Kunderådgivningen i danske realkreditselskaber er så mangelfuld, at det kan koste den enkelte boligejer flere hundrede tusinde kroner og er et stort problem for samfundsøkonomien.
Det konkluderer flere økonomer på baggrund af en ny undersøgelse, som Forbrugerrådets blad Tænk Penge har lavet.
Her dokumenterer rådet gennem en test af 12 rådgivere hos fire institutter, at rådgivningen er mangelfuld og ikke lever op til lovgivningen.
- Forkert eller mangelfuld realkreditrådgivning er en alvorlig sag, og vores test tegner et billede så klart, at jeg mener, at Finanstilsynet må på banen og sørge for, at realkreditselskaberne lever op til lovgivningen, siger Forbrugerrådets direktør, Rasmus Kjeldahl.
- Der er brug for, at banker og realkreditselskaber koncentrerer sig mere om at give god rådgivning til deres kunder og mindre om at sælge dem nye finansielle produkter, siger han.
Testen viser, at rådgiverne kun i halvdelen af tilfældene spørger ind til kundernes økonomi, ingen oplyser om de Årlige Omkostninger i Procent (ÅOP), selvom begge dele er lovkrav.
Flere bankrådgivere kunne heller ikke give forklaringer på centrale begreber inden for realkredit.
- Realkreditmarkedet er meget kompliceret, og et forkert valg kan koste adskillige hundredetusinde kroner, siger økonomiprofessor Carsten Tanggaard fra Aarhus Universitet, der er formand for Penge- og Pensionspanelet til Tænk Penge.
- Det er et meget stort problem for den finansielle stabilitet, hvis folk sidder med forkerte lån og ikke kan betale deres husleje. Så konsekvensen af forkerte valg har stor betydning, og det er afgjort et samfundsmæssigt problem, siger han.
Realkredit Danmark får en bundplacering i testen, men har ikke ønsket at lade sig interviewe til Tænk Penge. Nordea afviser kritikken i bladet, mens de øvrige institutter lover at kigge på problemerne fremadrettet.