Hvordan fordobler du værdien på en Lada?
Gennem tiden har Lada været genstand for mange vitser, men nu siger Rusland farvel til en bilmodel, der engang var elsket af nationen, men som er blevet et symbol på tilbagegangen i bilindustrien og for nogle landet selv.
Virksomheden AvtoVAZ, der står bag Lada, har ifølge Reuters meddelt, at det inden årsskiftet er slut med at producere flere biler fra Ladas notoriske modelserie Lada Classic.
Selvom den kasselignende bil er genstand for mange vitser uden for Rusland, mener mange russere, at det er det sidste led til en tid, hvor de troede på, at Sovjetunionen kunne vinde den kolde krig. Derfor ser de bilens undergang som et tegn på Ruslands forringede status.
- Historien om Ladaen er en historie om national hengivenhed. Dengang Sovjet var til, var Classic i mange år en uopnåelig drøm for mange mænd. Det var meget svært at få fat i en, og folk ventede i kø i årevis, siger Vyacheslav Lysakov, der er medlem af parlamentet og formand for en motorist-organisation, til Reuters.
I sidste måned stoppede AvtoVAZ produktionen af den syvende model i serien, hvilket efterlod kun en af classicmodellerne tilbage i produktionen, nemlig 2104 station wagon. Produktionen bliver dog nedlagt i slutningen af året.
Jeremy Clarkson er vært for det populære britiske bilprogram Top Gear. Han kaldte Lada 2107 for "den værste bil nogensinde". Stilbevidste unge russere vil ikke ses død i den. Men mange middelaldrende og også ældre russiske mænd vil være ked af, at klassikeren udgår, da de ser det som et dårligt tegn for fremtiden.
- Det var den bedst designede bil i verden. Du kommer ikke til at se en smukkere bil, siger Alexander Fyodorov, en 65-årig arkitekt, mens han spadserer ned ad Moskvas Røde Plads.
På den ene side er det i Rusland en af de mest folkekære symboler på landets storhedstid, mens den i udlandet er en af de mest forhadte bilmodeller nogensinde.
- Rusland er veget fra kursen. Den russiske bilindustri er ødelagt. Jeg giver 12 år med Putin skylden, siger Alexander Fyodorov til Reuters, mens hans gestikulerer mod Kremlin, hvor Vladimir Putin kommer til at sidde, når han indleder sin præsidentperiode den 7. maj.
Fra begyndelsen var Lada et samarbejde mellem Italien og Sovjetunionen. Værket, hvor Lada producerer bilerne, kom til at lægge ved Volgaflodens bredder i 1966. Den første Lada Classic 2101 blev bygget på en Fiat 124, der blev tilpasset til at klare de russiske køreforhold.
I Danmark valgte den danske importør i marts 2010 at stoppe salget helt efter to år uden et eneste salg. Mens det er gået mere eller mindre ubemærket for sig i Danmark, vil det for nogle russere være et stort afsavn.
- Du ser alle de her fornemme fremmede modeller i Rusland nu, men vi var engang stolte af at køre vores egne biler, siger Nikolai Peshkov, en forretningsmand fra Izhevsk, byen hvor de sidste 2107 blev bygget i Rusland.
Svaret på vitsen i indledningen er i øvrigt, at du fylder tanken op.