Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Skolepige bag tremmer en måned endnu

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Efter at have siddet varetægtsfængslet i et halvt år, må en 16-årig pige nu indse, at opholdet kommer til at vare mindst en måned endnu.

29. juni 2010 kl. 11:51 Cathrine Klokkedal
En skolepige skal blive bag tremmer.
En skolepige skal blive bag tremmer. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Cathrine Klokkedal

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

En 16-årig pige, der stak en klassekammerat med i kniv i ryggen, må blive i fængsel en måned endnu.

Pigen, der går på Samsø Skole, stak i aggression over længere tids mobning sin kammerat i ryggen med en urtekniv.

I mere end et halvt år har hun siddet varetægtsfængslet, og nu trækker sagen yderligere ud. Det blev nemlig afgjort i dag, at pigen i hvert fald skal sidde i fængsel en måned endnu.

Årsagen lyder på, at det vil krænke danskernes retsbevidsthed, hvis hun løslades.

Ifølge pigens forsvarer, Henning Lyngsbo, er den forlængede fængselsfrist helt urimelig.

"Efter min opfattelse har min klient allerede nu fået psykiske skader og traumer af at være buret inde med hærdede kriminelle i så lang tid. Hun har det meget dårligt med den tilværelse," siger Henning Lyngsbo til stiften.dk.

Grunden til at sagen er trukket yderligere ud, skyldes blandt andet Retslægerådets vurdering af pigens mentalundersøgelse, der stadig mangler, og som kan få afgørende betydning for, hvorvidt den 16-årige pige skal tiltales for grov vold eller forsøg på manddrab.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.06-2010 | 12:02 af Carsten Svendsen
Jeg synes det er urimeligt, at hun skal bøde for retslægerådets sløvhed!
 
29.06-2010 | 15:59 af Helle Nielsen
Ja , måske det er der fejlen ligger, for hvordan skal den ekstra måned kunne hjælpe hende.
 
29.06-2010 | 14:58 af Thomas Egeskjold
Hvis der sidder nogen derude, der ville få deres retsbevisthed krænket, af at lukke et barn ud af fængsen. Hvad laver de så derude? skulle de ikke indlægges på psykken? Ingen tvivl om at der skal gøres noget, men hvad med at koncentrere sig lidt mere om dem der drev pigen ud i vold med deres mopning. og hvad men den skoleledelse der tydeligvis ikke evner at passe deres job, med at få det under kontrol. hvorfor sidder de ikke i fængsel. for det burde de jo nok gøre.
 
 
29.06-2010 | 15:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 16:50 af Thomas Egeskjold
Jeg tror grundlæggende ikke på at et barn vågner op om morgenen, og beslutter sig for at i dag har hun lyst til at stikke en kniv i en klassekammerat. der må have været en grund. og uanset hvad så er det et barn. og derfor de voksnes ansvar. og jeg kender den skole fra personlig erfaring. og mobning er et kæmpe stort problem der. og hvis pigen har været et problem tidligere. så er vi tilbage ved spørgsmålet om hvad fanden de voksne der har ansvaret laver i frihed.
 
 
29.06-2010 | 16:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 17:07 af Thomas Egeskjold
Og ud fra den betraktning, mener du så at den bedste behandling fåregår i en isolationscelle i statsfængslet. og med noget af det lort der får lov til at foregå på den skole eleverne imellem. vil jeg ikke bebrejde hende at hun ikke har kunnet finde andre måder at føle sig tryk på. når det er som at slå i en pude at gå til de voksne med problemerne. jeg er enig i at en kniv ikke er svaret på noget her i verdnen. men jeg tror også at et barn, når alle andre mulighedder er prøvet. ikke vil kunne se andre udveje. det er derfor vi ikke giver børn voksnes rettighedder. det er og skal altid være de voksnes ansvar hvad et barn går og gør. og i den skole er de voksne altså ledelsen og lærene. de og kun de har totalt fejlet. og denne pige og den elev der blev stukket har betalt en meget stor pris for det.
 
 
29.06-2010 | 17:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 21:34 af Thomas Egeskjold
fortalte mig undskyld. jeg havde læst at hun var i isolation. og det plejer at foregå disse steder.
men stadig så er der nu ingen anden grund til at holde hende der. andet end malplaseret hævntørst.
 
 
29.06-2010 | 17:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 17:41 af Thomas Egeskjold
Nu har forældrene ikke nogen mulighed for at påvirke hvordan en skole bliver ledet. og jeg mener at det ikke nytter noget at gå til skoleledelsen for at få mobningen stoppet. og jeg er personligt overbevist om at det er den mobbekultur der er børnene imellem der er den store årsag til det der skete. men lad os bare sige at det er pigen der ER psyckopat. så er det stadigvæk de voksnes ansvar, at hun ikke kommer i en situation hvor hun begår vold. "HUN ER ET BARN" og burde hvis hun er psykopat, (hvilket jeg tvivler på) ikke have været sammen med andre børn. hun skulle have været i masiv behandling. og hvad angår hendes såkaldte indrømmelser. Så tror jeg ikke på dem. Nej jeg tror at hun er blevet tvunget til at komme med de indrømmelser der kunne fritage skoleledelsen for ansvar.
 
 
29.06-2010 | 17:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 17:53 af Thomas Egeskjold
Bitten jeg har heller ikke på noget tidspunkt udtalt mig ud fra andet end mit eget kendskab til netop den skole. og til hvad jeg personligt har set. og er man 16 år er man i høj grad et barn. og forældrene har ikke en chanse for at se den uhyggelige måde børnene på den skole behandler hinanden. og i øvrigt så er det ikke kun politi og retten der har adgang til et barn der er i et forhør, der er en masse mennesker fra netop det system der har svigtet tilstede.
 
 
29.06-2010 | 17:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 18:08 af Thomas Egeskjold
nej men der er børnepsykologer og og sjosiale myndighedder tilstede. (Dem fra systemet.)
Og det er stadig et barn, og dermed ligger ansvaret hos voksne. og børn tænker mange underlige ting i diverse situationer. det er der vi voksne skal tage ansvaret for at skille snot fra skæg. for det kan de af gode grunde ikke selv. det har de simpelthen ikke livsviden nok til.
 
 
29.06-2010 | 18:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 17:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 18:01 af Thomas Egeskjold
Dette ændre jo ikke en tøddel på at det er ledelsens skyld, at skolen er et så ondt sted at være at børnene vælger at bruge den slags vold for at få fred for mobning.
 
 
29.06-2010 | 18:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 18:20 af Thomas Egeskjold
Nej heldigvis. :o)) selv om at jeg stadig betrakter hende som et barn, og dermed ansvarsfri.
 
 
30.06-2010 | 07:44 af Anne Olsen
Nej, børn vælger ikke den slags vold. De vælger at droppe ud af skolen og finde ligesindede, så de "fylder meget" på stisystemer og i parker. Lidt i retning af "Kennedy-børnene" fra Aalborg. Nogle vælger at skade sig selv.
 
29.06-2010 | 18:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 19:46 af Thomas Egeskjold
nej og det baserer sig på en fejlagtig politisk beslutning. for uanset hvor meget politikerne ligger over af ansvar på skuldrene af et barn. er det stadig et barn. det svarer lidt at give hunden ansvaret for at den bider. og ikke ejeren. den har ligeså lidt indsigt i det moralske eller etiske problemer ved deres opførsel. som et barn har.
 
 
29.06-2010 | 19:55 af Thomas Egeskjold
det kan være at det nok hører mere til i en anden diskution. men jeg kan ikke forene mig med at politikerne tilader sig at forvente at et 16 årigt barn har begreb om etik og moral. når de selv i en meget mere fremskreden alder har så store problemer med det.
 
 
29.06-2010 | 20:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 21:17 af Thomas Egeskjold
Bitten jeg tror at det er lige præsist det at hun vidste at det er uacceptabelt, der er grunden til at hun valgte at gøre det. Og lige netop sådan et barn laver sit valg. og derfor skal vi voksne sørge for at børn ikke skal komme til at tage det valg. voksne skal være inde i kernen af de problemer, der ultimativt ender ud i at børn skal tage de valg. inden det nogensinde kommer så vidt.
 
 
29.06-2010 | 20:18 af Verner Andersen
Selvopfyldende profeti? man spærrer barnet tilpas længe inde således det slår klik, og VIOLA, barnet kan findes psykisk uligevægtig og sagen kan dermed lukkes til systemets tilfredshed. Jeg er enig med Thomas, at pigen tidligere har voldt problemer kan jo skyldes vedvarende mobning af hende.
 
29.06-2010 | 20:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
29.06-2010 | 21:20 af Thomas Egeskjold
Har i øvrigt aldrig sagt at forældre ikke har ansvaret. men de har ikke ansvaret for det miljø der hersker mellem eleverne i visse skoler.
 
 
30.06-2010 | 07:59 af Anne Olsen
Det burde de have. I alle andre sammenhænge er de slet ikke langsomme til at råbe op omkring fordele til deres børn. Det bedste jeg kunne tænke mig for mine børn er en ordentlig "arbejdsplads" for mine børn de kan lide at komme på og hvor at de lærer at man ikke skal kunne lide alle, men at man skal kunne acceptere dem som kollegaer, så man kan drage fordele af deres faglige kompetancer på nogle områder, man selv ikke magter.
 
29.06-2010 | 22:47 af Alexander Andersen
Hvis man har været presset pga mobning igennem længere tid er der ikke nogen der kan garantere for hvilken handling en ung hjerne kan frembringe når der ikke er hjælp at hente andre steder.
 
 
30.06-2010 | 07:56 af Anne Olsen
Der er børn, som har det svært i forvejen. Disse børn har en tyndere skal, når der laves de små dumsmarte bemærkninger almindelige mennesker godt kan tåle. Vi ved godt hvordan at det går på vores arbejdspladser. "Vores lille gule ven" siges der om en fyr af Italiensk afstamning. "Du er på min dødsliste" sagt i spøg fordi at man har lavet noget sjov. Alt det kan vi rumme fordi at vi ikke har det svært på hjemmefronten. Hun kan formentlig ikke drikke som alle unge der er konfirmeret. Der vil være nogle sociale sammenhænge hun ikke kan være med i. Ikke fordi at de andre i klassen er onde, men vi lever i en presset tid, hvor at der er meget fokus på vore værdier. Vi har et traditionel anti-moppe tilgang til tingene, hvor at vi sætter os ned over en øl og åbner os for hinanden, men kan en person ikke være med i dette sociale tiltag, vil personen føle sig udenfor og måske fejlfortolke de hyggelige bemærkninger som et angreb.

Jeg tolker faderens udtalelser som om at han ikke har forstået vores kultur. Derved kan jeg forstå at hendes mentale forsvar overfor almindelige tonefald som værende svag. Det forsvarer ikke retten til at stikke knive i folk, men forældrene som kender disse problemstillinger fra deres arbejdspladser skal mere med, da skolen idag er hængt op med administration.

Børn driller generelt ikke hinanden, hvis deres forældre plejer social omgang sammen. Skolerne bør arbejde med trivelsgrupper, hvor at familierne grupperes i 4-5 enheder i en typisk klasse, så de kan mødes oftere og evt. have disse møder i eget hjem. Forsøg med trivselsgrupper har vist at de i høj grad dæmper mobning markant.
 
30.06-2010 | 20:21 af Carsten Svendsen
Rart, at der ikke er gået helt 'agurk' i tiden!
http://jp.dk/indland/aar/kriminalitet/article2113758.ece
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites