Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

PET advarer imod 'farlige' terror-ord

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Den danske regering bør undgå at bruge ordene "Krig mod terror" og "jihad." Det mener Politiets Efterretningstjeneste.

13. aug. 2008 kl. 11:28 Leny Malacinski
PET-chef Jakob Scharf klar med en religiøs ordbog, der skal forbyde farlige ord.
PET-chef Jakob Scharf klar med en religiøs ordbog, der skal forbyde farlige ord. Arkivfoto: Avisen.dk
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST
Leny Malacinski
CV:For mange, mange år siden blev jeg født i Tyskland på en varm sommeraften. Sommerfugle dansede i luften; det var i det hele taget vældigt.

Siden gik der tid med det ene og det andet.

Jeg fik fregner.

Bagefter blev je...

Terror dræber, men ord kan også være farlige i en spændt situation.

Det mener Politiets Efterretningstjeneste (PET), som i en otte sider lang gennemgang af sprogbrug, anbefaler den danske regering at vælge sine ord med omhu for at nedtrappe konlikten mellem Vesten og den muslimske verden.

PET fraråder at bruge blandt andet udtrykket 'Krig mod terror'. Desuden anbefales regeringen og andre myndigheder helt at undgå at omtale 'muslimer' som én befolkningsgruppe i forbindelse med terror og ekstremisme.

Andre vendinger som skal undgås er 'jihad', 'hellig krig', 'mujahedinere',

Anbefalingerne fra PETs Center for Terroranalyse begrundes med to ting. Et andet sprogbrug skal sikre, at verdens muslimer ikke føler sig mistænkeliggjort som terrorister. For det andet vil PET undgå at give vind i sejlene til terrorister ved at adoptere deres egne ord, som jihad.

Rapporten anbefaler at bruge ordene 'terrorist', 'ekstremist', 'miltant' og 'voldelig'.

Chefen for PET's afdeling for forebyggende sikkerhed, Anja Dalgaard-Nielsen, siger:

- Dette handler ikke om politisk korrekthed, men om at sikre en sprogbrug, der er så præcis og objektiv som muligt. Terrorister kæmper ikke blot en voldelig kamp, men også en kamp på ord - om et bestemt syn på verden, siger hun i en meddelelse.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
13.08-2008 | 12:20 af Slet Mig
"forbyde" - det kan man da kalde en journalistisk stramning..
 
13.08-2008 | 12:45 af Nicolai K.
Hvis det, som Anja Dalgaard-NIelsen hævder, handler om at væres så præcis og objektiv som muligt, så er PET da helt galt på den. Islam og terror er nært beslægtede størrelser, og hvis man ikke kan bruge ordene i deres rette sammenhæng og betydning, så er det vanskeligt at diskutere endsige finde løsninger.

Dette er vist et udtryk for arven efter den tidligere pet chef og dhimmi Hans Jørgen Bonnichsen. Skandale!
 
 
13.08-2008 | 12:59 af Slet Mig
nicolai - nej du tager fejl, og al sagkundskab inkl PET er enig i at du er helt galt i byen. Det er vist kun i Foghs drømmeverden, hvor al viden er smagsdommeri at din bizare holdning har nogen vægt.
 
13.08-2008 | 13:03 af Else Thomsen
PET's anbefaling til regeringen vedr. valg af sprogbrug, lyder - efter min mening - rigtig fornuftig.
 
13.08-2008 | 14:38 af Nicolai K.
Mmmmm. Helt sikkert, Allan.
 
 
13.08-2008 | 15:35 af Hans Carsten
Newspeak kaldte Orwell det.
 
 
13.08-2008 | 15:36 af Hans Carsten
Så når 400 "ekstremister" går på gaden i København, så skal befolkningen ikke vide om det er nazister, islamister eller helsekost-facister?
 
 
13.08-2008 | 15:40 af Lars Nunnegaard
Cresote.
jo hvis det er helsekost-fascister, så vil jeg gerne advares..:)))
 
 
13.08-2008 | 15:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.08-2008 | 16:01 af Slet Mig
islamister er helt fint - hvis man altså forstår at bruge ordet korrekt og ikke kalder fx Asmaa eller Uffe Elleman for noget sådan. Så er man jo blot en spade.
 
13.08-2008 | 16:32 af Hans Carsten
Allan:
En islamist er vel en som ønsker politisk islam.
 
 
13.08-2008 | 16:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.08-2008 | 17:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.08-2008 | 17:16 af Hans Carsten
Itzak:
Det var nok mere demokratiet hun var ligeglad med, sålænge hendes synspunkter bliver gennemtvunget.
 
 
13.08-2008 | 17:40 af Else Thomsen
Itzak Itzakson & Hans Jensen

Hvor har I den opfattelse fra, at Shansen skulle sætte egne synspunkter over demokratiet???

Er det ikke grebet lige ud af luften???
 
13.08-2008 | 17:43 af Else Thomsen
Shansen (Margrethe)

Slipper vi for at høre på Søren Espersen???

Tror du da, at han følger anbefalingerne fra PET???
 
13.08-2008 | 17:44 af Thomas Proctor
Tankepoliti - hvem sagde ytringsfrihed...

MVH
ESP
 
 
13.08-2008 | 17:54 af Thomas Proctor
Tankepoliti og sindelagskontrol hører til i totalitære stater:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tankepoliti_(1984)

http://avisen.dk/laererformand-df-krav-minder-om-nazitiden_8150.aspx

MVH
ESP
 
 
13.08-2008 | 17:56 af Else Thomsen
Thomas Proctor

Ja, vi har ytringsfrihed, men det kan alligevel altid være klogt at tænke, før man taler, - derfor PET's anbefaling.
 
13.08-2008 | 18:30 af Thomas Proctor
@Else Thomsen (Else),

Det er klart at regeringen og især Dansk Folkeparti tit er ret "uheldige" i deres udtalelser om den muslimske verden.
Jeg er bange for de reelt ønsker flere krige.
Men tankepoliti er en farlig udvikling - når man lige skal tænke sig om en extra gang før man lukker munden op (eller skriver) så er man godt igang med at digte.
Nok har vi ytringsfrihed men glem ikke at der også er censur også her på avisen.dk og at medierne ejes af borgerlige. Ikke engang et så stort parti som Socialdemokratier har længere en avis.
En medieundersøgelse viste for nogle år siden at venstrefløjen (SF+EL) blev dækket 3,5% mens Venstre løb med 40% af omtalen i medierne. Det har ikke forandret sig.

MVH
ESP
 
 
13.08-2008 | 20:52 af Slet Mig
hans jensen - ja tak - men det er da et gummibegreb - fx kunne man hævde at vi havde politisk kristendom herhjemme, fx er protestantisme nævnt i vores grundlov..
 
13.08-2008 | 21:02 af Johannes Aagaard
Tankepolitiet findes allerede:
http://www.funnysnaps.com/shutup.jpg
 
13.08-2008 | 21:06 af Else Thomsen
Thomas Proctor

Du er inde på noget væsentligt.
Som med så meget andet i livet, så handler dette om en balancegang - imellem diverse yderligheder.
 
13.08-2008 | 21:06 af Else Thomsen
Thomas Proctor

Du er inde på noget væsentligt.
Som med så meget andet i livet, så handler dette om en balancegang - imellem diverse yderligheder.
 
13.08-2008 | 22:29 af Carl Nielsen
Jeg troede aldrig, at jeg skulle blive enig med den nye PET-chef om noget som helst, men for en gang skyld forsøger han at gøre sit arbejde, nemlig at formindske risikoen for terror
 
13.08-2008 | 22:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.08-2008 | 23:25 af Anni B. Christensen
Jeg synes det lyder som en klog anbefaling fra PET. Det er sund fornuft. Også gamle Grundtvig sagde:"Ord skaber, hvad de nævner".

Jeg håber DF følger PETs henstilling
 
13.08-2008 | 23:34 af Jannie Nielsen
@Allan:
En islamist er vel en som ønsker politisk islam. siger du

Hvad er en pessimist så ? hehe
 
 
14.08-2008 | 10:47 af Balder Aliasson
Mon ikke Scharf / Dalgaard Nielsen og company har deltaget i et af de mange 'antiracistiske symposier', der hele tiden afholdes af EU, med det formål at lære journalister og embedsmænd om selvcensur og politisk korrekt sprogbrug?

EU dokumenter om hatespeech mm.

http://balder.org/articles/hatespeech/EU-Official-Documents-Index.php
 
 
14.08-2008 | 12:56 af Hans Carsten
Allan:
At du sammenligner ordet "nigger" med "islamist" er absurt. Men du er jo også bare en troll.
 
 
14.08-2008 | 13:52 af Jesper Kristensen
PET kan have ret noget af vejen, og i enhver kommunikation mellem mennesker er det naturligvis nødvendigt at bruge så præcis en sprogbrug som muligt. F.eks. har de fuldstændig ret i, at det er både forkert og uklogt at skære alle over én kam, hvilket man gør ved at lave en 1:1 sammenligning af muslimer og terror.

Til gengæld er denne her spade, som skal kaldes en spade, lidt ulden i kanterne.

Efter at have studeret religioner i rigtig mange år, så har jeg stadig ikke set nogen rigtig gode løsninger på det måske mest pernible situation af alle for religionerne: nemlig når nogen meget åbent og direkte legitimere overgreb mod andre med reference til deres hellige skrifter eller som direkte åbenbaring fra Gud.

For hvad stiller man op når ordinerede præster og imamer siger politisk ukorrekte ting?

Der findes ikke nogen smidig løsning for den religiøse. Det er blandt andet derfor mange uenigheder ofte ender med at der fyger gensidige beskyldninger om at "du er jo ikke en rigtig kristen/muslim".

Ofte er konsekvensen eksklusion fra klubben, hvis det er menigheden, der er på afveje. Hvor det er præsterne, der er på afveje, er konsekvensen ofte at menigheden gennem deres stilhed støtter præsteskabet.

Geert Willders slog jo netop ned på dette skisma (Fitna) i Islam: at der er nogle meget fremtrædende personer - imamer som menige - der direkte legitimerer deres adfærd gennem Islam. Men uden at alle de "moderate" rigtig gør noget ved det.

Dette er også en pointe som Sam Harris fremfører i sin Troens Fallit, og såmænd også støttet af Ayaan Hirsi Ali, der netop har slået på at tiden er inde til at vælge hold. Den der fesne midtervej er nemlig blot en legitimering af ekstremisterne - en psykologisk mekanisme der i øvrigt er godt beskrevet i begrebet Group Polarization.

Så jeg vil påstå, at vi endnu ikke har et sprog for disse fænomener og vi er langt fra en konsensus om, hvordan vi bør beskrive og forstå dem.

Min profeti er, at det går som med hekseafbrændinger her i Europa. I dag kan vi udmærket slippe afsted med at sige, at det var kristendommen, der var årsag til disse grusomheder. Mest af alt fordi vi ikke er så pokkers bange for de få kristne, der måtte være uenige, og fordi flertallet af de kristne i den nuværende Zeitgeist tager afstand fra hekseafbrændinger foretaget i Guds navn.
 
 
14.08-2008 | 16:47 af Carl Nielsen
Man kan tydeligt høre hvem, der gerne vil have et voldeligt opgør mellem danskere og muslimer.
Når PET taler DF's sprog, så er PET helt i top, men hvis de kommer ud med en anbefaling, ganske vist udarbejdet af PET's afdeling for forebyggende sikkerhed, Anja Dalgaard-Nielsen, så er PET pludselig et forræderisk tankepoliti.
 
14.08-2008 | 17:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.08-2008 | 17:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
14.08-2008 | 19:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites