Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

SF stjæler vælgere fra DF og Venstre

Start et spil på Spigo.dk
Spil

De seneste to års strategi for SF skaber nu resultater. SF's fremgang skyldes vælgere fra Dansk Folkeparti og Venstre.

14. feb. 2010 kl. 11:24 Kathrine Schlechter
Villy Søvndal kan glæde sig over de seneste års hårdt arbejde.
Villy Søvndal kan glæde sig over de seneste års hårdt arbejde. Foto: SF
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Kathrine Schlechter

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Partiet SF kan nu glæde sig over to års målrettet arbejde med at profilere sig selv med en strammere udlændingepolitik og retspolitik.

Ifølge valgforsker Søren Risbjerg Thomsen fra Aarhus Universitet, er SF begyndt at stjæle mange vælgere fra andre partier. Det skriver Politiken.

"SF er begyndt at trække vælgere hen over midten. Hvis man tager alle de vælgere, der i dag siger, at de vil stemme på SF, så stemte omkring 65 procent af dem også på SF ved sidste valg. Omkring 18 procent stemte på Socialdemokraterne. Dertil kommer 5 procent, der stemte på Dansk Folkeparti, og omkring 5 procent, der stemte på Venstre," siger Søren Risbjerg Thomsen.

Hans analyse er baseret på oplysninger om valgresultatet i 2007 og de seneste meningsmålinger.

Og det er gode nyheder for SF.

"Hele forudsætningen for en centrum-venstre-regering er, at vi kan flytte vælgere fra Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti over til os. Det er et fælles ansvar i oppositionen, og det tager vi i SF en del af ansvaret for. Vi skal hente vælgerne over midten, og jeg er glad for, at den strategi, ikke mindst med tæt parløb mellem S og SF, nu tiltrækker vælgerne," siger SF's gruppeformand, Ole Sohn.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
14.02-2010 | 11:44 af Kenneth Jakobsen
DF er jo ikke et borgerligt parti, så den del er jeg ikke overrasket over.
At V har haft vælgere, som er i stand til at gå til SF, viser jo bare hvilket moralsk udsalg, de holdte op til 2001.
 
14.02-2010 | 12:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 12:34 af hans andersen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
14.02-2010 | 12:37 af hans andersen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
14.02-2010 | 12:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 12:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 12:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 12:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:02 af Kurt Jørgensen
Ovenstående viser jo blot hvor lidt den generelle borger i Danmark ved om/interesserer sig for politik. Hvis danskerne var lidt mere oplyste, når de satte deres kryds, så ville man jo (stort set) aldrig opleve, at vælgerne skiftede fra et nationalsocialistisk parti (DF) til et midtersøgende kommunist/socialistparti (SF). Men faktum er, at en stor del af vælgerskaren sætter deres X ud fra følelser og opinionsdannelse fra medierne - og ikke ud fra hvad de rent faktisk MENER. Det er et problem i ethvert demokrati - men bedre end at skulle leve med anarki, diktatur eller andre yderligtgående styreformer.

Men jeg kan da kun opfordre folk til at følge med i politik og se på, hvad politikerne GØR, og ikke hvad de SIGER.

(Og så burde Hans Andersen nok lige læse lidt på reglerne for denne debat, så han i fremtiden undlader at komme med den slags udtalelser om en forsker - upåagtet hans enighed med vedkommende)
 
14.02-2010 | 13:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.02-2010 | 07:16 af Kurt Jørgensen
Der blev faktisk lavet en lille test af folks holdning kontra deres stemme ved forrige folketingsvalg (ganske uvidenskabeligt).
Her blev folk bedt om at erklære sig enig/uenig i nogle udsagn samt fortælle hvilket parti (eller fløj) de stemte på. Her var der folk, der stod og sagde "enig" til skattelettelser, privatisering og større personlig frihed...og stemte på SF - og omvendt for den sags skyld.

Så stemmer folk ikke ud fra, hvad de mener...

(Men jeg er desuden enig med dig i, at rigtig mange heller ikke altid stemmer i.f.t. det de ved)
 
14.02-2010 | 13:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:22 af Carsten Svendsen
Ser man helt bort fra statistisk unøjagtighed og hvad der ellers må tages af forbehold i sådanne analyser, så drejer de 5% DF'ere og 5% V'ere sig tilsammen om 2% af vælgerskaren.
Dét synes jeg er et temmeligt tyndt grundlag, at 'generelliserer' på!
 
14.02-2010 | 13:36 af Carsten Svendsen
jeg skulle hilse fra min dansklærer og skrive, at det staves 'generalisere'! :o)
 
14.02-2010 | 13:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:39 af Carsten Svendsen
Ja, ud fra de sidste fire dages analyser, vil danskerne have en rød regering ledet af Lars Løkke! ! ! :o)
 
14.02-2010 | 13:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:42 af Rasmus Bach
Hans Andersen.

Selvom DF får flere og flere vælgere, kan nogle af de eksisterende jo sagtens gå til SF. Problemet for regeringen/DF er jo, at hvis SF fisker stemmerne hos DF, der får flere stemmer fra de to regeringspartier, så forskubbes magtbalancen til rød blok.

Hele projektet er jo en del af den politik, som SF har haft held med de sidste par år. De tager også en stor del af stemmerne fra Socialdemokraterne, men de formår samtidig at rykke en stor mængde vælgere over midten, og det er jo det som er interessant.

Man kan måske sammenligne det lidt med DF, der tidligere har haft held med at snuppe en stor mængde vælgere fra S, hvorved magtbalancen det seneste årti har ligget til regenringens/DFs fordel.
Men spørgsmålet er jo, om ikke de dage er ved at være talte?

Så valgforsker, Søren Risbjerg Thomsen er måske inde på noget af det rigtige, omend det ikke er uddybet i artiklen. Så alle de grimme ting, du kalder ham, er nok at skyde over målet. Kast ikke med sten, når du selv bor i glashus...
 
14.02-2010 | 13:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:44 af Kaj Jensen
Tilliden til VKO pressen er pludselig i top :-)
 
14.02-2010 | 13:48 af Carsten Svendsen
Nej, tallene må selvfølgelig antages at være stærkt underdrevet! :o)
 
14.02-2010 | 13:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 13:55 af Kaj Jensen
Venstrefløjen plejer ikke st skelne - presse er pr. definition VKO presse
 
14.02-2010 | 13:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 14:03 af Kaj Jensen
Jeg ved ikke helt hvor du har "Information" fra. Artiklen nævner "Politiken"
 
14.02-2010 | 14:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 14:14 af Kaj Jensen
Næh Bitten,
Jeg skriv til tråden generelt. NU skriver jeg til din kommentar.
 
14.02-2010 | 14:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.02-2010 | 22:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.02-2010 | 05:25 af hans andersen
@Rasmus Bach

"Så valgforsker, Søren Risbjerg Thomsen er måske inde på noget af det rigtige, omend det ikke er uddybet i artiklen. Så alle de grimme ting, du kalder ham, er nok at skyde over målet. Kast ikke med sten, når du selv bor i glashus.."

Du har ret, og jeg har derfor slettet mine indlæg!

Det, der ophidsede mig var, at vi havde en "Forsker", der var i stand til at komme med fornuftige meldinger om, hvordan folk stemmer.

Det kan ingen gøre! Derfor er denne "Forsker" s løn totalt spildt!

Det er totalt uinteressant, hvad en tilfældig forsker kommer med af meldninger!

Det, der tæller er vælgernes stemmer på dagen. Punktum.
 
 
18.02-2010 | 06:02 af hans andersen
Kurt Jørgensen

"(Og så burde Hans Andersen nok lige læse lidt på reglerne for denne debat, så han i fremtiden undlader at komme med den slags udtalelser om en forsker - upåagtet hans enighed med vedkommende"

Du har ret, og jeg har derfor slettet mine tidligere indlæg!

Men det væsentlige var ikke, at jeg var uenig med denne "Forsker"!

Det, der harmede mig var, at vi overhovdet aflønner en såkaldt "Forsker" til at "forske" i et emne, hvor dette ikke kan lade sig gøre!

At der siver nogle vælgere fra et parti til et andet, har vi altid vidst!

Skal vi aflønne en "Forsker" for at fortælle noget, vi allerede ved?

20-25% bestemmer sig først i boksen!

Hvad ville denne "Forsker" gøre ved det?

Det eneste, der betyder noget er, hvor befolkningen sætter kryds på valgdagen!

Alt andet er ligegyldigt! Også denne "Valgforsker"
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites