På hver medarbejders dør hænger en tavle, hvor man kan placere sit navn på en rød-grøn skala. Grøn betyder, at medarbejderen er tilgængelig. Rød at han eller hun absolut ikke vil forstyrres.
Tavlen er et eksempel på de konkrete ændringer, en afdeling i firmaet Cowi har indført for at få bugt med stress.
Afdelingens cirka 75 biologer, ingeniører og kemikere var fra 2007 til 2009 med i et forsøg, som blandt andet forsker Christine Ipsen fra DTU står bag. Det skal nu udvides til flere arbejdspladser.
Og resultatet er opløftende: Ikke blot oplever medarbejderne mindre stress og større tillid – sygefraværet har også fået et dyk, og færre siger op.
”Vi er rigtig glade for resultatet og oplever en klar forbedring,” lyder det fra afdelingsleder Søren Viegand.
"Kan I ikke lige gå et andet sted hen?"
Projektet har betydet helt konkrete ændringer i afdelingen. Medarbejderne pegede selv på nogle problemer, som der skulle arbejdes med, for at de kunne gå gladere på job. For eksempel havde de brug for mere feedback fra chefen, mere tid til opgaver og færre afbrydelser.
Tavlen med den rød-grønne skala viste sig at være løsningen på de mange bank på døren, der gang på gang afbrød og irriterede medarbejderne.
”Efter vi fik indført de tavler, kom der mere respekt omkring forstyrrelser. Det blev tilladt at sige til to snakkende kolleger: ’Hey, kan I ikke lige gå et andet sted hen?’,” fortæller Søren Viegand.
Han tilføjer, at det selvfølgelig er en balancegang mellem at bevare det kammeratlige på arbejdspladsen og sørge for arbejdsro til de mange koncentrerede kloge hoveder.
Man må gerne sige nej
Afdelingen har også sat fokus på, at det skal være okay at takke nej til opgaver uden det betyder, at man ikke vil spørges en anden gang.
Endelig har både chef og medarbejdere også fået kursus i at få munden på gled og give feedback. Både den negative, som kan være svær, men ofte nødvendigt, og den positive, som man tit glemmer at give i hverdagen.
”Tit vil man jo gerne vide, hvad chefen og kollegerne synes om én. Vi har lært at være mere konkrete med vores ros. I stedet for at sige ’godt gået’ til en medarbejder, handler det om at sige, præcis hvad medarbejderen klarede på en god måde,” siger Søren Viegand.
Et af forskningsprojektets konklusioner er, at stress ikke skal ses som noget, den enkelte medarbejder ’har’, men noget, arbejdspladsen i fællesskab skal bekæmpe.
Søren Viegand er enig i, at arbejdspladsen og dermed chefen bærer en del af ansvaret.
”Tit er det jo en kombination mellem flere ting, der giver en medarbejder stress, og nogle af dem kan man ikke gøre noget ved. Men som chef kan man i hvert fald gøre sit til at sørge for, at det ikke er arbejdet, der giver stress,” siger Søren Viegand.