Efter lidt mere end et døgn i mediemøllen har SAS valgt at imødegå den hårde kritik af selskabets Dash 8-Q 400-fly og iværksætte en kontrol af flyenes landingsstel.
Det var netop en fejl ved landingsstellet, der søndag var skyld i, at en rutefly på vej fra København til Aalborg måtte nødlande. Også dagens to afbrudte flyvninger fra København til Prag har haft indflydelse på SAS beslutning om at kontrollere flyene.
- Vi gør det af egen fri vilje, fordi vi sætter sikkerheden højest. Vi mener fortsat, der er tale om en isoleret hændelse, men nu tjekker vi alle flyene, siger vicekoncernchef i SAS, John Dueholm, til Ritzau.
Det vil tage anslået fire dage at kontrollere selskabets 33 Dash-fly, og det vil, ifølge SAS, ikke påvirke flytrafikken.
Læs også:
• Aalborg tur-retur med SAS ulykkesfly
• Endnu to ulykkesfly i problemer
• Dash 8 er SAS ulykkesfugl
• SAS-kaptajn: Troede ikke, der var noget galt
• Japan holder ulykkesfly på jorden
• Norge: SAS-ulykker kan ikke undgåes
• SAS-fly i dramatisk nødlanding
• SAS-sikkerhed er blevet kritiseret i årevis