Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet tirsdag den 1. juli 2008, kl. 00:17
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Slut med førtidspension resten af livet

Flertal på Christiansborg klar til at kræve en ny vurdering af førtidspensionister hvert fjerde eller femte år. Bindegalt, siger formanden for de handicappede.

Regeringen vil have færre førtidspensionister, flere fleksjob og flere i arbejde.

Og derfor skal det nu være slut med at leve resten af sit liv på offentlig forsørgelse, hvis man har fået tildelt førtidspension.

Det skriver Jyllands-Posten mandag.

- Der sker en meget stor udvikling både medicinsk og teknologisk, som gør, at flere får mulighed for at få en plads på arbejdsmarkedet. Og det betyder meget socialt, menneskeligt og økonomisk at være en del af arbejdsmarkedet, selv om man måske kun kan bidrage delvist,« siger Jens Vibjerg, arbejdsmarkedsordfører for Venstre.

Og der er fuld opbakning fra Konservative og Dansk Folkeparti.

"Bindegal"

Derimod er der stik det modsatte fra foreningen Danske Handicaporganisationer.

- Han er bindegal. Reglerne er allerede i dag sådan, at man til enhver tid kan tage en førtidspension op til genovervejelse, og man kan beslutte kun at tilkende en midlertidig førtidspension, siger formand Stig Langvad til Jyllands-Posten.

01.07-2008 | 00:29 af Carsten Svendsen
Jamen! Når der er fuld opbakning fra Konservative og Dansk Folkeparti, så er der jo "ikke noget at komme efter" fra foreningen Danske Handicaporganisationer. :o(
01.07-2008 | 09:16 af Bruce1
Komplet sindssyg ide', der forhåbenlig heller aldrig bliver til noget, og hvis DF ellers kender mange af deres vælgere, ombestemmer de sig straks fra denne tumpetanke der sikkert stammer fra Hjorts hjerne. Har man fået førtidspension er der en god grund, det er slutningen på de evige samtaler og mistænkeliggørelse af folk i systemet, endelig er de fri og sådan skal det være. Vil man arbejde, eller tror man kan, bør man SELV henvende sig igen, alle andre skal permanent lades i fred. Ingen 'genovervejelse' fra systemets side mod 'den lille mand uden rettigheder', har du fået det tilkendt er det endegyldigt, og det beskidte løb er kørt. Bevares, meld dig selv hvis du har lyst, alle andre er 'off limits'. Går DF med i det her, mister de ihvertfald kraftig respekt fra min side, og den kan normalt ellers ikke blive større.
 
01.07-2008 | 09:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 09:30 af Esbern Snare
DF siger et til sine vælgere og gør noget andet med V og K.
DF påberåber sig at være de svages stemme - men nej - og DFs vælgere fatter det ikke.

Jeg synes, at midlertidige førtidspensioner kan være en god idé hvis nogle har brug for en pause.
01.07-2008 | 09:31 af gitte rasmussen
Der er noget jeg ikke forstår. -Hvordan kan man sige, Regeringen vil have færre førtidspensionister !!! om gud vil, så er der ingen der bliver syge eller handicappet, men hvis gud ikke vil, så vil der altid være mennesker der bliver syge/handicappet. At udsætte dem for pres hver femte år, så de skal gå rundt med en følelse af at de også er en byrde for samfundet, det er sku for meget.
 
01.07-2008 | 09:43 af Esbern Snare
DF har udmeldt at førtidspension fra nu af skal kaldes fortidspension.
Hvad siger DF vælgerne?
01.07-2008 | 09:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 09:52 af Karin Bennedsen
Når man tænker på, hvilken årelang og opslidende proces det er at få tilkendt førtidspension, er det direkte uanstændigt at true disse mennesker med, at de hvert 4. - 5. år igen skal slæbes gennem møllen.

Hold nallerne fra førtidspensionisterne!
01.07-2008 | 09:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 10:06 af Bruce1
For en gangs skyld er jeg helt enig med KarinB og helt uenig med den anden Karin, jeg ved via bekendskaber hvor opslidende det er at sidde fastklemt i systemet, og hvor svært det er at få tilkendt. Det skal man ikke til at tage fra folk igen, jeg synes hele tanken er aldeles uanstændig og et tåbeligt og unødvændigt borgerligt provokerende prik til mennesker der lige er faldet til ro. Ondskabsfuldt vil jeg næsten betegne det, Vibjerg må være en speciel umenneskelig person. De skal ikke igennem hele møllen igen, nul putte.
 
01.07-2008 | 10:07 af Else Thomsen
En fuldstændig tåbelig ide - blot fordi vi netop nu mangler arbejdskraft.

Hvad med efterlønnere og folkepensionister? - Det bliver vel det næste, at de også kan "genindkaldes" til arebjdsmarkedet.

At DF hopper med på vognen, kan ikke undre nogen. - Det vigtigste for DF er helt klart at bevare VKO samarbejdet.
01.07-2008 | 10:08 af Esbern Snare
Det må være op til førtidspensionisterne om de vil tilbage på arbejdsmarkedet. Folk som får stress eller depression og bliver hjemme fra arbejde kan få større konsekvenser end hvis de fortsatte på arbejdet med evt. nedsat tid. Her må arbejdsgiverne være åbne overfor disse behov, men generelt skal stress minimeres.
01.07-2008 | 10:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 10:25 af Bruce1
Det kan ikke undre nogen at der af og til kommer disse idiotiske borgerlige provokationer mod folk som de to partier, V og K, i bund og grund ikke kan lide og ser ned på som værende nassere. De skal åbenbart aldrig fredes, mener SS-jakkesættene i regeringen. V/Ks menneskesyn overfor almindelige danskere er dybt frastødende, og det kommer mest til udtryk når de jagter arbejdsløse og pensionister. Er man ikke direktør er man intet, synes devisen at være. DFs menneskesyn plejer dog at være noget mere normalt, så her bør de springe fra, ellers spår jeg vælgerflugt - og det gik jo ellers lige så godt på det felt. Skyd ikke jer selv i foden, DF, det er mit alvorlige råd. Det her er ikke noget at spøge med, kend jeres besøgelsestid ellers vil det koste dyrt og træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen...selv ikke for dronning Pia...
 
01.07-2008 | 10:27 af Bruce1
Ok Karin, men vedkommende skal selv melde sig, ellers er man vel ikke rask nok.
 
01.07-2008 | 10:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 10:34 af Bruce1
Hvorfor har du stadig en sagsbehandler, Leif, hvis du er ude af systemet?
 
01.07-2008 | 10:36 af Karin Bennedsen
Jeg kender flere, for hvem det har taget 4-6 år i aktiverings- og jobprøvningshelvedet, samt med et hav af lægeundersøgelser og utallige frugtesløse samtaler med sagsbehandlere, før de endelig langt om længe har fået deres førtidspension.

Og tro mig, der er ikke den mulighed, der ikke er afprøvet, eller den sten, der ikke er vendt, før kommunen gir sig. Så ingen der får førtidspension idag har fået den uden god grund.

Jens Vibjergs uanstændige forslag, som selvfølgelig på bedste hjortske vis er pakket ind i omsorg for førtidspensionisterne, er et led i Foghs afvikling af velfærdsstaten efter salamimetoden. Med velvillig støtte fra DF, der vil gå med til hvad som helst for at blive ved magten.

Var det forøvrigt ikke også Jens Vibjerg, der foreslog, at al offenlig service og virksomhed kan privatiseres?
01.07-2008 | 10:45 af Kenneth Larsen
det er jo totalt sindsygt det de har gang i,,,,,, så må de jo tjekke folk ordenligt FØR de kommer på førtidspension, mange førtidspensionister har kæmpet en kamp uden lige for og få sin pension, påtrods af de render ud og ind af sygehuse.Men de burde måske holde igen på og give indsatte førtidspension og konsenter sig om dem der virkelig har brug for det, mange kæmper en kamp på 3år eller mere og så kan jeg ikke se det rimelige i de skal kæmpe hver 4-5 år igen, for så ville mange give op til sidst og nogle vil ret sikkert ende med feks selvmord da de ikke magter flere af den slags kampe. personlig har jeg kæmpet en kamp med konmune siden 1993 og pension og fik først den godkendt for ca 2 år siden, syntes i det er en rimelig sagsbehandling og behandling af mennesker? det giver folk en usikker fremtid og giver voldsomme problemer ikke mindst økonomisk hvis det trækker ud så røger man jo på kontanthjælp og det er sku ikke rimeligt når mange står i fagforening men pga komunerne trækker sagerne ud mister folk deres ret til fagforening/sygedagpenge og ikke nok med det hvis man får afsalg til førtidspension så starter man forfra med og optjene timer osv nok til fagforening hvis folk ellers kan arbejde hvilket langt de fleste ikke kan.håber vi får en ny regering ved næste valg inden de smadre mere ind de alerede har gjordt
 
01.07-2008 | 10:56 af Bruce1
Tro endelig ikke jeg er borgerlig, V og K er afskyelige nogen gange, jeg foragter deres blærede uniformerede slipse-fremtoning og megen af deres politik (men skiftet i 2001 var bittert nødvændigt for at få styr på masse-indvandringen), DF derimod er jeg enig med i næsten alt.
 
01.07-2008 | 11:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 11:05 af Lars Nunnegaard
Bruce1
Et er indvandringen. Noget andet er mennesker i Danmark. Og nu ser det ud til at festen er slut, og at det ser værre ud end ventet. Hvad gør slipsedrengene? Som altid ... intet. Få lige dit socialt ansvarlige parti op af stolene. For hvem har det værst , når der er krise?
 
01.07-2008 | 11:28 af Nemesis
@bruce1
@nunne
@ alle andre.
Jeg ser for første gang nye toner. Det er lidt rart.
Politisk er I alle nu enige om, at Anders Fogh ikke kan indføre minimalstaten ud Dansk Folkeparti. Det er umuligt uden Pia og tosserne.
Fogh VIL have en minimalstat. (Jeg ved det, for han siger det). Tro ham dog på hans ord. (En liberalstat er = en minimalstat)
Fogh ser op til USA - Der nu 37. mio. fattige.
Ingen af dem er på kontanthjælp og førtidspension. Fogh mener de kan klare sig selv? Og Pia lægger stemmerne til - ALTID.
Det er naivt ikke at forstå det, for det er så let at se spillet.
Og vi får det.
@ bruce1 - Du er sødere ved dig selv, end ved alle andre =O) Det er Fogh politik i en nøddeskal, så du skal såmen bare stemme som du plejer.
 
01.07-2008 | 11:34 af Lars Nunnegaard
@Nemesis
Det er såre enkelt. Pia får sin indvandrerpolitik og Fogh får hendes stemmer til hvad som helst. Ind imellem betaler han 120 kr om måneden til de svageste ældre for en sikkerheds skyld. Pia smiler og er så glad. Fogh han jubler og spiser mad.
 
01.07-2008 | 11:42 af Carsten Svendsen
@nunne
Det er fulstændig korrekt. Regeringen og DF er en "politisk symbiose", deres eksistens er indbyrdes afhængig af hinanden.
Et andet problem er, at der langt fra er en reel opposition.
Og skulle den opposition opstå, vil der blive skreget: RØDT KABINET!"
01.07-2008 | 11:44 af Bruce1
Så enkelt er det nu heller ikke Lars, DFs vælgere tror jeg ikke er med på hvad som helst, her er en sag de kan vise sig at tabe tilslutning på - og er der noget Pia frygter er det dette. DF går jo som bekendt altid frem, her bør de dog ryste i bukserne. Men nu tror jeg slet ikke forslaget bliver til mere end en gal mands værk, det er et af de vanvittige påfund mindre begavede politikere af og til kommer med for at gøre opmærksom på dem selv. Som sagt er det 'in' blandt borgerdyr at drille dem der ligger ned, usmageligt som det er, men ideen er slet ikke ny. Den er bare lige oppe og vende igen, så man kan skræmme de svage.
 
01.07-2008 | 11:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 11:48 af Lars Nunnegaard
Bruce1
Det er selvfølgelig agurketid med prøveballoner og vanvittige forslag. Vi får se! Men jeg tror ikke på noget før jeg ser det.
 
01.07-2008 | 12:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 12:05 af Lars Nunnegaard
Ja og privatiseringen af din egen elendighed. flot solidarisk samfund.:(
 
01.07-2008 | 12:08 af Carsten Svendsen
Det siges, at det sidste en fisk bemærker, er det vand den svømmer rundt i!
01.07-2008 | 12:20 af Nemesis
I en minimalstat er der plads til at alle går på arbejde op til 60 om ugen og at 30 % får udbyttet af det.
Derfor blev Claus Hjort så kiste glad, da han opdagede, at det hjalp at sætte kontanten ned - og tvinge 30 % i beskæftigelse. Det er sorte sorte tanker. Jeg så at et par tusinde ikke længere kan betale ders huslejer.
Føj for en moral hos en beskæftigelsesminister som VI giver TJENESTEMANDSPENSION - 35.000 kr. pr. md. til han dør.
 
01.07-2008 | 12:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 12:42 af Carsten Svendsen
@Karin
Hvis "de" arbejder sort lørdag og søndag, så er det nok ikke førtidspensionister!
01.07-2008 | 12:44 af Nemesis
At jagte de svageste og skrue ned på andre end "MIGSELV", det er logikken i en minimalstat.
Og det hænger da heller ikke sammen med, at være kloge ordenlige mennesker, når man som forsvarsminister ikke gør noget for at hjælpe de mange syge soldater, der kommer hjem fra en af REGÉRINGENS komplet nytteløse krige, samtidig afskaffer den sygehjælp soldaterne har brug for.
 
01.07-2008 | 12:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 12:47 af Bruce1
For første gang siden DFs stiftelse vakler jeg... Det her bryder med en fundamental grundpille i min sociale overbevisning, Husvild. Kan dog dårligt forestille mig det er mere end en storm i et glas vand, som om sagsbehandlerne ikke har travlt nok i forvejen, nu skal de også tale unødvændigt med alle førtidspensionister (igen) - efter disse har fået tildelt en hårdt tilkæmpet pension. Tanken er i sig selv en absurd pjatte-lov og spil af tid/ressourcer, ihvertfald for de nuværende pensionister, men nok også for de fremtidige.
 
01.07-2008 | 12:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 12:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 13:00 af Bruce1
Ja, jeg overvejer det sgu seriøst i disse timer, Ras, for første gang i årevis. Jeg var der engang tidligere før DFs tid, men lad os nu se om uheldet er ude...jeg tror det som sagt ikke. Men bliver det her galimatias gennemført er jeg muligvis smuttet tilbage til S...
 
01.07-2008 | 13:00 af Carsten Svendsen
@Karen
Dit "detail-kundskab" vdr. arbejdstid, løn m.m. giver mig mistanke om, at det er dig, der får udført sort arbejde.
Hvis du har kendskab til socialt bedrageri, så skal du ikke "melde det" til "debat" men SKAT!
01.07-2008 | 13:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 13:39 af Alice Trauelsen
Jeg er en "gammel" førtidspension der har fået det i mere end 40 år. Det lyder meget fint alt det med at der også er flexjob og andet til førtidspensionster. Men sig mig hvor? I dag er der ikke nok til dem der gerne vil og kan bruge det, hvordan vil de så få det til alle os andre? Og hvis vi er kronisk syg, tro mig, så er der mange af os der er det resten af vores liv, hvorfor mon det hedder kronisk?

Det er så nemt at dømme, og sige jamen når de kan noget kan de da også arbejde. Jamen vi kan alle noget, men vi kan måske når vi har nogle gode dage, så kan vi lidt og nogle gange tror vi det hele. Men hvad gør vi så de dage hvor vi måske ikke kravler op af sengen? Hvem vil have sådan nogen som os?

Vi skal da også have lov til at leve livet lidt, selvom vi er syge, eller skal vi bare sidde henne i en krog og have ondt af os selv? Er det ikke vigtigt at vi for et liv? En anstændig og værdig hver dag. I forvejen slås vi ofte med sygdomme og smerter, skal vi så også slås med økonomien? Tror I vi er rige når vi får førtidspension, for så er det noget I har misforstået.

Jeg klager ikke, jeg klarer mig, det har jeg altid gjort, men jeg tænker på alle dem der ikke kan "slås" som jeg har lært.

Og til sidst, hvad nu hvis man siger, Du kan godt arbejde, du kan få et flexjob, der er bare ikke nogen flexjob, jeg kan klare. Hvad skal jeg så leve af? Min førtidspension er jo væk, skal jeg på bistandhjælp, når ja, så kan jeg da blive hjemløs, og måske så syg at jeg dør og så er der jo ind "nasser" mindre.

I øvrigt er det her jo ikke første gang det har været oppe, det har det været mange gange i årenes løb.

Mange hilsner
Alice
Hende der har nasset på samfundet i nu 40 år.
01.07-2008 | 13:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 14:35 af Bruce1
Har folk først fået denne forbistrede førtidspension, ofte efter års kamp, er det meningsløst at hive dem igennem møllen igen og igen, bare for at tilfredsstille nogens holdning om at 'alle absolut skal arbejde for føden/det skal kunne betale sig at arbejde', men førtidspensionister skal sgu da ikke arbejde (mere). Mange har sågar aldrig været ude på arbejdsmarkedet, og dog er de kronisk syge, dvs. de er uegnede til arbejdsmarkedet. Hvad må folk ikke tænke, der netop har fået deres pension, nu kan de så begynde at bævre og frygte igen. Uværdigt og uroligt med denne uendelige kontrol, nok er nok.
 
01.07-2008 | 14:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 14:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 14:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 14:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 14:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:01 af gitte rasmussen
Folk der har den instilling til syge mennesker, er selv syge, de lider af en mangel på menneskelig indsigt og forståelse over for andre mennesker, og man kun beklage at der findes den slags mennesker.
De må have det utroligt dårligt med sig selv og deres liv, siden de har en sådan opfattelse af andre mennesker.
 
01.07-2008 | 15:01 af Nemesis
@ du min smukke husvilde drøm.
Som du, tror jeg heller ikke folkepensionen vare evigt. Efter at verdens bedste beskæftigelsesminister har fundet ud af, at mindst 30 % går i arbejde, hvis han afskaffer folkepensionen, skal vi vist ikke føle os sikre. Men, det er da dejligt, at vi fortsat har feriepengene. Og du har lige haft ferie, forstår jeg =O)
 
01.07-2008 | 15:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:13 af Lars Nunnegaard
Karin.
Hvem kender du på førtidspension , der laver sort arbejde? Min datter er mentalt retarderet og har ikke mulighed eller evne til det!
Men eller synes jeg også at sort arbejde skal stoppes. Det er jo mest håndværksuddannede , der har muligheden.
 
01.07-2008 | 15:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:27 af Nemesis
@ sådan er det vist desværre gået. To ting er for alvor skabt af anders Foghs Vækstregering: Tvivl og Utryghed.
 
01.07-2008 | 15:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 16:08 af Nemesis
Kære Per.
Jeg er meget enig med dig.
Vi har på 7 år bevæget os fra et yndigt lang - til et ynkeligt land.
Hold kæft, hvor er vi gode, til at stemme folketinget fuld at tosser og uansvarlighed.
 
01.07-2008 | 16:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 16:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 17:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 17:02 af Rojser
@ Karin

Skal vi ikke lige blive enige om, at størstedelen af det sorte arbejde i DK IKKE udføres af førtidspensionister, men af folk der sideløbende er i job? Jeg kender ikke mange håndværkere, som i løbet af et år ikke arbejder sort. Var det ikke mere relevant at lægge kræfterne der?
01.07-2008 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 18:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 18:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 19:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 19:29 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jeg vil gerne hevise til mit indlæg her: http://avisen.dk/blogs/solberg/fattigdom-og-foertidspension_16047.aspx, som fortæller noget om, hvilke vilkår man lever under, når man er førtidspensionist... rent økonokisk.

Karin:
Jeg siger det kun een gang, for det er så trivielt at skulle gentage det samme igen og igen og........ DET ER IKKE ER FOR SJOV, MAN FÅR EN FØRTIDSPENSION ......
 
01.07-2008 | 20:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:26 af gitte rasmussen
Jeg tror at mange håndværker arbejder sort for de rige, men det er kun et gæt, og det tror jeg også den påstand om at førtidspensionister arbejder sort er.......Det er mit gæt
 
01.07-2008 | 20:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:46 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Hvis mennesker på overførselsindkomst fik en ydelse, de faktisk kunne leve af, så var sort arbejde ikke nødvendigt....
 
01.07-2008 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 21:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 21:06 af vera madsen
Står det virkelig så ringe til i DK, at man vil mistænkeliggøre syge og handikappede mennesker fordi de er på førtidspension. Det er da ikke en forlystelsesafgift, og hvem skal lige bedømme om de kan arbejde?
01.07-2008 | 21:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 22:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
01.07-2008 | 22:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
02.07-2008 | 00:21 af Kenneth Larsen
til karin hvis du virkelig har så ondt i røven af folk arbejder sort så må du jo heller melde hver og 1 du støder på dvs også dem i din egen familie, for tro mig der er nogle i netop din familie der også arbejder sort det er jeg 100% sikker på. og husk på førtidspensionister må arbejde lidt ud over pensionen og tjener de mere en de må bliver det trukket i pensionen, og arbejder de mange timer kan deres pension stadig komme op til overvejelse. men når både borgmester og folk i told og skat og folk i politiet får lavet sort arbejde så bliver det aldrig stoppet, husk den der får lavet sort arbejde er ligeså gal på den som den der laver arbejdet. men ærligtalt så kender jeg ikke 1 pensionist i min omgangskreds der laver sort arbejde, men til gengæld ufattelige mange arbejdende eller arbejdsløse eller kontanthjælpsmodtager der laver sort arbejde.men bort set fra det dem jeg kender som er førtidspensionister som mig er ikke i stand til og lave sort arbejde eller arbejde i det hele taget eller kun max 2 timer om dagen og så skal du ikke bilde mig ind det kan svare sig og starte bilen og kører X antal km for og kører hjem max 2 timer efter..Husk på der finde rigtig syge folk derude som behøver sin pension da de ikke selv har mulighed for og tjene penge. men ja der er folk der sikkert vil udnytte systemet men det er jo dem der kender loven og udnytter den fuldt ud og slipper igennem gang på gang, men så er der den alm førtidspensionist der måske få gange har lavet sort arbejde bliver opdaget og får taget pension , også bliver alle førtidspensionister stemplet ;-( man kan heller ikke stempel fra polen hvis han/hun stjæler biler eller værktøj.......
 
02.07-2008 | 10:47 af Anders T
Problemet med førtidspensionsordningen er ikke sort arbejde. Problemet er at udgifterne til førtidspension vokser hurtigere end den øvrige økonomi, en udviklings om selvklart ikke er bæredygtigt.

Så enten indfører man et strammere filter for, hvem der får adgang til ordningen, eller også fortsætter man med at spare på ordningens ydelse og på den medfølgende handicap-hjælp og -tilbud, noget SR-regringen startede med allerede i starten af 90'erne. Det vil i i vid udstrækning ramme de svageste modtagere, dem med hjerneskader, arvelige sygdomme, skizofrene. Disse grupper vil så fald skulle betale for, at et stigende antal mennesker med post-traumatisk stress, fibromyalgi og social-fobi i de senere år har fået møvet sig ind i systemet.

Derfor mener jeg, at det er et godt forslag. Et ansvarligt og menneskeligt forslag. De alternative stramninger af ordningen er nemlig langt værrer.
02.07-2008 | 14:55 af Bruce1
Det er et hul-i-hovedet idiotisk forslag.
 
02.07-2008 | 20:44 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jenni
Jeg vil gerne se dokumentation for din påstand om at sagsbehandlere i det offentlige system giver pension til indvandrere "med rund hånd".

Anders Pismakron

Hvis mennesker med PTSD, stress, fibromyalig og social-fobi ikke skal have pension .. hvad skal de så ? De får jo ingen hjælp til behandling af deres vanskeligheder i og af systemet, så deres arbejdsevne kan ikke forbedres ...

I øvrigt ... så dør der 3 gange så mange mennesker af stress som i trafikken... det er et faktum.

Udgifterne til førtidspension er ikke stigende, de ligger nogenlunde fast og har gjort det de sidste 10 år. Det eneste, der er forskel på, er at et stort antal meget unge mennesker, dvs. under 30, tilkendes førtidspension.
 
02.07-2008 | 20:47 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Til almen orientering:

En enlig førtidspensionist efter reglerne af 2003 modtager pr. 1. januar 2008 kr. 15.232 før skat om måneden svarende til dagpengesatsen. Alle andre modtager kr. 12.947, svarende til niv. for en forsørger på kontanthjælp. For min mand og jeg, som begge er førtidspensionister efter den "nye lov" er beløbet derfor MINUS kr. 4.570 kr pr. måned før skat svarende til et årligt MINUS på kr. 54.840 kr.

Hvor mange almindelige mennesker får beskåret deres lønindtægt, fordi de vælger at flytte sammen eller gifte sig ????
 
02.07-2008 | 21:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.07-2008 | 09:38 af vera madsen
Til alle i der er ved at gå i selvsving af forargelse over førtidspensionen har jeg lyst til at stille et spørgsmål:
Hvor mange af jer modtager hvert kvartal en skatteyderbetalt check blot fordi i har børn?
03.07-2008 | 15:31 af Nanna Gersov
"Et flertal på Christiansborg" vil jagte de svageste medborgere hvert femte år - men hvor er da de socialt ansvarlige politikere henne?

Jeg mener at det er en ringe politisk ledelse, som ikke kan holde hus med vores samfund sådan at syge og invalide kan få et godt og trygt liv uden at skulle jages med blot fordi der sættes for mange prestigeprojekter i værk således, at arbejdskraften ikke rækker til opgaverne.

Lad os alle være mere ansvarlige overfor samfundsøkonomien og lære at stille spørgsmålet: BEHØVER samfundet nu også bruge penge på dette og hint?

Vi skal sige nej til unødige anlægsprojekter, som vi ikke har råd til uden en brandbeskatning af borgerne ledsaget af moderne hoveriarbejde. Ødsle ledere, som holder deres befolkning i slaveri og selv jonglerer med andres hård ttjente milliarder, som stod slavehæren parat med masser af merarbejde, har FANDEN skabt!
 
03.07-2008 | 15:34 af Lars Nunnegaard
@Helena
Netop, og hvor mange får tilskud til landsbrugsdrift og andet? Den hellige forargelse vil ingen ende tage. det ser ud til at medmenneskeligheden er udskiftet!
 
03.07-2008 | 15:39 af Esbern Snare
Glistrup foreslog engang at man kunne fremstille havregrødsautomater, så kunne de fattige selv trække deres mad.
03.07-2008 | 15:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
03.07-2008 | 19:56 af Kenneth Larsen
til oplysning skal man bare bo sammen for man bliver trukket i pensionen , jeg får feks 12.947, pga min kæreste bor hos mig, og hvis hun tjener for meget kan jeg mindste endnu mere i pension er det rimeligt? skal man straffes pga sin partner arbejder? plus jeg kan selv straffes hvis jeg feks arbejder både med smerter og penge hvis hvorfor spilde sin tid på og prøve og arbejde for og være med til og hjælpe samfundet, man forstår godt hvorfor folk har hver deres hus / lejlighed det kan rent faktisk betale sig , men så optager man en bolig til unge på su eller i arbejde bare pga man bliver traffet så vælger folk løsning med 2 boligere og det er sku nået svineri ..... så mon ikke de burde tjekke lidt op på pensionen og ikke nok med vi bliver staffet med patner efter den nye pension så kan man ikke få hjælp til medisin eller fys osv som i gamle dage.... jeg har feks en fast udgift på ca 2500kr til medisin her md og kan ikke få hjælp til den og de satte mig ned i pension da kæresten flyttet ind, jeg syntes det er nået svineri uden lige. men vi er vel alle enig om man spare ikke mad når man bor 2 og heller ikke vand eller strøm eller osv. det eneste er husleje og hvis man laver det nr med 1 billig lelighed så tjener man penge på man har 2 boligere kan det være rigtigt?
 
03.07-2008 | 20:07 af Kenneth Larsen
jeg må tilstå vi har overvejet og finde en billig lelighed til kæresten så de ikke trækker mere af pensionen , det er tæt på vi får mere ud af hun feks komme på fagforening eller kontanthjælp en arbejde så meget mister vi pga min pension.men vi gør det ikke pga jeg vil ike være skyld i andre ikke kan få en bolig pga vi har 2 boligere pga vi kan spare penge, men ikke alle tænker sådan og hvem kan fortænke dem i det, men igen det er regering igen de tænker ikke de gør kun problemerne større til bolig osv.
 
03.07-2008 | 23:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 00:04 af Carsten Friskytte
Hvis alle førtidspensioner skal gennemgåes hvert 4. eller 5. år vil det betyde en stor belastning af sagsbehandlerne. Flere sagsbehandlere vil skulle ansættes, og for tiden er der underskud på dette arbejdsmarked, dvs. der er flere ledige stillinger end der er uddannede kandidater. Det betyder, at håndværkere, kassedamer, sømænd og lignende ansættes i stillinger som sagsbehandlere (husk at spørge din sagsbehandler om pågældendes uddannelse næste gang du møder på forvaltningen!).

Naturligvis vil en sådan lov betyde usikkerhed: Den vil resultere i flere selvmord, flere indlæggelser på psykiatriske afdelinger, flere anbringelser af børn uden for hjemmet - for ikke at nævne proforma-skilmisser..........

Men alene fremsættelsen af forslaget er med til at profilere Jens Vibjerg og Venstre 2-300.000 førtidspensionister er IKKE en vælgermajoritet, selvom det er en betydelig blok. Venstre har nok undersøgt hvordan førtidspensionister stemmer ved folketingsvalg - hvis de overhovedet stemmer (hvilket jeg tvivler på, da førtidspensionisterne end ikke kan opretholde en velfungerende landsforening (min subjektive vurdering)).

Så let røven og meld jer ind i Landsforeningen for Førtidspensionister - i stedet for at sætte liden til Pia og DF.....
 
04.07-2008 | 00:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 00:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 00:51 af Carsten Friskytte
Kirsten Hansen:
Hvis to enlige førtidspensionister flytter sammen (på samme folkeregisteradresse) mister de adskillige tusinde kroner om måneden. Hvis de har en billig husleje i TO boliger, vil de kunne få et overskud ud af denne ordning.

Sådan har politikerne valgt at indrette det - bl.a. for at kvinder skal have økonomisk mulighed for at slippe ud af f.eks. et voldeligt parforhold.
 
04.07-2008 | 03:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 06:16 af Carsten Friskytte
Kirsten Hansen:
Tillægget til en reelt enlig førtidspensionist er pr. måned kr 3.421,00. TO enlige mister altså kr 6.842,00 hver måned. De kan naturligvis søge boligsikring til en lejlighed, men det vil være begrænset hvor meget de kan få. Hvis én af dem er heldig at have en andels- eller ejerbolig, og de flytter sammen i den, mister de samme beløb. Det klogeste de kan gøre, er at leve som formelt enlige, men reelt flytte sammen - og så leje den anden lejlighed ud sort til en studerende, som ryger ud ved mindste uregelmæssighed. De kan ikke brokke sig........
 
04.07-2008 | 07:47 af Karin Bennedsen
@Carsten Friskytte

Glemmer du ikke at trække skatten fra det beløb, som en førtidspensionist mister med det personlige tillæg?

Reelt mister 2 førtidspensionister, der flytter sammen altså 6.842 kr. - skatten på 2680 kr. Så nettotabet er herefter 4.172 kr.

Jeg ved ikke, om man kan betale to boligudgifter med godt 4.000 kr., men hvis man vælger din løsning, som jo faktisk er socialt bedrageri, så skal man også leve med usikkerheden ved en mulig afsløring.

Og så meget er nogle få hundrede kroners besparelse vel ikke værd?
04.07-2008 | 07:54 af Lars Nunnegaard
Det kan være jeg tager fejl, men nye førtidspensionister får intet tillæg, mener jeg! Selvfølgelig kan de søge boligsikring.
 
04.07-2008 | 09:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 11:47 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Vedr. Pension

Efter den nye pensionslov fra 1. januar 2003 findes der kun et beløb for enlige og et for samlevende. Det er de tal, jeg henviser til i mit indlæg ovenfor. Jeg kender ikke de gamle regler særlig godt.

Både min mand og jeg er førtidspensionister efter loven af 1. januar 2003. Der er ingen helbredstillæg, varmetillæg, brilletillæg eller andre tillæg at hente i pensionsloven som der er for førtidspensionister efter den gamle lov. Vi kan heller ikke få boligsikring, fordi vi "tjener for meget", selvom vi har en husleje på 5.000 kr. om måneden. (vi har 80 m2).

Der er MULIGHED for at søge om ekstra bevillinger til medicin, behandling, etc.. men det er altid en økonomisk vurdering, om vi er berettigede til det ...

Min mand og jeg ville få langt flere penge til os selv, hvis vi hver især fandt en lejlighed på godt 60 m2 til et sted mellem 2.000 og 3.000 kr. om måneden. Dem ville vi også kunne få boligsikring til, jeg har regnet på det inde på borger.dk. Det ville ikke betyde flere penge at miste, da et forbrug af vand, varme og el for en enlig jo bare deles mellem det, det koster os nu --- som par. Jeg ville undlade at have licens og tv, min "kæreste" ville betale sit abb., og jeg ville så betale for internet i stedet for .. So there....

Jeg forstår virkelig godt Kenneths overvejelser.. vi har dem også, min forlovede og jeg .... selvom vi skal giftes... Vi havde faktisk flere penge til os selv, da vi boede hver for sig ....

Argumenterne om sparehensyn mht. leveomkostninger for før- og folke pensionister er udelukkende for at staten kan spare penge. Intet andet. Det bunder i et regulært facistisk menneskesyn, det er min klare holdning til den sag.

Grådighed og smålighed i alle afskygninger ... det er virkelig "dødssynder".... for sjovt nok har jeg INTET imod mennesker, som tjener mange penge... intet som helst. Jeg kan sagtens unde andre at have det godt og have mange penge .... bare de selv husker at give den samme omsorg og omtanke tilbage til mennesker som mig og min mand ...
 
04.07-2008 | 11:50 af Lars Nunnegaard
@Ann-Charlotte.
Tak, jeg mente nok der kun var et beløb efter 2003, og at alle tilskud var væk!
 
04.07-2008 | 11:53 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Helena og Nunne

ja.. de skulle tage og gribe i egen libero-ble eller haveremark skulle de ...
 
04.07-2008 | 11:55 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Velbekom, Nunne...
 
04.07-2008 | 11:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
04.07-2008 | 23:06 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Bitten
Førtidspensionen er en fastsat offentlig ydelse, som ikke reguleres på samme facon som lønninger. Det "lønefterslæb", pension og kontanthjælp har, ligger i SATS puljerne.

Som jeg skriver i mit indlæg, så har vi regnet på det og kunne tjene på at flytte hver til sit. Det er et faktum, som mange mennesker på overførselsindkomst har taget konsekvensen af.. De er ganske enkelt flyttet hver til sit/blevet skilt.

Det kan vel ikke være meningen, Bitten, at mennesker som min mand og jeg, der ingen arbejdsevne har tilbage, ikke kan få en anstændig tilværelse... at vi er nødt til at leve hver for sig ... for at få råd til at LEVE.....

Får du ingen boligsikring med den husleje, du fortæller du har og du er enlig mor, så er det min vurdering, at du tjener ganske godt.
 
04.07-2008 | 23:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
05.07-2008 | 20:51 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Bitten
Så får du jo for lidt i løn, kvindemenneske... Det er jo ikke pensionen, der er for lav, det er din løn ....

Ja, det scenario du beskriver skete, da regeringen i sin fantastiske visdom ændrede boligsikringsreglerne, så hjemmeboende børn under uddannelse ikke længere kunne tælles med i boligsikringsberegningen....
 
05.07-2008 | 20:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 19:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 20:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 21:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 21:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 22:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 22:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 22:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 22:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 22:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
06.07-2008 | 23:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.07-2008 | 05:18 af Morten Jensen
det er helt i orden at pensionen skal tages op igen på ny

kender en der hade så ondt i rygger han kunne ikke noget da han hade fået førtidspension kunne han lave alt så nu laver han sit hus og maler for fold køre fold rundt i sin bil
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.