En revolution kan meget vel være i gang: En økonomi opstået i verdener, der ikke eksisterer, hvor man køber varer, der ikke findes, med valuta der kan veksles til rigtige penge.
Det lyder som vanvid. Men det er et vanvid, som skatteminister Kristian Jensen (V) tager dybt alvorligt, og som i sidste ende kan betyde, at penge tjent i virtuelle verdener bliver beskattet i den virkelige.
Derfor har ministeren og hans embedsmænd oprettet figurer, der dagligt færdes i Skatteministeriet på øen Danmark i verdenen Second Life. Herfra vil de undersøge, om de enorme formuer, som danskere potentielt kan tjene i Second Life, skal beskattes. Samtidig skal de gøre livet surt for terrorister eller kriminelle, der har opdaget verdenerne på nettet.
»Vi skal sikre, at kriminelle eller terrorister ikke bruger virtuelle verdener til hvidvaskning af penge,« siger Kristian Jensen.
Ludere og lommetyve
Netop det har firmaet World-Check, der rådgiver banker og regeringer over hele verden, advaret om. Og truslen bliver taget seriøst. På Second Lifes valutabørs bliver større summer der bliver ført ind eller ud af Second Life overvåget. På længere sigt vil skatteministeriet udvikle måder at tjekke pengestrømmene på.
Selvom det hele umiddelbart er meget svært at forstå, så er det ganske simpelt.
Second Life fungerer ligesom det virkelige liv. Man er en person i verdenen, og man kan købe og sælge alt fra sex til paladser. Der er fire millioner indbygger,e og der bliver dagligt omsat for over en million dollars. Second Life har sin egen valuta, som man køber for amerikanske dollars, og som kan veksles tilbage igen, hvis man får overskud.
Enkelte er på kort tid blevet dollarmillionærer, og det er især historier om dem, der skaber guldfeber.
De fleste bliver dog nødt til at hutle sig gennem deres online-tilværelse ved at faldbyde seksuelle ydelser til højstbydende. Derfor er der et væld af sexede figurer i bordeller, hvor velhavende indbyggere kan få et godt gammeldags virtuelt knald.
Kæmpe omsætning
Det er dog langtfra kun sex, der bliver solgt. Second Life indeholder alle erhverv fra lånehajer over ejendomsmæglere til rockstjerner
Verdens førende firmaer som Nike, IBM og General Motors har forlængst åbnet filialer i Second Life, hvor de sælger grafiske udgaver af sko eller holder forretningsmøder med potentielle kunder fra virkeligheden. IBM har investeret 10 millioner dollars i sin filial. Indtil videre er de fleste firmaer i Second Life for at lære verdenen at kende.
Netop det er endnu en grund til, at Kristian Jensen har oprettet figuren Kristian Juran i Second Life.