Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Plejehjemsbeboere nægtes saftevand

Start et spil på Spigo.dk
Spil

På flere plejehjem i Københavns Kommune må de ældre ikke få saftevand. Det skal begrænse deres sukkerindtag. Ældre Sagen er forarget.

8. dec. 2011 kl. 05:00 (opdateret kl. 07:14) Anders Lind Jørgensen og Oliver Batchelor
De ældre på en række plejehjem må ikke selv bestemme om de vil have saftevand.
De ældre på en række plejehjem må ikke selv bestemme om de vil have saftevand. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALISTER
Anders Lind Jørgensen

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Oliver Batchelor

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Et glas velsmagende og læskende saftevand at styrke sig på er en saga blot på flere plejehjem.

De ældre på flere plejehjem i Københavns Kommune får et nej, hvis de beder plejepersonalet om et glas saftevand.

24timer skriver, at plejehjemme nu har bandlyst saftevand fordi de ældres sukkerforbrug skal ned.

"Målet er, at vi helt skal stoppe med at tilbyde saftevand i første halvår af 2012, for det er tomme kalorier. Københavns Kommune vil gerne have, at vi kommer af med saftevand," siger Marianne Hansen, leder af køkkenet på Højdevang Sogns Plejehjem til 24timer.

De ældre på plejehjemmet Bomi-Parken er skuffede over at de ikke længere kan nyde saftevand.

"Beboerne blev meget utilfredse, da vi for otte måneder stoppede med at servere saftevand," forklarer Jette Hansen, der arbejder på plejehjemmet til 24timer.

Ældre Sagen er forarget over, at flere plejehjem nu giver de ældre et klart nej, når de beder om et glas saftevand. Det er noget sundhedspjat, der ikke hører hjemme i ældreplejen, mener de.

"De ældre oplever en glæde ved at få noget, der er sødt, fordi den smag, der er bedst bevaret. Det er derfor, ældre tit er så glade for noget, der er sødt. Noget der er surt eller salt virker ikke så stærkt på deres smagsløg," Siger Ældre Sagens seniorkonsulent Margrethe Kähler til Newspaq.

Hun mener, at det især går ud over de demente ældre, som via sanserne kan få glimt af fortiden, når de smager saftevand.

"Mange af de gamle på plejehjem er hukommelsessvækkede, men har glæde af nogle erindringer. Og for mange mennesker i den generation er saftevand ens betydende med gode erindringer," siger Margrethe Kähler.

Liberal Alliances socialordfører Thyra Frank, der selv har ledet et plejehjem, finder saftevands-forbuddet latterligt.

"Det kan godt være, at sundhedsapostle gider sidde og sutte på en flaske med kildevand. Men de har ingen ret til at kræve, at de ældre skal gøre det. Disse borgere er i den sidste del af deres liv. Lad dem nyde det. Ingen skal opdrage dem til at blive sunde og atletiske," siger hun til 24timer.

Københavns Kommune afviser, at der findes et forbud mod saftevand i kommunen.

"Plejehjemmene har selvbestemmelse, men vores anbefaling er, at de begrænser indtaget af saftevand. Så de må godt få saftevand, men det skal være i begrænsede mængder og ikke i dagligdagen. Det er der gode ernæringsfaglige argumenter for," siger kostkonsulent Stine Merrild Bækgaard til 24timer.

Kilde:24timer

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
08.12-2011 | 11:36 af henning olesen
vi får saftevand , købt i Netto, skal fortyndes op til 11 gange , fortæl mig ikke at vi får for meget sukker af det, desuden drikker vi kaffe ,morgen og frokost uden sukker. Gud fader hvor skulle plejehjemmene skamme sig.........
 
08.12-2011 | 11:38 af Lars Nunnegaard
Meget enig. Der er ved at udvikle sig et holdnings diktatur fra de frelste.
 
 
08.12-2011 | 12:22 af Carl Nielsen
Husk, at i venstrefløjens optik så har borgeren lånt kroppen af staten, hvorfor staten også skal bestemme hvad der puttes i den. Den skal afleveres i samme stand som da man fik den.

Håber snart at folk generelt får øje på sundhedsfascismen og gør oprør.
 
 
08.12-2011 | 12:32 af Finn M
Tænk at det skulle overgå én at give Thyra Frank ret!
 
 
08.12-2011 | 12:46 af Henny Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
08.12-2011 | 12:50 af Henny Nielsen
Jeg tror, at det er sundt, at plejehjem har fået en pause i en til tider automatisk udskænkning af rød saftevand fra morgen til nat.
Så kan Káhler tale nok så meget om en gavnlig effekt hos demente ved at se et glas rød sukkervand stå foran sig. Personligt tror jeg, at denne effekt er minimal. På et tidspunkt kan det nemlig blive direkte afskyeligt med det søde stads 24/7.

Så mere omtanke med valg af drinks kunne måske afhjælpe væskemangel hos mange plejehjemsbeboere.

For Thyra Frank drejer modstanden mod forbudet sig nok mere om selvbestemmelsesretten, som hun selvfølgelig har ret i.
 
08.12-2011 | 13:00 af Finn M
For mig er det med saftevandet den samme tåbelige formynderiske sag, som at sige til en på 85 at det er farligt at ryge!
 
 
08.12-2011 | 21:16 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
08.12-2011 | 21:18 af Kurt Heinrich Frandsen
Helt enig, Henny!

Når det drejer sig om mennesker, der er i samfundets varetægt (f.eks. fordi de er på plejehjem eller indlagt på hospitaler osv.) skal man sgu ikke bare automatisk give dem, hvad de vil have! Det er helt i orden, at et plejehjem har en sundhedspolitik, og ikke bare vil gå på kompromis med diætetikken.

Så må brokkerøvene, der ikke vil finde sig i, at nogen blander sig i, om de æder, drikker og ryger sig ihjel, sgu selv finansiere, deres hospitals- og plejehjemsophold etc. Så kan de jo bare købe sig til det, de har lyst til. Der vil helt sikkert være tåber nok som Thyra Frank, der vil servere flødeskumskager morgen, middag og aften, hvis nogen forlanger det.

Men når det er skatteborgernes penge, der finansierer gildet, og når det er offentlige institutioner, der står for forplejningen, skal de sgu ikke forringe folks helbred mere end højst nødvendigt. Det er jo det samme som påføre det offentlige yderligere omkostninger i den anden ende.
 
08.12-2011 | 21:20 af Kurt Heinrich Frandsen
Og det har ikke en skid med nypuritanisme eller formynderi at gøre!

Det er ikke andet end sund fornuft og ret og rimeligt etc.
 
08.12-2011 | 21:43 af Carl Nielsen
Din verson af samfundets varetægt lyder ikke som varetægt, men voldtægt.
 
 
09.12-2011 | 08:00 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg er ikke enig, men jeg er heller ikke liberalist, men socialist. Hvis noget er ensbetydende med voldtægt, så er det de erhvervsdrivendes frihed til at producere og sælge hvad som helst, de kan lokke folk (og især diverse mindre kloge/oplyste) til at købe og forbruge/fortære. Det medfører "voldtægt" af alle de "mindre kloge", som narres og udplyndres og ruineres af de "mere kloge". Det efterlader store regninger i børneværelset til det egentlige samfund, som for skatteborgernes penge ustandseligt skal råde bod på den gjorte skade. Se bare, hvad der sker i verden for tiden.
 
09.12-2011 | 09:16 af Carl Nielsen
Man kan da ikke beskylde dig for mindreværdskomplekser, for du anser tydeligvis dig selv som den kloge, der skal hjælpe dine dumme medmennesker, som slet ikke kan finde ud af livet, hvis de ikke af dig får fortalt hvad der er godt og hvad der er dårligt.

Og det er jo sjovt med en såkaldt socialist som dig, at når du i kraft af din skattebillet agerer arbejdsgiver for offentlige ansatte, så viser du dig at være en af de værste arbejdsgivere.
 
 
09.12-2011 | 16:34 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg er jo som skatteborger ikke ene om at bestemme noget som helst, men siger bare, hvad jeg mener og synes. Jeg respekterer fuldt ud demokratiske beslutninger, taget på et oplyst grundlag.
 
09.12-2011 | 16:47 af Finn M
Fik du det bedre?
Så vidt mig bekendt betaler hver borger for sit ophold på et plejehjem. Her er indregnet diverse måltider. Ud fra princippet at den der betaler også må bestemme er det vel ikke urimeligt at vi på vores gamle dage må bestemme bare (lidt).? Nu kan jeg se at du turer frem med at enhver skal betale sit. Stik imod din socialisme. Nå skidt. Har du været inde over hvor stor egen betalingen er på et plejehjem.
 
 
09.12-2011 | 21:27 af Kurt Heinrich Frandsen
Det kan du måske oplyse mig om, Finn. Afhænger det ikke af, hvilken type plejehjem vi taler om. Hvor meget betaler folk, der kun har en fokepension, når de kommer på plejehjem. Man kan vel stadig få en plejehjemsplads, selvom man er ubemidlet?
 
09.12-2011 | 21:57 af Henny Nielsen
Betaling for ophold blev ændret i 1995. Før tog kommunen hele pensionen og erstattede den med meget få lommepenge - sådan ca. 300 kr. Hertil kunne hver beboer få 1.000 kr. til tøj om året. Men afhængig af, om man havde kontanter i banken skulle man betale et beløb 10 ud af årets 12 måneder for ophold.
- Det blev i 1995 ændret til, at den enkelte beboer fik udbetalt sin pension på normal vis og nu kunne vælge en pakkeløsning, hvor ALLE ydelser var opført som på en prisliste. Det være sig tøj, rengøringsmidler, elektricitet, bolig, fodpleje, medicin osv. Også maden, hvor beboeren kunne fravælge enkelte måltider og efterret.
- Prisen på bolig varierer fra beboer til beboer afhængig af, om beboeren har penge i banken. Der var på et tidspunkt en del presseomtale af det beløb, som kommuner kunne kræve, da enkelte beboere ikke havde til smøger og lignende - 100 kr. til forbrug blev nævnt.
- Prisen på maden er meget høj, som det ofte har været klaget over i pressen. Så det vil være rimeligt, om indtagelse af det røde sukkervand bliver frivillig.
- Desværre har mange på denne tråd opfattelsen af, at det er et gode, der tages fra plejehjemsbeboerne. Det er det ikke.
 
08.12-2011 | 12:59 af Johnny Winther Ronnenberg
Nu må umyndiggørelsen af gamle stoppe, det er et groft et brud på menneskerettighederne at behandle ældre som børnehavebørn. Det er direkte ulækkert med så omklamrende og adfærdsregulerende adfærd over for voksne mennesker der ikke kan svare igen.
 
 
08.12-2011 | 21:22 af Kurt Heinrich Frandsen
Hvis folk vil insistere på deres ret til at drikke lige så meget sukkerholdigt saftevand, som måtte orke at nedsvælge, kan de sgu da bare selv købe sig noget.
 
08.12-2011 | 13:50 af leif rasmussen
De mener det jo godt.
Lige som Hitler, er de oprindeligt bekymrede over sundhedstilstanden hos "deres folk".
Det bedste ville nok være, om deres mandfolk ville sørge for at holde dem permanent gravide, således at de havde noget at bruge deres moderfølelse til.
 
08.12-2011 | 23:37 af Henny Nielsen
Den historie trak også forkerte overskrifter. Læs her - og hva' sa' jeg.
Og ... måske Kähler fra foreningen Ældresagen med mange hundrede tusinde medlemmer skulle besøge et plejehjem 24/7 i en periode, så hun næste gang ved, hvad det drejer sig om.
http://www.information.dk/287333
Citat:
Saftevand er ikke forbudt i København, men København prøver at gøre noget ved en dårlig kultur, som trives på rigtigt mange plejehjem. Ofte køber plejehjem ind — ikke kun i København — så hver beboer kan få op til to—tre liter saft om dagen. Kort sagt bliver mange ældre spist af med saft i et omfang, så de hverken har plads eller lyst til rigtig mad.
Citat slut.

Det er ikke så tit, at jeg uddeler roser til kommunernes ældrepleje. Det vil jeg gøre i denne forbindelse. Et fremskridt, som jeg er enormt glad for.
 
09.12-2011 | 08:02 af Kurt Heinrich Frandsen
Klar, fornuftig tale!
 
09.12-2011 | 08:37 af winnie eldrup
Men piller (medicin) må de godt få... i lange baner, og SKODMAD får de også. Alene kager/sandkager osv. indeholder 10-12 E-numre.
Køber tit ind for min gamle mor - men nægter at købe det meste, "man" fabrikerer kun mad med for mange E-numre. Det må "man" gerne. "man" er industrien som politikerne ikke tør røre - det er ikke mad men kemi. Køber kun ind i sundhedsforretninger for min gamle mor.
 
09.12-2011 | 16:26 af Kurt Heinrich Frandsen
Det kan folk ikke hidse sig op over, Winnie, men tager du deres saftevand og deres flødeskumskager osv. fra dem, så skal du høre et ramaskrig!
 
09.12-2011 | 16:29 af Carl Nielsen
Hvordan har i to dog overlevet ?
 
 
09.12-2011 | 16:53 af Finn M
"Hvordan har i to dog overlevet ?"
Af økologiske grøntsager der var sprøjtet!!
 
 
09.12-2011 | 17:15 af Carl Nielsen
Ja, lige præcis, men de er da frelste.
 
 
09.12-2011 | 20:49 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, det er da klart, man er en idiot, hvis man så vidt muligt spiser det mindst skadelige, man har adgang til, ikke? ;-)
 
09.12-2011 | 21:06 af Carl Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
 
09.12-2011 | 21:15 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
09.12-2011 | 21:22 af Carl Nielsen
Beklager straks, jo jeg har nogle ligtorne, fx i form af, at det jeg ryger, men jeg har såmænd også mange andre ømme punkter jeg kunne fremhæve, hvis du skulle være interesseret, men vi kan måske forhandle i porten om ret til at være her?
 
 
09.12-2011 | 21:42 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg bestrider ingens ret til at være her. Enhver kan for min skyld sige/skrive, hvad de vil, bare jeg også kan få lov til det. Jeg har selv røget i mange år, men skal da ærligt indrømme, at jeg i dag ikke bryder mig om at opholde mig i røgfyldte rum. Jeg har også røget en del hash som ung. Men jeg har sgu aldrig siddet i en fyldt togkupe og fyret fede åbenlyst. Det var der en, der gjorde i samme kupe, hvor jeg sad, for vel 10-15 år siden. Han han blev ekstremt vred og var lige ved at banke mig, fordi jeg sagde, han ikke skulle sidde og ryge hash op i hovedet på mig. Jeg vil sgu heller ikke bryde mig om at komme på et plejehjem, hvor alt for mange ryger og drikker og fiser, uden at man kan få lov at lufte ud, fordi nogen så fryser!
 
09.12-2011 | 21:53 af Carl Nielsen
Nej, men vi har det tilsyneladende ens, for jeg ville satme heller ikke ønske at være på det plejehjem, hvor du var placeret , dersom du havde indflydelse på etablisementet, så kan vi to blive enige om at der mindst skal være to slags alderdomshjem. Eller synes du det er økonomisk ekstravagance blot for at tægges oldinge.
 
 
09.12-2011 | 22:19 af Kurt Heinrich Frandsen
Måske ville det være fint, hvis der både var plejehjem for liberalister og socialister, vegetarer og kødædere, rygere og ikke rygere, afholdsfolk og alkohohoholikere ... Som liberalist (for det går jeg ud fra, du er), går du vel ind for frit valg på alle hylder?
 
09.12-2011 | 22:23 af Kurt Heinrich Frandsen
Lidt indflydelse på vores eventuelle fælles plejehjem kunne jeg vel få lov at få, Carl? Alternativt ville du og dine ligesindede vel indføre mindretalsdiktatur ved at etablere rygerum over alt? ;-)
 
09.12-2011 | 21:11 af Carl Nielsen
Nej, for min skyld må du æde dit eget lort i din egen kuvøse, bare du ikke forlanger at vi andre skal det samme.
 
 
09.12-2011 | 21:17 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg må virkelig have trådt på nogle ligtorne her!

Hvad er du så sur over, Carl?

Du behøver vel ikke blive uforskammet, bare fordi jeg tillader mig at have en anden mening end din, vel?
 
09.12-2011 | 23:04 af Kurt Heinrich Frandsen
Øh, er det det, nogen kalder kuvøseguf?

Ha, ha, ha!
 
09.12-2011 | 23:14 af Carl Nielsen
Det tror jeg Kurt, og skal vi så gå til et af de emner du selv har efterlyst vi skal beskæftiger os med - Eu. Ikke at jeg føler mig særlig oplagt, for i anledningen af, at det er Fredag(farlig fredag) og December, så er der røget en flaske portvin og i samme ombæring adskellige af the little gray cells.
 
 
10.12-2011 | 07:36 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, det forklarer vel en del.

Jeg har netop skrevet et helt nyt indlæg om EU og euroen.

Det hedder: Så fuck dog den euro!
 
09.12-2011 | 19:00 af winnie eldrup
Danskerne er kendte for at spænde ben for sig selv - de er altædende
 
09.12-2011 | 20:57 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, nak og æd og fise med Price!

Det er oven i købet sejt at skilte med, at man gør, hvad fanden man vil. Ellers kan man jo ikke være sig selv.
 
09.12-2011 | 22:25 af Kurt Heinrich Frandsen
Tilføj dertil: altfortærende og altforbrugende ...
 
09.12-2011 | 20:45 af L. Steen
Lad dog de ældre drikke al den saft de måtte ønske, ryge og ellers leve som lyster. Det handler jo ikke en skid om sundhed - men udelukkende om kyniske besparelser!

Hvor er det patetisk at se folk på overførselsindkomst te sig, som liberalister, fordi de tror de betaler skat. Tidligere var disse ydelser skattefri, så forhøjede man disse og indførte en teknisk skattebetaling, så modtagerne ikke følte sig udenfor...
 
 
09.12-2011 | 21:08 af Kurt Heinrich Frandsen
Så mener du måske også, at folk på overførsel hverken bidrager til samfundet eller deltager i værdiskabelsen, fordi der ikke er brug for dem på arbejdsmarkedet?

NB. med brug mener jeg selvsagt efterspørgsel!
 
09.12-2011 | 21:57 af Kurt Heinrich Frandsen
Apropos kyniske besparelser, så er det ikke altid de folk, der skal få budgetterne til at gå op, som er ansvarlige for nedskæringerne. Jeg mener ikke, at eksempelvis ældre skal spises af med uspændende færdigretter. På den anden side, kan det vel heller ikke være meningen, at man på ethvert kommunalt plejehjem bare skal imødekomme ethvert individuelt ønske. I øvrigt sker det vel også lige så tit, at man vælger at servere diverse usunde eller mindre sunde ting, mange åbenbart gerne vil have, for at spare?
 
09.12-2011 | 22:33 af Carl Nielsen
Sig mig hr. Kurt Heinrich Frandsen, har du en aftale med satan, sådan i porten, - jeg mener, får du noget for at pine de ældre på plejehjem, med din opfattelse af liv, eller er det rent internt, at den bare går på dig hvis du bestemmer.
 
 
09.12-2011 | 22:54 af Kurt Heinrich Frandsen
Nej, så sjældent går den ikke på mig, du!

Jeg kan sagtens komme, uden at nogen behøver gå fra hverken de ene eller det andet plejehjem i frustration over ikke at kunne få lov til at bestemme suverænt, hvad der skal serveres for dem.

Gud ske lov for det!

Ellers ville livet da være uudholdeligt!
 
10.12-2011 | 12:19 af Kurt Heinrich Frandsen
"Sig mig hr. Kurt Heinrich Frandsen, har du en aftale med satan, sådan i porten, -"

Skal jeg købe lidt portvin med til dig, Carl?
 
10.12-2011 | 12:58 af Carl Nielsen
Det skal du da være hjertelig velkommen til...
 
 
10.12-2011 | 15:26 af Finn M
Det at bo på et plejehjem er nøjagtig det samme som at bo i eget hjem med hjemmepleje. Egenbetaling er fuldstendig efter Hennys beskrivelse, stadig som i eget hjem.
Nu oser denne tråd ikke direkte af viden om at bo på et plejehjem eller hvad for en slags ældre der bor der.
Du taler som om det er de gode alderdomshjem fra tresserne hvor beboerne sidder i opholdsstuen og diskuterer dagens nyheder og om vi skal have saft eller vand.
I dag hedder det plejehjem fordi borgerne er er meget plejekrævende. Et plejehjem er sygehusenes forlængede arm for alvorligt syge og døende. De er opholdssted for demente, som ikke længere er i stand til at begå sig selv. For disse mennesker kan et simpelt glas saftevand være den sidste livskvalitet. Glem alt det med at du skal tænke over hvordan det går. Man kommer normalt ikke på plejehjem før man ikke aner hvorfor man er der.
 
 
10.12-2011 | 20:33 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
10.12-2011 | 20:35 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
10.12-2011 | 20:37 af Kurt Heinrich Frandsen
Og du har aldrig hørt om tvangs-/overmedicinering, Finn?

Er man bedøvet af sprut og/eller piller, kan et saftevandsmisbrug måske virke så opkvikkende, at folk bliver for plejekrævende af det. Det er nok for at undgå, de bliver for krævende og besværlige, at man vil tage sukkersaften fra dem, tror du ikke? ;-)

Alternativt kunne det jo være, at man bare ville hjælpe dem til på alle måder (ved indtagelse af bedre kost, færre piller og mindre sukkervand) at henleve deres otium i mindre dopet tilstand?
 
11.12-2011 | 16:06 af Finn M
Kurt, nu har du igen indtaget en holdning som ikke direkte oser af viden. Du plejer normalt at vide hvad du taler om.
Medicin: Der er kun en/to der holder øje med medicineringen endten beboerens egen læge eller ved sygehusophold, selvfølgelig sygehuset. Det indebærer at du overhovedet ikke kan involvere plejehjemmet i den sag, her må man højest beordre et par panodil.! Hvordan tror du de demente har det hvis det er typen der skriger døgnet rundt. Jeg tror de har det bedre med lidt doping som du kalder det. Jeg kan opfordre dig til at blive besøgsven på et plejehjem, det vil give dig masser af ny viden omkring trådens egentlige emne.
 
 
09.12-2011 | 21:14 af Henny Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
09.12-2011 | 21:31 af Henny Nielsen
Hvad er det for ydelser, der har været skattefri? Efterløn? Arbejdsløshedsdagpenge?

Og du ved, at de ældre ønsker at få serveret det røde sukkervand 24/7? Det er bestemt ikke min opfattelse.
 
09.12-2011 | 21:32 af Henny Nielsen
Det er dig, L. Steen, der fremstår patetisk på denne tråd.
 
09.12-2011 | 21:42 af Carl Nielsen
Det er da for helvede ikke L. Steen der fremstår som patetisk, men jer.
Det drejer sig ikke om andet end menneskers almindelign ret til at være sig selv, uanset om de er 20 eller 85.
 
 
09.12-2011 | 21:59 af Henny Nielsen
Citat: Det drejer sig ikke om andet end menneskers almindelign ret til at være sig selv, uanset om de er 20 eller 85. Citat slut.
NEMLIG - kæden må hoppe af for dig et eller andet sted. Det er ikke frivilligt alle steder, som du også vil kunne læse i linket til Information.
 
09.12-2011 | 21:59 af Kurt Heinrich Frandsen
Kan man ikke være sig selv, fordi man ikke kan få serveret saftevand morgen, middag og aften?
 
09.12-2011 | 22:06 af Carl Nielsen
Jeg synes du fortjener at jeg bare lader din kommentar stå.


 
 
09.12-2011 | 22:13 af Kurt Heinrich Frandsen
Tak for det!
 
09.12-2011 | 21:37 af Henny Nielsen
Kommentar er blevet slettet.
 
09.12-2011 | 21:38 af Henny Nielsen
Det er min opfattelse efter at have læst kommentarerne på denne tråd, at mange ikke ved, hvad det vil sige at få serveret rød saftevand på alle tider af døgnet. Det er ikke frit valg alle steder, som man også kan læse i linket ovenfor til Information. Det er en rigtig dårlig kultur. Det samme med medicineringen, som Winnie Eldrup nævner.
 
09.12-2011 | 22:04 af Kurt Heinrich Frandsen
Helt enig, man opstiller jo heller ikke slikskåle til fri afbenyttelse i ethvert klasseværelse. Og man kan sige, hvad man vil, men mange ældre mennesker, er sgu lige så barnagtige og stædige, som mange børn, især hvis der er tale om folk, der altid har været vant til at bestemme eller gøre, hvad der passede dem uden at tage specielt meget hensyn til andre mennesker.
 
09.12-2011 | 22:06 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg kan allerede mærke, hvor stædig, drillesyg og barnagtig jeg selv er begyndt at blive.

Ha, ha, ha!
 
09.12-2011 | 22:08 af Henny Nielsen
Jeg har siddet og spekuleret på, om det mon er Per, der skriver. hohoho
 
09.12-2011 | 23:18 af Henny Nielsen
Det er nu morsomt, som et profilbillede kan være med til at skabe et helt forkert billede af dets indehaver. Jeg tænker på piben, der giver indtryk af ro og eftertænksomhed. hohoho
 
10.12-2011 | 07:39 af Kurt Heinrich Frandsen
Jamen, husk nu, at rygere sagtens kan være (portvins)drankere også!

(Se eventuelt ovenfor desangående).
 
10.12-2011 | 08:20 af Kurt Heinrich Frandsen
Når sprutten går ind, går forstanden/besindelsen ud!
 
10.12-2011 | 11:36 af Carl Nielsen
Skinnet kan bedrage.....
 
 
10.12-2011 | 11:29 af Thomas Egeskjold
Stine Merrild Bækgaard. Hvordan kan sådan en smatso komme til at sidde i en stilling der har med mennesker at gøre.? Hun er jo åbentlyst svagtbegavet håber jeg. for ellers ville hun jo være direkte ondskabsfuld.
 
 
11.12-2011 | 16:33 af Finn M
Stine Merrild Bækgaard taler om børn der render rundt med en saftevandsflaske i munden døgnet rundt for at deres forældre håber på lidt ro ? Dårlig skik?
 
 
11.12-2011 | 16:43 af Thomas Egeskjold
Helt enig, Men der er stor foreskel på om han forsøger at omvende børn til en "bedre" livsstil. Og så at omvende gamle på plejehjem. De gamle er på deres livs sidste værs. Det er jo ikke fordi at de skal leve sunde liv for at nå at blive gamle. de er allerede gamle. de nåede alderdommen. Nu er de i den alder hvor det bare drejer sig om at nyde. for de er færdige med at yde. De skal have lov til at ryge, spise flæskesteg og fed sovs, og drikke øl og saftevand eller gammeldansk osv. Hvis det passer dem. de skal jo bare have det så sjovt som muligt indtil de skal herfra.
 
 
11.12-2011 | 16:49 af Finn M
100% enig. Læs evt. tidligere indlæg fra mig!
Den med Stine var kun for at bevise at videnskab ikke altid rammer plet?
 
 
10.12-2011 | 11:51 af Isabelle Mandel
Kommentar er blevet slettet.
 
 
10.12-2011 | 11:53 af Isabelle Mandel
Tak til Henny for link til en artikel, der fortæller, hvad denne sag FAKTISK handler om. Jeg har lige kopieret et uddrag til de, der ikke gider scrolle op og få lidt reel viden fremfor platte (usande) påstande og overskrifter:

"Udfordringen i Danmark er, at ca. to tredjedele af de ældre på plejehjem er underernærede, og størstedelen af dem er småtspisende. Underernæring skaber mangel på energi og livsglæde.

Derfor bør de ældre flere gange om dagen tilbydes attraktiv og energitæt mad, så de rent fysisk får det bedre i hverdagen. Det er en svær opgave, hvis de ældre er sukkermætte af saft.

Bedre madvaner

Det kræver mere af plejehjem og personale at begrænse de store mængder sødt vand. Det er altid svært at ændre vaner, og det er lettere at stille et glas saft frem end at skabe hyggelige rammer for måltider med det, der nu skal til:

For eksempel at servere engelsk te med scones om eftermiddagen, kaffe med en frisksmurt bolle eller en dejlig hjemmelavet citronroulade, en bajer og en håndmad, isvand med frisk citronsaft, smoothies, friskpresset juice, en kop varm frisklavet bouillon.

København har ikke et kommunalt dekreteret saftforbud, og hvis der er plejehjem, der har valgt den vej, er det både dumt og unyttigt. De ældres kost skal forbedres med det gode — ikke med forbud."
(Anne-Birgitte Agger, direktør i Københavns madhus).

Igen og igen må man konstatere, at en lille fjer hurtigt kan blive til fem kameler :o)
 
 
10.12-2011 | 11:58 af Isabelle Mandel
I øvrigt er der noget, der undrer mig: Avisen.dk angiver, såvidt jeg kan se, ikke mere, hvem der har skrevet artiklerne. Er det fordi, at alt er direkte afskrift fra andre medier????
 
 
10.12-2011 | 12:07 af Kurt Heinrich Frandsen
Jeg mener, navnene står helt ude til venstre, lid under overskriften.
 
10.12-2011 | 12:11 af Kurt Heinrich Frandsen
lidt under overskriften!
 
10.12-2011 | 12:21 af Isabelle Mandel
Du har ret, Kurt. Tak. Jeg havde ikke bemærket det nye layout, hvad dette angår.
 
 
10.12-2011 | 13:46 af Steen Hansen
Jeg er af den opfattelse, at ældre mennesker skal ældes og dø med både ære og anstændighed.
Derfor giver denne debat mig gåsehud.
Selvfølgelig bliver gamle mere tørstige - det ligger i hele fordøjelsessystemet - og det skal ikke undre mig, at den økonomiske begrundelse ligger i udgiften for indkøb af ble'er.
Ældre på plejehjem er ikke bur-høns og skal ikke "ligne hinanden" - men skal have dækket sit vædskebehov. Da vandet i Københavns Kommune tilsyneladende ikke kan anvendes og sukker er selve "djævlen" - ja, så giver resultatet sig selv.
Det menneskelige gestalt kan ikke undvære hverken sukker eller salt.

Debatten antyder behovet for at udtrykke sit evt. "formynder-aspekt" overfor svage og ikke respekten for netop det svage.
 
 
10.12-2011 | 14:46 af Isabelle Mandel
ARTIKLEN giver udtryk for noget formynderisk. Baggrunden er omsorg for de ældre. Læs den artikel, Henny linkede til, så kan det være, du slipper for gåsehud :o)
Tiltaget fra Københavns kommune har ikke en døjt med tørst at gøre. Det handler om, at de ældre skal TILBYDES alternativer til saftevandet - det være sig juice, isvand med citron, te eller en øl - og gerne sammen med lidt friske lækkerier, så man sikrer, at de ældre får livsvigtig næring. Der er INTET forbud mod saftevand overhovedet fra kommunens side.
 
 
10.12-2011 | 14:57 af Carl Nielsen
Jamen, det lyder jo helt menneskeligt, dejligt.
 
 
10.12-2011 | 15:13 af Isabelle Mandel
Nemlig Carl. Men hvis man VIL være på nakken af Københavns kommune (og det er der mange, der tilsyneladende vil), kan man altid forvrænge lidt hist og her og VUPTI har man en helt ny historie. Sådan a la: Jeg synes, familien skal have tilbudt andet end frikadeller.
Overskift: Isabelle vil forbyde frikadeller!!!
 
 
10.12-2011 | 20:13 af Kurt Heinrich Frandsen
"og det er der mange, der tilsyneladende vil"
 
10.12-2011 | 20:17 af Kurt Heinrich Frandsen
Ja, liberalisterne fra VKO har i årevis saboteret alt, hvad der kunne forbedre forholdene i staden, lige fra betalingsringen til Ritt Bjerregaards forsøg på at etablere billige lejligheder til forsøgene på at tage sukkervandet fra folk. De er vel også på nakken af enhver, der bekæmper den almindelige tvangs-/overmedicinering?
 
10.12-2011 | 20:13 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
10.12-2011 | 20:52 af Isabelle Mandel
Jeps, Kurt. Vi mangler bare overskriften: Københavns kommune vil forbyde medicin.
 
 
10.12-2011 | 21:12 af Kurt Heinrich Frandsen
Se også Finns udmærkede kommentar a 10.12-2011 | 15:26

Samt min efterfølgende kommentar a 10.12-2011 | 20:37
 
11.12-2011 | 22:35 af Kurt Heinrich Frandsen
Kommentar er blevet slettet.
 
14.12-2011 | 14:28 af Ole milter Jensen
jeg syntes at det er for streng at fordi man er blevet gammel og ikke kan bo i eget hjem så skal under formynderi på den måde.jeg tror at de som må sande at de må have pleje i forevejen har det svært nok med det og det er jo ikke det eneste der bliver frataget dem jeg ved at der hvor min mor bor må par heller ikke bo sammen men skal bo på hver deres værlse nu så vi jo også her for en tid siden ville de bestemme hvad de må have af deres ejne sager som er deres liv nej vi er sku blevet for kyniske og tænker mere i kroner end i hvad der er godt for dem lidt som måden vi behandler dyr på idag.det er synd syntes jeg
 
14.12-2011 | 14:36 af Isabelle Mandel
Hvad mener du med "formynderi" i sagen om saftevandet, Ole?
 
 
07.01-2012 | 18:18 af Jørgen Mouritsen
Jeg forstår ikke et hak, af at det kan give så meget bøvl og snak - at de ældre får saftevand?
Hvis de er glade for saftevand - så lad dem dog få det.
Men de har da også retten til at bede om ren klar kildevand.
Hvem taler om formynderi.
Det er klart at det kan være svært at kommunikere med en dement.

Det er det tilsyneladende også med ikke demente.
 
 
07.01-2012 | 18:40 af Jess D. Skov-Nielsen
Dermed må du jo så være dement, for du svarer aldrig på den kritik man retter imod dine fordømmende kommentarer... du knævrer bare løs og fordømmer overførselsindkomster, men vil aldrig forholde dig til kritiken...
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites