Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Pind i oprør: Regeringen på katastrofekurs

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Danmark er danskernes land. Det er her, den danske kultur er , siger Søren Pind, der raser over, at regeringen kalder Danmark et flerkulturelt land. Dybt, dybt bekymrende , mener Pind om udviklingen.

• DF: Er Pind den eneste borgerlige i Venstre 

18. maj 2008 kl. 13:34 Jesper Helmer
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Jesper Helmer
• Email: jehe@avisen.dk

• Telefon: 7240 7295

• Februar 2002: Uddannet journalist fra Journalisthøjskolen i Århus

• Februar 2002 - maj 2004: Journalist på Frederiksborg Amts Avis

• Juni 2004 - Juli 2...

Søren Pind tager i sit nyhedsbrev - pind.nu - kraftigt afstand fra en undervisningsvejledning fra Undervisningsministeriet, hvor Danmark kaldes et flerkulturelt samfund, og han bakker op om Dansk Folkepartis krav om, at vejledningen trækkes tilbage.

Dermed går Søren Pind direkte imod en af regeringens ministre, undervisningsminister Bertel Haarder, der i dag til flere medier  har slået fast, at Danmark er et flerkulturelt land.

I nyhedsbrevet skriver Søren Pind:

- Nej! Danmark er ikke et flerkulturelt land. Danmark er til nød et multietnisk land. Men hvad angår kultur, der er vi - og politisk skal vi ikke understøtte en anden udvikling - et monokulturelt land. Ingen har nogensinde ønsket sig et multi- eller flerkulturelt Danmark - vi ser kun alt for tydeligt resultatet af denne indsats i de engelske storbyer, hvor parallelsamfund lever side om side i stadig stigende modsætning til hinanden.

Og han fortsætter:

- Det er dybt, dybt bekymrende, at regeringens ministre kan sige noget andet.

Pind mener, at regeringen ved at kalde Danmark et flerkulturelt samfund er på direkte katastrofekurs. Han henviser til udviklingen i København.

- Da bystyret bevidst efterstræbte en stipuleret multikulturelt udvikling i byen indtraf det største kulturtab i nyere tid i hovedstaden. Salmerne forsvandt fra skolerne. Svinekødet fra daginstitutionerne. I idræts- og svømmetimerne begyndte al besværet.

- Det er en katastrofe, hvis regeringen nu påbegynder den samme udvikling som i København. Jeg kan sige, at dette ikke har været drøftet i Venstres folketingsgruppe. Og at tålmodigheden snart løber ud. Først ser vi integrationsministeren rende forvirret rundt i manegen i kulturkampen - og nu bidrager undervisningsministeren også.

- Nej, jeg har sagt det før. Danmark er danskernes land. Det er her, den danske kultur er, fastslår Søren Pind.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
18.05-2008 | 13:51 af Kristian Mortensen
Igen et afledningsforsøg væk fra de borgeliges afvikling af velfærdsstaten
 
 
18.05-2008 | 14:00 af Erik Willumsgaard
Søren Pind har fuldstændig ret. Der er kun tre etniske minoriteter i det danske rige, grønlændere, færinger og (hjemme)tyskere.

For man bliver ikke en kulturel eller etnisk minoritet ved at indvandre.
 
 
18.05-2008 | 14:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:04 af politik
Danmark er da et land med en kristen kultur som Grundloven foreskriver. Hvor var vi hvis ikke det var den kristne kultur som galt ?

Den kristne kultur er den mest udviklede som samfundsfundament.
 
18.05-2008 | 14:07 af Danske-A
Danmark VAR danskernes land. I dag ser vi vores fædreland blive overtaget af fremmede.

Følgere Søren Pind ikke med? Hans parti har været med til at opløse Danmark og det danske folk.
 
18.05-2008 | 14:11 af Erik Willumsgaard
@Danske-A

Mange lande lever da med en lang højere immigrationsrate, uden at blive rendt over ende. F.eks. Canada, men her sørger man så også for, at indvandrerne allerede i anden generation er fuldblods canadiere! Og vores integrationspolitik bør også sigte mod at gøre alle indvandrere til gode danskere, uanset etnisk baggrund og religiøs overbevisning.
 
 
18.05-2008 | 14:13 af politik
@ Danske-A

Synes du ikke at den røde blok er langt værre til at opløse Danmark som du kalder det foroven i din kommentar ?
 
18.05-2008 | 14:16 af politik
@ Erik Willumsgaard

Canada er da ikke et rigtigt land men en del af Commonwealth. Canada er et typisk sted for fremmede da der ellers kun lever en slags ekskimoer.

Man siger at man kan sende alle dem man ikke ellers kan komme af med til Canada, USA,  Australien, New Zealand og Argentina.
 
18.05-2008 | 14:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:34 af Kristian Mortensen
Nej Fogh sætter ikke Pind på plads, Pind gør hvad han skal, øge fremmedfrygten,dermed aflede debatten fra velfærdsstatens endeligt iscenesat af VK og DF
 
 
18.05-2008 | 14:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:37 af Erik Willumsgaard
@Shansen

Det er DF, som med deres skræmmekampagner, arbejder for et multikulturelt samfund. Den idé er dødfødt og vil forårsage stadig større problemer overalt.

Den eneste vej er at integrere alle indvandrere i et monokulturelt samfund. Og det kan lade sig gøre. Jeg kender mange indvandrere fra hele verden, som er blevet fuldt integrerede danskere i løbet af ganske få år, og det bør være målsætningen for alle.
 
 
18.05-2008 | 14:38 af Erik Willumsgaard
@Itzak

Er religion = race????
 
 
18.05-2008 | 14:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:38 af Kristian Mortensen
Det er spin altsammen fra VK og DF s spindoktorer
 
 
18.05-2008 | 14:43 af Erik Willumsgaard
DF modvirker med deres konstante sætten skel mellem "danskerne" og de "fremmede" en bestræbelse på at integrere alle indvandrere i en dansk monokultur, og det er der hele katastrofen ligger.
 
 
18.05-2008 | 14:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:49 af Erik Willumsgaard
De, som går ind for et multikulturelt samfund gør det ofte på baggrund af en racistisk betinget afmagt og berøringsangst.
 
 
18.05-2008 | 14:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 14:58 af johanne
"Søren Pind tager i sit nyhedsbrev - pind.nu - kraftigt afstand fra en undervisningsvejledning fra Undervisningsministeriet, hvor Danmark kaldes et flerkulturelt samfund, og han bakker op om Dansk Folkepartis krav om, at vejledningen trækkes tilbage."

Søren Pind bakkes også op af mig. Danmark er et moderne og vestligt land og vi er et land hvor der ikke skal være plads til intolerant apartheidkultur og parallelsamfund. Her skal mad ikke deles op i rent og urent mad. Her skal ikke være religiøs lovgivning af nogen art. Her skal ikke være plads til intolerant kønsdiskrimination og homofobi. Vi skal have ligestilling og vi skal ikke gøre vores land til et flerkulturelt land hvor kvinder undertrykkes og hvor homoseksuelle lægges for had. Vi skal ikke være et flerkulturelt land, hvor der ikke er religions- og tankefrihed og hvor der ikke er ytringsfrihed og demokrati.

Det er den danske demokratimodel og ligestilling der virker. Det gør undertrykkelse af kvinder ikke og det gør religiøs intolerance heller ikke.
 
18.05-2008 | 15:02 af Erik Willumsgaard
@Johanne

Det groteske er, at det af alle netop er DF, som i realiteten med deres kontante skelnen mellem "danskerne" og "de fremmede" arbejder for skabelsen af det multikulturelle samfund, jfr. mine indlæg ovenfor!
 
 
18.05-2008 | 15:02 af gitte rasmussen
jeg er enig med Den_lille_blaa_burka det er spin det hele, og vi skal ikke hoppe på vognen.
 
 
18.05-2008 | 15:06 af Erik Willumsgaard
@Blå burka og gitte

Hvem spinner, Fogh eller Pind?
 
 
18.05-2008 | 15:14 af Kristian Mortensen
@Erik Willumsgaard

Deres spindoktorer som vi betaler med vores skattekroner, Fogh og Pind er bare blevet instrueret om hvordan de skal gøre det. Kan du huske Word-dokumentet der var var skrevet af Azourini, det blev brugt til en nytårstale af Fogh
 
 
18.05-2008 | 15:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 15:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 15:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 15:38 af Erik Willumsgaard
@Shansen

Du kan selv være ævl. Jeg kender i massevis af indvandrere fra hele verden (Latinamerika, Nordamerika, Mellemøsten, Europa, Indien, Pakistan, Østasien mv.), som jeg i den grad føler mig noget mere kulturelt forbundet med end med mange af de af mine klassekammerater, som blev boende hjemme i landsbyen.

Og ja, det er rigtigt, at en del af dem, som jeg møder på gaden, føler jeg mig ikke kulturelt forbundet med, fordi de tilsyneladende har vendt det danske samfund ryggen, selvom de er kommet hertil frivilligt. OG DET ER HER DET KÆMPE STORE PROBLEM LIGGER. Og Dansk Folkeparti gør det til stadighed større med deres understregning af forskellene på "danskerne" og "de fremmede"!
 
 
18.05-2008 | 15:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 16:19 af Henrik Clausen
Pind er forrygende. Skarp, ærlig og med hjertet på rette sted.

Naturligvis er Danmark danskernes land. Glemmer vi det, vil det hele ende i kaos - og vi vil endda miste evnen til at hjælpe andre.

Mon ikke Pind kan vække glæden ved at være dansker til live igen i Venstre? Der har været lidt rigeligt EU-romantik i de gamle højskolefolk de seneste år.
 
 
18.05-2008 | 16:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 16:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 16:37 af Erik Willumsgaard
Netop, Abraham, Danmark er også dit land, og du er dansker. Det er sådan det skal være! Men det er det, som DF vil forhindre.
 
 
18.05-2008 | 16:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 16:48 af Erik Willumsgaard
@Abraham

Jeg er glad for, at du ignorerer DF s horrible, diskriminerende udtalelser, for alt for mange danskere med indvandrerbaggrund tillægger dem desværre alt for stor vægt, og fremstiller det somme tider, som om DF er repræsentativ for alle "gammeldanskeres" holdninger.
 
 
18.05-2008 | 16:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 17:21 af Henriette
Muslimer er lige så forskellige som kristne.  

Problemet er den måde samfundet er bygget op; med endeløse hiearkier af værdier og menneskeligt værd. Alle mennesker vil, uanset deres religiøse tilhørsforhold, gerne respekteres og anerkendes som det de er; nemlig mennesker.  

"Os og dem" retorikken har til hensigt at skabe et skel til "dem" og således skabe en stimulerende fællesskabsfølelse for "os".

Men vi mennesker er blevet født for at blande os med hinanden, for at anerkende hinandens væsentlige ligheder trods kulturelle forskelle, og for på basis af dette at opfinde os selv igen og igen. Vi er blevet født til at være frie. Og hvem er så fjenden? Det er de højrenationale - heriblandt DF´erne. De hylder en nationalisme, der defineres ikke gennem agtelse og respekt for det enkelte individ, men gennem had til "de andre", som bliver betragtet som fjenden - hvilket for øjeblikket er muslimerne.

En nationalisme - der mener den kollektive identitet er alt og giver en forståelse af nationen som et helligt fællesskab af borgere - bør betragtes med knusende foragt. Ikke blot for at være frihedsindskrænkende, men faktisk protektionistisk og resulterende i konformitet som betingelse for fuld accept i den menneskelige udveksling inden for grænserne.
 
18.05-2008 | 17:23 af Jakoba
Målet må vel altid være én kultur. Den skal så fange bredt, men flerkultur lugter meget fælt af parallelsamfund og det der er værre.
 
18.05-2008 | 17:24 af Henrik Clausen
Mikkel, hvis du virkelig ønsker multikultur, er det bedst at sørge for at hvert land får fred til at udvikle sin egen.

Og islamisk terrorisme er den sikreste vej til en monokultur. Der ville få os til at se tilbage på Middelalderen som en periode af frihed og fremskridt...
 
 
18.05-2008 | 18:17 af SLETTET SLETTET
Pind som Statsminster !!
 
18.05-2008 | 18:24 af Kristian Mortensen
Pinde, kæppe, splinter, alle er af træ og samme oprindlelse:

http://www.bibelen.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=luk&id=3&chapter=6b

v41  Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje? v42  Hvordan kan du sige til din broder: Broder, lad mig tage den splint ud, som er i dit øje! når du ikke ser bjælken i dit eget øje? Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at tage den splint ud, som er i din broders øje.

Synd at flere xenofober ikke forstår dette budskab
 
 
18.05-2008 | 20:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 20:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2008 | 21:11 af Sheet Head
Hvorfor er det lige at vi i århundreder har levet side om side, danskere, jøder, tyskere, polaker, svenskere, amerikanere, englændere, kinsere osv. osv. Men ligeså såsnart der kommer muslimer på banen, så bliver vi pludseligt med ét slag multi kulturelle?????

Uanset om det er politisk korrekt eller ej eller om nogen kan lide det eller ej, starter og slutter besværlighederne imellem muslimer og alle andre.

Medmindre en muslim er assimileret fra sin lovreligion er der intet at stille op imod det der kaldes multikulturelt og som vel dybest set må betragtes som flere kulturer på samme sted som IKKE kan forenes.

Det er først med den Islamiske kultur at problemerne har antaget de proportioner vi ser nu. At man så giver disse problemer kælenavne, kan ikke ses som andet end bortforklaringer!!!
 
 
18.05-2008 | 21:17 af Slet Mig
hvad med grønlænderne, færingene og det tyske mindretal. Hvor idiotisk har et pind lov at være?
 
18.05-2008 | 21:48 af Kristian Mortensen
@Itzak

Nu ved jeg ikke om du er kristen, men i så fald taler din kommentar kl 20:30 for sig selv!!!!!
 
 
18.05-2008 | 23:05 af Sheet Head
Allan HL

Det er jo netop pointen at vi pludselig først bliver kælenavnet multikulturelle i det øjeblik at muslimerne skal have plads til deres Islam!

Indtil nu har vi levet fint sammen masser af forskellige folkeslag.
 
 
18.05-2008 | 23:56 af Ove Nielsen
en bemærkning ang. kultur

At mennesker er forskellige og de her opfører sig "multikulturelt" - betyder ikke at selvsamme samfund nødvendigvis er multikulturelt - som sådan

Jeg mener at en bred åben monokultur saktens kan ses som multikulturel i sin "væren"

præmisset mono mener jeg dækker Danmark

argument -århundredes opbygning

Det afgørende i denne henseende (for mig) er at landet er bygget på vestlig/danske værdier og kristent grundlag -

Det er vor "monokultur" - mener jeg.

jeg mener ikke at danmark reelt er multikulturelt

mvh  Confucius
 
 
19.05-2008 | 01:06 af Brylle
Godt talt Søren Pind....Er sikker på du bliver en stemme magnet ved næste valg.

Og stadigvæk er der nyttige idioter der ikke kan se skoven for bar træer...
 
19.05-2008 | 02:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 02:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 02:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
19.05-2008 | 08:24 af Nicolai K.
@Aleph

Hvornår tager du hjem?
 
 
19.05-2008 | 08:52 af Anker
@ Henriette

"Muslimer er lige så forskellige som kristne," skriver du.

Hvor er - eller mere konkret, hvad mener "de forskellige" egentlig??

I debatten hører man kun fra dem der 1) føler sig så krænkede eller 2) kræver at samfundet tager særlige hensyn til deres skole-, spise., bade-, påklædnings- og andre shariavaner, så som knægtelse af ytringsfriheden. Eksempel: Wahid stenings-hash-mv.-Petersen bistod for et par måneder siden saudiarabiske-wahabistiske kræfter med at indrykke og formulere en annonce, der angreb ytringsfriheden.

Saudi-Arabien = diktatur, tortur, wahabisme, kvindeundertrykkelse, offentlig piskning af voldtagne kvinder, afhugning af hænder, fødder og hoveder på folk, der er dømt efter shariaen. Landet er af menneskerettighedso0rganisationer, sammen med Nordkorea, udpeget som verdens to værste regimer.

Jeg hørte ikke nogen af ”de forskellige” tage afstand fra Wahid eller annoncen, eller for den sags skyld tage afstand fra de seneste års dødstrusler med stribevis af forfattere, kunstnere, journalister og tegnere  Hvem af dine såkaldt”forskellige” tog kraftfuldt afstand fra drabet på Van Gogh, frontalangrebet på pavens Regensburgftale eller fra de organisationer, politikere og den pøbel, der voldsomt angreb Storbritannien efter adlingen af en britisk statsborger, Salman Rushdie.

Profetkrisen: En Catinet-undersøgelse viste, at 2 % (skriver to procent) af danske muslimer vægtede ytringsfriheden og Danmark højere end 12 satiretegninger i en jysk avis.

Nej muslimer er kun forskellige i den forstand, at de kan være uenige om midlerne – men målet er de enige om. Allah har udpeget målet: undertvingelse af hele kloden. Undskyld – den perfekte og al vidende Allah, der ikke har sat et komme forkert i koranen, mente jo at jorden var flad.

In Islam, "silence is a sign of acceptance," as the Arabic Koranic saying goes.
 
19.05-2008 | 11:09 af sasha renate
aleph

hahahaha keep it coming ALEPH!
 
19.05-2008 | 11:24 af Jonas Jakobsen
Hæ hæ hæ..... morsomt! Som om danskere nogensinde har haft samme kultur. Jeg har ikke samme kulturelle horisont som min oldemor eller min afganske nabo - og gudskelov for at der er mulighed for forskellighed.

Der hvor vi sætter grænsen, er når grupper undskylder krænkelser af menneskerettighederne med at det er deres "kultur"!
 
 
19.05-2008 | 12:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
20.05-2008 | 01:59 af bruce3
Pind!

En regering, der overlader hele initiativet til danmarks mest udemokratiske, racistiske og menneskefjendske parti DF, beder jo selv om at komme i mindretal.

Det sidste halve år, har vensterpolitikere og venstreministre lavet den ene bedrageriske skandale, efter den anden. Det gavner sikkert heller ikke meningsmålingerne!

Hvor svært kan det være, hr. Pind??
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites