Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet søndag den 13. april 2008, kl. 21:04
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
AppleMark
AppleMark ()

SF: 16-årige skal have stemmeret

I et nyt udspil fremsat af SF s folketingsgruppe foreslår partiet endnu engang at sænke valgretsalderen til 16 år. SF afviser, at det er et forsøg på at fiske flere unge stemmer til partiet.

Det var en stolt og glad Villy Søvndal, der i går blev genvalgt som SF s formand på partiets landsmøde i København.

På tre år er SF stormet frem, og lykkes det partiet at komme igennem med et nyt forslag om at nedsætte valgretsalderen til 16 år, er der gode chancer for, at partiet bliver endnu større til næste folketingsvalg.

»Vi mener sagtens, at unge på 16 er i stand til at træffe et valg om, hvem der skal sidde i folketinget. Og jo tidligere, de bliver inddraget i beslutningsprocesserne, jo mere styrker vi demokratiet,« siger SF s forsknings- og universitetsordfører, Jonas Dahl.

Ingen bagtanker

Forslaget er en del af et større ungdomspolitisk udspil, som er blevet vedtaget af SF s folketingsgruppe.

Ved sidste folketingsvalg stemte 26 procent af førstegangsvælgerne på SF, men Jonas Dahl afviser, at der er en strategisk bagtanke bag forslaget.

»Det er ikke noget bevidst forsøg på at fiske stemmer hos de unge vælgere. Vi vil bare gerne give de unge mere medindflydelse og sikre os, at de er en del af debatten,« siger han

Sidst partiet gjorde et forsøg på at nedsætte valgretsalderen var i 2004. Dengang var der opbakning hos oppositionen. Men regeringen og særligt Dansk Folkeparti har tidligere været negativt stemt, og derfor er der heller ikke noget, der tyder på, at forslaget kan samle et flertal i Folketinget.

Udover at give flere unge stemmeret foreslår SF blandt andet at sætte et loft på maksimalt 28 elever i klasserne på de gymnasiale uddannelser, og at huslejen på ungdomsboliger skal være 25 procent lavere end i dag.

13.04-2008 | 21:19 af Daniel Lind
"»Det er ikke noget bevidst forsøg på at fiske stemmer hos de unge vælgere."

Gad vide om han havde ment det samme, hvis Venstre og Konservative var massivt overrepræsenteret på ungdomsuddannelserne ?

Næppe.

Ren leften fra New-Socialism SF og deres nye manual til populisme, som forfattet af Tony Blair for adskillige år siden.
13.04-2008 | 21:27 af Carsten Svendsen
Nu kan "de" jo ikke "fiske" stemmer hos nogen, der ikke har stemmeret.

Er det i grunden ikke rimeligt nok, at man får stemmeret når man er juridisk ansvarlig (15 år)?
13.04-2008 | 21:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 21:34 af Bruce1
Hahahahaha, Villy dog, godt nok har du fået stohedsvanvid men vingerne bærer dig altså ikke helt ind i himlen. Hvis valggrænsen skal noget er det OP, til 21, ned skal den på ingen vilkår. Især når vi pt. har den dummeste ungdom nogensinde.
 
13.04-2008 | 21:52 af Daniel Lind
"Er det i grunden ikke rimeligt nok, at man får stemmeret når man er juridisk ansvarlig (15 år)?"

Man er ikke juridisk ansvarlig når man er 15, det er man som udgangspunkt hele livet f.s.a. langt de fleste sammenhænge.

Det du taler om er strafansvaret i.h.t. straffeloven, og det er noget ganske andet.

Grunden til stemmealderen ligger på 18 år, er fordi at dér er man myndig i livets andre sammenhænge og kan forpligtige sig til andre ting ligeledes.

De 16 årige gymnasie-elever som jeg kender, har ikke en pik forstand på Politik (men har masser af hjernedøde holdninger byggede på forkerte fakta). Ud fra den generalisering alene ville det være betænkeligt at sænke valgalderen.

Men Villy er nok ligeglad, så længe hans spin-doctor siger at der er stemmer at hente.
13.04-2008 | 22:01 af SLETTET SLETTET
Vil SF også tillade SMS lån til  årige ?
13.04-2008 | 22:03 af SLETTET SLETTET
Vil SF også tillade SMS lån til 16 årige ?
13.04-2008 | 22:05 af Daniel Lind
@ CLL

Næppe. Det frie valg er kun ønskeligt for SF, når SF ved fra statistiske undersøgelser, at folk ville bruge det frie valg til at vælge SF.

Typisk socialistisk indstilling til demokrati og selvbestemmelse: Kun når folket vil hvad man selv vil.
13.04-2008 | 22:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 22:33 af Carsten Svendsen
Uanset hvor meget over 25 år, medlemmerne af "vogternes råd" i Iran er, så er jeg imod "sharialov"!!!
13.04-2008 | 22:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 23:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 23:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
13.04-2008 | 23:53 af Flemming Jensen
@Jensen2

Hvorfor ikke indføre en "valgbarheds-prøve" som viser, at man har et minimum kendskab til politik - før man får lov til at "be"stemme??

Glimrende ide - f.eks. at man skal have bestået prøver på samme niveau som ikke-danskere skal bestå for at blive danske statsborgere.

Så ville magten straks vippe over til venstre side af folketinget.

Bortet fra det har jeg den opfattelse, at valgretten nok ligger på det rigtige niveau.
 
13.04-2008 | 23:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 00:20 af Carsten Svendsen
P.S.S.

I hvilken alder ved folk(med sikkerhed) mere om livet???
14.04-2008 | 00:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 00:42 af Bruce1
Villy har fået solskoldning, både mentalt og udenpå. Det forslag bliver da heller aldrig til noget, vi har desuden nok børn i politik, Johanne fra EL f.eks.
 
14.04-2008 | 02:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 08:16 af Morten Dreyer
For nogle år siden blev det oplyst at foramden for SF, Gert Petersen, havde været medlem af Nazistpartiet.

Et medlemskab han indgik i lige efter besættelsen i april 1940.

Efter et par år meldte han sig ud, har han senere nævnt.

I den forbindelse har SF undskyldt hans medlemsskab med, at han "bare" var 16 år gammel på tidspunktet.
 
14.04-2008 | 08:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 08:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 08:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 08:54 af Karin Bennedsen
@Morten Dreyer

Måske er du bare uvidende, eller også forsøger du dig med historieforfalskning, for at understøtte din pointe, for din oplysning om Gert Petersen er ikke rigtig.

GP er født i 1927, og var altså 13 år, da han i 1940 var medlem af DNSP. Og han var ikke medlem i et par år, men derimod kun et par måneder.

Han deltog desuden i modstandsbevægelsen og blev fanget af Gestapo og anbragt i Frøslevlejren, hvor han opholdt sig indtil befrielsen i 1945.

http://da.wikipedia.org/wiki/Gert_Petersen
14.04-2008 | 09:32 af Erik Willumsgaard
@Morten Dreyer

Det er svinsk at bringe den slags bevidste usandheder på plads. Karin Bennedsen sætter heldigvis tingene på plads, i overensstemmelse med alt, hvad der tidligere er kommet frem.
 
14.04-2008 | 09:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 09:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 11:05 af Michael Hansen
SF har imponeret på det seneste med at vise vilje til politisk ansvarlighed.

Men det her forslag viser at der stadig mangler en hel del politisk modenhed for at folkesocialisterne kan modstå de populistiske budskaber som traditionelt kendetegner partier som DF og SF.
14.04-2008 | 12:57 af Jakoba
Hvad er det vi snakker om her?

Det må vel være at sænke myndighedsalderen til 16 - det giver ikke mening at give unge den ultimate dømmekraft i forbindelse med at kunne vælge hvordan samfundet skal regeres, og så samtidig holde dem i spændetrøje med andre væsentlige beslutninger.

Skal man have lov at stemme, men ikke få lov at købe smøger i kiosken?

Skal man have lov at stemme, men ikke drikke alkohol på værtshuse?

Skal man have lov at stemme, men ikke have lov at deltage i pornofilm - have sex med sin lærer?

Man må vel gå udfra at SF her taler for 16 år skal være den alder hvor man må anses for værende voksen - og det er altså ikke så få områder hvor grænsen pt er 18, som så skal sænkes til 16.

Jeg udelukker det ikke, men folk skal så bare være klar over at den snerpethed og overformynderiske tilstande der generelt eksisterer omkring 15-16årige i dag, ikke kan få lov at eksistere ved SF-forslaget - så bliver vi nødt til at anse de 16årige som voksne.  Er vi klar til dette?
14.04-2008 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 13:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 15:26 af Laila laix
Det er et svært spørgsmål, nogle er modne andre ikke, dog forundres jeg til stadighed at SÅ mange vælger at stemme K. DF. V. - nutidens unge er væsentlige mere miljøbevidste og ret bange for den Danske Laissez-faire politik, så måske det ikke ville være så ringe en ide, 16 år´s stemmeret.
 
14.04-2008 | 17:42 af SRasmussen
Ja, SF er virkelig et demokratisk. Her er en film fra dengang deres gruppeformand Ole Sohn var til militærparade i DDR - blot 3 uger før Murens fald:

http://www.youtube.com/watch?v=RrQkk8y_tO4

PS. I kan se Ole Sohn i det 44. sekund.
14.04-2008 | 17:52 af SLETTET SLETTET
--->>Jakoba

Enig, vil SF så sænke myndighedsalderen til 16 og dermed sænke alderen for hvornår man f. eks, kan få en tatovering, deltage i pornofilm eller blive låntager.

Hvorfor er der aldrig nogen journalister der kommer med den slags kritiske spørgsmål når SF f. eks. gentager deres populistiske ridt??
14.04-2008 | 21:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 21:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 23:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
14.04-2008 | 23:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
15.04-2008 | 07:44 af Karin Bennedsen
SF s forslag om at give de 16-årige valgret, rejser et generelt spørgsmål, nemlig hvornår man kan anses for at være personlig myndig og dermed også juridisk ansvarlig for sine handlinger.

Idag har vi forskellige aldersgrænser, der afspejler en konflikt mellem ønsket om at beskytte den unge mod denne verdens fristelser og samtidig stille de samme umyndiggjorte unge til ansvar for deres handlinger.

Vi forsøger at beskytte de unge ved at sætte grænser for, hvornår de må købe smøger, spiritus, gå på diskotek, gifte sig, indgå bindende aftaler og hvornår de lovligt må have sex, hvilket der så igen er forskellige regler for, alt efter hvem de har sex med.

Modsat anser vi børn og unge for gamle nok til at modtage straf og sanktioner: bøder, erstatningspligt og (surugat)fængsel, når de er fyldt 15, ja, nogle taler endda ivrigt for, at denne alder sættes ned til 12 år.

Når man som 15-årig anses for at være gammel nok til at kunne overskue konsekvenserne af sine (kriminelle) handlinger, og derfor også kan gøres strafansvarlig, burde man også som 15-årig anses for at være gammel nok til selv at tage ansvar for alle de andre ting, hvor samfundet sætter aldersbegrænsninger.

Så et forslag om stemmeret for 16-årige er helt rimeligt og burde måske i virkeligheden være et forslag om stemmeret til 15-årige.
21.06-2008 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.