Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt
Artiklen er skrevet af
Udgivet torsdag den 10. april 2008, kl. 16:52
     
Mail artiklen
     
SMS artiklen
     
Print artiklen
     
Add this
AppleMark
AppleMark ()

PET advarer: Militante ekstremister truer Danmark

Der er tegn på en skærpet trussel fra militante ekstremister i udlandet mod Danmark, siger Politiets Efterretningstjeneste. Politiet skal kontrollere grænserne.

Terrorangreb kan finde sted, uden at der på forhånd foreligger efterretningsmæssige indikationer, det vil sige uden varsel .

Sådan skriver Politiets Efterretningstjeneste (PET) i en ny advarsel udsendt torsdag eftermiddag.

Forklaringen er, ifølge rapporten, genoptrykningen af Muhammed-tegningerne, der har ført til fornyet negativ opmærksomhed om Danmark i en række lande .

- Den opdaterede vurdering af terrortruslen er ikke udtryk for, at der er ændret på det overordnede terrortrusselsniveau for Danmark. Men det er PET’s vurdering, at der i et vist omfang er tale om en yderligere skærpelse af trusselsbilledet i forhold til Danmark samt danskere og danske interesser i udlandet, siger chefen for PET Jakob Scharf.

Ingen konkret trussel

Som en del af den nye trusselsvurdering skal politiet nu udvise øget opmærksomhed ved mistænkelige forhold, især ved grænserne, og Udenrigsministeriet skal nu sikre, at der i de pågældende lande bliver truffet de nødvendige sikkerhedsmæssige foranstaltninger .

Advarslen kommer fra PET s Center for Terroranalyse og bygger på et meget bredt grundlag . PET har ikke oplyst, om der er konkret trussel mod et dansk mål.

I udlandet skal især danskere og danske interesser i Nordafrika, Mellemøsten samt i Pakistan og Afghanistan være opmærksom på de nye forhold.

Den fem sider lange trusselvurdering kan læses her

11.04-2008 | 01:22 af Palle Stig Nenzer
Karin Bennedsen

@Palle

" Din kommentar, som ikke indeholder et eneste argument eller stillingtagen til artiklen, men alene en gang perfid personfnidder, er helt og aldeles betydlingsløst.

_________

Min kommentar var en reaktion på basses indlæg, der var udformet som et spørgsmål til mig.

Og hvad f***** rager det forresten dig hvad jeg skriver, sålænge jeg ikke henvender mig til dig eller kommenterer på dine lusede indlæg?

Hvem har udnævnt dig til moderator her på avisen.dk
11.04-2008 | 01:23 af Palle Stig Nenzer
@Palle

Kirgiserkrigeren?
11.04-2008 | 01:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 01:39 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 01:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 06:16 af Karin Bennedsen
@Palle Stig Nenzer (11. april 2008 01:22)

Min kommentar var skam ikke til dig, men til Palle (10. april 2008 22:18).
10.04-2008 | 17:33 af Morten Olsen
"Vi vil vise jer, Guds fjender, hvad vi kan." Sådan lød ordene på arabisk fra den terrordømte Ahmad Khaldhahi, da de tre terrordømte i sagen fra Vollsmose alle fik skærpet deres dom.

Ahmad Khaldhahi rejste sig op efter domsafsigelsen og råbte ordret på arabisk:

"Må gud lade de hellige krigere sejre. Gud er stor. Død over USA. Vi vil vise jer, Guds fjender, hvad vi kan. Vi vil vise jer, hvad vi kan. Gud er stor. Må Gud bekæmpe jer."

Man må vist bare konstatere at fjenden er iblandt os, hvem har mon været så naive at lukke dem ind.
 
10.04-2008 | 17:39 af Slet Mig
mortenolsen:

nogle gange er det utroligt at sådumme personager som dig bliver lukket ud af de institutioner man har lukket jer ind i..
10.04-2008 | 17:46 af Thomas Proctor
Højrefløjen og specielt DF skal holde op med at puste til ilden - hvis man sår had høster man had.

MVH

ESP
 
10.04-2008 | 17:48 af Daniel Lind
Allan, er det dig fysisk umuligt at forholde dig til det folk skriver fremfor at angribe deres person ?

Som MO beskriver, så har PET jo et eller andet sted ret - i hvert fald til en grad - og beviset idag faldt prompte i Højesteret.

Hvad med at du beskæftigede dig med de fakta fremfor at angribe folks person ?
10.04-2008 | 17:48 af Daniel Lind
ESP

Og det skal venstrefløjen ikke ?
10.04-2008 | 17:50 af Karin Bennedsen
Hvad i alverden kommer PET s trusselsvurdering den almindelige dansker ved?

Hvad er formålet med den slags frygtskabende orienteringer, som vi ikke kan bruge til noget som helst?

Er det ikke nok, at man kan gå ind på Udenrigsministeriets hjemmeside og læse, hvordan trusselssituationen er i et land, man måske har planer om at rejse til?
10.04-2008 | 17:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 17:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 17:57 af Daniel Lind
"Hvad er formålet med den slags frygtskabende orienteringer, som vi ikke kan bruge til noget som helst?"

Jeg er faktisk enig.

Hvis der er en konkret fare, så er det da fedt at vide at man skal tage cyklen i stedet for metroen.

Men de her generelle vurderinger er noget folketinget skal have, ikke pressen.
10.04-2008 | 17:58 af johanne
Det er trist at Danmark har den slags mennesker boende. Jeg håber at PET har et ekstra øje på dem. At PET slår til og anholder, hvis faren er lige op over.
10.04-2008 | 18:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 18:01 af johanne
karin bennedsen

Jeg tror at PET bliver nødt til at fortælle om evt. terrortrusler, for hvis PET ikke har advaret og der så sker et terrorangreb, så får PET ekstra ballade for ikke at have advaret befolkningen.
10.04-2008 | 18:06 af Thomas Proctor
@Daniel Lind,

Venstrefløjen er ikke racister.

Iøvrigt er jeg på linie med lady-in-Red om at pressen har et ansvar om heller ikke at puste til ilden som den ikke påtager sig.

Denne her ulykkelige situation fascisterne har sat os i koster menneskeliv hver dag!!

MVH

ESP

MVH

ESP
 
10.04-2008 | 18:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 18:11 af Daniel Lind
"Venstrefløjen er ikke racister."

Det var dog den tykkeste joke.
10.04-2008 | 18:14 af Thomas Proctor
@Husvild,

Det er der også noget om og vi har tidligere i historien set PET blive brugt som politisk instrument bl.a mod venstrefløjen.

Politiseringen af statsapperatet er nok i fuld gang.

MVH

ESP
 
10.04-2008 | 18:15 af Karin Bennedsen
@Husvild

Jeg er lige ved at give dig ret. Sidste gang PET var ude med en bizar orientering af offentligheden (truslen mod Kurt Westergaard) var en uges tid før finanslovsforhandlingerne, hvor DF så skaffede politiet ekstra bevillinger.
10.04-2008 | 18:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 18:17 af Thomas Proctor
@Daniel Lind,

Det kan godt være du ingen venstreorienterede venner har men jeg har højreorienterede venner og ved godt hvorfra racismen kommer i det politiske billede.

MVH

ESP
 
10.04-2008 | 18:18 af Karin Bennedsen
@Johanne

Prøv at læse, hvad Daniel Lind skriver 17:57. Det er jeg helt enig i.
10.04-2008 | 18:21 af Jørgen Larsen
Jamen det var da slemme, og hvis skyld er så det?

Jeg giver Husvild ret, hver gang vore politikere er i gang med noget plat, så trækkes muslimerne op af hatten, den stur stur nummer, du dum dansk.
10.04-2008 | 18:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 18:32 af Henrik Clausen
"Venstrefløjen er ikke racister."

Undtagen folk som EXPO s grundlægger, der helst ser vestens undergang i blog og lidelse.

Den negative opmærksomhed kompenseres i rigelig grad af al den positive opmærksomhed Danmark får, for sit mod til at tale reaktionære religiøse fanatikere midt imod, på trods om trusler om vold og terror.

Almindelige mennesker, der holder af frihed og sekulært samfund, regner Danmark for det bedste land i verden. Og skulle terroren ramme, tror jeg vi kan vente en massiv sympatikampagne fra hele den frie verden.

Vores ynkelige ledere , der ryster i bukserne over frygt for en simpel dokumentarfilm, kan derimod godt pakke sammen. De er ikke meget værd.
 
10.04-2008 | 18:33 af Thomas Proctor
Mens den danske højrefløj i dag kritiserer islamiske fundamentalister så var der engang, da den selvsamme fløj var med til at støtte de islamisk-fundamentalistiske bevægelser i Afghanistan.  Lars Løkke Rasmussen (V)(sammen med Pia K ) afleverede 600.000 kr. til Osama bin-Laden og hans folk i Afghanistan 1988.

http://www.tilgivelse.dk/probl_disp/images/terrorkrigen.jpg
 
10.04-2008 | 18:57 af Bruce1
Allan spreder en masse gylle, og bakker det aldrig op, hit and run er motto et for den yderste voldelige venstrefløj - og islamisterne. De er fuldkommen ens isag, ingen kan se forskel på deres principper.
 
10.04-2008 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 19:07 af SLETTET SLETTET
Sikken en overskrift - troede lige det var KKK som Shansen og konsorter anser for at være farlige

:-]]]]]
10.04-2008 | 19:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 19:17 af Jan Hansen
Venstrefløjen har en bizar smag for at ligge i med selv de værste diktatoriske regimer og voldelige bevægelser og ideologier som f.eks. den fanatiske islamisme, narko- og kidnapningskartellet FARC, og PFLP, ene og alene fordi de har en fælles opfattelse af Vesten som den store satan. Spørgsmålet er, om venstrefløjen overhovedet kunne tage problemet med islamistiske terrorister alvorligt, hvis Osama Bin Laden himself stak en håndgranat og i bagenden på dem. Jeg tvivler. De lever i en evig kombination af fornægtelse af virkeligheden og forbryderisk seen-igennem-fingrene, når de agiterer for og mænger sig med disse forbrydere af værste skuffe.
 
10.04-2008 | 19:30 af Palle Stig Nenzer
@ ESP

Her er lidt facts ESP..

På det billede fra 1988 du linker til, står Lars Løkke sammen med tre andre mænd der alle er iklædt traditionel afghansk beklædning, Den ene af dem er en afghaner ved navn Asmat Mojaddedi  

Asmat Mojaddedi er født i 1955 i Afghanistan, kom til Danmark i 1974 og er søn af Sibghatullah Mojaddedi, lederen af Den Afghanske Nationale Befrielses Front og den første præsident for Afghanistan efter det kommunistiske styres fald i 1992.

Asmat Mojaddedi - der i dag er praktiserende læge i Danmark, - ryster overbærende på hovedet af de mennesker, der anklager Lars Løkke Rasmussen for at have lidt for tætte forbindelser til muslimske ekstremister. "Dengang var Mujahedin og afghanerne heltene i Vestens øjne. Mujahedin betyder frihedskæmper. Bevægelsen kæmpede på mange planer. Mujahedin er et fælles ord for de afghanere, som kæmpede mod en fælles sag, nemlig SOVJET INVASIONEN..."

Mere info om Asmat Mojaddedi fra den 24 september 2006:

Muslimerne i Danmark har fået en ny fælles organisation.

Muslimernes Fællesråd, der blev stiftet søndag, skal fremover repræsentere det mylder af muslimske foreninger, som eksisterer i Danmark.

»Denne form for overordnet organisation har været ønsket og tiltrængt længe og er nu en realitet. Islam og muslimer har været en del af det danske samfund i årtier, og derfor er det naturligt at få en repræsentation af danske muslimer på overordnet plan, hedder det i en pressemeddelelse fra det nye fællesråd.

Som formand for rådet er valgt Asmat Mojaddedi. Bestyrelsen vil i den nærmeste fremtid konstituere sig. Ved den lejlighed vil også blive valgt en talsperson.

Muslimernes Fællesråd har bl.a. til formål at rådgive ministerier, myndigheder, medier, ngo’er og private institutioner vedrørende spørgsmål af betydning for muslimer i Danmark.

Reuters..
10.04-2008 | 19:36 af Lars Nielsen
Hvor er det ynkeligt!

Og danskerne hopper i med begge ben i endnu en løgnagtig påstand fra PET.

Og inden længe vil PET så have flere penge tilført, da de ellers ikke magter den enorme arbejdsbyrde...

Håber de fleste danskere er i stand til at tænke selvstændige tanker, og ikke lade sig vildlede af PET!
10.04-2008 | 19:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 19:56 af Karin Bennedsen
Det er vigtigt for regeringen og DF, at danskerne med jævne mellemrum får et lille skud terrorfrygt.

Tænk på, hvad denne frygt har resulteret i af frihedsbegrænsende love med aflytninger, overvågning, visitationszoner og senest hemmelige retshandlinger (administrative udvisninger), som måske bygger på oplysninger, der er fremskaffet under tortur udført af fremmede efterretningstjenester (som vi selvfølgelig ikke må vide noget om, da det er forbudt at bruge sådanne oplysninger i konkrete sager).
10.04-2008 | 20:07 af Henrik Clausen
ESP, det er utroligt at du bliver ved med at prøve at få reaktioner ud af det gamle foto af Lars Løkke!

Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen:

Hvis vi dengang havde været klar over, hvilken skør og intolerant ideologi, de folk repræsenterede, havde vi aldrig støttet dem med en krone!

Det var dumt, og vi lider af konsekvenserne nu. Men det må vi klare og komme videre.

I øvrigt er folkene hos PET gode og professionelle, i modsætning til dem herinde, der prøver at vurdere deres arbejde...
 
10.04-2008 | 20:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
10.04-2008 | 21:03 af SRasmussen
Hvor er det dog tragisk, at vi har været dumme nok til at lukke folk ind i Danmark, der kun er interesseret i at slå os andre ihjel. Fjenden er bag vores linjer - som de mange terrorsager viser.
10.04-2008 | 21:42 af basse
@Palle Stig Nenzer

Facts!! Hvorfor bringer du facts ind i billedet? Du ved da godt, at facts ikke er noget som påvirker ESP!
10.04-2008 | 22:18 af Sheet Head
Der er vist en del herinde der tror at de ved hvad PET laver..... Det skal der ikke megen intelligens til at regne ud at de ikke ved.

De samme personer tror de kan dele det politiske spekter op i sort og hvid, højre og venstre. Det alene siger alt om disse menneskers manglende evne til at se lidt mere nuanceret på virkeligheden. Den skal åbenbart helst deles op i ying og yang for at deres manglende fatteevne kan kapere kompleksiteten......... Det er vel derfor at folk som dem forfalder til enten fundamentalistisk religion eller totaltære ideologier, ganske enkelt fordi de ikke magter at se verden i flere farver end sort og hvid....

JA! Allan HL, ESP, Husvild, Karin Bennedsen, Lars Nielsen og Lady in Red. Det ER jer jeg mener.
 
10.04-2008 | 22:26 af Palle Stig Nenzer
@ basse

Facts!! Hvorfor bringer du facts ind i billedet? Du ved da godt, at facts ikke er noget som påvirker ESP!

_____________

Igår fik jeg da ham til at indrømme, at han har en svaghed for at "tale" før han tænker, og det ser jeg som fremskridt.

Men derudover har du selvfølgelig ret, han er godtnok temmelig faktaresistent.
10.04-2008 | 22:33 af Karin Bennedsen
@Palle

Din kommentar, som ikke indeholder et eneste argument eller stillingtagen til artiklen, men alene en gang perfid personfnidder, er helt og aldeles betydlingsløst.
10.04-2008 | 22:35 af arnskov
Sikke nogle sölle koranryttere der forsvarer denne naziidelogi også kaldet islam, når I er så vilde med denne idelogi så flyt ned til et af de lande hvor de dyrker denne form for antidemokrati og hvor I kan få jeres lyster tilfredsstillet. I er jo meget utilfredse med vores levevis, så det står jer frit for at rejse.
10.04-2008 | 22:53 af M.Vestergaard
Arnskov

Flyt dog selv din nar
10.04-2008 | 23:09 af arnskov
Medlöberen Vestergaard. Du er åbenbart også tilhänger af denne idiotiske idelogi, og med de få hjerneceller du har tilbage vestergård så forbavser det mig ikke du giver ikke nogen begrundelse hvorfor JEG skal flytte Du bruger kun hovedet til at holde afstand mellem örerne og hvis du skal have forhöjet din inteligens så skal du op og stå på en stol. Tilbage på den lukkede afdeling med dig vestergaard
11.04-2008 | 00:02 af Bruce1
Karin B., hellere vide hvad der foregår, end blive overrakset af et anslag, vi har krav på at vide hvad sindssyge fanatikere foretager sig. Terrorsagen fra Vollsmose var vel også bare et fupnummer, Karin? Stoler du overhovedet på ordensmagten?
 
11.04-2008 | 00:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 01:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 09:17 af Sheet Head
Det er åbenbart et større projekt for visse småtbegavede bloggere at holde styr på at Palle og Palle Stig Nenzer er to forskellige personer.

Men nu hvor det er sagt så selv Per H. Christiansen forhåbentlig forstår det, vil jeg overlade det til PSN, at skulle lade sit intellekt forulempe af de antidemokratiske begrebsforvanskende støjgeneratorer, der åbenbart mener, at de på trods af selvalgt isolation fra virkeligheden, alligevel har både mere forstand og mod end de som begår sig i den virkelighed, de så åbenlyst foragter.

Jeg vil opfordre Per H. Christiansen til at besøge de Afghanistan Soldater han kalder for dumme og gerne foran deres geværmundinger og så sige det samme til deres ansigt, som han gør her. Men så langt rækker modet jo nok alligevel ikke hos den polemiske knallertinvalid fra Græse Bakkeby.

Modet er stort når man sidder i sikker afstand fra dem man kritiserer, muret inde i et hul i jorden i nordøst Sjælland....... Flot Per, modigt af dig! Dit personlige format har ikke ændret sig, du er stadig en sølle eksistens.
 
11.04-2008 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 10:52 af Palle Stig Nenzer
PHC skrev.. "Jeg havde troet og håbet, du mente det, da du skrev: "im off!!!", Palle Stig Nenzer!"

 ... ja, Gu er det svært med alle de "Paller..",  -  Jeg røg jo selv i med fuld musik, så PHC, som du sikkert har forstået, så har jeg skam ikke skrevet "im off!!!"

Og jeg har skam heller ikke kaldt Karin s indlæg for "bræk" ... Jeg har derimod kaldt dem "lusede.." ( som i "lousy..")  

At du derimod mener Karin Bennedsens indlæg skal kategoriseres som "bræk" - og derfor skriver det, ikke mindre end TO gange i samme sætning, - må stå helt for din egen regning.

PSN

Og til Karin Bennedsen 11. april 2008 06:16

Undskyld jeg tog fejl..!
11.04-2008 | 10:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 10:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 10:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 11:12 af Karin Bennedsen
@Palle Stig Nenzer

Jeg accepterer selvfølgelig din undskyldning for navneforvirringen, men kunne godt tænke mig en begrundelse for, at du kalder min kommentar for luset.
11.04-2008 | 11:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 11:33 af Karin Bennedsen
Hej Per!

Det er jeg sådan set godt klar over, men da PSN kun undskyldte navneforvirringen og ikke i samme åndedrag, at han kaldte min kommentar luset , ville jeg da gerne vide, hvad grunden var.
11.04-2008 | 11:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 12:26 af Karin Bennedsen
Vi må nok bare indse, at vi ikke slipper for debattører, som tilsyneladende ikke har andet formål med at deltage på sitet, end at lukke perfiditeter ud.

Det er jo også en måde at afreagere på, især hvis man har en tilværelse med skuffede forventninger osv.

Almindeligvis er de ikke værd at hidse sig op over, for de tilfører jo ikke debatten noget brugbart.

Hvad jeg indtil nu har læst af Palle gør, at han bestemt er een af dem, jeg vælger at ignorere.
11.04-2008 | 13:28 af Sheet Head
Man slipper tilsyneladende heller ikke for folk der skvaldrer op med deres hjemmestrikkede konspirationsteorier, hver gang en PET mand udtaler sig. DET er fanme perfidt.

Og Per H. Græse Bakkeby hobbitten, du er antidemokratisk fordi du konsekvent hylder dem der antidemokrater. Det være sig islamister, diverse diktaturer og revolutionære ideologier. Men det er grangiveligt for svært for dig at forstå, at du gør.

At du med det samme anklager soldaterne for at ikke at acceptere ytringsfrihed, beviser din polemiske natur. Jeg tvivler kraftigt på at du overhovedet tør komme ud fra din hule, endsige skvaldre din galde ud over folk der er 200% mere mand end du nogensinde bliver.
 
11.04-2008 | 13:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 14:08 af Sheet Head
Husvild

JA

Nej og Nej
 
11.04-2008 | 14:26 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 15:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 15:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 16:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
11.04-2008 | 20:16 af Sheet Head
Per Hobbit

Joh, det tror jeg du har helt ret i. Jeg ved dog ikke om 500% kan gøre det.
 
12.04-2008 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
16.04-2008 | 19:03 af Maria
ExtraSensoryPerception @ hold nu op med at være så ulideligt hellig! Vel er der da så lige så mange racister på venstrefløjen som på højrefløjen!
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.