Af Silke Bock og Anne Pihl Rasmussen
Scientology er i gang med en aggressiv hvervning af danskerne på gader, på internettet og ved store offentlige teltudstillinger i større byer. Nu skal danskere for alvor lokkes ind i organisationen, der har ry for at vride sine medlemmer for alt, hvad de ejer.
Advarer mod sekt
Scientology selv kalder kampagnen en succes, mens en kritiker advarer danskerne mod sekten.
»Den typiske vej ind i Scientology er, at man tager en personlighedstest, køber en bog og vender tilbage for at tage et kursus,« siger Anette Refstrup, informationschef i Scientology.
Ifølge Scientologys egne tal vokser organisationen eksplosivt. Sidste år blev 150 danskere om ugen angiveligt introduceret til Scientology, mens tallet i år er helt oppe på 550.
Og mange af dem tager kurser. Sidste år afsluttede 20 mennesker om ugen et Scientology-kursus. I år er tallet 55 afsluttede kurser om ugen.
Det handler om penge
»Vi tager Scientologys kampagne meget alvorligt. Der kommer hele tiden nye generationer af danskere, som ikke ved, at Scientology handler om penge. Og folks uvidenhed er sektens styrke,« siger Tom Thygesen Frederiksen fra Dialogcentret, som har observeret, at Scientology hverver mere på gaden end tidligere.
Teltudstillinger om Scientologys hjælpearbejde er endnu en metode til at hverve medlemmer, og der har allerede været flere teltudstillinger i større byer.
»Udstillingerne får Scientology til at se ud som en organisation, der har en masse andre ting end det religiøse på programmet, og det kan tiltrække flere mennesker,« siger Peter B. Andersen, scientology-forsker på Københavns Universitet.
I Scientology på verdensplan er Danmark netop blevet kåret som stedet, hvor sekten vokser hurtigst, og Scientology har for nylig købt et nyt hovedkvarter for de danske medlemmer på Nytorv tæt på Strøget i København.
Dermed har Scientology bygninger på flere af Københavns bedste adresser – betalt af medlemmernes donationer.
Nærmest et forhør
Pædagogstuderende Emilie Møller Rasmussen er en af dem, som har taget imod en personlighedstest.
Hun syntes først, at det var sjovt at svare på 200 spørgsmål om sig selv. Senere fortrød hun, da hun fik testen gennemgået med en scientolog.
»Det var nærmest et forhør. Scientologen viste mig en kurve over min personlighed, og den viste, at jeg virkelig havde brug for Scientologys coaching,« fortæller hun.
Mens Emilie Møller Rasmussen blev ved med at sige nej til at købe bøger eller kurser, siger andre danskere ja.
»Folk vil gerne lære noget om sig selv og nyder, at nogen interesserer sig for dem. Samtidig er de første kurser ikke særligt dyre. Først senere opdager man, at Scientology er en pengemaskine,« siger Tom Thygesen Frederiksen.
Personlighedstesten er første skridt på en vej gennem Scientologys system af kurser, der trin for trin leder kursisten ind i Scientologys religiøse system og koster en til to millioner kroner.