Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Sprog er håbløst umoderne

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Tysk og fransk er ikke noget der sælger blandt de eleverne i klasselokalet til stor bekymring for ekspert.

11. juli 2009 kl. 14:49 (opdateret kl. 15:07) Katrine Brahl Petersen
Foto: www.colourbox.com
Foto: www.colourbox.com
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Katrine Brahl Petersen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Der er langt fra rift om pladserne i klasselokalet, når der er sprogfag på skemaet.

Hver tiende vælger tysk og fransk helt fra og rigtig mange gør ikke en ordentlig indsats for at lære sproget.

Og det er katastrofalt, mener professor Per Øhrgaard fra Copenhagen Business School. Både for vores verdensudsyn, og ikke mindst når det gælder industri og handel:

"Det er jo blandt andet sådan, at forretningsforbindelser meget ofte er mere dybtgående, end de var før. Det er ikke bare et eller andet med lidt overfladisk køb og salg, det er noget med at leve sig ind i markeder på en anden facon, end man gjorde tidligere, og det kan man ikke gøre uden at kunne sproget," siger han til Newspaq.

Flere eksperter peger på, at problemet opstår allerede i folkeskolen, hvor valgfagene tysk og fransk af mange opfattes som en slags hobbysprog, der godt nok giver adgang til gymnasiet, men ellers ikke tjener noget nyttigt formål.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
11.07-2009 | 18:59 af Philip Nunnegaard
Tiderne har skiftet.
I min barndom (1970'erne) gad folk ikke engelsk, men så frem til at få tysk på skoleskemaet, så vi kunne begynde at forstå hvad de sagde i fjernsynet.
Det var dengang vi havde 1 dansk og 3 tyske kanaler at vælge imellem.

Men det gjaldt nok kun os der boede i den sydlige ende af landet.

Nutidens skisma beror dog nok på at vi ikke rigtigt har besluttet os for hvad der er vores vigtigste områder (læs: markeder) ud over de steder hvor man kan forstå engelsk, om ikke andet som fremmedsprog. Eller man er ikke god nok til at signalere det. Måske fordi den nye verdensorden ikke er helt på plads p.t.?
 
 
11.07-2009 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.07-2009 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.07-2009 | 21:00 af Henrik Jørgensen
Sur udvikling. Jeg kunne tysk inden jeg i '73 begyndte i skolen, som ivrig TV seer lærte man det nemt, og sprog lærer man nu engang bedst ved at høre det konstant.
 
 
12.07-2009 | 12:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 12:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:42 af Steen Hansen
Er sardiner ikke i dåse?
 
 
12.07-2009 | 13:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 13:58 af Steen Hansen
@Elisabeth
helst dem uden hale :o)

@John
Läste engang et digert värk - på latin - omkring en Kongefamilie, der nästen blev udraderet.
Der fandt jeg ud af, at jeg ikke vidste noget som helst.
Sardinen svömmer - lige indtil den ikke svömmer längere. Vi er enige.
 
 
12.07-2009 | 17:44 af ika aa
havde tysk i skolen.men opgav.men jeg har da flere tyske film og 2 tyske tv kanaler.de er gode.der er tekst tv man kan sidde og læse på.det er god træning.når jeg handler i bordershoppen taler jeg da tysk til ekspedienten de siger at jeg taler godt tysk.selvom gramatikken er svær.
 
12.07-2009 | 17:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.07-2009 | 18:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.07-2009 | 10:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 13:26 af Erik Willumsgaard
Det er jo grotesk i en stadig mere globaliseret verden, at nogen kan være så kortsigtede, og at lærere og forældre ikke er bedre til at motivere poderne.

Man kan slet ikke klare sig med engelsk overalt. Hvis man gør forretninger i f.eks. Tyskland eller Frankrig, kan nok begå sig som indkøber, men aldrig som sælger, hvis man ikke taler henholdsvis tysk eller fransk flydende.

Mange unges engelsk er i øvrigt elendigt. Somme tider har de en virkelig smuk udtale, som oftest amerikansk, mens ordforrådet er jammerligt.
 
 
14.07-2009 | 13:28 af Erik Willumsgaard
Øh, personer er ikke kortsigtede, men kortSYNEDE
 
 
14.07-2009 | 13:31 af Carsten Svendsen
Ikke mig! Jeg er 'langsynet'! ! ! :o)
 
14.07-2009 | 13:42 af Esbern Snare
Gør tysk obligatorisk og drop fransk. Der er seks studerende på lærerseminarierne som vil have fransk som liniefag, og derfor synes jeg at man bør droppe fransk.
 
14.07-2009 | 13:52 af Erik Willumsgaard
@ES

Er det grund nok til at nedlægge fransk, at også seminaristerne er snævertsynede? (så fik vi en slags "syn" mere på banen, CS!)

Man burde foruden tysk og engelsk lære mindst et romansk eller slavisk sprog, og have så godt styr på svensk, at man ved, at f.eks. rolig, bolla og knäppa ikke betyder lige det man tror i første omgang.
 
 
14.07-2009 | 13:56 af Erik Willumsgaard
A propos var jeg engang til en workshop, hvor vi skulle gå grupper, hvor en svensk kvinde spurgte, om ikke vores lille gruppe, bestående af hende samt to andre kvinder, skulle gå ind i baren og bolla, hvilket jeg ikke fandt helt understøttede workshoppens formål, men på den anden side, skik følge eller land fly!

Dengang var jeg ikke klar over, at bolla betyder at spille bold, og også anvendes om brainstorming.
 
 
14.07-2009 | 13:59 af Esbern Snare
Jeg smed blot en tanke på banen.
Men jeg undrer mig lidt over hvor vi skal tage timer fra, så der bliver plads til tre sprog? Vi skal ikke have finske tilstande med mange fag som kun har 2-3 timer om ugen. Jeg tror det er nødvendigt at fokusere. Nu vil socialdemokraterne indføre 13 års uddannelsespligt (var inde og høre om det i folketinget for nogle uger siden), så der skal nok blive tid til det, hvis man indførte 13års pligt.
 
14.07-2009 | 14:06 af Erik Willumsgaard
@ES

Ja, jeg kan godt se problemet, for eleverne skal jo også have langt mere gymnastik, hjemkundskab, trafiklære, medborgerskab, dansk, matematik mv. Vi bliver nok nødt til at indføre skolegang om lørdagen igen!
 
 
14.07-2009 | 14:07 af Carsten Svendsen
Mon ikke kinesisk(mandarin) er lidt mere 'tids-aktuelt'?
 
14.07-2009 | 14:11 af Esbern Snare
Dansk
Engelsk
Matematik
Naturfag
Musisk-æstetiske fag
Værksted
Valgfag

Det burde være nok! :-)
 
14.07-2009 | 14:14 af Esbern Snare
Flere gymnasier har kinesisk som valgfag.
 
14.07-2009 | 14:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 14:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 14:18 af Esbern Snare
Jeg havde tre ikke tvungne år: '80-'83
 
14.07-2009 | 14:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 18:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.07-2009 | 20:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 09:48 af Finn Pedersen
Overskriften skulle ikke hedde "Sprog er håbløst umoderne" men derimod "Tysk og Fransk er håbløst umoderne "og jeg forstår det godt, da Engelsk er det sprog der kommunikeres med idag. feks. på nettet, de film og serier der sender på danskTV, samt alle udelandske kanaler, så det er klart når man ligefrem får det ind med modermælken, så vælger man det fra, man ikke har brug for, medmindre man skal bruge det fremover i en uddannelse, som kun et mindre antal elever har taget stilling i folkeskolen.
 
 
15.07-2009 | 10:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 14:32 af L. Steen
14. juli 2009 18:37 | af Kaja Larsen (kajalarsen)

"Og nej, det var ikke fifty- fifty. Kun omkring en trediedel blev valgt ud til realklasserne. Af og til endda kun en fjerdedel. Hovedparten kom IKKE i realen og havde derfor heller ikke obligatorisk tysk i andet end det ene år i 7. "

Sikke da noget vrøvl - man blev da ikke 'valgt ud' til realklassen - og i min klasse fortsatte over halvdelen i realen - og næsten resten i gymnasiet.
 
 
15.07-2009 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 14:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 15:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 15:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 15:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.07-2009 | 16:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.07-2009 | 15:41 af L. Steen
@Kaja Larsen

Dit evidente behov for at fremstå bedre begavet - end flertallet - fornægter sig jo heller ikke her *GG*
 
 
16.07-2009 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.07-2009 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.07-2009 | 15:55 af L. Steen
Ja, og?


@Kaja Larsen
"Du har derimod med din uvidenhed på området vist, at jeg havde ret i min første antagelse om, at du er for ung til at have oplevet realeksamenstiden overhovedet."

Nu har jeg jo ikke et behov for konstant at ville være bedrevidende - men som så ofte før, tager du fejl....
 
 
16.07-2009 | 15:57 af Erik Willumsgaard
Jeg begyndte i pogeskolen ved Engelsholm Slot, kom siden på Randbøl Latinskole og endte med at tage præliminæreksamen fra præliminærskolen inde i Wedel, og vi terpede latin fra morgen til aften. Det var tider!
 
 
16.07-2009 | 16:02 af L. Steen
@EW

Med mindre, du er ironisk - er jeg enig - latin var sagen!
 
 
16.07-2009 | 16:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.07-2009 | 16:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.07-2009 | 16:20 af L. Steen
Det var nu mere generelt...*LOL*
 
 
16.07-2009 | 20:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 00:57 af Erik Willumsgaard
@LS

Jeg var lidt ironisk, men er på en måde enig. Selvom jeg kun havde latin et år - i 2. real - på Bredsten Folke- og Realskole, og var en ekstrem doven slambert, som skrev oversættelser af efter de andre tolv på holdet, som alle var piger. Men jeg reddede mig da et tital ved at have styr på alle de forskellige ablativer under analysen. Og jeg har brugt latin hver eneste dag siden til at få styr på betydningen af spanske, engelske osv. ord og som støtte til at lære grammatik for både romanske og slaviske sprog. Men i bakspejlet kunne jeg egentlig godt have tænkt mig at gennemgå en totalt terpende klassisksproglig uddannelse.
 
 
18.07-2009 | 01:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 01:04 af Erik Willumsgaard
@KL

Nja, nu var både poge- og latinskolerne vist afskaffet længe før præliminæreksamen blev indført!

Men jeg begyndte at gå i skole i 1960, og selv de "landsbyordnede skoler" var afskaffet, var der alligevel skoler, hvor de syv klasser var fordelt på kun 2-4 klasser for de første syv skoleår, således også hos os i Nørup frem til 1965.
 
 
18.07-2009 | 01:08 af Erik Willumsgaard
@KL

De facithæfter hørte jeg nu først om senere. Ellers havde jeg jo ikke været nødt til at - tigge mig frem til at - skrive af efter de flittige piger.

Jeg har brugt det til enormt meget, også til at annamme lægelatinen, da jeg arbejdede som sygehjælper.
 
 
18.07-2009 | 01:09 af Erik Willumsgaard
Jeg har endda fortrudt, at jeg tog mat-fys studendereksamen i stedet for en hardcore ny- eller klassisksproglig.
 
 
18.07-2009 | 01:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 01:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 01:26 af Erik Willumsgaard
@KL

Næ, der var ikke så meget fysiologi. Jeg husker f.eks., at det blev debatteret en del i kaffepauserne om trykket skulle lægges på første eller anden stavelse i vagina. Og godt nok havde der lige præcis ikke været så mange vaginaer omtalt i latinbogen, men ved en følgeslutning fra, hvorledes trykket lå i så mange andre latinske ord, var jeg ret sikker på,a t det skulle ligge på første stavelser, i øvrigt i modsætning til alle sygeplejerskerne, som mente det skulle ligge på anden stavelse, f.eks. ligesom i Bettina!

Men der var da nogle ord mht. arm, ben, lår, højre, venstre, død, mv., som kunne være til en del hjælp. Hvis jeg ikke havde haft latin, og kun været spejder, havde jeg nok misforstået meldingen første gang jeg hørte den, at "nu morser han vist snart".
 
 
18.07-2009 | 01:28 af Erik Willumsgaard
@KL

Jeg begyndte ikke at gå i skole i Bredsten (Bræjsten), men i Nørup. Men det er rigtigt, at man også i Bredsten Sogn havde nogle små skoler med flere klasser samlede frem til midt-tresserne.
 
 
18.07-2009 | 01:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 01:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 01:43 af Erik Willumsgaard
@JD

1960: Begyndte i første klasse i Nørup Skole, den lille af dem fra 1. til store 2. hos frk. Thorborg
1961: Lille 2. hos Frk Thorborg
1962: Store 3. hos samme
Hvis ikke der var blevet samlet 6 skoler i Nørup Sogn til en stor centralskole, var jeg fortsat hos Lærer Waaben i den store afdeling i lille 3., store 3., lille 4. og store 4.
Men der blev altså bygget Nørup Centralskole, hvor jeg så fortsatte i 4.-7., og der var IKKE, som visse andre steder, en opdeling i boglig og "praktisk begavede", som Niels Hausgaard kalder det.

1969: Begyndte i 1. real i Bredsten Folke- og Realskole, da Nørup, Bredsten og Randbøl havde et skolesamarbejde, som placerede realen i Bredsten og 8-10, herunder teknisk linie, i Nørup.
1972: Begyndte i Grindsted Gymnasium efter 2. real.

Så skulle det vist være på plads!
 
 
18.07-2009 | 01:44 af Erik Willumsgaard
@JD

Ikke discipel på Latinskolen? Er det mine udtaleregler du bygger det på? :-)
 
 
18.07-2009 | 05:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 09:53 af Erik Willumsgaard
Men det udtales Bræjsten, med trykket på første stavelse.
 
 
18.07-2009 | 11:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 18:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.07-2009 | 23:58 af Erik Willumsgaard
@JD

Jeg må beskæmmet melde, at der gik kuk i årstallene. Begyndte i gymnasiet i 1969 og blev student i TOOGHALVFJERDS.

Uanset hvad, har jeg altid været ekstremt klodset til datoer og årstal.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites