Klokken er 16.30 i Københavns Lufthavn. SAS-flyet af typen Dash 8-Q400 skal til at lette. Det er præcis den samme type fly, som søndag eftermiddag forulykkede i Aalborg Lufthavn under landingen. Man forventer næsten at stemningen skal være urolig. Måske lidt bange. Men passagererne i flyet virker ganske rolige og ikke specielt nervøse.
»Jeg har ikke tænkt så meget over, at det var den samme type fly. Men det lignede. Jeg er dog ikke specielt nervøs, da jeg tænker på statistikkerne. Den slags sker jo ikke to gange,« siger Anette Laursen, 35, fra Thisted.
Det er Simon Petersen, 26, og hans kollega Christian Holmgaard, 26, enige i. De har netop været i Lissabon for at montere vindmøller i 100 meters højde.
»Ja, vores fald-sikring gælder nok ikke, hvis vi styrter ned med flyet,« joker Simon Petersen, der hørte om ulykken, mens han stadig var i Portugal.
»Man bliver jo bare nødt til at bevare roen. Vi er jo lidt i sikkerhed, for hvorfor skulle det samme ske to gange i træk,« siger han.
SAS burde droppe flyene
Bettina Nielsen, 39, der skal hjem fra et møde i København, er heller ikke nervøs for turen. Men det er hendes børn.
»Mine børn ville ikke have, jeg skulle tage af sted. De havde set det i fjernsynet, hvilket nok ikke var så smart,« fortæller Bettina Nielsen, der mener, det er for dårligt, at SAS fortsætter med at flyve med den samme type fly.
»De burde nok tage dem ud af ruten. De gambler jo med folks sikkerhed, når der hele tiden bliver fundet fejl,« mener Bettina Nielsen.
Det synspunkt er Erling Jensen, 63, dog ikke enig i. Han mener faktisk slet ikke, at SAS har et problem.
»Jeg er ikke i tvivl om, at Statens Luftfartsvæsen tjekker det, de skal, og at der er styr på det. Jeg har ingen problemer med at flyve med dette fly. Overhovedet ikke,« lyder det fra Erling Nielsen.
Denne mandag eftermiddag er der da heller ingen problemer. Turen tager 40 minutter og selvfølgelig bliver der holdt øje med landingsstellet, da det bliver foldet ud inden landing. Der bliver også joket med, at vi sikkert flyver med nøjagtig samme fly, som det der forulykkede, og at det blot er sat sammen igen med gaffatape og kontaktlim.
Men ned kommer flyet. I god behold. For det samme sker jo helt sikkert ikke to gange i træk.