Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet onsdag den 8. sep. 2010, kl. 22:45
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Når mor og far skændes og bliver skilt, så er der større risiko for, at børnene får en dårligere uddannelse, bliver mere kriminelle og får dårligere sundhed.
Når mor og far skændes og bliver skilt, så er der større risiko for, at børnene får en dårligere uddannelse, bliver mere kriminelle og får dårligere sundhed. (Foto: Coloubox)

Skilsmissebørn bliver oftere kriminelle

Skilsmissebørn har større risiko for at skippe gymnasiet og få en dom.
Pia foreslog at tegne en ægtepagt, men manden afslog. Kort efter blev de
 skilt, og hun stod tilbage med en minimal pensionsopsparing.
Risikoen for et forlist ægteskab svinger meget, afhængigt af dit job og din uddannelse.
Risikoen for et forlist ægteskab svinger meget, afhængigt af dit job og din uddannelse.
Om skilsmissebørn

Undersøgelsen sammenholder oplysninger om 35.000 børns bopæl, uddannelse, hospitalsindlæggelser og domme for kriminalitet. Oplysningerne stammer fra Danmarks Statistik.

Børn fra skilsmissehjem har en markant højere risiko for at havne i kriminalitet, blive syge og få en dårligere uddannelse, end børn fra kernefamilier.

Det viser en ny foreløbig undersøgelse af 35.000 danske børn født i de første otte måneder af 1985.

50 procent af de børn, der har oplevet, at forældrene flytter fra hinanden, begynder på en gymnasial uddannelse, inden de bliver 20 år. For kernefamiliebørn er det 60 procent.

Blandt de 35.000 børn i undersøgelsen er der knap 5.800, som har oplevet tre eller flere ændringer i forældrenes kærlighedsliv - for eksempel når mor og far flytter sammen med ny partner. I den gruppe er det kun 35 procent, der begynder en gymnasieuddannelse.

"Jeg er selv overrasket over resultaterne af mine foreløbige undersøgelser. Det er en af de første undersøgelser på verdensplan, der antyder, at skilsmisser påvirker børn helt op i tyveårsalderen i negativ retning, også når der reguleres for social baggrund," siger forskeren bag undersøgelsen Astrid Würtz Rasmussen, der har PhD i økonomi fra Aarhus Universitet.

Det koster dyrt

Undersøgelsen viser desuden, at langt flere skilsmissebørn har en plettet straffeattest, når de fylder 20 år end kernefamiliebørnene.

Det får organisationen Børns Vilkår til at pege på, at samfundet tager for let på skilsmisser.

"Undersøgelsen bekræfter, hvad vi hele tiden har haft fornemmelsen af. Skilsmisser kan gå ud over børnenes fremtid. Det gør skilsmisser til et stort og dyrt problem. Det er blevet så almindeligt at blive skilt, at samfundet slår det hen," siger Bente Boserup, der leder Børns Vilkårs rådgivningstelefon for forældre og børn.

Samfundet bør hjælpe

Hun fortæller, at det enkelte barn oplever skilsmisse som et alvorligt problem, der skaber utryghed og sorg.

"Sådan er det for alle børn - også selv om mange andre børn oplever det samme," siger Bente Boserup.

Hun opfordrer myndigheder, skoler og politikere til at tage bedre hånd om skilsmisser, så børnene kommer igennem en sådan krise på den bedste måde.

Læs også: Tvangsfjernet på grund af skilsmisse

Skilsmisse påvirker karaktererne

Skolelederne kalder undersøgelsen overraskende.

"Men når vi tænker på, hvor meget skilsmisseforløb betyder for mange børns skolegang, så er det jo egentlig ret logisk," siger Anders Balle formand for organisationen Skolelederne.

Han fortæller, at børn i skilsmisseprocessen ofte ikke kan koncentrere sig om skolegangen. De får ofte lavere karakterer, end de ellers ville have fået, uanset hvilket socialt miljø de kommer fra.

Lærerne skal gøre mere

Foreningen for Skolepsykologer mener, at skolelærere skal blive bedre til at tale med skilsmissebørn - istedet for at sende børnene til psykolog.

"Skilsmisse er stadig tabu og kan få børn til at føle sig udstødt. Det forværres, hvis skolerne sender dem til psykolog for hurtigt, for det kan få dem til at føle sig anderledes. Nogle gange er det bedre, at læreren hjælper ved at lytte til barnet eller tage situationen op med forældrene. Men mange gange har lærerne berøringsangst over for problemerne," siger Tine Schaarup, næstformand i Pædagogiske Psykologers Forening.

Læs også: Sådan klarer du skilsmissen.

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen sammenholder oplysninger om 35.000 børns bopæl, uddannelse, hospitalsindlæggelser og domme for kriminalitet. Oplysningerne stammer fra Danmarks Statistik.

  • 14.700 af de 35.000 børn har været igennem en eller flere skilsmisser eller andre ændringer i forældrenes kærlighedsliv, fra de var nul, til de var 18 år.
  • Kun 35 procent af de børn, hvis forældre har været igennem tre eller flere ændringer i kærlighedslivet, begynder på en gymnasial uddannelse, inden de bliver 20 år - det gør 60 procent af kernefamiliebørnene derimod
  • 12 procent af de børn, hvis forældre har haft tre eller flere ændringer i kærlighedslivet, har en dom for kriminalitet i en alder af 20 år, mens det samme kun gælder for seks procent af de børn, hvis forældre bliver sammen.
  • 11 procent af de børn, som må igennem tre eller flere ændringer i forældrenes kærlighedsliv, bliver indlagt på hospitalet, mens det samme kun gælder 7 procent af de børn, hvis forældre bliver sammen.

Kilde: "Family Structure Changes and Children's Health, Behavior, and Educational Outcomes," af Astrid Würtz Rasmussen, PhD (Econ), fra Aarhus School of Business, Aarhus Universitet.

 

09.09-2010 | 09:47 af Bendt Søballe Kristensen
Det er muligt det er en ekspertudtalelse,hvad den også bære præg af,Jegn kender flere skilsmisse Børn som er betydelig bedre opdraget,da den der har Børnene har alles Øjne rettet i mod sig,og derfor forsøger at OPDRAGE Børnene til gode samfundsborgere",det kniber andre steder"
09.09-2010 | 09:53 af Bitten B.
Jeg tror dem det går galt for, er de skilsmissebørn, hvor forældrene ikke tør sætte grænser, fordi de hver for sig vil være den barnet bedst kan lide.
09.09-2010 | 10:03 af Bendt Søballe Kristensen
Jeg kan bruge Politiets udtalelse,De er ikke bange for at sætte grænser,de er bange for uvedkommende udtalelser,som ved mere om Børn selv om hun ikke har nogen.
09.09-2010 | 10:03 af Bendt Søballe Kristensen
Jeg kan bruge Politiets udtalelse,De er ikke bange for at sætte grænser,de er bange for uvedkommende udtalelser,som ved mere om Børn selv om hun ikke har nogen.
09.09-2010 | 09:54 af Bitten B.
Og så er det vel i øvrigt ret ligegyldigt om den unge får sin gymnasielle uddannelse før eller efter 20 år.
09.09-2010 | 09:58 af Lars Nunnegaard
Det mest ambitiøse mål for et barn, er at gøre sine forældre voksne!
 
09.09-2010 | 11:11 af kirsten hansen
Bendt, den var under bæltestedet, hvis det er Bitten du hentyder til, da hun i høj grad er mor!
Desuden har hun ret! Mange forældre ER bange for at sætte grænser!
Man kan kalde dem konfliktsky, fordi der i dag ikke skal meget til, for at blive stemplet som dårlig forælder og det ved børnene godt!

Jeg har selv skilsmissebørn og de har skilsmissebørn, men ingen af dem er kriminelle!
Det handler nok mere om, at de får kærlighed uden at blive overforkælede!
Dermed mener jeg, at man prøver at KØBE børnenes kærlighed.
Kærlighed betyder tryghed og om så man giver børnene alt hvad de kunne ønske sig, kan det ikke erstatte en mors kærlighed!
Det er synd for børnene hvis der kæmpes om deres gunst!
 
09.09-2010 | 11:13 af Bitten B.
Tak Kirsten. Vil jo også nok mene, at jeg er mor med mine 5. Som i øvrigt også er skilsmissebørn, der klarer sig fint. :-)
09.09-2010 | 11:17 af Bitten B.
Jeg har oplevet skilsmissebørn som forældrene ikke tør opdrage, ford ungerne så truer med at flytte til sden anden forældre, eller ikke vil besøge den pågældende mere. Ungerne er fuldt bevidste om, at når de er 10- 12 bestemmer de stort set selv. Og er der konflikt mellem forældrene, så trækker begge sig fra at opdrage og slipper tøjlerne fri.
09.09-2010 | 11:24 af Lars Nunnegaard
Jeg ar set / oplevet det samme, Bitten. Så jeg er enig med dig. Også som pædagog har jeg oplevet forældre, der var magtesløse, fordi barnet spille fraflytningskortet.
 
09.09-2010 | 11:27 af Bitten B.
Ja i den situation er der virkelig brug for samarbejde mellem forældrene, og enighed om, at barnet ikke skal kunne bruge den form for trusler.
09.09-2010 | 11:33 af Lars Nunnegaard
Vi tog konsekvensen med det barn og flyttede ham... Der gik 2 måneder så ville han hjem igen. Men vi kunne også tale sammen med de anden part.
 
09.09-2010 | 11:22 af kirsten hansen
Velbekom Biten - ret skal være ret! og vi er ret enige her!
 
09.09-2010 | 11:24 af kirsten hansen
Undskyld jeg tabte nogle bogstaver(o)
 
09.09-2010 | 13:45 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Jeg er opdraget med konsekvenspædagogiske metoder.. Det er fremragende.. og det virker.. Gør du det, så sker der det.. Så er den skid ikke længere... Mine forældre var bestemt ikke bange for at være "de voksne"..
 
09.09-2010 | 13:46 af Ann-Charlotte Kjeldsen
... i øvrigt.. min søn er skilsmissebarn.. han er ikke kriminel.. det er min venindes dreng heller ikke... han er også skilsmissebarn... Nu går han på Gymnasiet.. :))
 
09.09-2010 | 15:21 af Maria Kvolbæk
Det var da noget af en Rigtig - grim og dum ....kedelig påstand at komme med:skilsmissebørn /kriminalitet.
Kender da ikke til nogen krimininelle skilsmissebørn i min single...skilsmisseverden...omgangskreds og har aldrig mødt...heldigvis.
Hvorfor dog gøre sklismissebørn til "lavstatus"? Trist for dem og deres ene forælder som garanteret gør alt for at opdrage...passe endnu bedre på dem...for at vise:DE/VI KAN bare klare den opgave.
 
09.09-2010 | 15:28 af Lars Nunnegaard
Jeg er selv skilsmissebarn og har ikke haft en kriminel karriere...............endnu!
 
09.09-2010 | 15:30 af Bitten B.
Maria det betyder jo så ikke, at de ikke findes. Men nu er det jo da heldigvis heller ikke ALLE, der bliver kriminelle.
09.09-2010 | 15:31 af Maria Kvolbæk
Vil da glæde læserne/skribenter her :Alle mine tre sønner har fået en god uddannelse.....ingen plettet straffeatest og den ældste er 45 år...så det kan da lykkes også som enlig...uden en far der var synlig.
Hilsen en stolt mor og farmor
 
09.09-2010 | 16:35 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Det er en tilbagevenden til før 1950 i retorisk forstand."Alle skilsmissebørn endte i skidtet, så vogt jer, kvinder, find jer i ham derhjemme, ellers kommer jeres børn i uføre.. " Magen til ævl skal man lede længe efter..

Det er ikke det at være skilsmissebarn, som giver problemerne. Det handler om sociale vilkår, og er en enlig mor ikke uddannet, er hun efter en social begivenhed endt på kontanthjælp, så er hun fattig. Og de vilkår og muligheder, hun har for at give sine børn en god opvækst, med alt hvad det indebærer af rede kontanter til at købe ordenligt mad, adækvat påklædning efter årstiden, fritids/sportstilbud, beklædning til dette, netforbindlese i hjemmet etc., det giver sociale og helbredsmæssige problemer for barnet, når det vokser op.. Det KAN føre til kriminalitet.. men det er absolut ikke givet, det sker.. !

Kriminalitet er et fattigdomsproblem..
 
09.09-2010 | 16:47 af kirsten hansen
Helt enig Ann Charlotte, det kan være hårdt at være enlig mor, men som man siger: Det man ikke dør af gør een stærkere, og hvis bare man har lært sine børn, at man når længst med ærlighed, så skal de nok klare sig!
 
09.09-2010 | 21:41 af Johannes Aagaard
Det er naturligvis logisk, at problemfamilier, der har sociale, måske pyskiske og generelt adfærdsmæssige problemer også er i en risikozone for at havne i kriminalitet, mislykkede skoleforløb og manglende videreuddannelse. Og disse familier vil tænkeligt også have signifikant højere skilsmisserater end gennemsnittet af befolkningen som helhed. Og det er nok dem, der dominerer denne undersøgelse og hvor problemer desværre har det med at gå i arv.

Der vil naturligvis - og heldigvis - også være positive undtagelser, hvilket flere så rigtigt også fremhæver her. Jeg har dog også oplevet ganske velfungerende familier, hvor en skilsmisse har været så traumatiserende for børnene, at eksempelvis ellers vellykkede skoleforløb er gået helt skævt - tydeligvis som en årsag af en skilsmisse. (Og så er det er da muligt, at et forsat samliv alene for børnenes skyld også kunne have medført lignende problemer.)

Der har i øvrigt i en del af befolkningen indfundet sig en afstumpet tag-og-smid-væk-mentalitet også i forbindelse med skilsmisser, hvor man af og til kan undre sig over, at visse mennesker så kompromisløse og egoistiske over hovedet vælger at stifte familier og få børn. Denne afart af individualismen har desværre en del negative konsekvenser.

Tag nu f.eks. denne beskrivelse fra her forleden: http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article1393178.ece#ixzz0x6dP3Ehr

- og læg mærke til, hvorledes en tilsyneladende ressourcestærk kvinde afslører en nærmest rystende kynisme og i mine øjne en menneskelig afstumpethed.

Lidt off-topic, måske. Men problemerne her er ofte ret komplekse, hvorfor forenklede fremstillinger af en undersøgelse som her risikerer at medføre en stigmatisering skilsmissefamilier generelt.

Hvilket naturligvis er forkert.
09.09-2010 | 21:56 af Bitten B.
Jeg har svært ved at få øje på det kyniske i at ønske sig et godt liv. Og det lader da til, at de netop har taklet det godt sammen.
09.09-2010 | 22:17 af Johannes Aagaard
Bitten,

Kynismen ser jeg i denne kvindes fokus udelukkende på signe egne - og i øvrigt vagt formulerede - behov på bekostning af alle andres. Ikke ét sted nævner hun hensynet over for sine børn - "hendes mavefornemmelse sagde bare lige, at hun hellere måtte lade sig skille". Og hvis man undersøger lidt om dette menneske, vil man se, at hun har sit hoved placeret solidt oppe i sin egen røv og at "jeg, jeg og jeg" er hendes mellemnavn.

Der er som udgangspunkt intet odiøst i at ønske sig selv et godt liv. Men har man familie og børn, er der hensyn at tage til andre end blot sig selv.
09.09-2010 | 22:34 af Bitten B.
Man kan godt både tage hensyn til sine børn og sig selv. Martyrrollen som den selvopofrende kvinde har ingen godt af.
09.09-2010 | 22:50 af Knud Sandbæk Nielsen
Igen en af disse undersøgelser, der beviser det indlysende.
Ethvert barn ønsker, at far og mor elsker hinanden.
Men hvis de skændes ret meget, er det bedst, de skilles,
for skænderiers virkning er også undersøgt,
og den er ikke til at tage fejl af.

Gæt engang, om de gør tingene bedre...
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.