Næsten dobbelt så mange søger praktikplads herhjemme, som regeringen oplyser i vækstpakken 'Holdbar vækst'.
Regeringen har nemlig ikke medregnet de praktikpladssøgende, der har søgt praktikplads i under to måneder.
Jens Juul, der konsulent i Danske Erhvervsskoler, mener, at der reelt er 6.000 praktikpladssøgende. Det er dobbelt så mange, som de 3.000 regeringen oplyser i den stort anlagte plan.
Han kritiserer, at regeringen undlader at medregne de godt 2.400 elever, som kun har søgt praktikplads i to måneder.
"De er jo i den grad praktikpladssøgende. Det er jo det, de skal gøre i de to måneder," siger Jens Juul.
I Arbejderbevægelsens Erhvervsråd kan man heller ikke forstå tallene.
"Det er katastrofalt, hvis regeringen forsøger at sminke tallene for at nedtysse problemet. Det er et faktum, at flere tusinde unge ikke kan få lov til at gennemføre deres uddannelse, fordi der ikke er praktikpladser nok. Det er unge mennesker, der hverken kan få praktikplads i en virksomhed eller på skolerne. Reelt set er deres uddannelse en blindgyde. De kan ikke få lov at afprøve i praksis og dermed at få deres uddannelse," siger privatøkonom Mie Dalskov Pihl.
Uddannelsesordfører for De Konservative, Charlotte Dyremose, forstår heller ikke, hvorfor tallene ikke er mere specifikke.
"Jeg ville nok have valgt at skrive alle tre tal," erkender hun.
De tre tal Charlotte Dyremose taler om, er tallene på dem, som er i skolepraktik (3.717 personer), tallene på dem, som maksimum har været praktikpladssøgende i to måneder efter afsluttet grundforløb (2.361 personer), og praktikpladssøgende elever uden for skolepraktik (3.583).
Undervisningsministeriet oplyser, at man i 'Holdbar Vækst' henviser til sidstnævnte tal, altså tallet for elever uden for skolepraktik.
Jens Juul er dog sikker på, at tallet 3.000 er valgt, så det ser ud som om de 1.000 praktikpladser, som regeringen vil oprette, batter noget.
"Her reducerer man et problem til de 3.000, for med de værktøjer, man vil sætte i værk, der kan man ikke umiddelbart løse det store problem, og så forsøger man at give udtryk for, at man kan løse en væsentlig del af et lille problem," siger Jens Juul konsulent i Danske Erhvervsskoler.