Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Søvndal: Vi er blevet kult

Start et spil på Spigo.dk
Spil

SF står lige nu til at blive landets tredjestørste parti efter valget. Partileder Villy Søvndal vil blandt andet bruge fremgangen til at presse Thorning til ministerposter.

• Hvis SF havde magten....ville skatterne stige

3. nov. 2007 kl. 20:01 Anna Rossman Thejsen
AppleMark
AppleMark
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Anna Rossman Thejsen
- Journalist og praktikantvejleder, Nyhedsavisen 2006-

- Medlem af netværket K2 – kvinder til tops, 2006-

- Politisk reporter, Altinget, Christiansborg, 2005-2006

- Diverse ansættelser på Morgenavisen Jyllands-Poste...

Siger Thorning nej til give ministerposter til SF, hvis hun vinder valget, bliver det værst for Socialdemokraterne.

Faktaboks

Hvad beundrer du mest ved dig selv?

Jeg er god til at forstå folk, til at lytte og sætte mig ind i andre menneskers situation.

Hvilket karaktertræk bryder du dig mindst om ved dig selv?

Jeg er nogle gange rigeligt selvretfærdig. Jeg kan godt blive fornærmet, hvis folk misforstår mig.

Hvad fortryder du mest?

Egentlig ikke noget.

Hvilken ting holder du mest af i hverdagen?

Fordi jeg er så meget væk, sætter jeg i høj grad pris på at have god til at slå græs i min have, snakke i telefon og se mine børn lege.

Hvilken historisk figur kan du bedst identificere dig med?

Nelson Mandela er en fantastisk figur. Tænk at have været udsat for så meget og så ende med at være den store figur, der samler og forsoner.

Hvor befinder du dig på valgaftenen?

Jeg ved det faktisk ikke endnu. Men jeg sidder sammen med folk fra partiet, måske kommer min familie også.

»I så fald bevæger Socialdemokraterne sig ud, hvor der ingen sikkerhed er. Hvis vi ender i en situation, hvor SF ikke er en del af en regering, er vi frit stillet til at føre SF-politik uden hensyn til Socialdemokraterne,« siger Villy Søvndal.

Et nej til ministerposter til SF vil med andre ord betyde, at SF vil presse Socialdemokraterne på områder, hvor de traditionelt har været uenige som for eksempel udlændinge, skat og folkeskolen. Områder, som SF ellers vil være villig til at gå på kompromis på, siger SF-lederen fra det sofahjørne i vandrehallen på Christiansborg, hvor vi har slået os ned, fordi hans eget kontor er okkuperet af medarbejdere, der planlægger valgkamp.

Pigerne vilde med Villy

»Men egentlig orker jeg ikke at diskutere, hvad vi gør, hvis SF ikke kommer i regering. Hvis SF får det kanonvalg, vi står til, så skal vi med i regering,« siger han for mindst 10. gang under interviewet, inden han for første gang på en time mister mælet et kort øjeblik.

Vandrehallen runger pludselig med det ene »heeej, Villy,«, »Uh, uh, Viiiiillyyyyyy« efter det andet fra en flok teenagepiger på rundvisning med oversize gucci-tasker over skuldrene.

»Vi er blevet kult,« siger Villy Søvndal, da han genvinder mælet. Og giver pigerne et Villy-vink, inden han lirer en uendelig remse af med de vælgergrupper, hans parti har fået tag om den seneste tid.

Og han har noget at have det i.

Støtten strømmer til

Siden statsministeren udskrev valg onsdag den 24. oktober, har SF fået 1.234 nye medlemmer. Dermed har partiet 12.023 medlemmer – det højeste antal partiet nogensinde har haft.

Og i meningsmålingerne står partiet til at blive dobbelt så stort som ved sidste folketingsvalg. Hvis de nuværende målinger holder stik, får SF 22 pladser i Folketinget og bliver dermed landets tredjestørste parti.

Og Villy Søvndal ved godt, hvad de mange nye mandater skal bruges til.

- Vi har brug for et systemskifte i Danmark. Fogh har taget fatalt fejl på alle de store dagsordener: klima, Irak-krigen, den danske udenrigspolitik. Og hans tro på, at man kan detailregulere alt i den offentlige sektor, er en af grundene til de problemer, som VK-regeringen har lige nu,« siger Villy Søvndal.

Med SF i regering skal der skrues gevaldigt op for indsatsen for at sikre mere lighed og velfærd for alle danskere, siger han.

Hjælp tømrere og fattige

SF vil også give en håndsrækning til håndværkerne. VK-regeringen har de seneste år skåret så meget ned på tilskuddene til de tekniske skoler, og i samme periode er frafaldet af elever steget til 35 procent. SF vil derfor skrue op for indsatsen igen.

Villy Søvndal understreger også, at SF, Socialdemokraterne og De Radikale allerede nu er enige om, at loftet over kontanthjælpen og starthjælpen skal fjernes, hvis de kommer til magten efter valget 13. november.

Vil gå på kompromis

Det er dog langtfra alt, de tre partier er enige om, og regeringsdrømmene gør SF parat til at give køb på områder, der ellers har været hjerteblod for partiet.

Er I parate til at give køb på jeres krav om, at nationale test og 24-årsreglen skal afskaffes?

»Selvfølgelig, det er jo oplagt, at vi i en regering vil være villig til at indgå kompromiser.«

Men er der mærkesager, I på ingen måde vil give køb på?

»Nej, jeg synes, De Radikale har forsøgt at lege legen ultimative krav i dansk politik. Den leg vil vi ikke gentage. Vi vil vurdere det i forhold til helheden og se, hvad vi ellers kan få gennemført af vores politik.«

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
03.11-2007 | 20:14 af Erik Willumsgaard
Har Villy været til numerolog, siden I er begyndt at kalde ham SøvndaHl?
 
 
03.11-2007 | 20:27 af Lars Nielsen
 
 
03.11-2007 | 20:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 20:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 20:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:01 af Bruce1
Med den propagandistiske storm vi har været udsat for, med SF, burde de overveje at ændre navn til SS.
 
 
03.11-2007 | 21:12 af Bruce1
Hitler var, og er, også kult (i visse kredse)... Venstreorienterede aner slet ikke hvor meget de ligner ham...Adolf, ikke Villy.
 
 
03.11-2007 | 21:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:21 af Henrik Clausen
Kult? Ingen tvivl om det.

Personkult er nok endnu mere præcist.
 
 
03.11-2007 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 21:41 af Thomas Proctor
@jalte sørensen,

Ægte socialist kan man godt være selvom man tager afstand fra de personer du nævner. Husk SF blev dannet for at tage afstand fra Sovjetunionen, Kina osv.

Stalin slog faktisk flere socialister ihjel end Hitler.

Dejligt at se din venlighed (Villy mente det kun på en god ironisk og dansk måde) - det er nyt.

MVH

ESP
 
 
03.11-2007 | 21:42 af Bruce1
Villy ser nu noget bøvet ud på det billede, rigtig bondsk, rækker hans uddannelse virkelig til at rakke bedrevidende ned på os andre...?
 
 
03.11-2007 | 21:48 af Lars Nielsen
ESP

Din analyse er nu ikke korrekt, hvad angår SF s politiske arvegods - tværtimod.

http://youtube.com/watch?v=2TdCwudcFRk
 
 
03.11-2007 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.11-2007 | 22:22 af Brian Palmund
Hvilken politik vil SF gennemfører uden socialdemokratiet ???
 
 
03.11-2007 | 23:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 00:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 00:30 af Henrik Clausen
Jalte, man kan da sagtens have en personkult omkring sig uden at være ude på at myrde modstandere i massevis.

Det er Villy selv faktisk et glimrende eksempel på. Jeg savner selv, at SF profilerer sig mere på politik end på hans person. Men det er deres valg.
 
 
04.11-2007 | 00:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 06:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 06:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 08:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 08:38 af Karin Bennedsen
Farshad Kholgi, der sammen med sine forældre kom til Danmark, mens Schlüter var statsminister, er bestyrelsesmedlem i det DF-dominerede Trykkefrihedsselskabet.

Måske burde man minde Kholgi om, at de mennesker, han ynder at omgive sig med, ALDRIG ville have givet ham og hans familie asyl, hvis han bankede på døren til Danmark idag.
 
04.11-2007 | 09:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 09:21 af Karin Bennedsen
@S. Rasmussen

Nej, de blev lavet om i Nyrups regeringstid.
 
04.11-2007 | 09:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 10:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 11:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 12:57 af Erik Willumsgaard
Jeg synes Villy Søvndal gør det godt. Jeg mener ikke, at man kan kalde ham storløgner på grund af "plejehjemssagen". Men den minder os alle om, at man ikke slipper så let om ved at være stor i slaget, som den gang kampen mere stod ude i forsamlingshusene, og ingen avis i løbet af en valgkamp vha. af emails mv. overhovedet ville kunne nå at følge op på sådan en historie.

Med nutidens vilkår for valgkampe bliver der fulgt op med minuts varsel, og enhver blogger kan selv søge på nettet og holde vores udtalelser op mod, hvad vi sagde for tre år siden.
 
 
04.11-2007 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 13:38 af Erik Willumsgaard
@Løgnedetektoren

Det er altså ikke retfærdigt at skyde SF nogen som helst nostalgi efter de krakkede diktaturer i Østeuropa i skoene. For SF var reelt det eneste danske parti, som ydede moralsk og konkret støtte til de østeuropæiske demokratiske frihedsbevægelser i mange år før murens fald.
 
 
04.11-2007 | 13:49 af Karin Bennedsen
I spilder krudtet alle Jer, der forsøger at lave et karaktermord på Villy Søvndal.

Hans overdrivelse om, hvor mange plejehjem han havde besøgt var dum, men hans uforbeholdne indrømmelse af dumheden har givet ham tilgivelse i vælgernes øjne.

Ellers ville det lynhurtigt have vist sig i meningsmålingerne.

Så i stedet for at forsøge at sværte Søvndal, skulle I måske hellere prøve at reklamere lidt for, hvad det parti, I vil stemme på, har i godteposen.

Men det er måske det, der er problemet? I hvert fald hvis partiet er DF, som med lys og lygte leder efter et valgtema, der kan vende nedgangen i meningsmålingerne.
 
04.11-2007 | 14:12 af Erik Willumsgaard
Enig, Karin Bennedsen!
 
 
04.11-2007 | 14:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 14:26 af Karin Bennedsen
@DF er undervurderet......

Den offertænkning, du lægger for dagen, kan vist ikke redde DF fra nedturen. Der skal vist helt andre positive initiativer til.

Og hvis jeg må sige det, så hjælper din og dine meningsfællers negative nedrakning af andre vist ikke på tvivleres lyst til at blive slået i hartkorn med Jer.
 
04.11-2007 | 15:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 16:32 af Erik Willumsgaard
Det er rigtigt, at meningsmålingerne undervurderer DF, men det skyldes ikke dem, som udfører dem. Grunden er i stedet, at mange vælgere ikke vil være ved, at de stemmer på DF, og derfor ikke er ærlige, når de bliver spurgt.

Først, når de står helt alene i stemmeboksen, kommer deres helt ærlige mening frem.
 
 
04.11-2007 | 16:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 17:25 af Pelle Johansen
Igen brillierer strangelove og andre med ikke at have reelle argumenter mod sf men derimod inetsigende youtube klip og latterlige sammenligninger med DDR. Nogen har vist glemt at SF aldrig har været østblokkens ven. det parti der er mest ddr agtigt er sgu df med deres had til folk der tillader sig at se lidt anderledes ud og gå i noget så farligt som tørklæde. I ddr betragtede man også jeans som farlige
 
04.11-2007 | 17:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
04.11-2007 | 18:18 af Erik Willumsgaard
Det er sgu noget svineri med den tilsvining af SF.

Hvis du husker, Løgnespreder, at borgerlige politikere blev skoset af SF for at påpege undertrykkelse i Østeuropa, så må du have drukket hukommelsen bort.

For faktum er, at SF reelt var det ENESTE danske parti, som ydede moralsk og konkret støtte til de østeuropæiske demokratiske frihedsbevægelser i mange år før murens fald.

Mens alle andre partier var helt tavse, selvfølgelig pånær DKP, som hyldede diktatorerne.
 
 
04.11-2007 | 18:22 af Erik Willumsgaard
Jeg har sgu selv rejst ned med stencils og penge til den demokratiske opposition i Polen før, der var noget, som hed Solidarnosc. Og jeg har sgu også oplevet at blive fængslet i forbindelse med et besøg hos politiske aktivister under den militære undtagelsestilstand under Jaruzelski. Som medlem af SF s Østeuropa-grupper.
 
 
04.11-2007 | 19:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.11-2007 | 10:09 af Erik Willumsgaard
@Løgnedetektoren

Det husker jeg ikke. Særlig da ikke fra Steen Gade og Leif Hermanns side.

Under alle omstændigheder var SF det første parti, som gav en aktiv konkret støtte til de demokratiske frihedsbevægelser. Først da Walesa kom ind på scenen, blev det helt trendy at være med for fagbevægelsen, socialdemokrater og borgerlige.
 
 
05.11-2007 | 11:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
05.11-2007 | 12:24 af Pelle Johansen
jensh du taler jo uden om. heldigvis skal kholgi ikke søge asyl idag da han jo så ville ryge hjem til tortur. det er ikke et spørgmål om at kholgi skal mene det samme han må da mene hvad han vil. det er et simpelt spørgsmål om fakta. desværre var den iranske bøsse der røg hjem til de iranske fængsler ikke i samme situation som kholgi. han kunne da også bare være blevet blevet bøsse lidt før eller hvad??
 
05.11-2007 | 12:46 af Karin Bennedsen
@Jensh

Jeg har på ingen måde sat spørgsmålstegn ved Farshad Kholgis ret til at mene, hvad han vil.

Det jeg er uforstående overfor, er at Kholgi tilslutter sig den fløj i Danmark, der om nogen har gjort og stadig gør det meget svært at opnå asyl i Danmark, hvis man ikke kan bevise, at man er personlig forfulgt.

Som tidligere flygtning fra præstestyret i Iran skulle man ellers tro, at han havde medmenneskelig forståelse for andre, der også flygter fra despoter, tortur og krig.

Hans tilslutning til den yderste højrefløj tyder ikke på, at han kan unde andre den samme beskyttelse, som han og hans familie fik her i Danmark.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites