Det er en elendig redningshelikopter. Så kontant lyder dommen over forsvarets nye og stærkt fejlbehæftede EH101-helikoptere i et internt notat fra flyvevåbnets egne testpiloter, som Nyhedsavisen er kommet i besiddelse af.
Notatet blev sendt til de ansvarlige officerer i maj 2001, inden Danmark købte 14 eksemplarer til tre milliarder kroner.
I notatet konkluderer piloterne, at EH101 er en »uhensigtsmæssig« redningshelikopter. Den kritiseres især for ikke at kunne operere i lav højde – hvilket ellers er afgørende i redningsoperationer.
Desuden er den så tung, at den har svært ved at lande på løst underlag eller skibe, mener piloterne, der konkluderer, at helikopteren medfører »væsentligt øget risiko« for passagerer og nødstedte.
Helikopterne har siden anskaffelsen krævet så meget vedligeholdelse, at de er på værksted 70 procent af tiden. Men selv når de er i luften, er de altså ikke meget værd til redningsaktioner, konkluderer notatet, der er skrevet af daværende chef for helikoptereskadrillen major B. O. Petersen på baggrund af rapporter fra testpiloter og teknikere.
For stor og tung
Forsvaret har tidligere hævdet, at der var bred opbakning til EH101 i flyvevåbnet. Men ifølge den nu pensionerede kaptajn Jørn Heinsen, der testfløj både EH101 og konkurrenten NH90, var alle i eskadrillen enige om, at EH101 var en dårligere redningshelikopter end både dens forgænger, S-61, og NH90.
»EH101 var absolut ikke den helikopter, Danmark havde brug for. Som redningshelikopter er den alt for klodset og voldsom,« siger han.
I forsvaret fastholder man, at EH101 kan løse redningsopgaverne.