
 
25.04-2008 | 01:07 af (Slettet bruger)
@Lydia

" DK har vi valgt en model, hvor vi vægter omsorg og pleje af vore ældre medborgere højt, betalt af skattekronerne."

Det må da være din spøg? Jeg kender tilfælde, hvor det er en kamp at få tildelt 1 times hjælp, hver 14. dag!
 
25.04-2008 | 01:16 af Lydia
Du betaler via din skattebillet til bl. a. hjemmehjælp, jo! Det er skam da sandt! At systemmet er usmidigt og at det kan tage måneder at få visiteret selv de simpleste ydelser, kender jeg kun alt for godt. Men det er jo ikke hjemmeplejens fejl, men mellemlederne på rådhusene. Vi kæmper dagligt for borgerne og for at de får en så optimal pleje som muligt.
 
25.04-2008 | 01:20 af (Slettet bruger)
Lydia ja, men samfundet vægter jo ikke den omsorg og pleje særlig højt. Gjorde det ville der ikke være den kamp. Jeg tror i øvrigt mellemlederne kæmper lige så megdet som du og jeg. De render også panden mod en mur, fordi det i sidste ende er et spørgsmål om penge. Penge de ikke har.
25.04-2008 | 01:24 af (Slettet bruger)
@Lydia

Det var bestemt ikke et angreb på SOSU-folkene, som jeg nærer stor respekt for - men på politikerne.
 
25.04-2008 | 01:28 af Lydia
@ Bitten; Jo,du har nok ret et stykke af vejen. Men jeg tror nu stadig på at der er for mange mellemled mellem borger og ledelse. Hvis man rationaliserede lidt og lugede ud i rækkerne, er jeg overbevist om at pengene er dér til både mere tid til borgerne og til lønstigninger.
 
25.04-2008 | 01:29 af Lydia
@ Husvild - Sådan læste jeg nu heller ikke dit indlæg. ;-)
 
25.04-2008 | 01:33 af (Slettet bruger)
Lydia der er de penge regeringen vil bruge på det. Det er et prioriteringsspørgsmål og al form for social tryghed og sikkerhedsnet nedprioriteres. Vist nok ud fra et pricip om, at folk der ikke er i stand til at yde, heller ikke skal have lov til at nyde. Men kun lige have til dagen og vejen og knapt det.
26.04-2008 | 14:44 af Victorias Verden
Et skævt samfund...

Alle borgere skal have 20.000 md i garantiløn.

Og har man slidt sig op for samfundet ved at

knokle i over 40 år, så skal man lade være

med at lave en "Straffe og Hævner ret" her i

landet som truer de visne grene til at få nye

skud i en fart, hvis de ikke ønsker at miste

retten til Syge,Dagpenge og kontanthjælp..

Det er ren kommunisne i ny forklædning..!

Mennesket i dette samfund er blevet fjensk

og jagter sine egne på opfordring fra en

inhabil ministers rædselsteorier...!
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste