Flere end halvdelen af landets kommuner har søgt om tilladelse til at droppe elevplaner i alle fag, og nogle skoler har tyet til civil ulydighed i protest.
”Det fortæller ret godt, at der er kommet for meget bureaukratisk arbejde på skolerne,” siger uddannelsesordfører Marianne Jelved (R).
Radikale Venstre foreslår en ændring af loven, der gør det op til den enkelte skole at beslutte, hvordan man vil samarbejde med elever og forældre.
”Der er ingen tvivl om, at skolerne skal samarbejde med både elever og forældre, men det kan gøres på mange forskellige måde, og det skal være op til den enkelte skole eller kommune, præcis hvordan man kan gøre det. Ordet 'elevplaner' skal helt ud af lovgivningen,” siger Marianne Jelved.
Ikke i alle fag hvert årOgså hos Socialdemokraterne giver lærernes utilfredshed anledning til eftertanke.
”Det kommer ikke bag på mig, at der er så mange skoler og kommuner, der er utilfredse med kravet om elevplaner i alle fag,” siger uddannelsesordfører Christine Antorini (S).
Hun mener, man burde lytte til anbefalingerne fra et udvalg, der i 2008 kom med en række anbefalinger til, hvordan man kunne afbureaukratisere folkeskolen.[pagebreak]
Et af forslagene lød på, at der ikke skulle være elevplaner i alle fag hvert år.
”Det er vigtigt, at der bliver evalueret i folkeskolen. Men det skal være evaluering, der giver mening. Når skolerne siger, det ikke giver mening, lytter vi, og derfor vil vi være med til at se på reglerne igen,” siger Christine Antorini.
V: Elevplaner er godt værktøjDet er dog lettere sagt end gjort. Tvungne elevplaner i alle fag blev til som en del af folkeskoleforliget mellem VKO og Socialdemokraterne fra 2006, og som Socialdemokraterne stadig er bundet af.
Det vil sige, at reglerne ikke nødvendigvis bliver ændret, hvis rød blok får flertal efter valget. Opbakningen kommer i hvert fald ikke fra forligspartneren Venstre.
Uddannelsesordfører Peter Juel Jensen siger, at elevplanerne er et utroligt godt værktøj både for lærere, elever og forældre.
”Det er et rigtigt godt udgangspunkt for den evaluering, der skal foregå i Folkeskolen, og skolerne kan til en vis grad selv bestemme, hvordan planerne skal se ud,” siger han.
Når der er så mange skoler og kommuner, der alligevel gerne vil være fri for at lave elevplaner i alle fag, må det ifølge Peter Juel Jensen være, fordi de ikke har sat sig ind i, ”hvor godt et tiltag det er.”
”Jeg er ked af, at kommunerne ikke kan lide elevplanerne, men jeg tror ikke, de har forstået elevplanerne som redskab,” siger han.