Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Finansloven skal muligvis forhandles på plads med Liberal Alliance. Det vil kræve skattelettelser. Nu melder også De Konservative ud, at skattelettelser får høj prioritet i forhandlingerne.
Finansloven skal muligvis forhandles på plads med Liberal Alliance. Det vil kræve skattelettelser. Nu melder også De Konservative ud, at skattelettelser får høj prioritet i forhandlingerne. (Foto: Keld Navntoft / Scanpix)

Regeringen åbner for skattelettelser

Dagen efter en finanslov, der varsler besparelser, åbner regeringen op for skattelettelser til erhvervslivet.

Selvom finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) i går kunne fortælle om et underskud på statsfinanserne på næsten 80 milliarder, så åbner regeringen alligevel for skattelettelser.

Det skriver Politiken.

De konservatives formand Lene Espersen kalder det en "hovedprioritet" at selskabsskatten bliver sænket i den kommende finanslov.

Samtidig kræver Liberal Alliance, som forventes at give stemmer til finansloven, at blandt andet mulitmedieskatten fjernes.

Finansministeren siger, at han er åben over for skattelettelser, hvis man kan finde en måde at finansiere det på.

"Vi giver ikke ufinansierede skattelettelser, men hvis man kan komme med en finansiering, så lad os da se på det. Nogle af formålene kan jo være rigtig, rigtig fornuftige", siger Claus Hjort Frederiksen til Politiken.

Professor i økonomi ved Københavns Universitet Claus Thustrup Kreiner mener dog, at der ikke er ret mange penge at komme efter. Det vil kræve en større gennemgang af erhvervsstøtten at finde skattelettelser, forklarer han.

25.08-2010 | 08:47 af Kurt A. Nissen
Hvis jeg havde et underskud i min private økonomi, og blev ved med at bruge flere penge på unødvendige ting, ville banken kalde mig uansvarlig. Regeringen har et kæmpe underskud og alligevel vil de give unødvendige skattelettelser, det er ikke uansvarligt, det er politik som regeringen godt kan lide, men hvem skal betale ?
 
25.08-2010 | 08:58 af Helle Nielsen
Det er nok i den globales konkurrences hellige navn.

For et par år siden, hørte jeg at der i store områder af USA, arbejdede mange folk for næsten kun halvdelen af hvad, der få år før var mindstelønnen.

Nu har jeg læst den her
http://www.business.dk/tech-mobil/indiske-call-centre-outsourcer-til-usa

Så kan man håbe vi ikke også følger dette mønster, for så har krisen ikke nær toppet endnu.
25.08-2010 | 09:04 af Lars Nunnegaard
Helle.
Krisen er ikke ovre endnu. Desværre.
 
25.08-2010 | 12:26 af Verner Andersen
"So ein ding muss wir auch habe" jo Helle, er sikker på Liberallealliancen og de Konservastive slikke sig om munden. I flg. Rasmus Jarlov fra K vil man nu blæse til kamp mod efterlønnen,
han pointerer " alle i den konservastive folketingsgruppe er imod efterlønnen" Nej da, der kan man bare se, fars og mors drenge og piger, der alle er båret rundt på hænder og fødder og flittigt begavet
med solide gavechecks og allerede nu for flere af disses vedkommende er sikret fed ministerpension resten af deres dage, er modstander af efterlønnen! Det var unægteligt andet signal der kom fra EU Lobbybutiksindehaveren og K-mand Christian Rovsing der ved krisens start forlangte landbrugsstøtten sat væsentlig i vejret. De stakkels gældstyngede landmænd, der i forvejen gennemsnitlig modtager 600000Kr. årligt skulle da ikke ligepludseligt leve af hvad de producerede. Det er ren klassekamp vi her er oppe i mod.
25.08-2010 | 12:33 af Kenneth Jakobsen
Efterlønnen skal væk. Men det skal erhvervs og landbrugsstøtten naturligvis også. Hellere i dag end i morgen.
25.08-2010 | 11:55 af Kenneth Jakobsen
Skattelettelser er ikke unødvendige ting. Dit eksempel er også forkert.

Hvis en købmand har dalende indtjening, ville det så ikke være en god idé, hvis han gør hans prisniveau mere konkurrencedygtigt?
25.08-2010 | 12:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 12:11 af Kenneth Jakobsen
Måske ikke på niveau med, men han kan gøre sit ypperste, for at mindske gabet.
Personlig service har sjældent kunne gøre det alene, men det hjælper da lidt.
25.08-2010 | 12:47 af L. Steen
Er nedsættelse af selskabsskat ikke unødvendig, når halvdelen af selskaberne ikke betaler skat?
 
25.08-2010 | 09:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 09:08 af Lars Nunnegaard
Ja, det må man sige
 
25.08-2010 | 10:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 09:23 af Martin Kjeldsen
Det giver jo ingen mening.

Man lover skattestop og skattelettelser og siger de er finansierede, samtidig med, at man, at man iværksætter en målrettet privatisering af de offentlige ydelser med en medfølgende rekord-stigning i de offentlige udgifter - vi ved alle, hvad aftalerne med privathospitaler og private jobcentrer har kostet.

Det skal jo give underskud. Det gør det så også.
 
25.08-2010 | 11:08 af Kenneth Jakobsen
Selvfølgelig åbner de for skattelettelser, de skal jo tælle til 90.

Jeg så gerne at de afskaffede alle erhvervstilskud. Det kunne finansiere en lettelse af selskabsskatten til 9%. Det ville virkelig rykke noget.
25.08-2010 | 11:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 11:29 af Kenneth Jakobsen
Det ville øge vores konkurrenceevne, og skabe jobs. Selvfølgelig ikke dagen efter det gennemføres, men på sigt. Men udover det, ja personskatterne skal da også ned.
25.08-2010 | 20:25 af Martin Kjeldsen
Statslige erhvervstilskud burde slet ikke eksistere. Jeg kan gå med til statslige fonde som kan søges af iværksættere, hvis deres idéer er særligt kreative, men kun til en opstart og slet ikke sådan noget som kautioner og den slags.

Selskabskat på 9 procent?... Ja, enhver har jo lov at drømme, Kenneth.
 
26.08-2010 | 00:35 af Ann-Charlotte Kjeldsen
... også til landbruget ? Den største statsstøttede virksomhed, som stemmer liberalt.. Lad falde, hvad ikke kan stå, siger jeg bare.. !
 
25.08-2010 | 11:16 af Bjarne juul klitgaard
Hej jeg er ny bruger herinde,vil bare give min mening tilkende.
Fjern skattelettelse på de 50milliarder til de rige de har jo slet ikke fortjent dem alligevel med det lort de laver ja der skal man jo ikke belønnes for noget så væk med den,lad dem gå ned i løn når man bliver væk fra et møde der er vigtigt for befolkningen,dem har der været så rigeligt af og det skal kunne mærkes,ligeledes når man skal på det der hedder udtryningskursus hvor man bliver oplært i at kunne udtrykke sig ordentligt det er for egen regning,det kommer jo ikke os almindelige dødelige tilgode vel,når man nu er igang ja så kunne de tyveknægte der sidder inde hvor det er lovligt at stjæle men med loven i ryggen have lov til at betale det de skylder og der mener jeg man kunne starte med at gå meget langt ned i løn for mange af de penge de har fået i forhøjelser er stjålet fra os småborgere det er vore surt optjente penge de er begyndt at at stjæle fra os.
Til sidst vil jeg bare sige også de firmaer der ikke vil betale skat af de produkter de enten laver eller sælger i vore lille land ja dem er der ikke plads til så Ud med dem de underminerer vores samfund (ligesom)vores POLITTIKERE.
FØJ FOR S....
Med venlig hilsen. Bjarne.
25.08-2010 | 11:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 11:36 af Bjarne juul klitgaard
Tak for det tom.rart!
25.08-2010 | 11:53 af Kenneth Jakobsen
Hej Bjarne

Et lille tip. Prøv at bryd teksten lidt op, det gør den mere let læselig.
25.08-2010 | 12:33 af Isabelle Mandel
Konkurrencedygtighed mig her og konkurrencedygtighed mig der. Danmark kan ikke konkurrere på lavere løn og skat. Danmark kan konkurrere på kvalitet, know how og en veluddannet befolkning. Det sidste har VKO skidt højt og flot på, siden de kom til magten. Der er global finanskrise, og hvad er udspillet: Skattelettelser - som igen, igen hovedsageligt kommer dem tilgode, der ikke mangler noget.
Hvad er det, der får firmaer til at rykke udenlands? Selskabsskatten? Næppe.
Hvor mange milliarder har regeringen foræret væk til bankpakker, lån til Mærsk mv.?
Hvilken positiv indflydelse havde gaveregnen til de rigeste på samfundsøkonomien?
 
25.08-2010 | 12:40 af Kenneth Jakobsen
Selvfølgelig kan vi konkurrere på lavere løn og skat, faktisk har vi ikke noget valg!
Viden og knowhow gør det ikke alene, Kina og Indien uddanner altså også dygtige hoveder.

Og ja lettelserne gives primært der, hvor skattesystemet i dag diskriminerer. Dem med meget ansvar og lang uddannelse. Om de mangler noget eller ej, er skide ligegyldigt. De skal ikke straffes, for at tage ansvar, uddanne sig og tage de risici der er forbundet med at starte virksomhed.

Hellere skattelettelser end den gaveregn du nævner.
25.08-2010 | 19:37 af Martin Kjeldsen
Nu har de fleste jo fået deres temmeligt dyre uddannelser (for universiteters vedkommende er statens andel alene: ca. 1,4 mia. årligt) betalt af staten, plus uddannelsesstøtte (1,8 mia. årligt).

Ansvar? Jeg går ud fra du taler om iværksættere og erhvervsdrivende, for erhvervsledere er jo i princippet ikke ansvarlige for noget som helst. De er oftest ansat af en ledelse eller en bestyrelse af aktionærer til at varetage direktionen af virksomheden. Det er begrænset hvad direktøren står med af ansvar, hvis en virksomhed går ned med flaget. Han kan allerhøjst risikere at miste sin løn.

De direkte ansvarlige skal selvfølgelig have en ordentlig løn, men det er de jo i princippet selv ansvarlige for - undskyld morsomheden.
 
25.08-2010 | 12:57 af Isabelle Mandel
Nej, Kenneth. Det kan vi ikke. Vi kan fx ikke få et lønniveau a la Polen eller Kina. DET er utopi, da resten af samfundet - priser på bolig, mad mv. - er indrettet efter lønniveauet.

"Dem med meget ansvar og lang uddannelse" - vrøvl. Dem der p.gr.af samfundets mærkværdige indretning kan rage mest til sig. Har en sælger af ligegyldige dippedutter en længere uddannelse og mere ansvar? Har en ejendomsmægler mere ansvar - eller længere uddannelse end fx en lærer eller pædagog?
Hvilken gaveregn er det lige DU tænker på, Kenneth?
 
25.08-2010 | 13:06 af Kenneth Jakobsen
Nej vi kan ikke konkurrere lønmæssigt med Kina, Indien eller østeuropa. Men derfor kan vi sagtens konkurrere, alle de andre europæiske lande.

Der er ikke noget i det private, som bare "rager til sig". De tjener deres penge ærligt og redeligt. Ejendomsmægler er altså ikke et AMU kursus. Det ER en lang uddannelse. Der er intet i vejen med vores samfundsindretning. Lærer og pædagoger han den løn de har, på grund af at de arbejder offentligt. Én arbejdsgiver betyder jo, at der ikke er nogen andre til at byde lønnen op. De er virkelig ikke de privatansattes fejl.
25.08-2010 | 13:11 af L. Steen
Synes du f.eks. banker er ærlige og redelige? *LOL*

Enig med isabelle!
 
25.08-2010 | 13:23 af Kenneth Jakobsen
Ja i det store hele er det. Dem som ikke er går jo nedenom.
25.08-2010 | 13:18 af Helle Nielsen
Det er vel et spørgsmål om udvikling og tid.

Hvis deres lønninger stiger og vores falder, kan det gå stærkere end man tror.
Det er jo ikke en naturlov at vi bevarer vores velstand og østlandene ikke tager deres del.
Det er nok mere den internationale pengemagt der afgør det
25.08-2010 | 12:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 13:02 af Julean Jens Michlas Nielsen
Vi lever i et samfund hvor de reele nyheder ikke bliver frembragt og reflekteret over. Vi har et dræn af værdier ud af samfundet. Dels fordi oligarkerne som faktisk styrer denne verden via deres globale koncerner, kan trække penge ud af samfundene.
Vi er dem der igen skal betale. De små skal betale "de for store til at fejle" igen. Det er ikke kapitalisme. Det er heller ikke socialisme. Det er facisme.
Vi betalte finansklassen for deres grådighed og vi skal snart til det igen. Pga. overforbrug og planlagt ødelæggelse af den amerikanske økonomi, ved at konstruere en planlagt bobleøkonomi, så oligarkerne kan købe alt for en krone, er vi på vej til en depression der er meget større en den i trediverne.
I planen er også at trække os i krig for at tænke på noget andet.

Six Important Questions for Gerald Celente
http://www.youtube.com/watch?v=snbsVSUpC0w&feature=player_embedded

Dette har internationale eksperter snakket om i de sidste 3 år.
Det er et problem at vi er så dumme i Danmark og i de vestlige demokratier! Alle mediernes analyser synes at være spinanalyser og vi kommer ikke til bund i tingene. Hvem skriver om at CIA er en verdens største kokain distributører fx? Alt sammen brikker i et puslespil, om at vi bliver sendt rundt i manegen alle sammen. Hvis vi ikke snart som borgere får et bare lidt fornuftigt forhold til begrebet sandhed, så falder det helt fra hinanden.

Vi er præget af et niveau af når folk læser disse sandheder. Så spørger folk sig selv:” Kan der være noget om det? Uha det har jeg ikke lyst til..Sig noget andet jeg bedre kan li!” Vi lever verdenen som vi vil drømme den!
Sandhed giver smerte, mener vi, sandhed giver ikke mulighed for kærlighed. Men det gør det hos psykologen og det gør det for landet. Sandhed er nødvendig for vise handlinger.

Samtidig blive eksperter undertrykt så alle disse informationer bliver konspirationsteorier, fordi de ikke bliver reelt behandlet i samfundet. Mange konspirationsteorier er undertrykt viden.

USA siges i dag at være facistisk, dollaren er på vej til at crashe. Og man nævner november som måneden hvor det måske kunne ske. Vores tidl nationalbankdirektør Hoffmeyer har sagt at euroen er på vej til at crashe også.
Foreningen af selskabmagt og regeringer er facisme; defineret af Mussolini.
Derfor er der et spirende oprør på vej i USA. Herhjemme kaldes det højrefløjen nye kamp mod venstre. Men det er spin igen. Venstre og højre er købt i USA. Derfor overholder Obama ikke sit valgmandat, for han er ikke loyal over for befolkningen; men oligarkerne. Vi forholder os til "brandet" Obama i USA oplever man Obama.
Alle der kommer i den position at skulle have noget at sige, skal acceptere oligarkernes dagsorden.

Vi har i dette land desparat brug for at fagpersoner der reelt forholder sig til sit fag, og ikke forsætter med at medgestalte denne illusion vi lever i. Det er dyrt for os.
Vi mangler journalister der fortæller hvordan tingene hænger sammen, vi mangler økonomer der reelt fortæller om årsag og virkning. Vi mangler efterretningsfolk der underviser politiker, vi mangler politiker der forholder sig til virkligheden og sådan fortsætter det.

De 10 største banker i USA ejer 80% af Amerikanske aktiver!

Det er nødvendigt at vågne op til virkeligheden, for at vi kan få værdierne med i den. I øjeblikket kører grådigheden hele systemerne.
Hvad skal skattelettelser gøre når alle stimuluspengene i verdensøkonomien snart er slut og vi "bides indbyrdes" fx USA FED'reserve forsat spekulerer imod europæiske lande såsom Grækenland, så vi igen støtter dollaren? De tager et land af gangen. Sådan er alle igang med at overleve/ødelægge/køre planen.

At give rige skattelettelser, hvorfor hænger vi stadig på det sludder? Er det fordi vi selv er grådige.
Der er intet der snart fungere, hvis vi alle bliver følelseskolde psykopater fordi vi svigter alle der har krav på hjælp. Hvad er det så værd det hele?
At misrøgte gamle, handicappede, lade vores sygehusvæsen være fagligt og kvalitativt svagt samt stresse børn og unge med elendige udviklingsvilkår.
Hvad den dag du skal have hjælp hvis du selv har undervist dem i psykopati?

Vi snakker om noget som er en del af den skabende sammenhæng. Og jeg vil have fat i arkitekterne. Hvem hiver oligarkerne i kravetøjet og viser dem kammertonen? Der er intet der kommer til at fungere før at vi laver de grundige analyser og forstår hvorfor vi er så afmægtige.
Vi selv har givet muligheden for at det sker, i ly af et grundigt stimuleret narcisitiske ævleri har oligarkerne vændet os til en tilværelse uden overblik. Afkræftet i "truet er tomt så bides hestene", i stimulanser, spinnet dårlig fungerende medicin og sundhedforståelse og skadelige fødevare.
 
25.08-2010 | 13:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
25.08-2010 | 13:15 af Lars Nunnegaard
Godt indspark. Overvej at oprette en blog med det.
 
25.08-2010 | 13:17 af gitte rasmussen
Gør det Lars :o)
 
25.08-2010 | 13:19 af Lars Nunnegaard
Næh , det må hanselv. Lad æren tilkomme ham.
 
25.08-2010 | 13:20 af L. Steen
Enig, nunne, du hugger ikke fra andre.
 
25.08-2010 | 13:47 af Julean Jens Michlas Nielsen
Hej Lars Du hugger bare, skriver, bruger og fyre den af.
De tider vi er i ligenu er barske. Jo flere der beder folk forholde sig til essensen jo bedre.

Den her blog fra Gerald Celente kommer der en masse interesante informationer ud på:

http://geraldcelentechannel.blogspot.com/2010_08_24_archive.html

kh Jens
 
25.08-2010 | 13:51 af Lars Nunnegaard
Jens,
Jeg synes du skulle gøre det. Det er mere reelt.
 
26.08-2010 | 13:05 af Julean Jens Michlas Nielsen
Hej Lars
Så fik jeg det gjort.
Ha det

kh
Jens
 
26.08-2010 | 13:06 af Lars Nunnegaard
Ja og tak for det. Har læst det. amt gittes kommentar.
Godt gået.
 
25.08-2010 | 19:25 af Kristian Mortensen
Det er til at tude over at alle de penge alm folk sætter ind på investerings optioner i bankerne faktisk er det som kapitalfondene lever af, det er altså med folks egen opsparing at de samme folk bliver taget ved næsen af oligarkerne, det er da absurd
Værre bliver det af at samme oligarker sandsynligvis presser regeringerne til sakttelettelser fordi folk sætter de sparede penge i -- ja netop investerings optioner, og oligarkerne sørger selvfølgelig for at aktiemarkedet styrtdykker så der ingen alternativer er for opsparing med godt afkast
Bare sørgerligt at alle politikere i DK og resten af den såkaldte vestlige verden ikke tager det endelige opgør med dette alt andet end frie markedskræfter
 
25.08-2010 | 19:31 af Kristian Mortensen
Det siges jo også konstant i nyhederne at folk sparer op og aldrig har opsparingen været større. Men dels er det jo kun den rigeste 1/3 der overhovedet har mulighed for at spare op, dels kan man frygte at de rigeste netop investere i disse papirer.
Det grusomme er faktisk at netop sådanne som Saxo bank laver dene slags investeringer for kunderne i massevis, og gad vide hvem der er Saxo banks finansielle bagmænd, og endnu mere skræmmende at LA jo i sidste ende er bund korrupte og købt af oligarkerne
VÅGN SÅ OP DANMARK
 
25.08-2010 | 19:58 af Kristian Mortensen
Dette forklarer også hvorfor regeringen bevidst forhaler opføreslsen af vindmøller og anden alternativ energi, fordi dels har oligarkerne investeret i olie/kemi industrien, dette forklarer prøveboringerne ved Grønland og ex sprøjtemidlerne i landbruget , og dels fordi der jo nødig skulle opstå givtige alternative investeringsmuligheder for alm danskere
De er simpelthen så korrupte på Christiansborg
 
25.08-2010 | 20:04 af Kristian Mortensen
Faktisk kan man vel bedst beskrive oligarkerne som snyltere på skattelettelserne, snyltere der udvikler sig særdeles ondartet til en modbydelig kræftsvulst
 
25.08-2010 | 21:11 af Kristian Mortensen
Hvis man anskuer i hvis interesser de seneste angreb på Helle og Lene E tjener mest, slår det at det godt kunne komme samme sted fra, fordi begge angreb tjener til LAs fremgang
Altså må der være nogle spindoktorer som i sidste ende arbejder for oligarkerne
 
25.08-2010 | 21:13 af Kristian Mortensen
Og da de spindoktorer måske for erhvervslivet synes at begynde at blive gennemskuet skal den resterende frie presse knægtes
http://www.avisen.dk/topchef-lad-pressen-betale-skattelettelse_132679.aspx#462056
 
25.08-2010 | 21:14 af Kristian Mortensen
Et erhvervsliv som i sidste styres af oligarkerne
 
25.08-2010 | 21:17 af Kristian Mortensen
Gad vide hvor meget Qvortrup tager sig betalt af dem for at lave sit beskidte arbejde?
 
25.08-2010 | 21:25 af Kristian Mortensen
Faktisk har vi en af oligarkerne her:
http://denfjerdestatsmagt.dk/hvemejermedierne.htm
så berlingerne og dermed BT er ejet af den berygtede mediekoncern Mecom Group PLC med David Montgomery som ledende person
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Montgomery_(newspaper_executive)
"He then became director of News (UK) Limited, a subsidiary of News International owned by Rupert Murdoch's News Corporation."
Og Rupert Murdoch kan få det til at løbe koldt ned af ryggen på dem der kender hans ugerninger:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Murdoch

 
25.08-2010 | 21:34 af Kristian Mortensen
Bemærk i linket til ejerskabet af medierne flg:
SBS Radio A/S: SBS Broadcasting Group er Europas næststørste TV-og radiokoncern. Ejet af kapitalfonde
Canal + (tv-kanal)
Kanal 5 (tv-kanal)
Radio 2
The Voice Radio
The Voice TV
TV Danmark

Forklarer jo det indlysende i kapitalfondenes magt over folketinget til at kunne trumfe div love om eksempelvis statsstøtte og senderettigheder væk fra DR, men også hvorfor VKO ønsker at knuse DR

 
25.08-2010 | 13:22 af gitte rasmussen
Godt beskrevet. Helt enig.
 
25.08-2010 | 19:39 af Martin Kjeldsen
Enig. Lav en blog, for Helvede. Du skriver godt.
 
26.08-2010 | 00:43 af Ann-Charlotte Kjeldsen
Mærsk... den gamle røver ! Han må klart være een af dem, vi herhjemme kan indføre under Oligarkiprincippet.. Hvem kunne de andre være.. come on, folks.. Lad os tænke os om, som den gode mand ovenfor beder os om ?
 
26.08-2010 | 00:56 af Martin Kjeldsen
MacDonalds, Coca Cola, Burger King, IKEA, Hennes og Mauritz, Benetton, SONY, Phillips, Samsung, Novo Nordisk, Abott. Bare for at nævne et par stykker. Men det er altså virksomheder som ikke udgøres af én mand. Der er ingen virksomheder som kun udgøres af én mand.
 
26.09-2010 | 20:43 af Thomas Egeskjold
 
26.09-2010 | 20:28 af jan andreasen
allerførst!!! skip finansministeren, nu!!! Det kan ikke være meningen at 179 medlemmer af folketinget + et utal af ministre og utalllige embedsmænd og underliggende ansatte, alle på løn, betalt af skatteborgere i DK, skal bestemme at vi alle skal betale til deres underhold, derefter også for vores egen!!! Fyr de mennesker, skaf kompetente erhvervsfolk, der er nok, DK kører om et år, med de rigtige folk Kan de køre deres fa., kan de også køre DK til sejr, i år!!!
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.