Som forbruger er man kun dækket gennem rejsegarantifonden, hvis man har købt sin flybillet gennem et rejsebureau eller som en pakkerejse.
Rigtig mange kunder sammensætter i dag selv deres rejse ved at bestille flybilletten hos et flyselskab og finder siden et hotel over internettet. Og disse kunder har i dag med Sterlings konkurs mistet deres flybillet.
"Hvis man som forbruger har købt en ren flyrejse direkte gennem Sterling, så har man mistet sin billet, dog kan man anmelde sit krav i konkursboet, når en kurator er blevet udmeldt" siger jurist i Forbrugerstyrelsen, Zenia Voss, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Har man til gengæld købt billetten gennem et rejsebureau, så er man langt bedre stillet.
"Er man i den situation, at man har købt sin flybillet gennem et rejsebureau, så har man mulighed for at kontakte rejsebureauet eller rejsegarantifonden," lyder det fra juristen.
Rejsegarantifonden dækker pakkerejser, der er købt af rejsearrangører eller agenter med kontor i Danmark.
De Sterling-kunder, der for tiden opholder sig i udlandet og nu ikke har mulighed for at komme hjem, kan få hjælp gennem SAS og Star Tour, der onsdag har meldt ud, at de uden omkostninger tager Sterling-passagerer med på tomme sæder.
Får man ikke hjælp ved de konkurrerende selskaber, så siger Zenia Voss, at "man nok bliver nødt til at købe en ny billet for at komme hjem igen."
Der er dog stadig en mulighed tilbage for de ramte Sterling-kunder. Har man købt flybilletten med et internationalt betalingskort, som eksempelvis Eurocard eller Mastercard, kan man som kortholder gøre indsigelse via sin bank. Herefter vil banken søge at få dækket kortholders tab og betale billetprisen retur.
Har man til gengæld købt billetten via sit Dankort eller VisaDankort, så betragtes købet som en kontant betaling, og så er der ingen dækning at hente.
-Newspaq