Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Se liget af Osama bin Laden

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Tv-stationer hævder at have billede af afdøde Osama bin Laden med skud i hovedet. Der er dog sået tvivl, om det er terrorlederne på fotoet.

2. maj 2011 kl. 10:09 Susanne Baden Jensen
Unge amerikanere er ellevilde efter det er kommet frem, at Osama bin Laden er død.
Unge amerikanere er ellevilde efter det er kommet frem, at Osama bin Laden er død. Foto: AP / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Susanne Baden Jensen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

En ildkamp på 40 minutter.

Så lang tid varede det angreb, som en mindre gruppe amerikanske elitesoldater søndag morgen udførte, hvor Osama bin Laden gik til modangreb og til sidst blev skudt og dræbt.

Efterfølgende har pakistanske tv-stationer vist, hvad de beskriver som ubekræftede billeder af al-Qaeda-lederens blodige ansigt, efter han blev ramt af et skud i hovedet.

Nyhedsbureauet AP har dog trukket fotografiet tilbage, fordi de ikke føler sig sikre på billeddets troværdighed.

I alt blev fem personer dræbt under ildkampen. Deriblandt Osama bin Ladens søn, to af terrorlederens håndlangere, samt en kvinde der angiveligt blev brugt som et menneskeligt skjold af terroristerne, oplyser CNN.

Ifølge tv-stationen modsatte al-Qaeda-lederen sig anholdelse. Han gav sig til at skyde mod de amerikanske elitesoldater, der derfor eliminerede ham.

Det skete efter præsident Obama i sidste uge gav grønt lys til at fange eller dræbe al-Qaeda-lederen.

 

I august 2010 havde præsidenten fået efterretninger om, at man mente, at Osama bin Laden befandt sig i Pakistan, hvorefter en specialenhed blev sat på at finde ham.

Søndag fløj fire helikoptere med soldater fra det amerikanske frømandskorps, Navy Seals, derfor til byen Abbottabad 100 kilometer nord for Pakistans hovedstad Islamabad.

Dna-prøver har fastslået identiteten og sikret, at der 100 procent er tale om liget af verdens mest eftersøgte mand. Amerikanerne hævder, at de allerede har begravet Osama til søs efter muslimsk skik.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
02.05-2011 | 13:36 af egon legaard
Fotoet er allerede afsløret som et falsum, og DNA-beviset er ikke meget værd, da liget lynhurtigt blev skaffet af vejen ! ...mange gange afdøde Bin Laden ;o)
 
 
02.05-2011 | 15:23 af kim paust
det her lugter lidt af noget usa propaganda, hvorfor har de så travlt med at skaffe beviset væk, når nu de bare kunne have taget et simpelt billede selv, de stod jo da med aben i hånden, jeg tror ikke på det er ham før de viser beviset frem !!
 
02.05-2011 | 15:26 af L. Steen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
02.05-2011 | 15:27 af L. Steen
HVIS han er død, jeg tvivler - ændrer det jo intet...
 
 
02.05-2011 | 16:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
03.05-2011 | 08:31 af gitte rasmussen
Enig.
 
 
02.05-2011 | 18:36 af Johannes Aagaard
Bemærk nu lige, at dette foto ikke er blevet bragt af de amerikanske myndigheder. Der er ikke - og heller ikke konventionsmæssig - tradition for, at civiliserede lande frigiver billeder af dræbte modstandere i krig. Fotoet var ikke lavet synderligt godt - http://multimedia.jp.dk/archive/00280/1304324871229_280244e.jpg

M.h.t. begravelsen, så foreskriver muslimsk tradition, at afdøde begraves inden for et døgn. Det er også bevæggrunden for, at amerikanerne handler, som de gør. Det forlyder desuden, at det var tilbudt Saudi Arabien at få overført liget af Bin Laden, men dette afstod saudierne fornuftigt nok.

M.h.t. den latente tilbøjelighed til konspirationer, så er det en karakteregenskab hos militante islamister; lad nu være med at efterligne dem på det punkt ...
 
03.05-2011 | 12:40 af egon legaard
Den med et døgn holder ikke. Man kan begrave indenfor otte dage. Jeg har selv været kapelbetjent, og har prøvet et par muslimske begravelser. Men man foretrækker den med et døgn.
 
 
03.05-2011 | 12:43 af Bitten B.
Egon muslimer skal begraves indenfor 24 timer.
 
03.05-2011 | 13:37 af egon legaard
Nej. Prøv at gå ind Google. Faktisk skal de blot begraves snarest muligt, så de kan komme hurtigt frem til saligheden. Her hjemme er tiden otte dage, men Du kan nok orstå, at den med de 24 timer kan være svært, at overholde. Men, må forresten godt brænde muslimer.
 
 
02.05-2011 | 21:15 af winnie eldrup
ja troll dan - Irak havde masseødelæggelsesvåben, det er ikke noget man tror MEN VED - Powell sad i FN og bladrede i et stykke papir som skulle angive hvor disse våben var fabrikeret/befandt sig. For øjnene af hele verden..... De har en mastergrad i at SNYDE FOLK. Vi havde alle fugle-derefter svineinfluenza, det er ikke noget man tror men ved......... men det gav mange mange milliarder i kassen, ligesom Irakkrigen giver oliemilliarder/opbygningspenge til Bush venner. Det hele er timet. Obama skal overdøve folks forargelse m.m. over drabet på Gadaffis søn og børnebørn. En handling som intet har at gøre med no-fly zone eller beskyttelse af civilbefolkning. Dan Troll - har du ikke forvekslet 1. maj med 1. april. Den holder medierne hele året. -men denne historie hopper man ikke på.
 
02.05-2011 | 21:58 af Johannes Aagaard
Winnie,

Der er ingen, der beklager Gaddafi og hans øgleyngels død. Alle er de en del af også den militære ledelse og derfor legitime mål.

Over for konspirationer er det altså ret væsentligt også at stille spørgsmålet "Hvorfor?" Hvad skulle USA kunne vinde ved at lyve om dette?

Svaret er: Intet

Flere militant islamistiske sites begynder endvidere så småt at bekræfte drabet og truer med hævn ...
 
02.05-2011 | 23:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
02.05-2011 | 22:09 af Julean Jens Michlas Nielsen
 
 
02.05-2011 | 22:11 af Julean Jens Michlas Nielsen
Osama bin Laden CIA navn er Tim Osman
 
 
03.05-2011 | 08:30 af gitte rasmussen
 
 
02.05-2011 | 22:36 af kirsten hansen
Hvem beskyttede Osama i den store villa? Mon det var Bush eller Osamas store familie?
Historien er ikke troværdig, normalt ville man overlade liget til familien - hvis man har bare en lille smule moral!
 
 
02.05-2011 | 22:54 af Helle Nielsen
Det var vel Taliban og ISI
 
02.05-2011 | 22:55 af Helle Nielsen
ISI er Pakistans efterretningstjeneste
 
03.05-2011 | 16:54 af Johannes Aagaard
Kirsten,

Amerikanerne oplyser at have tilbudt Saudi Arabien, hvor størstedelen af familien fortsat lever, den afdøde, men de afslog (klogt nok).

Ud fra det beskrevne, er den afdøde Bin Laden blevet behandlet langt mere respektfuldt og efter langt højere standarder, end dem han selv udviste over for os.

Og vi skylder ikke hans tilhængere noget som helst - og slet ikke respekt. Lad dem rådne op med deres nagende tvivl, deres latterlige og småpsykotiske konspirationsteorier, samt visheden om, at det var "de vantro", der så ham sidst.
 
03.05-2011 | 13:48 af winnie eldrup
Hvad hedder hollywoodinstruktøren på dette "skuespil/scenarie"
Hvilket hav blev Osama "smidt i". Der er ca. 1500 km til det nærmeste hav. Blot et navn, tak.
Spørg filminstruktøren.
 
03.05-2011 | 13:51 af Niels Jensen
@Winnie.

Hans lig blev fløjet til en amerikansk luftbase i Afganhistan. Derfra med fly til USS Carl Winston, der ligger i det Arabiske Hav.
 
04.05-2011 | 16:52 af winnie eldrup
Og så blev hans smidt i havet????? Jeg griner endnu. Det var selvfølgelig for at respektere islam, ikke? Nu griner jeg igen. Iøvrigt hvad hvis en fiskermand hiver ham op af havet? Så bliver han jo martyr, ikke. Og det var bl. a. det de ville undgå, sagde de. Du almægtige. Instruktøren på dette stunt, var han den samme som instruerede Rambo.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites