Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

S: Tilbage på job med jer!

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Hårdt udfald fra de borgelige. S kunne stoppe strejke. Sludder, siger Carsten Hansen, der vil have strejkende tilbage til arbejdet.

3. feb. 2011 kl. 13:14 (opdateret kl. 14:07) Jonas Sahl
Carsten Hansens klare besked til de strejkende: Tilbage på job.
Carsten Hansens klare besked til de strejkende: Tilbage på job. Foto: Keld Navntoft / Scanpix
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jonas Sahl

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

I arbejdstøjet!

Så klar er beskeden fra Socialdemokraterne til de strejkende buschauffører, skraldefolk og lufthavnsmedarbejdere.

"Vi tager afstand fra ulovlige arbejdsnedlæggelser, så vores opfordringer er klar: Kom i arbejde igen," siger socialdemokraternes gruppeformand, Carsten Hansen, til Newspaq.

Han forstår buschaufførernes frustrationer over, at de skal til at betale 5.100 kr. for et kursus. Men det undskylder altså ikke nedlæggelserne af arbejdet. Hansen lover dog at arbejde politisk for at få arbejdsgiverne til at betale kurset.

"Vi vil selvfølgelig fjerne den brugerbetaling for at almindelige mennesker kan opretholde deres job. Det er folk, der knokler. Så vi vil investere mange flere penge i voksen- og efteruddannelse. Det er et tåbeligt område at spare på, som regeringen her har gjort," siger han.

Fra De Konservative har der her til formiddag lydt hårde anklager mod Socialdemokraterne pga. strejken. Tillidsfolk har nemlig angivet den potentielle afskaffelse af efterlønnen, "som dråben der fik bægeret til at flyde over."

"Det er tydeligt, at den socialdemokratiske koncern er løbet tør for argumenter i efterlønsdebatten, når de nu skrider til afpresning. Men jeg giver intet for, at de forsøger at afpresse det politiske system ved at tage uskyldige mennesker som gidsler og sætte samfundet i stå. Hvis de er uenig med os i, at efterlønnen skal afskaffes, må de tage kampen i Folketinget og ved næste valg", lyder det fra kommunalordfører Rasmus Jarlov (K) i en pressemeddelelse.

Men Carsten Hansen har kun hovedrysten til overs for det borgerlige udfald.

"Vi ser et konservativt parti i opløsning. (...) Nu mener de så, at vi er ansvarlige for ulovlige arbejdsnedlæggelser - det er jo helt hen i vejret," slutter han.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
03.02-2011 | 13:37 af Lars Nunnegaard
Vild forvirring før lukketid.
 
 
03.02-2011 | 15:56 af egon legaard
Kommentar er blevet slettet.
 
 
03.02-2011 | 14:35 af Julean Jens Michlas Nielsen
Lars Helt Enig
Jeg skrev på DR.dk : Derfor strejker de:

Det er fornuftigt med strejker. Og i nogle lande betyder det revolution. I USA som vi pga mediecencuren ikke høre om på den troværdige måde taler man om politistat og revolution. Hvis vi ikke siger stop får vi diktatur og fascisme.
Globalisterne som leder denne verden har ladet os konkurrere med fx en kinesisk arbejder; fik han noget ud af det? Hvar der nogen Marshall effekt været i det? Var det dét vi gav afkald på fritidssamfundet for? Nej eliten scorede profitten til at købe sig politisk indflydelse og sætte verden i drama og nu har de nedbrudt økonomien med vilje for at stille os et ultimatum og er et mareridt. Og ingen medier skrive om det. VI HAR SOVET I TIMEN.
http://geraldcelentechannel.blogspot.com/ eller infowars.dk eller avisen.dk blog: Julean
 
 
03.02-2011 | 15:04 af Mai Jørgensen
Jeg undrer mig også over, hvordan det pludselig kan være S' skyld, at der strejkes pga. regeringens dybt uansvarlige politik på flere områder? S har da ikke været ude og opfordre til strejker, tværtimod.
 
03.02-2011 | 15:54 af egon legaard
Er det en socialdemokrabat, der prøver at puste sig op ?
 
 
03.02-2011 | 15:55 af egon legaard
Er det en socialdemokrabat, der prøver at puste sig op ?
 
 
03.02-2011 | 16:36 af hans andersen
Strejkevåbenet skal benyttes med varsomhed og de overenskomststridige er en uartighed!

Hvad ligner det at tage gidsler på gadeplan?

Hvorfor skal en masse uskyldige mennesker have ødelagt en arbejdsdag, fordi nogle ansatte er fornærmede over at skulle betale et kursus!

Jeg medgiver, at det er totalt gak-gak, at ansatte skal betale for et kursus, som er forudsætning for deres videre ansættelse!

Men det er utilstedeligt, at lade dette gå ud over folk, der overhovedet ikke har nogen indflydelse på dette!

Problemet skal løses mellem arbejdsmarkedets parter eller politisk. Hvorfor skal andre blandes ind i det?
 
 
03.02-2011 | 19:09 af Tom Ewald Fantoni
hans andersen : Problemet skal løses mellem arbejdsmarkedets parter eller politisk. Hvorfor skal andre blandes ind i det?
Har du ikke fulgt med i timen? Problemet er prøvet at blive løst, men den kære arbejdsminister har afvist at gøre noget, og mener det skal løses arbejdsmarkedets parter . DI fandt ud af, at der intet står om betaling af efteruddannelse, i overenskomsten, og førte en fagretslig sag mod erhvervschaufførenes fagforening, som de vandt. Ærgeligt at 3-F ikke fik indført betaling af efteruddannelse, i overenskomsten. Man kan jo altid være bagklog. I de ca. 41 år jeg har været erhvervschauffør, har arbejdsgiveren altid betalt for relevante kurser, inklusive løn i perioden, på kursus, og fået refusion efter gældende regler, uanset hvad der har/står i overenskomsten. Hvorfor DI pludselig læner sig tilbage og siger, det står der intet om i overenskomsterne, kan kun fortolkes på en måde, de vil i konflikt med arbejdstagerne.
 
03.02-2011 | 19:37 af Preben Kibsgaard
Der er altså grænser for hvor meget man kan presse de danske arbejdere. Halvering af dagpengeperioden, max beløb på relevante kurser,udsigt til at arbejde til man falder død om på arbejdspladsen. Sig mig hvad havde regeringen regnet med? Det her vil forhåbentligt kun være starten på mange protester. Og lad os lige slå en ting fast. Socialdemokraterne har ikke indflydelse på om arbejdet bliver nedlagt eller ej. De skal bare huske at når de kommer til magten forlanger de danske arbejdere at der bliver ryddet op i alle de arbejder fjendtlige tiltag og at velfærden bliver genskabt.
 
 
04.02-2011 | 00:33 af rikke jakobsen
Det er EU som har bestemt disse transportkurser, hvilket S har været med til at stemme for. Og det er op til overenskomstforhandlingerne at få arbejdsgiverne til at betale for kurserne. Politikerne skal blande sig uden om.
 
04.02-2011 | 06:16 af Tom Ewald Fantoni
rikke jakobsen Kan give dig ret. 3-F har sovet i timen, og glemt at få det skrevet ind i overenskomsten. Spændende at følge da den nuværende overenskomst udløber 1. marts 2012.
 
04.02-2011 | 14:38 af Kurt A. Nissen
De strejker der har været, har ikke været ulovlige men de har været i strids med overenskomsterne og dermed fredspligten og det er jo noget helt andet.
 
 
04.02-2011 | 15:08 af kim klodskov christensen
selv om en strejke er overenskomststridig er det da stadig den bedste måde at vise sin utilfredshed på.tror at der snart vil komme flere hvis lars ulykke ikke snart udskriver valg,han har gjort en masse mennesker utrygge og utilfredse så det vil nok snart komme til udtryk på forskellige måder.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites