Nu kan du få en ’flot kulør, uden at gå kompromis med sikkerheden. Consol Solcenter - så er du solsikker’.
Sådan lyder hovedbudskabet i en ny reklamekampagne fra Danmarks største solcenterkæde, der hævder, at deres nye solbruningssystem - med en elektronisk hudmåler og BodySoft sikkerhedsrør i solarierne - giver solarie-sol som ’ikke skader huden’.
Og inde på virksomhedens hjemmeside kan man læse, at ’unge får for lidt sol’ og at ’man har opnået, at gøre sol i solarium bedre og mere sikker end den naturlige sol’.
Groft og farligt
Kræftens Bekæmpelse er forfærdet over kampagnen.
- Det er meget groft og farligt, når Consol Solcenter på den her måde går ud med direkte usande og løsrevne påstande, der ikke er videnskabelig dokumentation for. Sandheden er, at alle former for solarier øger risikoen betydeligt for at udvikle dødelig modermærkekræft og almindelig hudkræft, siger projektchef i Kræftens Bekæmpelse, Anja Philip.
Hun påpeger, at netop kræft i huden - med 8.000 nye tilfælde om året - nu er den hyppigste kræftform blandt danskerne.
- Det her er forfærdeligt, fordi det ødelægger livet for en masse især unge mennesker, der tror, at de nu kan gå sikkert i solarie, men det kan de altså ikke, siger Anja Philip.
Overlæge på Odense Universitetshospitals hudafdeling, Henrik Lorentzen, er enig med Kræftens Bekæmpelse.
- Jeg kan kun fraråde en hver form for brug af solarier. Alle undersøgelser tyder på, at UVA-stråler, som mange solarier benytter, går dybt ned i huden og giver DNA-skade, hvilket både kan give modermærkekræft og almindelig hudkræft, siger han.
Ombudsmand ind i sagen
Forbrugerombudsmand Henrik Øe fra Forbrugerstyrelsen, der fører tilsyn med private danske virksomheder, forholder sig kritisk til Consol Solcenters kampagne og vil gå ind i sagen.
- Det her får alle alarmklokker til at ringe. Hvis Kræftens Bekæmpelse har ret, så er det i strid med markedsføringsloven, og derfor vil jeg nu undersøge sagen nærmere, siger Henrik Øe.
Det var mandag ikke muligt at få en kommentar fra Consol Solcenters ledelse.