Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Problemer med partidisciplin vil fortsætte i Ny Alliance

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Henning Dyremose, erhvervsmand og tidligere minister, forudser flere soloudmeldinger fra Ny Alliances kandidater.

• NA-profiler vil give irakere ophold
• Khader afviser permanent ophold til irakere

27. okt. 2007 kl. 16:30 Mads Jensen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Mads Jensen
Født i Vejle

1986-1989, Rødkilde Amtsgymnasium, samfundssproglig

1991-1995, Jelling Statsseminarium, Hovedfag: engelsk og historie.

1995-2000, Skolelærer, Ellekærskolen, Århus

2000-2004, Danmarks Journalisthøjskole, praktik Ekstra Bladet

20...

Ny Alliance præsenterede i går en perlerække af folketingskandidater. Fem af dem kommer fra ledende stillinger i enten erhvervslivet eller store organisationer:

Jørgen Poulsen fra Dansk Røde Kors, Rene La Cour Sell fra Rådet for Større Færdselssikkerhed, Malou Aamund fra IBM, erhvervsmanden Lars Kolind, og Ebbe Lundgaard fra FDB.

Godt med erhvervsfolk

Erfarne folk med pondus og sikker i omgangen med medierne, men de markante personligheder kan give bagslag, vurderer Henning Dyremose, der som direktør i TDC og konservativ minister i Schlüter-regeringerne har prøvet begge verdener.

»Først vil jeg sige, at det er godt med folk fra erhvervslivet i Folketinget. Men de skal være opmærksomme på, at det er en helt anden verden, de træder ind i. Først og fremmest vælger man ikke selv sine medarbejdere, og hvis det team, man arbejder i, ikke fungerer, skifter man dem ikke bare ud,« siger Henning Dyremose.

Ved præsentationen i går brugte Naser Khader meget tid på at tage stilling til solo-udmeldinger fra Jørgen Poulsen og Lars Kolind på asylområdet, og det bliver ikke sidste gang, vurderer Henning Dyremose.

Naivt

»Det kommer der meget mere af. Det bliver ikke frygteligt nemt at være gruppeformand i Ny Alliance efter valget. Det tegner til at blive nogle lange gruppemøder, for det politiske liv kræver en tålmodighed, som ikke er det der kendetegner ledere i erhvervslivet,« siger den tidligere finansminister, som betegner det som naivt , hvis de nye folketingskandidater tror, at de kan ændre den politiske kultur på Christiansborg.

Dyremoses tidligere partifælle, partistifter Gitte Seeberg, er ikke nervøs.

»Det er selvfølgelig en anden verden, og det kræver noget disciplin at arbejde sammen i en gruppe. Men det er jeg sikker på, at vi kan. Den politik, som vi tre stiftere har lagt frem, er partiets politik, men vi kan sagtens leve med, at enkelte andre har andre synspunkter på nogle områder,« siger Gitte Seeberg.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
29.10-2007 | 15:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 18:15 af Henrik Clausen
Peter, det er altså groft. Naser er venlig og omgængelig, og har plads til lidt af hvert i sit parti. Han er god til at sige fra overfor islamister, men forstår nok ikke helt betydningen af national identitet. At han måske fremstår som lidt principløs, ikke specielt flittig og dybt betalt af erhvervslivet, se det er en anden sag.
 
 
28.10-2007 | 18:08 af jesusmohammed
PETER ABRAHAMSEN, tyv tror ,at hver mand stjæler, det er altså dig, der er dum som en dør.

Hvis man ikke vælger de medlemmer, man mener er stærkest, til at være frontfigurer, er man sgu godt dum.
 
28.10-2007 | 13:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 13:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 10:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 09:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 09:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
28.10-2007 | 06:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 21:18 af Henrik Clausen
Egentlig er det rart, når et parti har faste principper og en samlende filosofi.

Det havde DKP, VS og SAP i gamle dage (OK, lidt i fraktioner, måske), mens Enhedslisten synes fuldstændig at have tabt den.

Venstre plejede at være liberalistisk, men er gledet i socialdemokratisk retning. Hvilket generer de rigtige socialdemokrater alvorligt, for pludselig har de ikke nogen alternativ filosofi at byde på.

NA synes at være en underlig sammenblanding af ægte liberalisme (Samuelsen), turbo-globalisering (Seeberg) og Lad-os-nu-alle-være-venner (Khader). Godt støttet af tunge drenge fra erhvervslivet, men alligevel lidt af en rodebutik.

Men hvad siger de fra overfor, sådan rent principielt? Naturligvis alt, hvad DF står for, men det er en negativ måde at definere sine principper og sine grænser. Det ville være rart, hvis NA kunne definere sig mere selvstændigt.
 
 
27.10-2007 | 21:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 20:14 af Erik Willumsgaard
Ja, det er op til medlemmerne at bestemme, hvilke partier, der har en berettigelse, og op til vælgerne at bestemme, hvilke partier, der har en berettigelse på Christiansborg. Basta!
 
 
27.10-2007 | 20:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 19:56 af Bruce1
NA har som parti ingen berettigelse, det har til gengæld DF så afgjort. DF blev stiftet for at dæmme op for masseindvandringen fra muslimske lande, den indvadring fortsætter faktisk stadig. NA derimod, er søsat for at irritere et andet parti, det er ikke særligt charmerende. De fortjener fiasko for deres radikale selvglæde.
 
 
27.10-2007 | 18:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 18:41 af Erik Willumsgaard
Man oplever mange, som deltager aktivt i valgkamp under dække af at være "eksperter". For det er ret let at kloge sig om politik, spin mv. og klæde klogeriet ud som ekspertsnak.

Men udtalelserne skal ikke tages som mere end det de er, politiske udtalelser!

Det gælder selvfølgelig også Henning Dyremose!
 
 
27.10-2007 | 18:33 af Lars Nielsen
@ Storm

Kunne du ikke storme hen til nogen, der gider lege,

med et nazisvin!
 
 
27.10-2007 | 18:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 17:51 af Henrik Clausen
"Hvem siger det er en ulempe, at forskellige mennesker har forskellige holdninger selv om de er med i det samme parti?"

Det siger jeg. For en vælger kan være i tvivl om, hvad man får ved at stemme på sådan et parti.

På den anden side finder jeg det forfriskende, at vi får et parti, der så tydeligt er båret af tunge erhvervsfolk. De Konservative har jo hele tiden haft den rolle, men i det skjulte. Det her er forfriskende.

På den anden side er der et par ting eller tre, f.eks. om globalisering, jeg er inderligt uenig med NA omkring. Men det tager vi på slagmarken :)
 
 
27.10-2007 | 17:39 af Bruce1
Hvis NA får et dårligt valg, og det kan man jo håbe, så holder de sikkert ikke længe som parti. For mange kokke fordærver maden.
 
 
27.10-2007 | 17:32 af Torben Petersen
Dyremoses analyse er ikke ny. Forskellige politiske iagttagere har leveret nogenlunde enslydende advarsler. Dyrmose er interessant, netop fordi han personligt kender begge verdner indgående.
 
 
27.10-2007 | 17:23 af Peter Jespersen
Der er for mange kokke i et køkken der kun er halvt bygget færdigt.

@KlogeÅge

Ja, det er ikke roser det lugter af.
 
27.10-2007 | 16:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.10-2007 | 16:50 af Peter Hansen
Hvem siger det er en ulempe, at forskellige mennesker har forskellige holdninger selv om de er med i det samme parti?

Kan da godt se, at det er et problem for Venstre, for der er det altid "far" der bestemmer. Og her bliver lederen jo ikke valgt med kåret.

Men Dyremose der kommer fra de konservative, hvor der er lige så mange fløje i partiet som der er folketingsmedlemmer, kan da ikke alvorligt mene at det er et problem, at man lader selvstændige mennesker give udtryk for personlige opfattelser.

Det er da først når man er uenig om hvad som helst at det er et problem - men så ved Naser jo hvordan man bryder ud af et parti for at danne et nyt.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites