Selvom man er barn og overvægtig, skal det være muligt at få smart modetøj, og tøjet i x-large til børn sælger som varmt brød hos firmaer, der er specialiserede i det.
Firmaet ’Kompagniet af 1991’ er blandt dem, der producerer børnetøjet, og de har en hel kollektion til overvægtige børn, der hedder SMS.
- Efterspørgslen på det store børnetøj er steget så meget, at vi for nyligt måtte ansætte to sælgere, der kun tager sig af SMS, siger Hans Krogh, der er salgschef hos ’Kompagniet af 1991,’ der ligeledes fører de to mærker Kids-up og D-XEL.
Hos Need Clothing, der også fører tøj til de store børn, mener man, at gruppen hidtil har været overset i tøjbranchen.
- Det kan vi både se på salgstallene, og de reaktioner vi får. Det giver simpelthen børnene mere selvtillid, når de kan gå i noget smart tøj. Og det kræver selvtillid at kunne tabe sig, siger Mona Kalhøj, der er medejer af Need Clothing.
I dag er hvert syvende barn i Danmark overvægtigt.