Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Skader for 70.000 kr. på Brorsons Kirke

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Der blev ødelagt for mindst 70.000 kroner, da politiet ryddede Brorsons Kirke.

16. aug. 2009 kl. 15:22 (opdateret kl. 15:54) Bettine Romme Andersen
Foto: AP/Thorkild Amid / POLFOTO
Foto: AP/Thorkild Amid / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Bettine Romme Andersen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Da politiet torsdag rykkede ind i Brorsons Kirke på Nørrebro i København for at hente de udviste irakiske asylansøgere, skete der skader for mindst 70.000 kroner.

Sådan lyder vurderingen, efter håndværkere har beset skaderne i kirken.

Ifølge kirkens præst Per Ramsdal er der bl.a. sket skader på kirkens orgel, da en af asylansøgerne kravlede op på det og truede med selvmord, skriver flere medier.

Orgelpiberne er lavet af et blødt materiale, som er blevet bøjet og skaderne på disse udgør ca. halvdelen af det samlede beløb.

Derudover er der skader på altret, et par døre i krypten og på stole i kirken.

Per Ramsdal mener, at de fleste skader kan tilskrives politiet, da de skete som følge af, at politiet rykkede ind i kirken.

"Aktionen var noget overdrevet, og irakerne kunne have været arresteret på en langt fredeligere måde. Når politiet møder så massivt op og i fuld mundering, gør det måske, at irakerne bliver endnu mere rædselsslagne og derfor går mere til yderligheder," siger Per Ramsdal ifølge TV 2.

Det vides endnu ikke, hvem der kommer til at hænge på regningen. I sidste ende kan regningen ende hos menighedsrådet.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
16.08-2009 | 17:25 af gitte rasmussen
Så må Brorsons Sogn ud og forklare over for dem, der bor i sognet. At de skal betale 70.000 kr. for deres gæster. Så må vi håbe at de ikke bruger alle pengene på kontoen, så de ikke bliver i stand til at hjælpe de fattige med julehjælp når den tid kommer.
 
 
16.08-2009 | 17:36 af Helle Nielsen
Ja Gitte, sådan er det
 
16.08-2009 | 17:38 af Søren Severinsen
De irakiske asylansøgere burde skamme sig over den aggresivitet de har udøvet i Brorsonkirken.
Må en sigtelse for hærværk i Dansk kristen kirke, blive føjet til den i forevejen uhyrlige liste over kriminelle forhold de har i bagagen.
 
16.08-2009 | 17:53 af gitte rasmussen
Vi må håbe at alle de organisationer der har støttet irakerne også er så ansvarlige at de betaler for de evt. skader der er på kirken. Men det vil tiden jo vise.
 
 
16.08-2009 | 18:03 af Helle Nielsen
Ja det er vel i sidste ende et økonomisk mellemværende mellem præsten, menighedsrådet og staten.

De forskellige organiationer har vist ikke noget direkte ansvar,
men det påtager de sig måske.
 
16.08-2009 | 18:09 af gitte rasmussen
Nu har kirke asyl jo været ret repræsenteret i sag, så jeg mener de burde betale regningen. Jeg syntes det forkasteligt hvis det er sognebørnene det skal betale de 70.0000 kr. og måske dræne kassen for penge. Derudover så er jeg chokeret over, at der kan være skader for 70.000 kr.
 
 
16.08-2009 | 18:26 af Helle Nielsen
Jeg tror ikke de foreninger har tænkt sig at tage et ansvar, heller ikke over for de asylansøgere der kunne have fået en økonomisk pakke med til etablering .
 
16.08-2009 | 18:30 af Carsten Svendsen
 
16.08-2009 | 18:35 af gitte rasmussen
Det fint nok hvis kirkeasyl påtager sig skaderne. For jeg syntes ikke de fremover skal have mulighed for at bruge de danske folkekirker hvis det er regningen bagefter.
 
 
16.08-2009 | 18:52 af Helle Nielsen
fredhelligheden smuttede altdså for 500 år siden

Og Ja politiet var alt for grove, de knippelslag var afgjort ikke i orden og får forhåbentlig en retslig afgørelse.

Men hvad med de asylansøgeres hjælpere der i egentlig god tro rådede dem til at blive i kirken

Der var asylansøgere der kunne have fået en økonomisk pakke med til etablering, men som troede på de hjælpere og mistede den økonomiske fordel

Er de hjælpere villige til at give den samme støtte som afviste asylansøgere ellers kunne have fået
 
16.08-2009 | 18:56 af gitte rasmussen
Ja, det er jo det !!!!!!
 
 
16.08-2009 | 19:03 af Helle Nielsen
Kan man kræve et svar fra Kirkeasyl, Jeg selv tvivler, de er vist uden for ansvar
 
16.08-2009 | 23:41 af Victorias Verden
Kikens præst påstår nu at det er politiets skyld..!
Ja, Ja, den er god med ham, som et lille barn kaster han skylden
videre på Politiet, og hvad er det så for nogle pattebørn derinde der
Smadrer irkens Orgel og inventar for 70.000 kr...
En Børnehave eller hvad..?
Skylden kunne også tænkes at ligge på nogle balademagre der ikke
har respekt for jesus og Guds hus, altså nogle der burde være voksne
individder....
Alt det fis med at kirken var fyldt med kristne som troede på Jesus, den
køber borgerne sku ikke,,,
præsten må til at holde nogle flere heavy metal og Rockkoncerter derinde,
så man kan betale regningen og oprydningen i lokalerne og krypten.
 
17.08-2009 | 08:21 af peter jensen
send regningen til forsikrigen , betaler de ikke må meninghedsrådet personligt punge ud.
 
 
17.08-2009 | 13:36 af Vagn Jensen
Kirkeasyl?
Det handler i bund og grund om, for de voldelige venstrefløjsvoldtpsykopater at vise hvad de kan, og deres forsæt.
E. B. havde en under cover, og der kom sandheden.
Den ene pressetalsmand, er oven i købet offentligt ansat.
Og ifølge ham selv, blev en del af arbejdstiden på denne offentlige arbejdsplads, benyttet til Kirkeasyl.
Nå ja, den slags er set tidligere, som da T. Laursen fra Banden i Blekingegade, blev ansat i en ledende stilling af en i Kbh.'s Kommune, ligesindet.
Må københavnerne (de oprindelige), snart få ryddet op i den bule.
 
17.08-2009 | 17:25 af Thomas Bruun
Kynisk at lave en artikel omhandlende skadesomkostninger. Politiets rolle har klart indflydelse på den måde hvorpå sagen gik sin gang. Manden i orglet lyder klart desparat - hvem ville ikke være det?!

Vagn Jensen refererer til EB. Den avis er i mange sammenhænge total utroværdig!
 
 
18.08-2009 | 00:36 af Vagn Jensen
Ja, sandheden er i nogles ører, altid utroværdig.
EB har haft en under cover inde, og han er naturligvis ganske utroværdig.
Ligesom sandheden om Sovjets og de humane folkedemokratier.
Sandheden er også der utroværdig.
 
18.08-2009 | 13:27 af hans andersen
Per Ramsdal mener, at de fleste skader kan tilskrives politiet, da de skete som følge af, at politiet rykkede ind i kirken.
"Aktionen var noget overdrevet, og irakerne kunne have været arresteret på en langt fredeligere måde. Når politiet møder så massivt op og i fuld mundering, gør det måske, at irakerne bliver endnu mere rædselsslagne og derfor går mere til yderligheder," siger Per Ramsdal ifølge TV 2

Præsten lyver! Politiet mødte IKKE op i fuld mundering! De mødte op i kirken i skjorteærmer og med kasket!

http://images.berlingske.dk/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BM&Dato=20090816&Kategori=ABMDANMARK&Lopenr=908160332&Ref=AR&MaxW=620&border=0&Q=80

"Der gik en time før vi fandt hjelmene frem, og det var jo fordi de begyndte at kaste stole, lysestager og brosten - hvadend brostenene så lavede i en kirke - efter os." udtaler Flemming Steen Munch fra Københavns Politi.

Læg mærke til den med brosten!!!

Hvor har vi set det før?
 
 
18.08-2009 | 13:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2009 | 01:58 af hans andersen
Bitten,

Vil du bestride, at der blev kastet med stole, lysestager og brosten?
Du plejer altid at forlange dokumentation. Kom med dokumantation inde fra kirken!
http://images.berlingske.dk/apps/pbcsi.dll/bilde?Avis=BM&Dato=20090816&Kategori=ABMDANMARK&Lopenr=908160332&Ref=AR&MaxW=620&border=0&Q=80
 
 
19.08-2009 | 23:39 af hans andersen
Så stopper Bitten=Kaja!
Typisk!
 
 
19.08-2009 | 23:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2009 | 23:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2009 | 23:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.08-2009 | 23:54 af ann trolle
oveni et ødelagt orgel skal vi sabsusema også betale for en flybillet
 
20.08-2009 | 00:47 af Victorias Verden
ann trolle@
Vi skal ikke betale for noget, det hele påhviler Præsten,Kirkeasyl efter
en vurdering fra Københavns Biskop.
Borgerne har ikke tvangspligt til at dække ind for alt hvad nogle ustyrlige
(påståede Kristne Irakere) foretager sig under Raseri.

Hvis de elskede Jesus lige som en stor del af Danmarks befolkning gør, så havde de stille og roligt fulgt med uden at gøre modstand, så ville
den Gud de tror på sørge for dem der hvor de hører hjemme.

Balade hjælper ingen og taberne vil altid være balademagrene.
 
21.08-2009 | 00:50 af hans andersen
@Bitten
Du skriver : "Hvordan fik du i øvrigt sat tiden til 01.58 i den kommentar Hans Andersen?"

Nu er du ikke for klog! Jeg har selvfølgelig ikke fusket med nogen tid! Hvordan skulle jeg kunne det?
Prøv at se på datoen!

Men du giver ikke nogen dokumentation på hvad der skete inde i kirken! Fatter du, hvad jeg ønsker? DOKUMENTATION FOR HVAD DER SKETE INDE I KIRKEN!

Igen : Du har ikke svaret på mit spørgsmål : Vil du bestride, at der blev kastet med stole, lysestager og brosten(!) inde i kirken, og det ikke var politiet, der kastede?

Kom nu med nogen dokumentation! Det kræver du jo altid selv!
 
 
22.08-2009 | 13:32 af Lars Bang Pedersen
Selvfølgelig skal sognebørnene betale- hvem ellers? Og så må de jo derefter gøre op med sig selv, om de vil beholde deres præst, der på det skamligste har misbrugt kirken politisk. I følge krigens love er en kirke kun fredhellig, så længe ingen af parterne misbruger den.
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites