Skrevet i samarbejde med Morten Skærbæk, mosk@avisen.dk
20.000 gode danske kroner.
Så meget falder prisen på en lille, miljøvenlig bil med regeringens forslag til en omlægning af bilafgifterne.
Ifølge direktør Preben Kjær fra Danmarks Automobilforhandler Forening vil prissænkningen gælde omkring 20 småbiler så som Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Yaris.
Et eksempel er Citroën C1 1,1, der i dag koster 118.000 kroner – den vil med forslaget kunne erhverves for 98.000 kroner. Og en Peugeot 107, der i dag koster 116.000 kroner, koster efter lovforslaget 96.000 kroner.
Prissænkningen sker på bekostning af de tungeste firehjulstrækkere som Porsche Cayenne og Hummer H2, der begge stiger med over 200.000 kroner i pris. De vil fremover koste over 800.000 kroner.
Forslaget skønnes samlet set at nedsætte udledningen af CO2 fra varebiler og personbiler med ca. 175.000 tons årligt. Det svarer til to procent af den danske bilparks CO2-udledning, hedder det i en pressemeddelelse fra Skatteministeriet.
- Jeg er meget tilfreds med, at vi i dag kan fremlægge en fornuftig og målrettet omlægning af bilafgifterne, der er god for både miljøet og sikkerheden. Små miljøvenlige og sikre biler vil kunne falde i størrelsesorden 20.000 kroner, mens den tilsvarende familiebil i mellemklassen kan blive cirka 8-12.000 kr. billigere, siger økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i en pressemeddelelse.
Dyrt at være tung
Aftalen blev fremlagt onsdag middag og berører såvel motorcykler, personbiler, varevogne og autocampere og giver ifølge skatteminister Kristian Jensen (V) Danmark »verdens hårdeste beskatning af CO2 fra biler«.
I grundtræk betyder forslaget, at der kommer større afgifter på tunge varebiler over to ton, mens lettere varebiler får mindre afgifter. Samtidig reguleres afgiften på både varevogne og personbiler i takt med benzinforbruget, så biler, der kører langt på literen, får et fradrag i registreringsafgiften.
Til gengæld bliver personbiler på hvide plader som udgangspunkt billigere i afgifter, da man hæver det såkaldte skalaknæk. I dag udgør bilafgiften 105 procent af bilens værdi op til 65.900 kroner. Det, bilen koster mere end 65.900 kroner, beskattes til gengæld med hele 180 procent. Med den nye aftale hæves denne grænse til 74.000 kroner, så en mindre del af bilens pris altså beskattes med de 180 procent.
Aftalen er endnu ikke vedtaget i Folketinget, men når den bliver det, vil den gælde med tilbagevirkende kraft fra i dag. Det kan altså vise sig at være afgørende for nye bilejere, om de købte deres bil tirsdag eller onsdag.