53-årige Henning Hansen fra Fåborg ved, at aktivering "ude i samfundet" ikke behøver at føre til et fast job.
Efter mange år som slagteriarbejder og arbejdsmand blev han i 2008 sendt i aktivering på en friskole, og her har han været i to år. Først som chauffør og pedelmedhjælper og senere som undervisningsassistent.
"Aktiveringen blev forlænget et år bare ved at oprette en anden jobtitel til mig, men jeg lavede det samme," siger Henning Hansen, der føler sig misbrugt af systemet.
"Der har ikke været ét eneste møde mellem mig, jobcentret og friskolen for at finde frem til, hvilke kvalifikationer, jeg har opnået ved dette toårige forløb, og det undrer mig. Det står jo i den ansættelseskontrakt, jeg fik i forbindelse med den plan, der blev lagt for mit aktiveringsforløb," siger han.
Og Henning Hansen er ikke alene.
54 ud af 66 medarbejdere i den tekniske serviceafdeling i Fåborg-Midtfyn Kommune er ansat med løntilskud, viser en undersøgelse, som Ugebrevet A4 offentliggjorde for et par måneder siden.
Og regeringens nye aktiveringsplan vil sende endnu flere ledige ud i løntilskudsjob i landets kommuner.
Det bekymrer pedellernes fagforening 3F, der frygter fyringer af medlemmer, der ikke ar ansat med statspenge i ryggen.
"Man kan ikke forvente, at der vil være jobåbninger til aktiverede i en kommune, der i forvejen skal spare. Det er både en katastrofe for de ordinært ansatte, der måske bliver fyret men også for de af vores medlemmer, der kommer ud i aktivering, der ikke fører til noget," siger formanden for den offentlige gruppe i 3F, Ellen K. Lykkegård.
Hun peger på, at balancen mellem ordinært ansatte og ekstraordinært ansatte - folk i virksomhedspraktik, sygemeldte i aktivering, førtidspensionister i skånejob og fleksjobbere - skal blive bedre specielt på pedel-området.
"Vi vil benytte de kommende overenskomstforhandlinger til at få styr på tingene og få en bedre balance - helt ned på arbejdspladsniveau," siger Ellen K. Lykkegård.
Henning Hansen håber, at kommende ledige vil få mere ud af deres aktivering, end han har fået.
"Der var rart på skolen, men der var reelt ikke noget at lave, og der var intet værktøj eller materialer at arbejde med. Så i stedet gik jeg og snakkede med ungerne. Der var to-tre unger, som lærerne ikke magtede. De kom ned til mig, og så hyggede vi os med at slå nogle søm i," siger Henning Hansen.