Nyhedsavisens udsendte korrespondent.
NEW YORK: Medierne er smaskforelsket i Barack Obama.
Og hvis det ikke var så seriøst, så ville de være sjovt.
Sådan skriver John McCain i en email rundsendt til tilhængere over hele USA. Her beder han om hjælp til at vælge mellem to kortfilm med klip af journalister og kommentatorer, der hylder Barack Obama.
For eksempel uddrag af journalisten Chris Matthews fra MSNBC, der siger:
- Følelsen, som de fleste mennesker får, når de hører Barack Obama tale er... Ja, jeg får selv en kildrende fornemmelse op af mit ben. Det er ikke noget, der sker så tit.
Man skal se Obama live
Eller Lee Cowen fra NBC, der i et interview med NBC selv siger om Barack Obama, at det er "svært at forblive neutral" og "det er ikke sejt, hvis man ikke har set Barack Obama live".
Kortfilmene er smurt ind i sangen "There's Love In The Air" og varer knap tre minutter. Enkelte af klippene er taget ud af sammenhæng og viser for eksempel Hillary Clintons kampagnechef Terry McAuliffe, der siger, at Barack får 90 procent af alt opmærksomheden. Men det er opmærksomheden mellem Hillary Clinton og Barack Obama - ikke Barack Obama og John McCain.
Ifølge McCain kommunikationschef, så skal videoen ses med et smil.
- Vi siger det forsigtigt, især i denne uge, hvor det det hele er på sit højeste, siger Jill Hazelbaker til Washington Post med henvisning til mediernes intense dækning af Barack Obamas besøg i Irak, Afghanistan og Europa.
Obama mest i medierne
En rapport offentliggjort tidligere i dag, fra The Project for Excellence in Journalism, viser, at siden Clinton forlod præsidentvalget, så har "Obama deltaget i 78 procent af alle valghistorier og McCain i 51 procent."
Reklamen kommer lige efter New York Times afviste en klumme af McCain med begrundelsen, at den var for kedelig.
Barack Obama er i de seneste meningsmålinger foran med fire-fem procentpoint.