I flere kommuner oplever man en stigende grad, at offentligt ansatte chikaneres og lægges for had på internettet.
Socialrådgivere og andre offentligt ansatte, der håndterer sager med børn og ydelser, ser ud til at være særligt udsatte.
Dansk Socialrådgiverforening har udarbejdet følgende råd til socialrådgivere eller andre ansatte, der har problemet inde på livet:
1. Opmærksomhed, når det knaser
Du skal være særligt opmærksom i sager, hvor du fornemmer, at relationen med borgeren kan ende i problemer.
Dokumenter det i borgerens journal, hvis du fornemmer, at der er optakt til trusler om, at du bliver hængt ud på internettet eller lignende.
2. Del dine oplevelser
Sørg for at borgeren har forstået, hvordan man bruger klage- og ankesystemet.
Lad være med at holde dine bekymringer for dig selv. Del dem med kolleger eller din leder. Tal om, hvad du bør være særlig opmærksom på fremadrettet.[pagebreak]
3. Måske tid til sagsbehandler-bytteri
Det kan være en god idé at foreslå, at borgeren får en anden sagsbehandler, så der kan startes på en frisk.
Husk at en konflikt med en borger ikke er dit personlige problem, det er arbejdspladsens!
4. Undgå at tage det personligt
Ofte skyldes borgerens utilfredshed et forhold, der stammer fra lovgivningen eller arbejdspladsens retningslinjer.
Hvis du kan, skal du undgå at lade dig påvirke følelsesmæssigt. En negativ ytring om dig siger måske mere om afsenderen, end den siger om dig.
Kilde: Dansk Socialrådgiverforening