Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet søndag den 22. juni 2008, kl. 15:54
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this

Skatteborgere betaler nye mødomme

Kommuner og regioner betaler for, at indvandrerkvinder får en ny mødom, hvis det er en trussel mod deres liv, at de ikke har en. 'Forkasteligt', mener socialrådgiver.

Skatteborgerne er med til at betale for at indvandrerkvinder kan få skabt en falsk mødom, skriver TV 2 på sin hjemmeside.

Hvis den manglende jomfruhinde betyder, at kvinden risikerer trusler på livet fra ægtemand eller familie, betaler kommuner og regioner nemlig. Men det er 'forkasteligt', mener socialrådgiver Christina Aamand.

- Samfundet blåstempler faktisk den symbolværdi mødommen har, og siger indirekte til pigerne: "Ja, det er rigtigt, I mangler da noget, kom, så betaler vi, siger Christina Aamand til tv2.dk og tilføjer, at indgreb­et er en bjørnetjeneste og 'forkasteligt'.

Christina Aamand er ifølge tv2.dk også sygeplejerske og forfatter til bogen "Mødom på mode."

Tæller sikkerhed eller normer højest?

En af de kommuner, der har betalt regningen for, at en indvandrerkvinde kunne få en ny mødom, er ifølge TV 2 Furesø Kommune. Her drejer det sig om, at en enkelt kvinde har fået rekonstrueret sin jomfruhinde på skatteborgernes regning inden for det seneste år.

Flemming Sommer, der er ydelseschef for kommunen, siger til TV 2, at han godt kan se problematikken i, at kommunen betaler for en ny mødom:

- Omvendt er der er heller ikke nogen, som billiger, hvis vi ikke reagerer på en trussel. Det er et spørgsmål om holdning. Tæller individets sikkerhed eller samfundets normer højest?, siger han til tv2.dk.

22.06-2008 | 16:19 af Carsten Svendsen
Enten bliver denne debat meget lang eller så bliver den meget hurtigt lukket!!!
22.06-2008 | 16:22 af leon lerche
C Svendsen, jeg tror den hurtigt bliver lukket, hilsen fra. Leon, som ser.
 
22.06-2008 | 16:37 af Eva Adamsen
Det er vel ikke en sygdom???

De har vel selv sørget for at miste den, her er der jo ikke tale om 'danske ludere', der bare bli'r voldtaget?

Muslimske piger er jo tildækkede og går ikke og vifter med herlighederne.

Hvis nogen truer dem, må de jo ha' et polititilhold.

Skal DK betale for sådan en gang hyklerisk pjat fra middelalderen, det må vel ligesom kosmetiske oprerationer betales af egen lomme på en privat klinik.

At belaste vores trængte syghusvæsen er en skandale, når syge mennesker med smerter må vente på både undersøgelse og behandling.
 
22.06-2008 | 16:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:43 af Eva Adamsen
@ Hej Bitten

Du lufter måske det samme, som de muslimske damer i stedet??? '*GRIN*
 
22.06-2008 | 16:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:49 af Eva Adamsen
Vi skal måske også stille alvorligt syge patienter op køen 10 år frem tiden, fordi de unge kvinder ikke kan leve uden platsticbabser???

De muslimske kan jo ikke uden hymen, så skal danske kvinder da ikke leve udenovennævnt, og forhindres i at blive gift, fordi deres barm ligner et strygebræt?!

Der må være lighed for Loke, såvel som Thor!
 
22.06-2008 | 16:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:53 af Eva Adamsen
Bitten 16:46

Så læs dog Christina Aggers artikel, før du involverer dig, Bitten.

Ingen forventer vel at bloggerne skal ud og undersøge alt personligt, hvad der skrives om, før de kommenterer.
 
22.06-2008 | 16:54 af Morten Olsen
Vi betaler i forvejen til så meget andet islamisk møg, så hvorfor skal vi dog ikke bare vedblive at betale og se glade ud. Hvad med uddeling af gratis tørklæder, hijabs og burkaer, eller et par skattebetalte stormoskeer, måske nogle nye skattebetalte koranskoler også ville vække glæde.
 
22.06-2008 | 16:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:57 af Eva Adamsen
@ Okaj

Det er vel også en form for sindsyge, at kræve konen er jomfru i Europa 2008.

Man kan vel heller ikke kræve skilsmisse, fordi konens barm eller andre småting ikke lever op til forventningerne?!

Så må de lave en kontrakt ligesom brugtbilsælgerne:

Købt som beset.;-))
 
22.06-2008 | 16:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 16:59 af Eva Adamsen
Bitten 16:57

Hvad er så problemet, så er sundhedsvæsenet ikke forpligtet til at hjælpe nogen muslimske kvinder, hvis alt er intakt.:-)
 
22.06-2008 | 17:02 af SLETTET SLETTET
Endnu et eksempel på at der er rigeligt med midler i det offentlige til at sænke de absurd høje skatter. Hvis etnikere ønsker mødommen på igen, så de selv tage sytøjet frem !!! :-]]]]]]]]]]]]]]
22.06-2008 | 17:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 17:05 af Eva Adamsen
Bitten skriver 16:54

"der findes vist rigeligt med danske kvinder der får opereret babser, næser og andet."

Vær så venlig at dokumentere at de ovenævnte kosmetiske ting, bliver betalt af de offentlige sundhedssystem, Bitten.

Men bliver der produceret muslimske mødomme en masse, så skal de danske kvinder sandelig også ha' chancen for at blive gift.

Hvem pokker vil ha' én med en skæv...tud?!
 
22.06-2008 | 17:07 af Eva Adamsen
CLL 17:02

Naturligvis ,det skal nok blive moderne at brodere igen.;-)

Frem med stoppenålen!
 
22.06-2008 | 17:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 17:13 af Eva Adamsen
Bitten 17:02

Sjovt nok, er det ALDRIG et større problem for dig, Bitten, når der er tale om noget af muslimsk karaktér.:-)

Yderst påfaldende....hmmm.
 
22.06-2008 | 17:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 17:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 17:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 17:50 af Brylle
Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii mand...Nu må der snart være en blonde altså !!!
Det er dybt forargeligt at VI skal betale for Muslimske kvinders "løsagtighed" at skattekroner skal gå til Muslimske kvinder der er bedragere og fulde af løgn overfor deres tilkomne. Det mener jeg også at de selv skal udrede af egen lomme.

Jeg kan selfølgelig godt forstå de kvinder vil smage lidt på herlighederne.
Det vil jeg slet ikke bebrejde dem. God sex er jo dejligt :) Men så var det måske en bedere ide at gøre op med deres religion eller familie eller hvad katten de nu skal bryde op med først.
22.06-2008 | 17:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:03 af Lars Nunnegaard
Jeg vil også have en ny.....! :o)
 
22.06-2008 | 18:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:05 af leon lerche
Hej. Lars, vil du have min, hilsen fra. Leon, som griner.
 
22.06-2008 | 18:08 af leon lerche
Sarah A, der må jeg give dig ret, men i kampens-hede sker der ting, hilsen fra. Leon, som siger rolig vær tålerant, du ved folk med viden vinder.
 
22.06-2008 | 18:12 af Carsten Svendsen
@Sarah A
De har nok ikke noget arkivfoto af en mødom..... :o)
22.06-2008 | 18:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:21 af Eva Adamsen
Slør og ny mødom til giftefærdige kvinder tilhører en middelalderkultur, og er i øvrigtuden forbindelse med livet i DK og Vesten 2008.

Patienter med alvorlige sygdomme, skal forbeholdes retten til det offentlige sundhedssystem, og derfor hører mødomme og andre middelalderlige griller hjemme blandt kosmetiske operationer i lighed med platicbarme o.a., og betales af egen lomme.

Så må fædrene til lommerne, hvis de vil ha' giftet datteren væk.

Eller kvinden selv, hvis hun har mistet noget, hun havde før.;-)
 
22.06-2008 | 18:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:27 af leon lerche
Jeg må indrømme at jeg går med tørklæde, hilsen fra. Leon, som griner.
 
22.06-2008 | 18:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:38 af leon lerche
ok, abraham, den havde jeg ikke set og vi 2 går ikke med tørklæde uden at gøre modstand over tørklæde forbudet, hilsen fra. Leon, som husker sin kære moder gå med tørklæde, at det nu er blevet"in" at sige at det er diskremenerende, ja der er kun at sige DF, hilsen fra. Leon, som siger deres medlemmer har nu mødt deres værste maridt.
 
22.06-2008 | 18:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 18:49 af Eva Adamsen
Simon 18:37

Ja, og jacketkroner og andet synligt, der kan gi' PATIENTEN psykiske problemer/mindreværdkomplekser.

Mht. mødomme er det vist ikke kvinden/patienten, der er psykisk belastet af en midelalderkultur og de urealistiske, fjollede ærebegreber dette medfører, og det må de selv ligge og rode med.

Og desuden er dette 'fænomen' ikke synligt.

Danskerne skal vel ikke både betale og tilmed sættes på venteliste på sygehusene, pga. muslimske pigers udsvævende sexliv (efter familiens opfattelse)????

Derimod kan de mandlige familiemedlemmer for en 100-kroneseddel få 'flyttet ørerne' ude på Nørrebro.;-)
 
22.06-2008 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 19:20 af sumii sumsum
madonna du siger staten ikk belater plastikoprationeer sluder. hvis man er utroli ked af sit udsende eller det giver gener fx bryster eller fedt næsen kan de godt gå ind og betale det min mor fik det tilbudt men takkede nej tak.!!

jeg syns at det er synd at i syns det kun er piger med tørklæde der tænkler på den slags jeg kan fortælle at i tag fejl jeg gik i skole med 5 piger alle uden tørklæde som alle tænkte hvad de skulle gøre den ene fik så lavet en opration men betalte det selv..

det er jo ikk fordi at du bare kan gå op og sige jeg vil have lavet min mødom pung ud du skal jo have et bevis på det virkelig er skadeligt for dig at du har mistet den.. det kan også være der er piger der er blevet voldtaget men ikk tør fortælle det og derfor vil have lavet den igen.!!

jeg syns der skal være en god grund til staten betaler og ikk bare fordi en pige ikk har kunne vente til hun blev gift det var hendes valg og det mp hun takle men de stakler der er blevet voldtaget eller noget og ikk tør fortælle det der syns jeg det er i orden.!!

de piger der selv har valgt at miste den fra starten af må være store nok til at stå ved deres handling fordi har jo altid lært at de skal vente og det har de ikk gjord så må de tag skrællet for det.
 
22.06-2008 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 19:34 af cencur
Hvad med at beskæftige sig lidt med mændenes tissemand. Vi hører altid kun om kvinderne,

Kan man få tissemanden forstørret på det offentliges regning hvis den er for lille til at dække konens behov eller for stor i forhold til konens lille hul?
22.06-2008 | 19:36 af sumii sumsum
det er ikk alle der slår ihjel over det det er et meget lille mindre tale lad os lige få fast sat det..

men mange vælge at kotte kontakten og nogen piger er måskede bange for at miste kontakten til deres familie.. jeg siger bare hvis pigen ikk selv er skyld i at have misted mødommen er det i orden det offentlige betaler efter min mening men selvfølig skal der være et bevis på det ellers kan en hver jo sige det.. men de piger der af egen fri vilje har ladet sig miste sin mødom må tag skrællet og hvis hun virkelig ikk er person nok til at stå inde for sine egen handlinger må hun selv betaler slut
 
22.06-2008 | 19:45 af Slet Mig
DF ville sikkert også syntes det var forkasteligt hvis man brugte skatteborgernes penge på at hjælpe jødiske flygtninge til sverige i 1930erne.
22.06-2008 | 19:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:13 af Johannes Aagaard
Islam eller ikke islam ...

Uddrag af koranen: Sura 24 (Lyset) vers 3:
"Den mand, der har bedrevet utugt, må kun gifte sig med en kvinde, der har bedrevet utugt, eller med en kvinde, der sætter andre ved Guds side; og den kvinde, der har bedrevet utugt, må kun en mand, der har bedrevet utugt, eller en mand, der sætter andre ved Guds side, gifte sig med. For de troende er dette forbudt."

Selv på islam.dk fortolker man dette ret entydigt:
"Koranen begrænser seksuelt samvær til at foregå inden for rammerne af et lovformeligt ægteskab (24:33), og det siges klart og tydeligt, at en person, der har dyrket sex uden for ægteskab ikke må gifte sig med en person, der ikke har, men må finde en ligesindet (24:3). "

Og ja, ordet "mødom" står ikke i selve koranen, men koranens tekst efterlader vel ikke megen tvivl om, at det netop er dette, der hentydes til, hvad kvinderne angår.

Det her er altså en tradition, der også er velintegreret i islam.

Citat: "Jeg synes nu også, at det er uretfærdigt, at manden ikke også skal bevise, at han er jomfru."
Da der i sammenhængen eller syntaksen i ovennævnte udsagn ikke er noget, der signalerer, at dette er ment som en morsomhed (det ville jetg nu have foretrukket), vil jeg blot tilføje, at med denne holdning ønsker man altså at pålægge den mandlige part utopiske begrænsninger, fordi en religiøs lovtekst pålægger sådanne over for kvinderne! Altså en falsk løsning på et ægte problem.

Problematikken er i øvrigt nøjagtigt magen til tørklædehistorien, forresten.

Måske svaret var at reformere islam udi en nutidig kontekst? "Narhj da!, fordi vi ægte muslimer forholder os kun til tekster, der er skrevet af gud direkte!!" Det her er altså, hvad man i en muslimsk kontekst kunne kalde en catch 22-situation; et valg mellem håbløse alternativer.

Jeg venter så bare på rygmarvsrefleksen, der påstår at jeg er idiot, DF'er eller nazist, hvorved enhver videre debat obstrueres.
22.06-2008 | 20:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 20:31 af Johannes Aagaard
@ Jakob

Ja, Allan H L's udsagn er et typisk eksempel på et forsøg på at dæmonisere en modpart ved at gentage løgne; hvilket i øvrigt er en fast bestanddel i det fascistoide tankesæt.
Det er foragteligt.
22.06-2008 | 20:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
22.06-2008 | 21:32 af Allan Nielsen
Skal vi ikke bare blive enig om at hvis tøzérne ligger med stængerne i vejret skal de selv betale for at få smit en ny plump i.
Det kan da aldrig blive samfundets opgave at kaste rundt med jomfruhinder.
22.06-2008 | 21:36 af Allan Nielsen
Hvilket heller ikke er en jomfruhinde men bare en hinde.
22.06-2008 | 21:54 af cencur
@Allan
Vi betaler jo også for aborter. I sligt situationer har tøzérne vel også ligget med stængerne i vejret.
22.06-2008 | 22:00 af Allan Nielsen
Yes jeg er skam også mod abort, men det er ikke den diskaution der kører nu.
23.06-2008 | 00:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 08:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 08:03 af Lars Nunnegaard
Jeg vil også have.......til hele min familie! :)
 
23.06-2008 | 08:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
23.06-2008 | 11:46 af sumii sumsum
holger der bliver både betalt i hovede og røv til invandre og dansker mange dansker er altså heller ikk for gode selv mange vil gerne bare sidde hjemme og få kontanthjælp og vil helst undgå at komme i arbejde og vil elske at få ting betalt af staten det er ikk kun invandre mange invandre vil gerne arbejde kender personligt mange og mange har gode uddannelser men når de søger får de nej efter nej.
så kan de ligesom ikk rigtig gør andet end at modtage hjælp jo når de ikk kan blive ansat som det de er uddannet til.!!

halvdelen af regørings folk er invandre tænk hvis de ikk var der ja så ville vores skole og hospitaler være ret så ullækre da mange dansker ikk ønsker at arbejde som rengøring.!!

så jeg syns at du skal tænke lidt på at det ikk er alle der virkelig ønsker at leve af statens hjælp
 
23.06-2008 | 17:06 af Kurt Larsen
Er der nogen der ved hvad det koster for at få lægen til at tage et par ekstra sting, så kunne staten spare på børnetilskud, skoler og en masse andre ting mange år frem i tiden. De ca. 4500 + måske 500 ekstra var så måske givet godt ud?
24.06-2008 | 02:10 af Jørgen Mikkelsen
Hvornår standser dette vanvid! Der er jo ikke en dag unden vi overdænges med sådan noget L...
Men på den anden side, så er der jo ikke noget der er så ringe at det ikke er godt for noget! Dansk Folkeparti behøver sådan set ikke at føre nogen valgkamp næste gang. Det er der åbenbart andre der gør i rig mål!
 
24.06-2008 | 09:45 af Lars Nunnegaard
Godt råd til danske mødre: Få een før din datter mister sin!
 
24.06-2008 | 09:56 af Eva Adamsen
Haha...Nunne, nu hvor de fleste har rendt sig staver i livet for at slippe af med den, skal de/samfundet vel ikke bekoste en ny?:-)
 
24.06-2008 | 10:02 af Lars Nunnegaard
Madonna:
Det er jo utroligt, hvad man kan idag. Selvom man har fået flere børn, kan man blive jomfruelig igen. Skilsmisser , ja forhold der opløses som sukker i thevand, kan blive som nye igen. Mandedrømmen kan gentages igen og igen med den samme kvinde. Fantastiske perspektiver!! :))))
 
24.06-2008 | 10:06 af Eva Adamsen
Nunne

Ja, hvilken fryd.;-))))
 
24.06-2008 | 10:09 af Lars Nunnegaard
Madonna.
Tjah, vi undres :))))))))))
 
24.06-2008 | 13:19 af Nanna Gersov
Så vidt jeg kan se får kun yderst få dette indgreb her i Danmark. Og når det er sådan, så synes jeg det er bedst, at det sker i det offentlige sygehusvæsen.

Jeg ser ikke nogen grund til at moralisere overfor de kvinder, som træffer dette valg vedrørende sig selv. Det er deres egen krop og deres seksualitet.

Vi skal ikke presse dem ud i andre løsningsmodeller på det, som de anser for at være et problem. Fx at undgå samleje med en kæreste af frygt for at den manglende mødom skulle blive et problem senere.

Lad dem praktisere fri sex og så få den mødom senere, hvis det er det, de vil.

Nogle får rettet flyveører eller tænder. Sådan er der jo så meget... :-)
 
24.06-2008 | 13:33 af new01
enig med dig, Sarah A!
du er et fornuftigt menneske med et fornuftigt indblik på sagen! flere af dig tak!
24.06-2008 | 17:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.06-2008 | 20:02 af Brynje
Man kunne forstå det, hvis det hele blev syet til, så der ikke blev produceret så mange kontanthjælpsmodtagere.:o)))
24.06-2008 | 23:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
28.06-2008 | 22:22 af Michael Ellegaard
Når der nu ikke skal være nogen grænser for sygehusvæsnets multi-etniske udskejelser , så må vi jo også gå ud fra at dette omfatter de indfødte Danskere også.

Så vil jeg da allernådigst be om en ny multietnisk nyre ( hvis da der er nogle af Allahs tilhængere der har tilmeldt sig donerregistret ) , da mine efterhånden har nået sidste holdbarhedsdato med alle de " sorte svin " som jeg efterhånden har blvevet nød til at konsumere , når vi nu ikke kan sende dem hjem.... ?
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.