Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Politiet kan ikke gå på fisketur hos helt almindelige borgere

Start et spil på Spigo.dk
Spil

15. sep. 2007 kl. 00:00 Nyhedsavisen
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Nyhedsavisen
Nyhedsavisen udgav artikler på Avisen.dk frem til 1. september 2008

Jeg er helt uenig i kritikken.

Efter regeringens og et folketingsflertals opfattelse er det vigtigt, at vi har et effektivt værn mod terrorisme.

Jeg må understrege, at der ikke er tale om, at politiet vil kunne få kendskab til selve indholdet af for eksempel e-mails og telefonsamtaler. Teleudbyderne skal efter logningsbekendtgørelsen alene opbevare de data, som fortæller eksempelvis hvilke telefonnumre eller e-mailadresser, der har haft forbindelse til hinanden.

Politiet vil kun have adgang til oplysningerne, når der foreligger en konkret mistanke, og indgrebet skal i alle tilfælde godkendes af en dommer.

Der er altså ikke tale om, at politiet vil kunne gå på fisketur i oplysninger om almindelige borgeres telefonsamtaler og brug af internettet.

Lad mig slå helt fast, at formålet med reglerne om logning er at forebygge og opklare meget alvorlig kriminalitet.

Almindelige borgere har intet at frygte.

Derfor er det jo også stærkt betænkeligt, at Prosa-bladet tidligere har udsendt en cd med krypterings- og sløringssoftware. For mig at se er der kun en meget begrænset gruppe, som kan have gavn heraf. Nemlig de personer, som har begået eller planlægger at begå meget alvorlig kriminalitet, og som vil forsøge at skjule deres spor.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
15.09-2007 | 08:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 09:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 10:22 af Karin Bennedsen
Lene Espersen glemmer bare at fortælle, at PET kan få adgang til alle oplysninger, UDEN at indhente en dommerkendelse på FORHÅND. Det er tilstrækkeligt, at de efterfølgende indenfor 24 dage får rettens godkendelse.

Og hvem kontrollerer, at PET altid følger denne regel? Hvis de har foretaget nogle resultatløse undersøgelser, hvorfor så bagefter ulejlige domstolene?

Alle danske borgere bør være opmærksom på, at PET kan forlange hemmelig indsigt i sygehuses patientjournaler, bankers kundeoplysninger, advokaters klientforhold, kommunale sagsbehandlinger, flyselskabernes passagerlister med personlige oplysninger m.m.m. og altsammen mod at få en dommerkendelse på forventet efterbevilling.

Og naturligvis er det strengt forbudt for bankrådvigeren, advokaten, sagsbehandleren, sygehuslægen, flypersonalet, hotelpersonalet og alle andre involverede at røbe, at der er udleveret personlige oplysninger til PET om privatpersoner.

Alle bør også være opmærksom på, at ikke engang en Lene Espersen ved alt, hvad PET foretager sig. Det er ikke for ingenting, at det er en hemmelig tjeneste. I dette land findes der INGEN kontrolinstans, som i detaljer har lov til at se PET over skuldrene.

Og på trods af alle de vidtgående overvågningsredskaber, som politi og PET allerede har, og på trods at de massive personalemæssige og økonomiske ressourcer, der er tilgået dem, er der stadig politikere, ikke mindst hos DF og Lene Espersen, der ønsker yderligere forøgelser af overvågning og sindelagskontrol.

Altsammen for at beskytte borgerne og demokratiet mod terrorister og kriminelle. Og som man siger: Hvis man har rent mel i posen, har man intet at frygte. Det var vist også parolen i DDR med Stasi.

Jeg er helt enig med tidligere PET-chef Bonnichsen, der siger: "Man skal aldrig lave love, som man ikke er villig til at overlade til sin værste fjende."

Er vi danskere villige til at overlade terrorlovene til vores værste fjende?
 
17.09-2007 | 02:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.09-2007 | 03:43 af Peter Jespersen
UrohusAldrig! du er jo fuldstændig udenfor pædagogisk rækkevidde og tilsyneladende et af de få mennesker her på kloden, der ikke harnogen som helst fornemmelse af privatrum.

Og nej reglerne er ikke sat i kraft for at forebygge kriminalitet, men er ved at blive indført i hele EU på USAs forlangende. Her i DK har man så været mere end almindelige villige for at se ud som en god allieret, koste hvad det vil.
 
17.09-2007 | 09:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.09-2007 | 18:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
27.09-2007 | 22:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
09.10-2007 | 11:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 20:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 19:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 18:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 18:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 17:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 13:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 20:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 19:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 13:58 af Steen Hansen
Hallöj guppyer

Fisketuren var ikke efter de store fisk - men efter ganske små guppyer i et afsporet samfund.

Foriövrigt smager Gammel Dansk godt under sådan en fisketur.

Åh undskyld - det var ikke fisketur - men bare kontrol.

Ham Franklin var sgu ikke så dum endda

Stenus
 
 
16.09-2007 | 10:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 09:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 09:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 05:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
16.09-2007 | 04:51 af Philip Nunnegaard
Og jeg sidder nærmest og bliver pisse nervøs, hver gang jeg modtager mails fra folk, som er kendt af FætterPET for at være venstreorienterede.

Nervøs for, hvilke repressalier, der kan bruges imod mig, hvis det hele falder i mere radikale hænder end det er tilfældet i dag - eller mere realistisk: Frygten for, hvad der sker, når den nuværende regering glider mere og mere over i tendenser, som jeg desværre kommer til at associere med visse strømninger i Europa for 70 år siden.

Allerede i dag bliver man stemplet som landsforræder, hvis éns holdninger ikke lige matcher den siddende regerings-.

I øvrigt må APG gnide sig i deres urinsure hænder ved tanken om, at det nu bliver endnu lettere for dem at holde fast i deres latterlige og ensporede kulturmonopol.
 
 
16.09-2007 | 01:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 22:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 21:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
15.09-2007 | 20:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites