Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
Gadeprostituerede i København skal ud og trække - uanset vejret. Foto: Colourbox
Gadeprostituerede i København skal ud og trække - uanset vejret. Foto: Colourbox ()

Prostituerede tvunget ud i frosten

Selv om frosten bider, er der ingen nåde for gadeprostituerede. De er tvunget ud i kulden for at tjene penge til misbrug eller bagmænd.

Frostgraderne har fået tag i Danmark. Til stor bedrøvelse for de grupper, som har arbejde i det fri.
Og blandt dem er gruppen af gadeprostituerede sandsynligvis den, der har det værst, når de i lårkort skal forsøge at charme sig ind på potentielle kunder.
For bag mange prostituerede sidder bagmænd, som ikke ejer blødsødenhed – frost eller ej, kvinderne skal på gaden!

”Der er ikke megen nåde,” siger vicepolitikommissær René Hansen, der er leder af gruppen mod kvindehandel ved Københavns Politi.
”Der er ikke andre steder, de kan flytte hen, så der er ikke rigtigt noget alternativ for damerne. Men det kan da være, de skruer lidt ned for blusset nogle dage og skruer op andre dage, hvor der er mere gang i den,” siger han.

Pengene skal i kassen
Hos Reden på Vesterbro i København, der er et værested for prostituerede, tager man imod de forfrosne kvinder med varme, te og tæpper, når de kommer ind og skal have et hvil. Her har de i årets første måned mærket en nedgang i antallet af besøgende.

"Det er dog ikke markant. Mange af de her kvinder lever et hårdt liv i forvejen. De er ikke prostituerede, fordi de synes, det er sjovt, men fordi de har et misbrug, siger leder af Reden, Anette Rix.

Hun forklarer, at de kvinder, som kommer hos Reden, har brug for et fix, ligegyldigt om temperaturmåleren står på to, fem eller ti minusgrader.
”Pengene skal altså tjenes", slår hun fast.

Beboere ser prostituerede hver aften
Beboere på Vesterbro har også lagt mærke til sexhandlen i vintermånederne. Godt nok er der flere prostituerede på gaden en lun juniaften, siger Christian Jørgensen fra Sommerstedgade, men han er alligevel forbløffet over at møde så mange mørke kvinder på gaden en kold aften i februar.

”Mellem klokken otte om aftenen og fire om natten ser man dem konstant. Fra krydset mellem Skelbækgade og Dybbølsgade og hele vejen ned ad Skelbækgade, står der mørke kvinder og fryser i 10 graders frost. Og nede på hjørnet ved Gasværksvej, som bliver kaldt den rumænske gade, står der altid en eller anden rumænsk pige,” fortæller Christian Jørgensen.

Gadeprostituerede holder til i København
Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, der hører under Servicestyrelsen, anslog i 2006, at der findes minimum 4700 prostituerede mænd og kvinder i Danmark. Heraf er knap 20 procent gadeprostituerede. Langt størstedelen af dem trækker på gaden i København, fastslår undersøgelsen.

07.02-2010 | 17:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.02-2010 | 18:30 af Jørgen Mouritsen
"De er ikke prostituerde fordi de synes det er sjovt" siger leder af Reden Anette Rex. Og hun fortsætter
"De har et misbrug og pengene skal altså tjenes".
Jeg er fuldstændig i vildrede - er det meninge kvinderne fortsat skal lægge krop til at kunne bibeholde deres misbrugsvaner.
De skal sgu have hjælp fra samfundet til at komme ud af misbruget. Der må satses hårdere på at de kan komme til at leve et værdigt liv. Og de sølle bagmænd skal fanges og bag lås og slå.
Det bedste ville være at prostition forbydes ved lov. Det hører ikke hjemme i det demokratisk samfund
at tillade det.
 
07.02-2010 | 23:58 af Kenneth Jakobsen
Det er en trist skæbne, det kan vi godt blive enige om. Men vi kan jo ikke afvende folk, hvis ikke de selv ønsker det. Problemet er ikke prostitution, men menneskehandel og stofmisbrug. Syntes personligt ikke folk bør prostituere sig, men det er deres krop, og derfor udelukkende deres beslutning.
07.02-2010 | 18:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.02-2010 | 00:03 af Kenneth Jakobsen
Disse kvinder er uenige med dig:

http://www.sexarbejde.dk/
Alle mennesker ejer deres egnen krop, og må selv bestemme over den. Også selvom de bruger den, på en måde vi andre ikke forstår.

Sålænge det er en valg de selv træffer, har vi andre ingen ret til at blande os. Menneskehandel og desperate misbrugere, er dog selvfølgelig noget vi bør gøre noget ved.
08.02-2010 | 00:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
08.02-2010 | 10:22 af Kenneth Jakobsen
Muligvis. Men en gruppe hvis rettigheder, vi ikke skal krænke, mens vi løser de rigtige problemer.
07.02-2010 | 19:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.02-2010 | 19:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.02-2010 | 19:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
07.02-2010 | 22:40 af kirsten hansen
Jørgen, problemet er, at det er bagmændene der giver dem det første skud, for at gøre dem medgørlige!
Når først de er fanget af stoffet, må de betale for at få det, og så kører møllen!
Så ja, vi skal have fat i bagmændene og narkohandlerne og sende pigerne på krisecentre, og give dem en fremtid!
Tit er det piger fra østlandene der ufrivilligt er kommet til Danmark og bliver frastjålet deres pas!
Der har man brugt, at sende dem tilbage til deres hjemlande, hvor Mafiaen venter på dem - og så er de igen lost!
Den russiske Mafia er ikke til at spøge med, og de regner ikke menneskeliv!
Hvor tit hører vi ikke om kvindelig, der pludselig dukker op et eller andet sted og som ikke kan identificeres?
Det er desværre sandheden!
 
08.02-2010 | 16:20 af Michael Brandt
Jeg går ind for at indføre slaveriet igen

Ironi kan forekomme
08.02-2010 | 18:55 af Jørgen Mouritsen
Jeg kender udmærket alle argumenterne for prostitution - og den del af debatten vil altid møde en modpol. Det jeg argumenterede for, VAR at de arme kvinder er inde i et misbrug.
Udtalelser om at de ER inde i et misbrug og at de har brug for et fix uanset hvor koldt det er er en dødssyg forklaring. Der er tale om mennesker i nød - og de SKAL hjælpes.
 
09.02-2010 | 01:17 af Kenneth Jakobsen
Vi er slet ikke uenige om at de skal hjælpes, uenighederne opstår kun i hvordan vi bedst hjælper dem. Alle eksperter er enige om, at man ikke kan afvænne folk, som ikke selv vil afvænnes. Så kan de få de stoffer, de så desperat har brug for på to måder, enten efter kriminalitet, eller ved at prostituere sig. Lægeordinerede stoffer tror jeg er den eneste farbar vej, indtil de får lyst til at gå i behandling. Kriminalisering af deres kunder, ændrer jo ikke på den desperate situation de er i, og enten bliver det blot mere råt, eller og
så tyr de til kriminalitet.

Jeg tror ikke der kan komme noget godt, ud af et forbud mod køb af seksuelle ydelser. Og de få frie ikke-misbrugere, som vælger denne specielle næringsform, syntes jeg da også skal have lov til det. Deres krop, deres beslutning.
09.02-2010 | 04:30 af kirsten hansen
Endelig enig Kenneth! Men vi kan kun hjælpe dem, hvis vi får bagmændene buret inde, for det er dem der sender dem på gaden!
Men det er ulovligt at trække på gaden, derfor er der også bordeller!
Og hvis de kører efter reglerne, betaler skat og moms og er under lægetilsyn - og altså frivilligt, kan jeg heller ikke se det skal forbydes!
Man kan ikke bare fjerne mænds lyster eller forbyde dem, for så er det det går ud over tilfældige kvinder og børn!
 
10.07-2011 | 04:38 af Henrik Norberg
Lad jo nu tage og skille tingene ad:

De frivillige prostituerede er dem der er på klinikkerne, de er en gruppe som passer og beskytter, sig selv og hinanden og er velfungerende.

Dem der står på gaden kan godt være frivillige, der ved at de kan tjene flere penge i Danmark end i Ukraine, Letland osv. og som så bliver snydt når de er ankommet.
De kan også være direkte handlet.

Narko prostituerede er IKKE frivillige, de er i et fængsel, et narko fængsel og de har ingen frihed, det gælder alle narkomaner, har selv arbejdet med narkomaner og andre stofmisbruger og alle (næsten) siger hvorfor er jeg aldrig kommet i tvangsbehandling?
For narko luderen er det nemlig ikke prostitutionen som er problemet, men afhængigheden af stofferne, at kvinderne, så kan skaffe sig pengene på en nemmere måde end mændene, ja det ses jo tydeligt i gadebilledet, men men det er ikke sikkert at alle gadeprostituerede har et misbrug.

Men at slå alle prostituerede over én kam, som politikkerne gør, det kan man ikke tillade sig, de er forskellige og har forskellige problemer og skal derfor også behandles forskelligt.

Løsningen er ikke forbud, så kommer der bare en kriminel undergrundshandel, men man kunne forbyde gadeprostitution og lovliggøre bordellerne.

Et at de store problemer er at: ”Prostitution er lovligt, men er ikke et lovligt erhverv”?? Øh hvem har lavet de regler?? Det ville svare til at man godt måtte sælge biograf billetter, men man måtte ikke visse filmen.

Men jeg er så træt af at det ikke er ordentligt belyst.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.