Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Politiet: Unge autonome er som fascister

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Kort før rydningen af Ungdomshuset puster Københavns Politi til ilden og sammenligner de unge autonome med en fascistisk organisation.

10. jan. 2007 kl. 07:13 Laurits Nansen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Laurits Nansen

Journalist

1999-2004: Læser historie ved Københavns Universitet og journalistik ved Roskilde Universitetscenter.

2004-2006: Journalist på Morgenavisen Jyllands-Posten

2006-: Journalist på Nyhedsavisen

Den anspændte situation mellem politiet og de unge autonome fra Jagtvej 69 spidser til.

Det er ikke længere kun de unge, der håner ordensmagten. Københavns Politis informationschef Flemming Steen Munch skyder nu tilbage og sammenligner de unge autonome med en fascistisk organisation.

»Jeg synes faktisk, at man helt fint kan sammenligne de autonome med en fascistisk organisation. Hvis man ikke er enig med dem i deres syn på tingene, så tøver de ikke med at gribe til vold og hærværk. Det er situationen omkring Ungdomshuset et ganske godt eksempel på,« siger Flemming Steen Munch i den seneste udgave af bladet Dansk Politi, der uddeles til politifolk over hele landet.

Flemming Steen Munch vil ikke stemple alle unge, der kommer i Ungdomshuset. Men han mener, at de unge autonome har brugt så meget vold og hærværk i deres kamp for huset, at de har tilsidesat de helt grundlæggende demokratiske spilleregler.

»To retsinstanser siger, at de skal ud. Men de påberåber sig alle deres demokratiske rettigheder, samtidig med, at de ikke vil rette sig efter rettens ord. Det ligner vold for voldens skyld,« siger Flemming Steen Munch, der er frustreret over, at de unge ikke adlyder politiet.

»Vi oplever, at de unge i dag betragter en henstilling fra politiet som et forhandlingsoplæg, og de påberåber sig deres demokratiske rettigheder for et godt ord. Samtidig mener de, at de på deres mandagsmøde i Ungdomshuset har retten til at beslutte sig for at udøve vold og hærværk, hvis de ikke er enige i andres synspunkter. De har gjort Nørrebro til en slagmark,« siger Flemming Steen Munch.

Hvilke konkrete fascistiske træk ser du hos de autonome omkring Ungdomshuset?

»Fascismens virkemidler er, at man med vold undertrykker andres meninger. De autonomes protester er netop baseret på vold og hærværk. De smadrer butiksvinduer og overmaler bygninger. Jeg synes, at der er god belæg for sammenligningen. Deres virkemidler minder om fascisterne i 30 ernes Tyskland,« siger han.

I bruger meget arbejde på at dæmpe konflikten. Men kan disse udtalelser ikke få konflikten til at blusse op?

»Jeg er nødt til at tage udgangspunkt i den virkelighed, vi oplever. Problemet er, at man kan tale nok så meget om dialog, men det kræver, at begge parter er villige til at lytte. Og det gør de autonome ikke,« siger Flemming Steen Munch.

Læs også:

 

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
10.01-2007 | 13:46 af Erik Willumsgaard
@Søren

Det er jo det, som er så mærkeligt, at selvom de er så overbeviste antifascister (lige så meget som de fleste af alle os andre), at de så kan finde på at anvende retorik og adfærd, som nærmer sig så meget til fascistiske former.
 
 
10.01-2007 | 13:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 14:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 14:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 15:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 15:22 af Erik Willumsgaard
@Søren

Jo, Søren, lige det ene punkt, FØLELSER FREM FOR FORNUFT, har karakteriseret noget af den blinde voldsudøvelse, f.eks. i den beskrivelse, som Anotherfish gav her i debatten.
 
 
10.01-2007 | 15:25 af Erik Willumsgaard
@Søren

Den tilsyneladende manglende evne eller vilje til på noget tidspunkt at udtrykke fortrydelse, undskyldninger eller beklagelse over for alle de mennesker på Nørrebro, som man bragte i fare, synes jeg endvidere tyder på en chokerende mangel på medFØLELSE med ofrene for den vold, man udøver.
 
 
10.01-2007 | 15:26 af Erik Willumsgaard
@Søren

Man påstår, at man er antifascister, men man VISER det ikke.
 
 
10.01-2007 | 15:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 15:40 af Kurt Olsen
Det store hykleri på Jagtvej 69 er blevet afsløret. De unge bilder sig ind, at de "antifascister", men opfører sig selv fascistisk. Go figure :)

Folk, der i ramme alvor kan påstå, at de må udøve vold for at opnå noget politisk, og så selv *altid* ender på jorden, med håndjern, jamen, har de ikke fattet en pind?

Kurt
 
10.01-2007 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 19:16 af Erik Willumsgaard
@Søren

Jo, du kan tro jeg har medfølelse med den pige, der måtte sys. Men jeg har endnu ikke hørt to ord om medfølelse med de Nørrebro-beboere, som måtte flygte i panik, med brosten regnende om ørene, jfr. Kristian Ditlevs kronik i Politiken.

Hvordan kan det være, at politiet stiller op i kampuniform, når der deltager brugere fra Ungeren, men ved andre uniformer stiller op i normalt færdselsbetjentdres?

Min beskrivelse af min deltagelse i en "Nej-til-ny-18.maj"-demonstration forleden giver vel forklaringen? For her var det i hvert fald dem fra Ungeren, som åbnede ballet.
 
 
10.01-2007 | 19:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 19:19 af Erik Willumsgaard
@Antiracist

Har du ikke fulgt debatten her i den sidste uge om fascistisk retorik og vold fra visse brugere fra Ungeren?

At bekæmpe fascisme er ingen garanti for ikke selv at lade følelser (=fascisme) få overmagten over fornuften, når volden sættes igang.
 
 
10.01-2007 | 19:24 af Erik Willumsgaard
@ deMib

Helt enig med dig i, at det er forkasteligt, når en rep. fra politiet udtaler sig på den måde om demokratiske rettigheder. Dybt forkasteligt!
 
 
10.01-2007 | 20:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 22:50 af Kurt Olsen
Erik, god humor, at politiet er frataget deres rettigheder :) Viser bare hvor fascistiske de autonome er! God fælde :)

Kurt
 
10.01-2007 | 22:53 af Kurt Olsen
Martin,

Svaret er NEJ, og ANER DET IKKE. Militæret er ikke relevant for Jagtvej 69.

Kurt
 
11.01-2007 | 02:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 02:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 11:35 af Kurt Olsen
Hans Christensen, du har fuldstændig ret i, at de autonomes retorik er dybt usammenhængende og under al kritik.

"Vores vej eller vold" er mantraet som alle andre forkælede børn, der er vant til at kunne true sig til at få ret. Ikke fordi de har argumenterne, men fordi svage politikere/forældre simpelthen ikke tør at tage konflikten.

De forældre og politikere, der bøjer frem og tilbage i vinden overfor så voldelige unge og deres trusler, de bør skamme sig.

Kurt Olsen
 
11.01-2007 | 14:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 14:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 14:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 15:09 af Erik Willumsgaard
@Søren

Nej, for mennesker, som bruger den slags kampmidler er der gerne tale om dødelig alvor. Men det berettiger jo ikke brug af hverken fascistik retorik eller vold. Og det skader sagen.

Og når du nu forstår de voldelige unge så godt, kan du så forklare deres tilsyneladende manglende evne eller vilje til på noget tidspunkt at udtrykke fortrydelse, undskyldninger eller beklagelse over for alle de mennesker på Nørrebro, som man bragte i fare samt på den chokerende mangel på medFØLELSE med ofrene for deres vold??
 
 
11.01-2007 | 15:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 15:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 16:13 af Slet Mig
man mangler virkelig historieviden hvis man kalder ungdomshusets beboere for facister. Godt den mand ikke er underviser.
 
11.01-2007 | 16:15 af Slet Mig
-> pacs kommer du her og kalder regeringen og dens støtter for facistiske???
 
11.01-2007 | 16:17 af Erik Willumsgaard
@Allan

Selvom husets brugere - ikke beboere - kalder sig antifascister holder det dem tilsyneladende ikke tilbage fra at bruge fascistisk retorik og vold. Og det skader deres sag, både blandt de nørrebroere, det går ud over og blandt alle os andre, som frygter fascismen, uanset hvilket flag den sejler under!
 
 
11.01-2007 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 16:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 16:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 16:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 17:35 af Erik Willumsgaard
@Søren

Det er jo den påstand - fra min side - som vi nu har diskuteret over mange indlæg. Påstanden tog udgangspunkt i indlæggene fra Anotherfish. Hvor følelserne tager magten fra fornuften.
 
 
11.01-2007 | 18:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 18:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 19:20 af Erik Willumsgaard
@Søren

Anotherfish lød nu som en stor stærk mand, når han med fryd knugede sin hånd om brosten og KASTEDE. Med fryd. Det var hans indlæg, som satte ord på den følelse, der lå bag det voldsorgie, som ramte Nørrebro. Ingen af deltagerne fra Ungeren har endnu taget afstand fra det indlæg, heller ikke når jeg har citeret fra det. Ingen har tilsyneladende fortrudt ét ord, én kastet sten, et eneste spyd stukket gennem en serveringslem...
 
 
11.01-2007 | 19:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 20:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 18:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 18:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 16:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 16:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 16:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 16:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 16:12 af Kurt Olsen
Erik, hvad med at være fuldstændig kold i r*ven over at kaste et stort kanonslag ind i en menneskemængde?

Hvad med at kasten en stor brosten rundt i luften uden at ane om den rammer et andet menneske?

At sætte ild til containere uden at vide hvad de indeholder og om der er børn i nærheden, der kunne brænde inde?

Ja, de autonome er en helt særlig psykologisk profil: ligegyldighed med andres smerte, det er ALTID alle andre skyld.

Kurt
 
10.01-2007 | 16:03 af Erik Willumsgaard
@Søren

Jeg tvivler ikke på, at nogle fra Ungeren har deltaget i konkrete antifascistiske aktiviteter. Men det ændrer intet ved noget, som helst af det jeg hidtil har skrevet om fascistisk retorik og vold.

Og når du nu forstår de voldelige unge så godt, kan du så forklare deres tilsyneladende manglende evne eller vilje til på noget tidspunkt at udtrykke fortrydelse, undskyldninger eller beklagelse over for alle de mennesker på Nørrebro, som man bragte i fare samt på den chokerende mangel på medFØLELSE med ofrene for deres vold??
 
 
10.01-2007 | 16:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 13:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 12:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 12:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 12:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 11:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 11:00 af Erik Willumsgaard
@Per

Det kan godt være brugerne ikke er fascister. Men nogle af brugerne har en fascistisk fremfærd og beklædning, når de smadrer alt omkring sig. Og Anotherfish har også kørt frem med en fascistisk retorik, hvor han besynger volden her på http://www.avisen.dk

Det skulle man holde sig for gode til.
 
 
10.01-2007 | 11:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 10:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 10:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 10:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 10:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 10:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 09:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 08:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.01-2007 | 08:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 20:17 af Erik Willumsgaard
@Søren

I Kristian Ditlevs reportage nævnes, at et spidset jernrør bankes ind gennem en serveringslem (et eller andet quick service) hos McDonald s. Jeg kan ikke huske, hvor udpenslet det var i kronikken, men da jeg selv talte med ham, fortalte han, at spydet var få cm fra at gennembore hovedet på en ung mand, der sad der. Jeg har intet til overs for McDonald s og har altid boykottet det møgfirma. Men derfor behøver man jo ikke begå mordforsøg på de unge mennesker, der arbejder for at tjene nogle håndører.
 
 
11.01-2007 | 20:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 20:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.01-2007 | 21:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2007 | 16:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2007 | 19:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2007 | 19:27 af Erik Willumsgaard
Jeg er ikke i tvivl om, at en hel del af Ungdomshusets brugere har rimelig grund til at føle sig uretfærdig behandlet. Men det er vi ret mange, som har gennem livet. Og det giver os ingen ret til at smadre hele kvarteret omkring os, eller udsætte vores naboer for livsfare.
 
 
12.01-2007 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2007 | 20:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.01-2007 | 23:54 af Erik Willumsgaard
@Crazy Horse

Skal jeg forstå det på den måde, at du sammenligner brugerne af Ungeren med de jøder, sigøjnere mv., som nazisterne gassede?

Er du ikke bange for at komme til at lide af en forvrænget virkelighedsopfattelse? Bliver brugere af Ungeren nødt til at gemme sig på loftsrum og i jordhuler? Må de sidde der rystende og bævrende af skræk for, hvornår Gestapo kommer og henter dem for at sætte dem på et tog, mod en koncentrationslejr, hvor den enten kan knokle og sulte sig ihjel eller blive gasset? Mener du den sammenligning holder?

Hvis I tager imod "Brandstationen", vil du så holde øje med, om der kommer gas ud af bruserne, og om der er strøm i hegnet?
 
 
12.01-2007 | 23:56 af Erik Willumsgaard
@Crazy Horse

Kan du forklare aktivisterns tilsyneladende manglende evne eller vilje til på noget tidspunkt at udtrykke fortrydelse, undskyldninger eller beklagelse over for alle de mennesker på Nørrebro, som man bragte i fare samt på den chokerende mangel på medFØLELSE med ofrene for deres vold??
 
 
13.01-2007 | 18:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.01-2007 | 22:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
30.01-2007 | 13:06 af M4rt1n
Brugerne af ungdomshjuset har gang på gang bevist at de ikke vil følge de demokratiske spilleregler. den 16 dec. beviste de igen at de hellere vil vold end dialog. Om det er rimeligt eller ej at de mister huset er indlysende. Hvem gider have sådan en flok fjolser boende i sit kvater?. Og det handlede jo ikke kun om konfrontation med politiet, de smadrede uden at blinke uskyldige mennesker forretninger og dermed deres levebrød.

De hævder at konfrontationen med politiet d. 16 dec ikke var deres skyld, at de intet valg havde en at smadre nørrebro. Det er bare underlige at de i den forbindelse altid er udrustet til konfrontationer selv når de hævder at ville holde fredelige demo s. Hvorfor medbringer de så styrthjelme , masker og meget kraftige kanonslag? Det beviser bare at de ikke alene søger konfrontationen, men sætter en ære i at destruerer uskyldige menneskers levebrød, bringe menneskeliv i fare og benytter lejligheden til at at rydde en sportsforretning for varer. Hvad er det lige ejeren af sportsforretningen på nørrebrogade har gjort dem?

De har alt for mange gange bevist at de ikke respekterer os der bor i nærheden, og alende derfor mener jeg de fortjener de en seriøs røvfuld. Men de kunne være rart at høre fra Espen hvad formålet med de meningsløse ødelæggelser af andres ejendom er?  Hvad er det i får ud af det? Hvorfor skal en sportsforretning eller en malerbutik smadres fordi i er utilfredse.

Selvfølgelig bliver i standset og registreret af politiet, i har jo gang på gang bevist at i er en flok snotforkælede, lettere psykopatiske voldsfreaks, der tror at de har krav på rettigheder vi andre ikke har i samfundet.

Jeg glæder mig helt vildt til at 69 bliver ryddet, og vi slipper for jeres tilstædeværelse på nørrebro. I har brændt jeres lys i begge ender og nu har vi der har levet med jeres pis fået nok.

Ryd 69 hurtigsk muligt, og det gør ikke noget hvis politiet kommer til at "tabe" jer ned af trapperne på vej ud for mit vedkommende.
 
 
30.01-2007 | 13:09 af M4rt1n
beklager iøvrigt alle mine stavefejl, men når man bliver gnaven ryger der åbenbart en par fejl ind hist og pist..

/Ville bare sige det inden en grammernazi med for meget tid påpeger det..
 
 
24.10-2007 | 16:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites