Sorte penge bugner under madrassen

Send til
Debat  21
Anbefal
Danskerne har store kontante beløb liggende derhjemme - for sort arbejde stortrives.

Fredag den 10. august 2007, 07:06

Sort arbejde lever og har det rigtigt godt herhjemme.

I disse Dankort-tider ligger der overraskende mange kontanter i de danske hjem - og det er der en god forklaring på, ifølge erhvervskredse. Det skriver Jyllands- Posten.

Det kan nemlig kun skyldes, at danskerne har nogle penge, som de gerne vil undgå at skattevæsenet får øje på, siger vicedirektør i Dansk Industri (DI), Tine Roed.

En undersøgelse fra DI viser, at der i gennemsnit ligger 11.000 kroner i hvert danske hjem - og heraf er næsten 80 procent i 500 kronesedler og 1.000 kronesedler. Siden 2003 er antallet af 500 kronesedler i omløb steget med 50 procent.

Hos SF er skatteordfører Morten Homann heller ikke i tvivl om, at sort arbejde for en stor dels vedkommende er forklaringen på de mange store sedler. Han foreslår, at man gør sort arbejde strafbart for private og indfører mere kontrol i private hjem.

Men skatteminister Kristian Jensen (V) er ikke så skråsikker. Han vurderer, at en forklaring også kan være en øget opsparing i kontanter, fordi den lave rente gør, at opsparere kun misser en mindre gevinst ved at spare op i hjemmet frem for i banken.

Tine Roed tvivler dog på, at danskerne foretrækker at gemme deres opsparing i en skuffe.

 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
10.08-2007 | 08:55 af Peter Hansen
Sjovt at der ikke er nogen der kender en pensionist med en formue ned i bankboksen.

Og hvorfor så gemme kontanter i en bankboks når man kan få renter i selve banken?

Fordi det er den måde mere velstillede pensionister sikre at de også kan få del i velfærdsstatens goder.

Men det var åbenbart mere hensigtsmæssigt at gribe til teorien med sort arbejde.
10.08-2007 | 09:30 af Lars Nielsen
Nu har jeg ledt hytten igennem, og kun fundet Dkr. 128,50 - så statistikken stemmer ikke.
 
10.08-2007 | 09:33 af Lars Nielsen
@ Peter Hansen

Det gjorde jeg - min far. Da han blev pensionist hævede han sin (beskattede) opsparing, og lagde pengene i sin bankboks ??.

Da han var død og min mor og jeg fandt ud af det, blev pengene sat inde på hendes bankkonto igen. Alligevel ville hun gerne have "papirpenge" hjemme, så hun lå vel, på gammeldags manér, inde med ca. 10-11.000 - der VAR betalt skat af.

Akkurat som Peter Hansen siger ovenfor - for at få renter.
 
10.08-2007 | 10:03 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
10.08-2007 | 10:06 af Peter Hansen
@Strangelove

Nu er det jo ligegyldigt om pengene man har ligget er beskattet eller ej.

For man gør det jo kun for at opnå en fordel som man ellers ikke skulle have haft.

Så kan man jo drøfte om reglerne er ok - men metoden virker jo som selvtægt.

Men man vil åbenbart ikke drage denne del af virkeligheden ind men hellere tale om sort arbejde.
10.08-2007 | 10:25 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
10.08-2007 | 10:48 af Karin Bennedsen
Man skal have et nogenlunde stort beløb stående på bankkontoen, for bare at få 2-3% i rente, så den eneste begrundelse for at have sine penge stående i banken, er den sikkerhedsmæssige: Det kan være utrygt at have for mange kontanter liggende hjemme.

En anden grund til de mange kontanter kan være, at folk ikke kan få et Dankort idag. Flere og flere danskere bliver registreret i RKI, og de er så henvist til at hæve kontante beløb, enten ved kassen i banken eller med et hævekort, der ikke kan overtrækkes, og som man heller ikke kan bruge som betalingsmiddel i butikkerne.

Endelig kan der også være tale om, at tendensen går mod, at folk igen er begyndt at ville have rigtige menneskepenge på lommen i stedet for bare et plastickort. Dette kan måske tilskrives den større velstand hos store grupper i samfundet, som har nydt godt af skattelettelser og friværdi. Det er rart at prale lidt ved kassen i Bilka, når man kan vifte med en 1000 lap, i stedet for bare at køre Dankortet igennem.

I disse år med fuld beskæftigelse er der nok mindre sort arbejde end før, så jeg tror ikke på, at det skulle være en væsentlig årsag til, at der er en stigning på 50% af 500- og 1000 kronersedler i omløb. Det er en gammel, virkningsløs traver, der endnu engang bliver trukket af stalden.

@Peter Hansen

Du har ret med hensyn til pensionister. En nylig undersøgelse fortalte, at velhavende pensionister begår socialt bedrageri hvert år ved nytårstid, ved at tømme bankkontoen, så de ikke overskred den økonomiske grænse for at få en ældrecheck, og andre ydelser, der gives til de dårligst stillede pensionister.

Jeg må indrømme, at jeg har lidt større forståelse for tømrersvenden, der måske hjælper sin nabo i en weekend, end jeg har for de velbjergede pensionister, der af ren og skær begærlighed ulovligt rager til sig på de dårligst stilledes bekostning.
10.08-2007 | 10:52 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
10.08-2007 | 12:42 af jesusmohammed
Bare kom, jeg ku" godt bruge nogle sorte kr. Jeg har også set under madrassen, der var sgu kun støv og 4 edderkopper, 3 af dem mast ihjel. Sorte penge, I skal være så hjerteligt velkomne her hos mig!
10.08-2007 | 13:09 af jesusmohammed
Hovsa, jeg kommer lige igen, jeg havde ikke set,at SFeren Morten Homan, ville have mere kontrol i private hjem. Sådan var det ikke, da jeg var SF"er i mine forvirrede unge dage. Pas på ikke at skyde jer selv i foden, jeg kendte adskillige SF"ere,der tjente sorte penge, samtidig med at de snød med dagpengene. Tror du, at det er anderledes nu min ven? Det er ok at knalde folk, der laver sorte penge, og især velbjærgede pensionister, der groft udnytter systemet, De har det hele, men kan ikke få nok. I øvrigt kender jeg en pensionist, med mange penge i banken, men han er også noget af det mest retskafne, der findes. Mindre sort arbejde, tror I det, jeg kender en del håndværkere, endda en mester,der er med i sort arbejde. I øvrigt syntes jeg, at det er mærkeligt, at der holdes så mange træf rundt omkring,lørdag, søndag og helligdage. Tømrer, snedker, rør og vand, smed og elektrikere, har jeg glemt nogen? De bor vel næppe alle i det hus, hvor alt indmaden er pillet ud! Så værsågod, at plukke løs politi, hvis I ellers må gå ude om søndagen.
10.08-2007 | 16:06 af Philip Nunnegaard
Dertil kommer så alle de ældre, der stadig lever i 1932, hvor bankers fallit var lig med tabte penge for kunderne.

Modige er de sgu, når de i 2007 tør have så mange kontanter liggende hjemme. Jeg husker selv fra et tidligere job, hvor jeg kørte møbler ud til folk. Pensionisterne fandt lige 1000 kr. i en krukke, 2300 kr. i en anden krukke osv., når der skulle betales for varerne.

Personligt betaler jeg kun sjældent med dankort, hvis beløbet er på under 200 kr., men hæver dog heller aldrig mere end 500 kr. ad gangen.

Til gengæld kom det også som en overraskelse for mig, da jeg for et par år siden hørte, at der IKKE var gebyr for at betale med dankort. For det var der nemlig, da det blev indført i 1983.

Angående pensionister og socialt bedrageri...

Så er problemet i min verden snarere, at man stadig lever i fortiden, hvor det var formuen, der afgjorde - og ikke den øjeblikkelige indtægt her og nu.

Det mest sindsoprivende i denne artikel er dog, at det er en SF er, der går ind for husransagelser.
 
10.08-2007 | 17:05 af Peter Hansen
@jesus-et-eller-andet og Philip

Inden i falder alt for meget over den stakkels SFer så er han vel hverken mere eller mindre ansvarlig for forbrydelser begået af partifæller end Fogh er for at Venstre MFer er seksualforbryder eller ønsker bestikkelse.

Og han har vist heller ikke bedt om husransagelser - men blot påpeget at skal man sort arbejde til livs skal man også gøre det strafbart at få det udført - og dermed at man udøver kontrol i private hjem. Der skal vel ikke laves mange husransagelser for at kunne konstatere, at man har besøg af håndværkere som ikke er ude fra det firma hvor de er ansat.

Philip som mener at regler BURDE være anderledes, har selvfølgelig lov til at arbejde for at rige pensionister kan få tilskud fra staten selv om de har en stor formue. Mærsk vil måske endda blive glad for det.

Men indtil reglerne er lavet om, så følger vi vel alle de love som eksisterer. Og snyd er vel stadig snyd selv om det udøves af en velhavende pensionist?
10.08-2007 | 17:42 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
10.08-2007 | 18:33 af Philip Nunnegaard
Mærsk har formentligt masser af indtægter udover sin pension, og derved ville han blive ramt uanset - også med min regnemåde.

Derimod har jeg ikke ondt i røven af, at arbejdsmand Petersen skulle have lidt penge på kistebunden, når han fylder 60. Men desværre er det nok snarere ham, der bliver ramt af de nuværende regler - og ikke de virkelige kapitalindehavere, der nok skal finde på nye smuthuller.

Undersøgelser i private hjem læser jeg som en husransagelse, da det er nødvendigt for at tjekke, hvad Oda har liggende i forskellige syltetøjskrukker i sin lejlighed.

Når jeg undrer mig over, at det lige er en SF er, der gør sig til talsmand for dét, er det fordi jeg netop mener, at den slags holdninger hører hjemme hos de borgerlige.
 
10.08-2007 | 18:34 af jesusmohammed
Hej Peter Hansen, Det er altså skatteordfører Morten Homan, der kommer med udtalelsen, og det er ham, jeg skælder ud, det er vist ikke at udtale sig om hvad de andre SFere mener. Der er mange måder at udlægge tingene på, og det er let at manipulere med det skrevne ord, jeg står fast på min udlægning. Nu har jeg jo ikke snakket om forbrydelser, manden må mene, hvad han vil, og jeg kommenterer det,som jeg vil. Du gør det, som du vil, det lugter som et strejf af god frihed.
10.08-2007 | 19:31 af (Slettet bruger)
Tine Roeds "teori" om, at det (primært? eller udelukkende?) er sorte penge, som danskerne har ophobet i deres private gemmer, er (for mig at se) helt hen i vejret! Kristian Jensens forklaring forekommer langt mere rimelig/sandsynlig!

Hvad er Tine Roeds begrundelse for, at det (udelukkende? eller primært?) handler om sorte penge? At det eneste, der kan få folk til at gemme pengene under hovedpuden er angst for, at skattevæsenet skal opdage, at pengene er tjent på sort arbejde?

Masser af mennesker nærer stor mistillid til bankerne pga. disses ubly gebyrer og rentebondefangeri etc.

De vil hellere miste lidt penge i renter end hjælpe bankerne til endnu større milliardoverskud! Kan Tine Roed virkelig være uvidende om det?

I øvrigt har der altid eksisteret mennesker, som var mere tilbøjelige til at spare op end til straks at bruge hver eneste klink, de rådede over.

Og jeg skal da gerne indrømme, at de førstnævnte sandsynligvis har været mere opmærksomme på fordelene ved sort arbejde end de sidstnævnte!

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
10.08-2007 | 19:35 af (Slettet bruger)
Karin Bennedsen!

Jeg er helt enig i din analyse. Den er som altid klog og velbegrundet!

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
10.08-2007 | 19:59 af Karin Bennedsen
Tak for rosen, Per.

Vh. Karin
11.08-2007 | 06:56 af (Slettet bruger)
Bruger er blevet slettet.
11.08-2007 | 08:47 af (Slettet bruger)
Uha, skal man nu også mistænkes for at have lavet sort arbejde, hvis man handler med kontanter i stedet for med dankort?

Med venlig hilsen

Per H. Christiansen

Dalskrænten 50

Græse Bakkeby

3600 Frederikssund
 
11.08-2007 | 08:54 af Peter Hansen
@jesus-et-eller-andet

Selvfølgelig har du frihed til at tolke også en SFers udtalelser.

Dit synspunkt vinder dog mere hvis det har rod i det manden siger og ikke det som du ønsker/håber/tror han siger.

Men det er ikke første gang - og helt sikkert heller ikke sidste gang - at det er nemmere at pådutte en modstander et synspunkt, som man så nemmere kan tage afstand fra.

Dig om det.
 SKRIV KOMMENTAR
Du skal være logget på for at kommentere.
Gratis nyhedsbrev
Vejret i dag | Danmark 18°
Powered by AccuWeather
Annonce
MEST POPULÆRE PÅ AVISEN.DK forrigenæste