Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Put D-vitaminer i vores mælk

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Halvdelen af alle danskere mangler det vigtige vitamin D. Det får nu forskere fra Vejle til at foreslå en lov, der gør det lovpligtigt at putte D-vitamin i vores mælk.

2. april 2008 kl. 20:16 Ellen Stampe
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Ellen Stampe
Født i Ramsing i Salling.

Vokset op med mor og far og lillebror.

Nussede syv år væk på pædagogmedhjælper jobs, fabriksarbejde og som butiksassistent.

Ankom i Århus i 2000.

Blev gift i 2002.

N&...

Hun følte sig træt, utilpas og svimmel det meste af tiden. Da hun endelig gik til læge viste det sig, at Hanne Mette Poulsgaard led af udpræget D-vitamin mangel med smerter i muskler og led til følge. Nu får hun D-vitaminindsprøjtninger hos sin læge.

Men 32-årige Hanne Mette er langt fra den eneste dansker, der mangler det vigtige vitamin D. En ny undersøgelse, som forskerne på Vejle Sygehus har lavet blandt 9249 patienter, viser, at halvdelen af alle danskere får for lidt D-vitamin.

Put det i mælk

»Danskerne mangler D-vitamin i et omfang, der medfører milliard-udgifter i sundhedsvæsnet. Vi kunne spare enorme ressourcer ved at gennemføre et lovkrav, som pålægger producenterne at berige fødevare med vitaminet,« siger overlæge Henrik Hey til Vejle Amts Folkeblad.

Han foreslår, at vitaminet kommer i mælken eller melet.

Når et menneske mangler vitaminet øger det risikoen for knogleskørhed, sukkersyge, kræft og sklerose. Hos sundhedsmyndighederne er man opmærksom på danskernes underskud på D-vitamin, men der er ikke noget, der tyder på, at et lovkrav venter om det næste hjørne.

I øjeblikket arbejder fødevareinstituttet under Fødevarestyrelsen på en guide med grænseværdier, som madproducenterne kan tage udgangspunkt i. Indtil da må danskerne ligesom Hanne Mette Poulsgaard gå til læge og få sine D-vitamin indsprøjtninger eller snuppe en vitamin-pille.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
02.04-2008 | 21:44 af Karen West
Meget dårlig idé.

Lad børn komme ud i solen, lad de unge komme ud i solen - og så smid tørklæderne.

Det kan ikke være rigtigt, at nogle skal forgiftes, fordi andre ikke får sol og vitaminer nok. D vitamin er fedtopløseligt og skadeligt i større mængder.
 
02.04-2008 | 23:22 af Moralen
lad os da endelig proppe vores mad med vitaminer, mineraler og andre tilsætningsstoffer..eller bedre... proppe vitaminerne og mineralerne osv med mad.

Vi indtager snart ikke andet end tilskudsprodukter *suk*... gavide hvad mad i virkeligheden smager af *hmmm*
 
 
02.04-2008 | 23:35 af Laila laix
Ja eller så sku´vi tage at spise noget mere sild, det var vores forfædre goé til når Solen nu satte ud det halve af året mestendels.
 
 
04.04-2008 | 11:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites