Nullermænd i krogene, uhumske toiletter eller støv, du kan køre fingeren igennem!
Går du rundt med en snigende mistanke om, at chefen sparer på rengøringskonen? Du er ikke alene!
Knap hver fjerde oplever, at deres arbejdsplads er blevet mere beskidt de seneste år.
Det viser en undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for Avisen.dk blandt 401 arbejdende danskere.
”Det er for ringe,” siger arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, Sven-Erik Hermansen.
En beskidt arbejdsplads påvirker nemlig de ansatte negativt, siger han:
”Det betyder et forringet indeklima. Det betyder eksempelvis mere støv, der kan påvirke folks åndedræt. Er der tale om dårlig hygiejne, kan de ansatte blive mere syge.”
"Ulækkert"
Derudover er det ”ulækkert”, at folk skal se deres arbejdsplads blive mere beskidt, siger Svend-Erik Hermansen, der advarer om at både stemningen og produktionsglæden daler, når skidtet flyder:
"Det gør også folk mindre effektive, fordi man ikke har det godt i et miljø, hvor man tydeligt kan se, at der er beskidt.”
401 lønmodtagere er blevet spurgt, om de oplever, at deres arbejdsplads er blevet mere beskidt i de senere år. Cirka 25 procent svarer ja. Mens omkring 60 procent svarer nej.
Længere mellem rengøringsdage
I rengøringsbranchen bekræfter man, at ordrebøgerne er blevet tyndere, efterhånden som krisen har presset mange virksomheder til at spare.
I forhold til nogle år tilbage er ”rengøringsfrekvensen gået ned” i virksomhederne, siger landsformand Per Vesterholm, Rengøringsselskabernes Branche- og Arbejdsgiverforening.
”Når virksomheden før fik gjort rent hver dag, får mange det nu kun mandag, onsdag og fredag. Nogle går helt ned til to gange om ugen,” siger Per Vesterholm.
HK: Bekæmp nullermænd
Svend-Erik Hermansen fra HK/Privat anbefaler, at medarbejdere på beskidte arbejdspladser sætter deres utilfredshed på skrift og går til ledelsen – eventuelt via arbejdsmiljørepræsentanten.
”Det første er selvfølgelig at gøre opmærksom på, at rengøringen skal gøres ordentligt. Derefter kan det måske handle om, at der skal laves en rengøringsplan (plan for rengøring af ting som køleskabe, radiatorer, skriveborde osv., red.). Det mangler faktisk på mange arbejdspladser,” siger Svend-Erik Hermansen.