Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet tirsdag den 1. marts 2011, kl. 13:29 og opdateret kl. 17:16
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Det britiske par Paul og Rachel Chandlers båd Lynn Rival. De blev kidnappet i oktober 2009 og frigivet næsten 400 dage senere. Nu står en dansk familie i deres frygtelige situation.
Det britiske par Paul og Rachel Chandlers båd Lynn Rival. De blev kidnappet i oktober 2009 og frigivet næsten 400 dage senere. Nu står en dansk familie i deres frygtelige situation. (Foto: AP/arkiv / POLFOTO)

Somaliere: Vi vil hjælpe dansk familie

Somalisk netværk i Danmark er rystede over de somaliske pirater, der har kapret et dansk sejlskib. De vil gøre alt for at hjælpe.

'Ingen samvittighed', 'skruppelløse mennesker', 'tænker ikke rationelt', 'fuldstændig ligeglade med andre mennesker'.

Sådan lyder ordene fra Mohamed Gelle, der er formand for Somalisk Netværk i Danmark, når han beskriver de landsmænd, der har kapret et dansk skib med fire voksne og tre børn ombord.

"Jeg er frygtelig ked af situationen. Selvom man generelt er ked af alt det pirateri, der sker med somalisk indblanding, så er det bare en endnu større forbrydelse, når det går ud over en helt almindelig familie med børn. Det er virkelig hjerteskærende. Det er en forfærdelig ting, som alle de somalier, som jeg kender, bliver rørt og ked af det over. Og jeg bliver flov over at være somalier, når sådan noget sker," siger formanden for Somalisk Netværk i Danmark til Newspaq.

Det somaliske netværk står klar til at smide alt, hvad de har i hænderne, så snart der er brug for dem til at hjælpe med at få danskerne ud af piraternes klør.

Se også: Se den topavancerede piratjæger her

"Vi vil gøre alt vores bedste for at kunne bistå familien og hjælpe dem i det omfang, vi kan. Det skal koordineres, så vi ikke laver indsatser, der skader sagen mere end den gavner. Vi skal huske på, at der er tale om forhandlinger med nogle skruppelløse mennesker, så der er behov for professionelle folk. Vi står stand-by og afventer en henvendelse fra familien eller udenrigsministeriet og de professionelle folk, som gør en indsats for at hjælpe denne familie," siger formanden.

Artiklen fortsætter...

01.03-2011 | 13:47 af Kim Tetzlaff
Jep, det har han fuld ud ret i. Jeg selv ser i hvert fald ikke ned på somaliere bare fordi de ikke opfører sig pænt der nede. Så skulle man jo også tænke det samme om danskere, svenskere, iranere etc. For ja der findes jo også forbrydere mellem alle folkefærd. :) Så op med tommelfingrene for at de her i DK vil hjælpe den danske familie ;)
 
01.03-2011 | 14:16 af henning olesen
med den amerikanske flåde i fast base i er af olielandene, skulle det ikke være svært at have fly konstant på vingerne ,klar til at skride over for de bastarder, skyd hele slænget , lad den evt.svømme hjem........
01.03-2011 | 14:55 af Mia Dane
Nej, selvfølgelig vil man heldigvis ikke se skidt på de somaliere, der bor her i DK, blot fordi deres landsmænd ser sig nødsaget til at skaffe penge på en rigtig rigtig uheldig og livstruende måde.
Men jeg synes simpelthen det varmer, at en forening som Somalisk Netværk udtaler sig på den måde de gør.... Jeg føler forståelse, sammenhold og smeltedigel af forskellige etniske baggrunde, som bliver til et skønt solidarisk fællesskab.
Tak for jeres udmelding :-)
01.03-2011 | 20:02 af Jan Kauffmann
Det Er frygteligt at høre, at en familie med børn er kidnappet af somaliske pirater, og med trusler om at dræbe dem.

Den familie har jo ingen mulighed for at skaffe den løsesum der vil kræves. Hvis der findes en mulighed for at støtte dem økonomisk, så vil jeg gerne give familien et bidrag. Men jeg sender ikke bidrag til andre end familien.
 
01.03-2011 | 20:04 af Jan Kauffmann
Syntes vi her på avisen skulle se hvordan vi kan give hjælp alle sammen.
 
01.03-2011 | 20:10 af Isabelle Mandel
Smuk tanke, Jan - men ikke om jeg gider støtte mennesker, der selv vælger at sejle jorden rundt - OG ind i et farvand, som alle ved er farligt. De kendte risikoen og valgte at tage den.
Men flot og klogt af dansk/somalierne, at de melder ud med støtte.
 
01.03-2011 | 20:16 af Jan Kauffmann
Isabelle, kan følge din holdning og tænker da også at det er idiotisk af dem. Men jeg tænker på de 3 børn, der uskyldigt er kommet i den frygtlige situation. For dem, ikke for deres dumme forældre, vil jeg gerne støtte med et bidrag.
 
01.03-2011 | 20:17 af Bitten B.
Jeg har ondt af det for børnene. Det er SÅ uansvarligt at slæbe dem med ud i noget, som de VIDSTE var farligt.
01.03-2011 | 20:24 af Jan Kauffmann
Ja bitten det er for børnene jeg syntes vi skal give en hånd her.
 
01.03-2011 | 20:25 af Bitten B.
Det vil jeg give dig ret i Jan. De har ikke valgt deres forældre.
01.03-2011 | 20:48 af Jan Kauffmann
Har taget kontakt med Erna Buch i deres netværk. I morgen laver jeg en blog om hvorledes vi kan støtte børnene og hjælpe. De vil holde møde hurtigt og giver mig så informationer i morgen på mail, jeg kan ligge ud her, om hvorledes vi alle kan hjælpe til at få dem frigivet.

Håber i alle vil give en hånd til at de kan frigives hurtigt
 
01.03-2011 | 20:56 af Bitten B.
Kommentar er blevet slettet.
01.03-2011 | 20:58 af Jan Kauffmann
Kommentar er blevet slettet.
 
01.03-2011 | 20:59 af Bitten B.
Selvfølgelig vil jeg det. :-)
01.03-2011 | 21:02 af Jan Kauffmann
Bitten har gemt det og du kan slette det nu
 
01.03-2011 | 20:52 af Kaj Jensen
Familien - inklusive børn - fortjener al den støtte vi kan samle sammen.
Naturligvis ikke ved at samle ind til en dusør til forbryderne.
Desværre indskrænker de herboende somalieres "hjælp" sig oftest til at de er i stand til at formidle kontakt til forbryderne og være behjælpelige med bankkonti, hvor pengene kan overføres.
01.03-2011 | 20:56 af Jan Kauffmann
Vi er nød til at samle ind til den løsesum og det kan ikke gå hurtigt nok.
At forældrene har sejlet i farligt farvand er ikke børnenes skyld.
For de 3 børn skal og må vi nu vise at vi kan stå sammen.
 
01.03-2011 | 20:54 af Bitten B.
Det er noget vrøvl Kaj. Og faktisk under lavmålet.
01.03-2011 | 20:55 af Kaj Jensen
Bitten,
Såh - kan du referere et tilfælde, hvor det ikke var sådan det foregik?
01.03-2011 | 20:57 af Bitten B.
Kan du linke til at det VAR sådan Kaj?
01.03-2011 | 21:00 af Kaj Jensen
Bitten,
Hvis jeg gjorde, finder du så et link på det du påstår?
Eller er det bare chikane?
01.03-2011 | 22:24 af leif rasmussen
Arhjj Kaj. Du er for let.
01.03-2011 | 21:03 af Jan Kauffmann
Syntes det er hjerteløst at morals støtte er ok, men 1000 undskyldninger for ikke at give det der er brug for for at de børn kommer hjem hurtigt, uanset prisen
 
01.03-2011 | 21:04 af Bitten B.
Kaj kunne du ikke lade være med at være så hånlig hver gang muslimer er indvolveret. Det GØR ikke ondt at erkende at det er fint det de gør.
01.03-2011 | 21:12 af Kaj Jensen
Den eneste hjælp, der er nødvendig er 110% pres for at få piraterne til at opgive deres forbrydelse. At belønne dem vil bare betyde endnu flere uskyldige ofre.
Faktisk vidste jeg ikke, de var muslimer - men det forklarer jo Bittens begejstring for piraterne.
01.03-2011 | 21:22 af Jan Kauffmann
Kaj der er 3 børn der er kidnappet og truet med at blive slået ihjel.
Så din holdning er upassende syntes jeg
 
01.03-2011 | 21:25 af Kaj Jensen
Danmark har den faste holdning, at vi forhandler ikke med terrorister.
Det er efter min (upassende) mening den rigtige holdning.
Hver gang du belønner terrorister, kommer de tifold igen og vil have mere.
01.03-2011 | 21:30 af Jan Kauffmann
Så Kaj, din holdning er at lade de 3 børn rådne op eller blive slået ihjel.
Vi skal betale og det for at få de børn hjem hurtigst muligt.
Efterfølgende må der så komme et efterspil, og dette hvorledes vi bekæmper pirateri og måske med MEGET hårde metoder.

Men nu og her er det at få de børn hjem, uanset prisen.
 
01.03-2011 | 21:30 af Jan Kauffmann
Kommentar er blevet slettet.
 
01.03-2011 | 21:15 af Bitten B.
Begejstring for piraterne? Det var somaliere her i landet der var på tapetet.
01.03-2011 | 21:19 af Kaj Jensen
Bitten,
Jeg forstod, du ville samle penge ind til piraterne?
01.03-2011 | 21:24 af Jan Kauffmann
Kaj, har du empati?
Kan du prøve at sætte dig ind i de børn situation og hvor bange de må være. Vil du have disse børn i fangenskab i kummerlige forhold og med dødstrusler i mange måneder og måske hjem i kister.
Kaj du er umenneskelig
 
01.03-2011 | 21:20 af Kaj Jensen
Bitten,
Og hvad er det konkret somaliere i Danmark vil gøre?
01.03-2011 | 21:33 af Jan Kauffmann
Det er fint og godt at danske somalier også vil prøve om de kan hjælpe.
Tak til de danske somalier for det.
 
01.03-2011 | 21:31 af Bitten B.
Jamen det vd jeg da ikke, hvad de KAN gøre. Men jeg synes det er fint, at de engagerer sig. Jeg forstår slet ikke dit behov for at være negativ på det punkt Kaj. DU har jo da åbenbart ikke tænkt dig at gøre noget.
01.03-2011 | 21:35 af Jan Kauffmann
Kaj, det du viser af empati og medfølelse for andre lige her, gør dig til et meget dårlig menneske i mine øjne. Jeg foragter dig.
 
01.03-2011 | 21:36 af Kaj Jensen
Make my day.
01.03-2011 | 21:35 af Kaj Jensen
Bitten,
Jeg tror personlig ikke jeg kan gøre noget. Du mener så, at du ved at samle penge ind til nødlidende terrorister, kan gøre Verden et mere sikkert sted.
Og da du næppe selv ved hvor pengene skal indbetales, så er der nok nogen der gerne vil hjælpe. Det har de gjort før.
01.03-2011 | 21:37 af Jan Kauffmann
Kaj du vender bøtten til at der er støtte til terrorister. Det er ikke støtte til terroister, men et spørgsmål om 3 børn og deres liv.
 
01.03-2011 | 21:37 af Isabelle Mandel
Til Kaj
De vil samle penge ind, og de vil forsøge at formidle kontakt. Det er SÅ usselt af dig at klandre dem for at være kede af situationen. Hvor mange gange har vi ikke hørt borgerlige skrige op om, at muslimer burde åbne munden og fordømme muslimsk terror. Nu har vi så nogle somaliere, der fordømmer handlinger fra deres landsmænd - og så mistænkeliggøres dette. KORS, hvor er det usympatisk.
Bortset fra dette, må jeg erkende, at jeg ikke føler for at støtte indsamling til piraterne. Jo flere penge, der betales, jo flere kapringer vil der komme. MEN - hvis det var MIN familie, ville jeg selvfølgelig ønske, at nogle ville betale. Sagt kort: DILEMMA!
 
01.03-2011 | 21:38 af Jan Kauffmann
Ja Isabelle et dilemma, men jeg ved siden jeg vælger i dette dilemma. Og det er uanset prisen skal de uskyldige børn hjem i god behold
 
01.03-2011 | 21:40 af Kaj Jensen
Isabelle,
Hvis det skete for mig - og det gør det næppe - så lad være med at samle penge ind. Jeg skal alligevel dø på et tidspunkt, og det kan såmænd ligeså godt være for en kalashnikov som en blodprop i hjernen.
01.03-2011 | 21:38 af Kaj Jensen
Hvis empati er at opmuntre terrorister til at begå endnu flere forbrydelser, så erklærer jeg mig gerne totalt uempatisk.
Det er bare ikke min opfattelse at empati.
01.03-2011 | 21:40 af Jan Kauffmann
Du er det mest usympatiske menneske der findes
 
01.03-2011 | 21:41 af Kaj Jensen
Kommende fra dig, så vil jeg tage det som en udsøgt kompliment.
01.03-2011 | 21:42 af Jan Kauffmann
Kaj, hvad fanden laver du et sted som her, hvor der er mennesker med social bevisthed og empati
 
01.03-2011 | 21:40 af Bitten B.
Nej så lad da bare hele familien dø på princippernes alter, ikke Kaj?
01.03-2011 | 21:42 af Isabelle Mandel
Du vrøvler, Kaj. Empati er at have medfølelse med andre. Du kan så mene, hvilket jeg også tror, at betaling er noget skidt - men det har intet med empati at gøre. Hvis det var DIN familie, der var kapret, tror jeg faktisk, at du også ville ønske, at nogle ville betale - på trods af, at det er noget skidt at gøre det.
 
01.03-2011 | 21:45 af Kaj Jensen
Isabelle,
Dette er meget teoretisk - men jeg ville sige nej tak.
01.03-2011 | 21:44 af Kaj Jensen
Men det er nu en fryd at se så megen selvfedme udfolde sig på så lidt plads.
Tak Bitten og kauffmann. Det er stort at se Jer optræde på Hyde park Corner.
01.03-2011 | 21:46 af Jan Kauffmann
Kaj så bare vent på den blog der kommer om dette inden for kort tid, så får du dig nok en rigtig psykologisk spiller.
 
01.03-2011 | 21:45 af Jan Kauffmann
Kaj får du nydelse af andres lidelser? Du er forkvaklet i din hjerne.
 
01.03-2011 | 21:46 af Isabelle Mandel
Problemet er, for mig, Bitten, at kaprene har erfaret, at der er hulens mange penge i at kapre. Hvis første kapring af skibe ikke havde givet penge, var dette næppe fortsat.
- Og så skal vi ikke lige glemme, at vestlige lande selv er delvist skyld i hele problemet - har ødelagt fiskeriet for somaliske fiskere ved at overfiske i somalisk farvand og dermed skabt den fattigdom, der har medført kapringerne. Ingen undskyldning - kun forklaring.
 
01.03-2011 | 21:50 af Bitten B.
Jamen Isabelle det ved jeg da godt. Men er det menneskeliv værd at lade være? Skal man ofre den her familie? Kan menneskeliv gøres op i penge?
01.03-2011 | 21:52 af Jan Kauffmann
Isabelle, du har meget ret i dine politiske betragtninger om deltagelsen i problemet via udnyttelsen af farvandene, men det er ikke hele sandheden, men dog hører det stadig med til sandheden.

Syntes bare ikke at vi nu skal gøre de stakkels rædselsslagen børn til politik.
 
01.03-2011 | 21:49 af Isabelle Mandel
"Isabelle,
Dette er meget teoretisk - men jeg ville sige nej tak."

Teoretisk? Nej. Det er faktisk essensen af empati :o)
 
01.03-2011 | 21:55 af Kaj Jensen
Stadig "nej tak"
01.03-2011 | 21:53 af Kaj Jensen
Isabelle,
Præcis.
Piraterne opdager at der er rigtig mange penge i i at kapre.
Jo flere, der betaler, jo flere penge vil piraterne forlange næste gang.
Så hvis du "redder" din familie ud ved at samle 50 mio kroner ind, så betyder det at den næste familie skal af med 100 mio kroner. Før eller siden kan familien ikke skaffe pengene, og så må de naturligvis nakkeskydes.
01.03-2011 | 21:55 af l n
Hvordan kan de finde på at sejle derned med børn?
 
01.03-2011 | 21:57 af Kaj Jensen
Lene,
De var over 1000 kilometer væk fra Somalia.
Det svarer til at der kommer pirater fra Berlin og røver dine børn - mener du så, at de var letsindige?
01.03-2011 | 22:05 af Bitten B.
Kaj de sejlede netop i et område, hvor der har været en masse kapringer og forsøg på det. De vidste det godt, og mente de havde forberedt sig på at nogle ville forsøge.
01.03-2011 | 22:01 af Kaj Jensen
Isabelle,
Du er usædvanlig fornuftig i aften - influenza?
01.03-2011 | 22:03 af henning olesen
Er det kun Mohammed Gelle der vil agere hjælpsom?. hvad med dræberen fra Herning og mange andre??.
01.03-2011 | 22:07 af Bitten B.
Henning det er også Jan og mig, der gerne vil hjælpe. Ikke Peter Lundin.
01.03-2011 | 22:12 af Jan Kauffmann
Bitten, jeg er chokeret over visse mennesker evne til at lade andre sejle deres egen sø.
 
01.03-2011 | 22:22 af Bitten B.
Jeg tror de må have det dårligt med sig selv. Man skal elske sig selv, for at have overskud til at være noget for andre.
01.03-2011 | 22:09 af Bitten B.
"Dræberen fra Herning" skal i øvrigt indlægges på Sikringen. Han har den undskyldning, at han er alvorligt syg. Den undskyldning har Peter Lundin ikke.
01.03-2011 | 22:09 af Jan Kauffmann
Kan i ikke snart holde op med jeres fobier, og bruge jeres hjerte i stedet for jeres fobi.
 
02.03-2011 | 08:50 af Erik Lillienfryd
Så længe det gode skib Absalon frigiver de pirater de fanger, fordi de 'tilsyneladende' ikke kan retsforfølges, trods det faktum, de er bevæbnet til en mindre borgerkrig, i småbåde med brændstof nok til en tur den halve jord rundt, virker det omsonst.
Hvem ved, - måske er det de selv samme pirater, der lige er blevet sat fri, der nu har taget de Danske gidsler?..
Livsvarigt fængsel ved en international domstol, er eneste løsning.
Når det er sagt håber jeg selvfølgelig det bedste for Danskerne der er fanget i deres livs mareridt.
 
02.03-2011 | 09:24 af Mia Dane
Godt med de gode hjerter, men måske er det ikke altid den bedste løsning?
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/02/081706.htm
02.03-2011 | 09:25 af Lars Nunnegaard
Jeps, Deres netværk er også i DK.
 
02.03-2011 | 09:44 af henning olesen
hele historien må måske end ud i ,at fremtige bedrebemidlede eventyrlystne sejlere, for eftertiden vælger den klassiske sejlrute siden sejlskibstiden, nemlig rundt om Kap det gode Håb,afrikas sydspids, og videre rundt om Kap Horn.
02.03-2011 | 09:47 af Lars Nunnegaard
Hennin,
Det nu dumt at sejle syd om Sydamerika for at komme hjem en gang til! :o))
 
02.03-2011 | 09:46 af Erik Lillienfryd
Godt du lagde link ind Mia Dane.
Det glemte jeg lige:)
 
02.03-2011 | 09:50 af Erik Lillienfryd
Kap Horn er det sydligste punkt af Sydamerika, beliggende på 55° 59' sydlig bredde og 67° 16' vestlig længde. Det ligger i ø-gruppen Ildlandet
 
02.03-2011 | 09:51 af Lars Nunnegaard
I øvrigt er der også pirater omkring Venezuela og omkring Indonesien.
 
02.03-2011 | 09:54 af Erik Lillienfryd
Henning mener sikkert Afrikas horn..
Men det er netop ved Aden bugten, og dermed Somalia...
 
02.03-2011 | 09:58 af Lars Nunnegaard
Sikkert, men der er ikke sikkert.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.