Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Pia K. raser over lussing fra Bruxelles

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Schengen-aftalen må ikke undergraves, advarer kommissionen i brev til EU-landene.

23. juni 2011 kl. 11:24 Rose Maja Friis/NP
Barroso har sendt brev til EU regeringschefer. Pas på Schengen, advarer han.
Barroso har sendt brev til EU regeringschefer. Pas på Schengen, advarer han. Foto: AP/Michel Euler / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Rose Maja Friis/NP

Journalist på Nyhedsbureauet Newspaq A/S

Pia Kjærsgaard (DF) er dybt forarget over kommissionsformand José Manuel Barroso, der truer med, at Kommissionen vil skride ind, hvis EU-landene ikke overholder Schengen-aftalen.

"Jeg synes, at det er helt utilstedeligt, at en kommissionsformand ter sig på den måde," siger DF-lederen til Newspaq.

Hun formoder, at Barroso kun er ude på at opsøge konflikt. Måske for at rage mere magt til sig, måske fordi han frygter, at andre lande vil gøre det samme som Danmark

"Flere og flere lande bakker op om grænsekontrol," siger partilederen, "men tilhængerne af det grænseløse Europa må se nederlaget i øjnene."

Selvom Venstres medlem af Europaparlamentet, Jens Rohde, ikke mener, at brevet kun skal ses som en lussing mod Danmark, kommer man kommer ikke udenom, at debatten om den forstærkede danske grænsekontrol er et hot emne i EU.

Foto: Se udkørt Pia Kjærsgaard med fugtige øjne

"Jeg læser det som en generel advarsel. Men når der er så stor opmærksomhed på det, som Danmark foretager sig, så vil mange i det europæiske samarbejde uvægerligt tænke på Danmark," siger Jens Rohde.

Jens Rohde vurderer, at brevet til regeringscheferne er et advarselsflag fra Barroso om, at medlemslandene skal overholde principperne og ånden i Schengen-aftalen. Og det er det, som kommissionsformanden er bekymret for, er ved at krakelere.

"Schengen er den helt store kronjuvel i det europæiske samarbejde, fordi det meget handler om, at frie mennesker skal have lov til at bevæge sig frit på det europæiske område," siger europaparlamentarikeren.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
23.06-2011 | 11:37 af leif rasmussen
Man tør slet ikke tænke på, hvordan mudderkonen vil reagere på vælgernes dom.
 
23.06-2011 | 12:01 af Erik Lillienfryd
'"Jeg synes, at det er helt utilstedeligt, at en kommissionsformand ter sig på den måde," siger DF-lederen til Newspaq.'

Han skal vel også tie stille?..
 
 
23.06-2011 | 12:35 af Carl Nielsen
Selvfølgelig skal præsident Barosso ikke tie stille, det er trods alt ham der bestemmer i dk.
Selvfølgelig skal en dansker ikke blande sig i indre EU anliggender, hvad er det for noget uvæsen... konen siger en præsident imod........
 
 
23.06-2011 | 12:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:12 af Carl Nielsen
Jeg synes at det er værd at præcisere, at et flertal i folketinget besluttede, uden at have hjemmel til det, at Danmark underlagde sig Schengen og alle de andre grundlovsstridige aftaler.

Og man gjorde det skønt opinionsundersøgelser, som man ellers gerne tror på, viste at befolkningen var imod den pakke EU samarbejdet tilbød, for så var det klart for mange, at så ville der ikke længere være tale om samarbejde, men underkastelse.
 
 
23.06-2011 | 13:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:31 af Carl Nielsen
Hvis man undlader at følge Grundloven, så har man ikke hjemmel. Folketinget har kun ret til at lovgive inden for de rammer Grundloven sætter. Og det er min, og mange andres opfattelse/oplevelse at man har afgivet suverænitet i en grad, så det skulle have udløst en folkeafstemning.

Men der er vist en retsag igang.
 
 
23.06-2011 | 13:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 15:37 af Thomas Egeskjold
folketinget må ikke afgive suverenitet fil en anden statsmagt. uden en folkeafstemning. :-))
 
 
23.06-2011 | 15:49 af Helle Nielsen
Ved at bruge salamimetoden kunne det lade sig gøre at afgive suverænitet,endda uden at blive dømt.
 
23.06-2011 | 15:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 15:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:51 af Carl Nielsen
Undre mig ikke.
 
 
23.06-2011 | 13:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 13:58 af Carl Nielsen
Nej, Mester, jeg er den lille dreng, der siger at kejseren ingen tøj har på.
 
 
23.06-2011 | 14:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:06 af Carl Nielsen
Jamen dog !
Prøv at tæl til ti, så går det sikkert bedre.
 
 
23.06-2011 | 14:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:16 af Lottomunken 1977 ....
Demokratiet er en dårlig joke, en dejlig illusion som folk nyder efter behag... Fanme ikke komme her og sige vi har noget der ligner demokrati, når vi ved næste valg kun har et valg mere end de har i de diktatoriske stater... Tænk sig at politikere får stupide borger til at acceptere denne dualitet, hvor man umidldelbart kun Blå og Rød, Os og Dem ..

Havde vi bare været lige så interessert i at stoppe den næste bankkrise, som vi er når det kommer til at stoppe terroister, kunne man sige der var lidt mening i den illusion I kalder demokrati...
 
 
23.06-2011 | 14:21 af Lottomunken 1977 ....
Og hvor mange dansker var det lige der fik lov til at stemme på vores Europæiske præsident???
 
 
23.06-2011 | 14:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:33 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:39 af Lottomunken 1977 ....
Et velinformeret befolkning behøver ingen kontrol... Bedre alternativer behøver vi vel ikke at søge...
 
 
23.06-2011 | 14:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:31 af Carl Nielsen
Nu kan Danmark jo kun sælges een gang.
 
 
23.06-2011 | 14:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:36 af Lottomunken 1977 ....
Jamen hvis du mener det er nødvendigt at leve i en illusion, så er det vel nok på tide at vågne lidt op, evt. se hvorledes hjernen virker uden for Tv-logikken/sandheden..
 
 
23.06-2011 | 14:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 12:11 af jan ursin
**"Schengen er den helt store kronjuvel i det europæiske samarbejde, fordi det meget handler om, at frie mennesker skal have lov til at bevæge sig frit på det europæiske område," siger europaparlamentarikeren.**
Frie mennesker kan og har altid bevæget sig rundt....
Ja og det er uden hensyntagen til de enkelte landes suverænitet....Så lad os bare finde os i at vi bliver overendt af Tyve og andet Rakkerpak..... EU selv kan jo ikke håndtere det store problem.....
Lad bare lille Barroso bare lege konge af EU...
 
23.06-2011 | 12:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 12:46 af egon legaard
Kunne hun ikke overtale Pindemanden til, at kalde ham IDIOT ?
 
 
23.06-2011 | 13:09 af Helle Nielsen
Når Wind som EU ekspert inkluderer sin egen politiske mening i sit svar, skal hun selv gøre opmærksom på det, eller en vågen journalist skal. Ellers er hendes svar ikke mere interessant end alle andres.

Og hvis Barroso som formand for EU kommissionen overskrider sin kompetencer, bør han også selv gøre opmærksom på det, eller en vågen journalist bør.
Ellers må han mistænkes for at udøve pression.

Hjalte Rasmussen som jeg, modsat Wind, i mange år har haft stor tiltro til, siger om Barrosos breve:
- Jeg har aldrig hørt noget lignende.
Jeg tror ikke, at brevet ville være blevet sendt, hvis det ikke var for de aktuelle danske planer.
- Efter min mening skal Kommissionen slet ikke blande sig på den måde, siger han.

Jeg håber der kommer flere facts frem om de breve.

http://jp.dk/indland/indland_politik/article2470713.ece
 
23.06-2011 | 13:21 af Erik Lillienfryd
Hvor er den røde tråd?..
EU vil have åbne grænser. Alene de 'ydre grænser', skal kontrolleres. Flygtninge og indvandrere strømmer til Frankrig og Italien, primært fra Afrika. Derfor virker det jo åbenlyst ikke. En by som Marseille, virker som en regulær krudttønde. De Franske højrenationalister, 'hylder Danmark', på deres valgplakater, og vil også genindføre grænsekontrol.
Tyskland, og EU-formanden kræver åbne grænser, så 'frie folk' kan rejse frit, og tage arbejde hvor de har lyst, eller kan få et. Østeuropæere kommer herop, og arbejder som håndværkere, til billige penge, fordi der er 'kreative' mestre/bygherre, der kan se en besparelse på lønningerne. Vi andre kan jo ligesom ikke se en fordel i at tage den anden vej, og søge arbejde.
Nogen der vil arbejde i Grækenland lige nu, - eller Bulgarien?.
Hvordan undgår vi at blive overrendt, fra alle sider, og hvad sker der hvis det alligevel sker?..
Hører gerne nogle bud:-)
 
 
23.06-2011 | 13:33 af Helle Nielsen
Jeg er helt enig og jeg har absolut ingen bud.

Mon ikke Barrosos såkaldte advarsel er en panikreaktion, for at hindre grænseønskerne i at sprede sig.

EU har ikke forvaltet sine projekter ret godt, ihvertfald ikke vedr. Euroen og optagelsen af medlemslande der ikke kan holde konvergenskravene.

De åbne grænser og den fri bevægelighed har heller ikke været en udpræget succés.
 
23.06-2011 | 13:41 af Erik Lillienfryd
Syntes også det er vanskeligt at se nogen sammenhæng. Alene det faktum, at Tyskland og Frankrig altid skal holde deres eget 'topmøde', FØR resten af EU holder topmøde, har jeg det svært med.
Hvis man ikke kan 'tåle' at de andre EU lande har noget at skulle bestemme, så sig det dog ligeud..
 
 
23.06-2011 | 13:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 14:03 af Helle Nielsen
Kunne du og andre tilhængere ikke komme med jeres bud på Danmarks indflydelse og muligheder indenfor EU?

Og hvordan i f.eks vil takle disse problemer

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/05/06/075800.htm
 
23.06-2011 | 14:20 af Helle Nielsen
PS jeg mente selvfølgelig også indenfor Schengen.

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2011/04/27/145129.htm
 
23.06-2011 | 14:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 15:26 af Helle Nielsen
Det regnede jeg heller ikke med du kunne
Den her skal EU så også klare

http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2470749.ece
 
23.06-2011 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
23.06-2011 | 16:13 af Helle Nielsen
Der var ingen der kunne forklare mig fordelene op til folkeafstemningerne 1992 og 1993, jeg var ellers meget aktiv for at gennemskue det, jeg stemte nej begge gange.

Siden er det bevist at fordelene efter de første få år, er ikke eksisterende, medmindre man er et multinationalt firma, eller er højt placeret EU-politiker eller ditto indenfor banksektoren.

Ja sigerne skylder en forklaring, ikke fordi jeg undrer mig over de til sidst vandt, Nyrup bevilgede dem jo et over 10 gang så stort beløb til information, og efter et nej i 1992, hvor de lovede at toget nu var kørt, kom der kun 10 måneder efter en ny afstemning.
 
23.06-2011 | 16:15 af Helle Nielsen
Det er jo kun en påstand, uden hverken forklaring eller beviser.
 
23.06-2011 | 16:58 af Helle Nielsen
 
23.06-2011 | 23:39 af Erik Lillienfryd
Rigtigt.
Den der med - 'vi er på et sidespor', holder ikke.
Fortæl nu, hvad er det EU har betydet, og vil betyde i fremtiden, når man ikke kan blive enige, om hverken grænser, eller økonomi, eller udenrigspolitik?...
 
 
23.06-2011 | 23:51 af Erik Lillienfryd
Det er næppe et brugbart argument, at 'fordi vi nu er medlem, så er der ikke andre alternativer'?.
Det er vel næppe heller alle tilhængere, der kan se fornuften i overformynderi, fra EU's side.
Specielt ikke hvis man er radikal?,,,
 
 
23.06-2011 | 17:30 af Johannes Aagaard
Her må jeg altså give Pia Kjærsgaard ret, for Barossos udtalelse ville passe bedre i Kina eller ellers hos psykopatregimet i Burma.

ET andet ret interessant element er at se på selve udtryksmåden i Barrosos hysteriske opkast: »Kommissionen vil ikke tøve med at skride ind, hvis der sættes spørgsmålstegn ved de grundlæggende ting i det europæiske projekt«.

Men nu skal man jo heller ikke glemme, at Barroso tilbage i midt-70'erne faktisk var maoist og med til at danne MRPP (Reorganising Movement of the Proletariat Party) - og senere kommunistpartiet i Portugal ( PCTP/MRPP, Communist Party of the Portuguese Workers/Revolutionary Movement of the Portuguese Proletariat).

Det er da tankevækkende, at maoisten Barroso leder et foretagende, som VK elsker så højt.

Men tilbage står, at Barroso - ud over at være idiot, for den kritik og de trusler, som han nu retter mod Danmark, skulle han havde rettet mod Frankrig for lang tid siden, men Frankrig er for stor en aktør at sætte sig op i mod. Især når Frankrig er en af kreditorerne i forhold til en stor del af Portugals enorme gæld og finansieringsproblemer.

Barroso er således også en hyklerisk tøs.
 
23.06-2011 | 23:46 af Erik Lillienfryd
Alt hvad modstanderne sagde i 1972, eller før, har vist sig at holde vand.
Argumenterne for ikke at stemme for EF, var - at det ville udvikle sig til et overnationalt 'råd', der ville bestemme rets og sikkerhedspolitik. Ville styre landenes økonomi, samt fjerne grænserne, - for blot at nævne nogle få ting.
- Skræmmekampagne - sagde tilhængerne.
Hvor er EU i dag?..
 
 
08.07-2011 | 11:38 af henning olesen
kan man ikke snart blive fri for at se det Barosso fjæs, det er noget af det mest slimede i EU.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites