Af Kåre Kildall Rysgaard | kary@avisen.dk
Glemmer man at putte nok frimærker på postkortet til onkel Erling, kommer der et venligt svar tilbage fra posten.
»Kære kunde. Du har sendt et brev, hvor du desværre ikke har sendt tilstrækkeligt porto på ... Det har vi valgt at se bort fra denne gang og vil blot minde dig om den rigtige pris,« står der i brevet.
Halv million breve på vej
Mens glemsomheden er gratis, så koster det kassen for posten. Post Danmark har netop regnet ud, at de i løbet af i år vil sende en halv million breve ud til folk, der glemmer frimærkerne. Det koster 2,5 millioner kroner.
Er det ikke spild af penge?
»Jo...det kan godt være, men alle de her servicebreve skal ikke ses som en forretning. Det er en servicemeddelelse til kunderne og skal sørge for, at de sætter de rigtige frimærker på næste gang,« fortæller Finn Hansen, vicedirektør i Post Danmark.
Hvorfor skal folk sætte frimærker på brevet, hvis de får at vide, at Post Danmark er ligeglad med frankeringen?
»Nu vil jeg meget ærligt sige, at hvis nogle misbruger det her, så vil vi som andre købmandshandler sørge for at få det, som vi har krav på. Men det tyder ikke på, at ordningen bliver misbrugt,« svarer Finn Hansen.
Anden gang man glemmer at sætte frimærker på, vanker der et gebyr på små tyve kroner. Siden nytår har Post Danmark ikke automatisk opkrævet strafporto, fordi mange folk blev rasende over rykkerne.
Sjovt nok har Post Danmark kun fået rosende ord med på vejen for de venlige breve.