De såkaldte e-takeaway-forretninger oplever stigende tilgang over hele landet og formidler som aldrig før mad mellem restauranter og danskernes spiseborde.
Portalen Just-eat.dk, hvor man kan bestille mad fra en lang række restauranter landet over, har oplevet en stigning på 23 procent de seneste seks måneder.
Også Delivery Chp, der leverer mad direkte til døren fra en række gode restauranter i hovedstadsområdet, oplever stor fremgang.
"Vi har en stigning i omsætningen på ca. 10 procent per måned i år," fortæller adm. direktør Tamir Kuhr til Nyhedsbureauet Newspaq.
Delivery Chp har 18 restauranter tilknyttet, der ikke ligger i den billige ende af skalaen. Men det afskrækker ikke københavnerne.
"Det, vi oplever, er, at danskerne har ændret på deres forbrugsvaner de senere år, så det ikke længere betragtes som en luksusvare, at bestille mad fra restauranter online," siger Tamir Kuhr.
Han fortæller, at deres kunder tæller både travle familier, der gerne vil tilbyde deres børn anden takeaway-mad end blot pizza og kebab, men også erhvervskunder, der bestiller god mad til deres ansatte på f.eks. overarbejde.
Hos Danmarks største madportal, Just-eat.dk, der har aftaler med 1000 udbringningsrestauranter på landsplan, mener den adm. direktør, at finanskrisen ikke rammer takeaway-branchen.
"De danske medier er fyldt med finanskrise. Derfor er det jo rart at arbejde med et produkt, som alle danskere har brug for, uanset om der er krise eller ej - nemlig mad. Danskerne er et travlt folkefærd og prioriterer derfor at bestille mad online og dermed gøre livet lettere og spare tid i hverdagen," siger Morten Larsen fra Just-eat.dk.
Selskabet formidler hver måned 500.000 måltider over hele Danmark.
/Newspaq/