USAs største bageri hedder Grupo Bimbo og er mexicansk. I løbet af de senere år har Bimbo opkøbt amerikanske brødfabrikker for flere milliarder dollars. Og det samme sker i Mellemamerika og Spanien.
Bimbo er et monster-bageri med salg på over 10 milliarder dollar.
At et mexicansk firma kan blive så stort er måske overraskende, selv om verdens rigeste person er en mexicaner ved navn Carlos Slim Helú. Han and hans firmaer ejer en massiv andel af mobiltelefoni, medier, ejendomme, fodboldhold og en skive af the New York Times. Han har skabt sin formue selv.
Mange af dem
Erhvervslivet i udviklingslande, især de nye voksende økonomier, buldrer derudaf. Der er for tiden over 1.000 virksomheder i udviklingslande med over en milliard dollars i omsætning om året. Som følge af solid vækst på hjemmemarkederne ser mange af den ingen grund til at vækste ud over grænserne.
Men nogle af dem ekspanderer ind i nabolande og i de såkaldt rige lande. I henhold til The Economist, der citerer The Boston Consulting Group, er der over 100 virksomheder fra udviklingslande, der er seriøse udfordrere og spillere på de rige markeder.
BRIK-lande
Siden finanskrisen kastede de gamle rige nationer ud i årelange recessioner har investorer og medier opdaget udviklingslande, der trods finansproblemerne klarede sig rigtig udmærket og trak læsset for egne og naboer.
De fire oprindelige var Rusland, Kina, Indien og Brasilien. Siden er Sydafrika kommet til gruppen som den vigtigste Afrikanske økonomi. De kalder sig BRIK-lande.
Da den økonomiske nedtur startede i 2007 var der 84 slige virksomheder fra BRIK – heraf 44 fra Kina. Nu omfatter gruppen virksomheder fra 17 forskellige lande. Ydermere er profilen af disse virksomheder skiftet fra sværindustri til forbrugervarer.
Og langt færre er statskontrollerede. Og de indgår alliancer med hinanden. Og ja, Kina kontrollerer 37 procent af byggeindustrien i Afrika. Og ja, der er nu en virksomhed i Kina med over en million ansatte.
Globalisering
En trussel er de ikke mod noget som helst, omend mange virksomheder i gamle økonomier føler sig presset. Indiske Tata har 45.000 ansatte i Storbrittanien, og kinesiske Huawei købte for over 6 milliarder dollars dele i USA sidste år.
Tilsammen investerer de store virksomheder fra vækstøkonomierne 330 milliarder dollars om året og pumper for over 1,7 billioner dollars ind i verdensøkonomien gennem køb af varer og ydelser.