Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet torsdag den 24. april 2008, kl. 21:28
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
AppleMark
AppleMark ()

Rosenkrantz forlader Enhedslisten

Tidligere medlem af Folketinget, Pernille Rosenkrantz-Theil, forlader Enhedslisten. Hun er uenig med partiet på flere punkter.
Hun var partiets største stjerne og største håb.

Og nu forlader Pernille Rosenkrantz-Theil så Enhedslisten.

- Efter at være trådt ud af Folketinget, er jeg ikke længere aktiv i Enhedslisten, og derfor har jeg besluttet at melde mig ud af partiet. Det er ingen hemmelighed, at jeg har været uenig i nogle af hovedbestyrelsen og årsmødets beslutninger – og det har naturligvis også haft indflydelse på min beslutning, skriver Rosenkrantz-Theil på sin blog.

Hun understrejer, at hun ” respekterer Enhedslistens rolle og arbejde i Folketinget,” og har været glad for sine år i partiet.

Rosenkrantz-Theil er ikke på vej ind i et nyt parti, skriver hun.

- Og nej, jeg er heller ikke i gang med at starte et nyt.

25.04-2008 | 13:10 af Bjarne Thyregod
Karin det må jo være dig der er blevet klogere når du mener at Pernilles vrede over behandlingen af Asmaa var for meget. Du ligger vist mere på "had en muslim"- linien.

Og @politik måske du kan forklare at man scorer penge ved at sælge en lejlighe. betyder det 1 at man ikke skal fratrække købsprisen . men at du ser hele salgsprisen som profit.

Og du mener måske også at venstreorienterede kan købe en anden bolig til den oprindelige pris helt fri for boligmarkedets prisstigninger.

For fakta er at Pernille solgte en bolig og købte en anden og efterfølgende har en større realkredit gæld end før salget.

Så fri os for det nonsens.
25.04-2008 | 13:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 13:43 af Anker
Bjarne Thyregod synes, i modsætning til Pernille, at blive og nyde dødsøjeblikket, hvor havet lukker sig over skuden Enhedslisten.

Pernille forlod vist partiet i skuffelse over, at hun ikke sidste sommer fik lejlighed til at studere islam og ligestilling i Yemen. Landet hvor ligestillingen er så fremskreden, at man må indgå ægteskab med 8 årige piger –

http://jp.dk/indland/indland_politik/article1097629.ece
25.04-2008 | 13:49 af Bjarne Thyregod
Poul Solart Sørensen  du forsøgte forgæves at koble din utilfredshed med Enhedslisten sammen med Pernille Rosenkrantz Theills - og det er bare en manipulation af dimensioner.

Du meldte dig ud pga BZ-by og Ungdomshuset - det har du endda selv skrevet her på Avisen.

Her var du i direkte modstrid med Pernille.

Og nej jeg spiller intet spil bag facaden - jeg optræder altid helt åbent med mine meninger som jeg i stor stil løbende hen over tid i Enhedslisten har delt med Pernille.

Og omkring Asmaa kan jeg bare sige at jeg har brugt ganske megen energi på at forsvare Asmaa i offentligheden såvel som internt i Enhedslisten, hvor du har været totalt fraværende.

Så fint at du har forladt Enhedslisten pga dit modsætningsforhold til Ungdomshuset og til Enhedslistens holdning dertil.

Hvor var du i Enhedslisten da diskussionerne om Asmaa kørte, vi der arbejdede for hende så eller hørte intet til dig.
25.04-2008 | 13:52 af Bjarne Thyregod
Anker - tja nu ser det ud til at dine små våde drømme  om Enhedslisten ikke lige bliver til noget foreløbig.

Antallet af medlemmer i Enhedslisten er fra valget steget med 500 og SUF har fået 300 nye medlemmer.

Der er lige blevet vedtaget et meget fremadrettet fagpolitisk program og stemningen på årsmødet var meget god.

Så du må heller lægge dig hen og drømme videre.
25.04-2008 | 13:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 15:18 af gasten
bjæf bjæf

partikøter...

  Enhedslisten mistede min stemme ved sidste valg, da de pludselig var udfarende med fordømmelse af asmaa Hamit, men ikke to afstand fra de andre muslimske folketingskandidater... islamofobi er en ærlig sag, som vi kan arbejde på at få opløst, men når det kun handler om en person man har set sig sur på, og undskylder dette med snak om religion, så kan jeg under ingen omstændigheder støtte op længere!

  stem blank - fordi ingen partier repræsentere dig som er ryger, indvandre eller handikappet!
25.04-2008 | 15:50 af graabror
@ Bjarne T

Jeg løfter lige den knyttede næve og hilser din ufattelige tålmodighed i såvel denne som mange andre debatter. En tålmodighed, der nærmest bliver af overmenneskeligt tilsnit, når du tilmed orker at korrespondere med Poul SS....

For mit eget vedkommende morer det mig, at jeg vist nok bliver blandet ind i polemikken (om end benævnt gråulv) - uden i øvrigt tidligere at have ytret mig i den.

Nå, men jeg har selvfølgelig ingen problemer med at blive slået i hartkorn med dig, så det tager jeg med ro.

Personligt mener jeg, at Pernille er et stort tab for listen, hvorimod Poul SS afgang er en omtrent lige så stor gevinst.
25.04-2008 | 14:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 14:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 14:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 14:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.04-2008 | 21:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
24.04-2008 | 21:55 af gasten
Tak Pernille

Tak fordi du forstår at sætte

tingene i perspektiv

Tak fordi du sætter tusinder

af menneskeliv over Anders

Foghs jakkesæt

Tak fordi du, som den eneste

i folketinget, kan se ud over

den borgerlige moral som

desværre også præger

Enhedslistens folketingsgruppe

Tak fordi du tør sige hvad alle

andre tænker

Tak fordi du ikke indretter dig

efter taktiske hensyn

Tak fordi du, ligesom os, kan

forstå den vrede der opstår når

man opdager at landets leder

har godkendt en krigsforbrydelse

Tak fordi du ikke bøjer dig for

presset, må du ikke give efter

Tak for dine udtalelser

Tak for din modstand

Tak fordi du er vores talerør

enhedslisten - må du hvile i fred
24.04-2008 | 21:56 af Bjarne Thyregod
Johnsen du udtaler dig som du har forstand til.

Enhedslisten har netop vedtaget et meget klart politisk program som giver en tydeligere venstreorienteret profil.

Samtidig er medlemstallet i Enhedslisten vokset med 500 medlemmer - så skuden er absolut ikke synkende - men i stadigt større og stadig mere klar i mælet.

Pernilles uoverensstemmelse med Enhedslistens HB har tidligere fremgået af pressen og hendes egen blog og jeg forestiller mig ikke at du er enig med hende eller ?
24.04-2008 | 21:58 af Esbern Snare
Så er det jo godt for enhedslisten at de har fået et nyt og glimrende medlem i Johanne Schmidt-Nielsen.

Jeg har stor respekt for Johanne Schmidt-Nielsens klare budskaber og argumenter under debatter.
24.04-2008 | 23:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 00:13 af Jan Eskildsen
Underligt, men partiet står jo til ikke at komme i folketinget efter næste valg. Vi må se, hvad tiden bringer. Men der er jo noget om det PRT skriver om et hul SF har efterladt - den positive holdning over for at droppe en folkeafstemning om EU-Lissabon traktaten, som Folketinget har vedtaget i dag giver stof til eftertanke ... hvor er det efterhånden, SF adskiller sig fra S .. ?
25.04-2008 | 06:40 af Bjarne Thyregod
Poul Solart - Pernille er ikke socialrådgiver - hun har læst statskundskab i Danmark og UK.

Hun er absolut ikke blevet kritiseret for at have holdt sig i baggrunden.

Der blev overhovedet ikke kastet med mudder. Den eneste kontrovers der har været er forholdet til håndteringen af Asmaa sagen.

Så lad venligst være med at opfinde begrundelser for din udmelding af Enhedslisten som ikke findes.

Du forlod Enhedslisten fordi du ikke kunne få den til at tage afstand fra en BZ-dag og fordi du er modstander af Ungdomshuset - her er Pernilles holdning klar - hvilket kan læses på hendes blog i kommentareren "Tillykke med Ungdomshuset".
25.04-2008 | 10:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 10:43 af politik
Theil er jo ingen kommunist men en kapitalist som scorede 3 millioner kroner i profit på salg af en ejerlejlighed på Nørrebro.

Enhedslisten skal vel være et parti for rigtige kommunister som er imod ejendomsretten og profitmageri.

I valgkampen 2007 glemte Enhedslisten at love de fattige danskere flere penge. Man plejede i tidligere valgkampe at love 1000 kroner mere i dagpenge og andre overførsler om måneden.

De fattiges parti er på retur og i valgkampen 2007 blev det kun et at love gratis tandpleje til alle.
25.04-2008 | 14:45 af Bjarne Thyregod
Poul Solart styr din paranoia.

Jeg er medlem af Enhedslisten, har arbejdet på alle niveauer i Enhedslisten, men er absolut ikke en del af noget edderkoppespind.

Tror du at jeg som netop var en af drivkræfterne i Asmaas netværk og som var en markant kritiker af HB-flertallets beslutning - er en del af et eller andet magt-edderkoppespind. kunne du ikke bidrage med noget som skulle underbygge dine anklager.

Jeg kan konstatere at du optræder både arrogant og ubegavet når du tillader dig at karakterisere 500 nye medlemmer som naive, idioter eller bøller - folk som du ikke aner hvem er. Hvad fand.. bilder du dig egentlig ind.

Men du afslører en menneskeopfattelse og fordomsfuldhed som er ganske godt at slippe af med i Enhedslisten.
25.04-2008 | 14:50 af Bjarne Thyregod
Per H - du skal ikke melde dig ud pga der har været nogen i Enhedslisten der har modarbejdet Asmaa. Gør som Asmaa bliv og kæmp sammen med ligesindede.

De anti-religiøse er blevet totalt udmanøvreret, der er blevet vedtaget et væsentligt skarpere socialistisk fagligt program, der er blevet truffet beslutning om arbejde hen mod dobbeltorganisering og andre markante klare programpunkter.

Jeg kan sige at fra os der støttede Asmaa og fra hende selv var årsmødet meget positivt, selvom vi selvfølgelig gerne havde set en mere klar kritik af håndteringen af forløbet af hendes kandidatur.

Men der er ingen der står i vejen for Asmaas fremtid i partiet ud over en meget lille gruppe antireligiøse.
25.04-2008 | 15:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 15:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 15:18 af Anker
Thyregod og Poul Solart

Tag I nu hinanden i hånden og rejs med Asmaa på kursus, hun har anbefalet stedet – der er velegnet til studier også i ligestilling.

http://www.m-i-d.dk/default.asp?side=artikler&id=67

Og tag det nu helt roligt. De mange vejspærringer, etc., omtalt i ovenstående link, kender I jo så godt fra Jeres kommunistiske idealsamfund og møderne http://www.youtube.com/watch?v=D7-lA5sodjE  med den kære sheikh Habib Ali Al-Jiffry ligner til forveksling en blanding mellem partiskolen og Enhedslistens Hovedbestyrelse.

I er helt sikkert blevet gode venner, når I kommer hjem – og så har I lært gode manerer, når i forlader kurset - (lidt sent – men bedre sent end aldrig).
25.04-2008 | 16:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 16:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 16:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.04-2008 | 17:07 af oppositionen
Kære Pernille. tusind tak for de år du var i Folketinget. Du er bare god! og uanset hvad du kommer til at lave i fremtiden, må du have held og lykke fremover! mange hilsner og knus fra to trofaste støtter fra København!
 
25.04-2008 | 18:02 af Brynje
Rart at se, at det terrorelskende parti omsider er døende. Sådan nogle eks-kommunister bør heller ikke have indflydelse i dansk politik eller politik i det hele taget. Så det er rart, at kvinden er blevet klogere og har set, hvor det bærer hen.
25.04-2008 | 22:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 00:54 af Bjarne Thyregod
Sarah A - jeg kan fortælle dig at Asmaa absolut ikke har nogen intentioner om at trække sig fra Enhedslisten - det ville hun ihvert tilfælde ikke så sen som i week-enden hvor vi havde en snak om situationen.

Og Asmaa er ikke så pessimistisk i forhold til de beslutninger der blev truffet omkring religion elle HB-beretningen.
26.04-2008 | 01:52 af Thomas Proctor
Pernille er stadig lige rød som hun altid har været:

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1000442.ece

Jeg håber hun melder sig ind i SF.

MVH

ESP
 
26.04-2008 | 02:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 09:35 af Bjarne Thyregod
ESP - jeg forstår godt at du kunne håbe at Pernille ville melde sig ind i SF, de har jo også så rigeligt brug for et rødt tilskud.

Men hendes kritik af Enhedslisten er altså ikke at Enhedslisten er for rød - tværtom. Pernille har kritiseret Enhedslistens HB for at have modarbejdet Asmaa - hvad hun ville kalde flere ledendes vedvarende smædekampagne mod Asmma for kan man kun gætte om.

Dens store ror-/søvn-gængers udtalelser mod Asmaa havde helt sikkert fået Pernille op i "det røde felt".

Retzau - ja Poul Solart har absolut tage Asmaas parti i debatten på Avisen. Men det jeg efterlyste var det vigtigste at han ikke deltog i den interne debat i partiet. Han havde fri og uhindret adgang til bladet Rød/grønne linier, kunne have deltaget i de mange møder med og om Asmaa som jeg bla var med til at arrangere, han kunne have tilsluttet sig og været aktiv i Asmaas-støttenetværk, han kunne have skrevet til HB/FU og kritiseret beslutningen og dens legitimitet, han kunne have skrevet støtteindlæg til aviser osv osv.

Altså der kunne være foregået meget andet end kun lidt debat med Avisens islam-frygtere.

Og set i lyset af at Poul selv har skrevet at han meldte sig ud af Enhedslisten pga BZ-by og Ungdomshus-støtten som Pernille var en meget engageret i gennem alle år, så synes udmeldingen noget hyklerisk.

De 2 havde hver deres begrundelser for at melde sig ud - sådan er det.
26.04-2008 | 09:57 af Anker
@ Sarah A

”Der er ikke noget tvivl om at Danmark er så fjendtlig over for muslimer………..”

Forkert udsagn.  

Danskerne har generelt ikke noget mod muslimer.

Men danskerne, generelt, har noget imod islam.

Vi bryder os ikke om islams apartheid politik, f.eks. kønsadskillelse, muslimske mænds overmenneskestatus i forhold til kvinder og mennesker af trosretning, jødehadet der er direkte afledt af koranens tekster (f.eks. Hamas henter direkte jøde-hade-teksten fra koranen (er islam) ind i sit charter). Vi bryder os ikke om drab på eller forfølgelse af frafaldne, islams generelle holdning homoseksuelle, stening, afhugning af folks hænder- og hoveder eller hængning af mindreårige i byggekraner.

Og ja – tørklædet er et symbol på alt dette og i særlig grad er det et symbol på islamisme. Den islamisme der for 30 år siden blev igangsat af Kohmeinis Iran og hurtigt fulgt op af Saudi-Arabien (der ikke ville overlade initiativet til shiaerne alene). Før den tid var det ikke almindeligt med brug af tørklæde i mange mellemøstlige storbyer.

Tørklædet er derfor islams og i særlig grad islamismens fane. Den islam der kun har formået at skabe totalitære regimer, diktatur og tortur stater og hvor regeringschefen (Erdogan) i et af de 2  – måske demokratier i islamiske lande - om demokratiet har sagt, at: ”Demokratiet er en sporvogn man stiger på og igen forlader når man når frem til målet”.

Giv mig bare én lødig grund til, at vi skal have tillid til Asmaas demokratiske sindelag, når hun har underkastet sig religionen og dens love i en sådan grad, at hun end ikke kan give hånd, eller kan gå på Folketingets talerstol uden tørklæde. Hun kommer med en religion, hvor taqya er en pligt og glæder Allah, når den anvendes mod de vantro til gavn for Allahs sag.

Må jeg erindre om, at Det radikale Venstre (åh så tolerante og progressive) måtte skilles fra et kuld af ikke tørklædebærende unge håbefulde muslimer netop fordi de ikke var i stand til at overbevise om, at koran, sharia og hadit ikke stod hævet over sekulært demokrati og menneskerettigheder.

Asmaa skulle altså have ”kraftig støtte” før hun fandt ud af, at hun godt som evt. folketingsmedlem ville underskrive på, at ville overholde Grundloven. Den grundlov, der af muslimske talsmænd (og i ganske brede lag) omtales med foragt og som værende ”fuld af løgn”.

Men husk – det er ikke mennesket (muslimen) danskerne tager afstand fra og det er ikke religionen islam.

Men det er religionen islams totalitære politiske idéer og ambitioner, dens apartheid holdninger og hadefulde indstilling til en bred vifte af mennesker og dens brug af taqya som nævnt ovenfor.

Det indtryk kan (da slet ikke) bortviskes af en type som Asmaa.

Jeg ved ikke om du ville have tillid til en nynazist, der svor på, at han gik ind for div. demokratiske dyder – men insisterede på at bestige Folketingets talerstol iført SS-hjelm? Jeg ville ikke.
26.04-2008 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 10:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 12:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 12:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 12:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
26.04-2008 | 12:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.