Fødevaremyndighederne i København tvangslukkede sidste år 49 restauranter, caféer og supermarkeder på grund af rotter på lageret og i køkkenet.
Nyhedsavisen har fået aktindsigt i indberetningsrapporter om rotter hos miljøkontrollen i København og på Frederiksberg.
Ti discountbutikker havde rottebesøg – heraf seks Nettoer og syv københavnske caféer - to firestjernede hoteller på Vesterbro havde rotter i køkkenet, og en McDonald s fandt en rotterede i en væg.
»Men det er kun en brøkdel. Der er uhyggeligt få fødevarevirksomheder i forhold til andre indberetninger. Vi har prøvet at råbe restauranter op, men der sker ikke en pind,« siger Kim Maimann, leder af skadedyrsbekæmpelsen i Københavns Kommune, der anslår, at der er en halv million rotter i Københavns kloakker.
Smidt ud for rotteklage
Når restauranter endelig har besøg af rottefængeren, er det oftest efter kundeklager. Restaurentgæster har eksempelvis indberettet Rosie McGee s og Café Bopa for rotter. Og kort før jul blev to kunder smidt ud af Mama Rosa på Strøget, da de beklagede sig over en rotte på gulvet.
Brancheforeningen for restauranter og hoteller, Horesta, vil derfor kontakte sine medlemmer.
»Restauratører bør være åbne om det her. Jeg er tilbøjelig til at give myndighederne ret i, at mange forsøger at skjule rotteproblemer,« siger Jan Laursen, formand for Horesta.
Flere indberetningsrapporter viser, at masser af restauranter og butikker har hyret rottebekæmpere og har klaprende fælder på lageret, når myndighederne kigger uanmeldt forbi.
Skadedyrsfirmaerne erkender straks ansvar:
»Mange restauranter putter med det, og så lader nogle skadedyrsbekæmpere sig overtale, selvom vi i branchen har lovet at lade være,« siger Claus Schultz, teknisk chef for Rentokil og talsmand for Brancheforeningen for Skadedyrsbekæmpelse, der i dag vil tage fat i Københavns Kommune.