Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Kontakt | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Mange DF-vælgere vil lade forældre slå

Start et spil på Spigo.dk
Spil

Det er i orden at slå sine børn, mener 42 procent af Dansk Folkepartis vælgere. Kun 13 procent i den øvrige befolkning er enige.

17. maj 2009 kl. 12:53 Jacob Wenzel/NP
Mange DF-vælgere mener, at det er helt okay at lægge hånd på sine egne børn.
 Foto: Colourbox
Mange DF-vælgere mener, at det er helt okay at lægge hånd på sine egne børn. Foto: Colourbox
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen
JOURNALIST

En endefuld eller en lussing er en acceptabel del af en god børneopdragelse, mener en betydelig del af Dansk Folkepartis vælgere.

Hele 42 procent af DF-vælgerne mener altså, at det er acceptabelt eller overvejende acceptabelt at forældre slår deres egne børn, viser en Capacent-måling i Politiken Søndag.

I resten af befolkningen er det kun 13 procent, der mener, at vold kan bruges i børneopdragelse. Revselsretten, der netop gav forældre ret til at slå på egne børn, blev afskaffet i 1997.

Næstformand i DF Peter Skaarup tror dog ikke, at vælgerne rent faktisk vil slå deres børn.

"Jeg tror, tallene er udtryk for, at vælgerne er blevet påvirket af diskussionen om, hvad politikerne skal blande sig i. Vi var uenige i, at staten skulle blande sig, da loven blev vedtaget. Det kommer til udtryk her, for selvfølgelig skal man ikke slå sine børn. Man skal opdrage dem verbalt med konsekvens og omsorg," siger han til Politiken.

Foreningen Børns Vilkår har kritiseret DF-eren Søren Krarup, der flere gange har udtalt, at afskaffelsen af revselsretten var "tåbelig."

"Søren Krarup har med sine udtalelser om, at børn ikke tager skade af vold, legitimeret den holdning i partiet," siger formand for Børns Vilkår, Peter Albæk til avisen. Han understreger, at masser af undersøgelser viser, at børn tager skade af at blive slået.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
17.05-2009 | 13:56 af Henrik Jørgensen
Børn er jo dumme.
 
 
17.05-2009 | 15:47 af Preben Firkløver
Ja at slå børn som straf. Er det samme som at krænke barenes berørings zoner. Altså seksuelle zoner der krænkeses og kan være en bombe under næste hold børn der fødes i næste led.
 
 
17.05-2009 | 15:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2009 | 15:54 af Flemming Jensen
17. maj 2009 15:47 | af S Jensen (SåErDetSagt)

Det ser til, at du mener, at bare børn bliver tæsket nok, så bliver de ikke autonome. Hvis ellers volden er kraftig nok, så kan barnet jo netop blive hjernedød, eller dø for den sags skyld Men så render de jo heller ikke rundt i gaderne.
 
 
17.05-2009 | 16:55 af IBO Katabs
DF = danske fjolser -:)
 
17.05-2009 | 17:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2009 | 18:40 af IBO Katabs
17. maj 2009 17:09 | af S Jensen (SåErDetSagt)

Nemlig gentagelse fremmer forståelsen.

har jeg trådt på dine tæer ???
 
17.05-2009 | 20:01 af Morten Larsen
man har aldrig fået en god opdragelse hvis man ikke har fået en lussing i ny og næ. Dermed ikke lade det være sagt man skal slå hele tiden. Men nogle gange er det bare den bedste måde for barnet at forstå budskabet. Har selv fået et par endefulde dengang jeg var helt lille. Grunden husker jeg ikke, men husker da jeg fik smæk. Rør mig egentlig ikke så meget den dag i dag og at folk skulle få problemer med det senere i livet skyder jeg en hvid pil efter
 
17.05-2009 | 20:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2009 | 20:12 af hans andersen
Jeg har tit stået i supermarkedet og ønsket, at det hysteriske barn blev stoppet med en lussing eller et klaps i numsen!
Jeg går ikke ind for at man gennemtæver børn! Det hører ingen steder hjemme!
Men se på, hvordan en kattemor opdrager sine killinger!
Hvis de gør noget forkert, vanker der en på siden af hovedet, så killingen trimler!

S Jensen har ret!
Hvis de møgunger i en tidlig alder havde lært respekt for andres ejendom, ville meget være anderledes i dag!
 
 
17.05-2009 | 20:14 af hans andersen
Kaj Jensen,
:-)))))
 
 
17.05-2009 | 20:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
17.05-2009 | 20:43 af hans andersen
Kaj Jensen,
Jow, men det var fristende.... ikke?
 
 
17.05-2009 | 21:49 af Flemming Jensen
Jeg konstaterer blot, at undersøgelsen ser ud til at tale sandt. DFere ser gerne, at børnene opdrages med lussinger - eller som katten opdrager sine killinger - så de trimler.

Men det passer jo også godt til den voldsmentalitet som klæber til den ekstremistiske højrefløj. Vold er man ganske enkelt ikke fremmed over for.
 
 
17.05-2009 | 22:07 af Morten Larsen
Flemming Jensen

Er ikke DF'er, men synes da det er iorden at stikke sin unge en lussing hvis denne virkelig har fortjent det. Vil nødigt ende med en søn som valdemar markusson
 
17.05-2009 | 22:23 af Nikolaj Damgaard
Flemming Jensen

Jeg er heller ikke DF'er, men anser dine "konstateringer" kl 21.49 for værende langt under lavmålet.
 
18.05-2009 | 00:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 09:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 09:44 af Søs Hansen
Ilskov din histporie viser jo netop, at der slet ikke er nogen grund til at slå. For ja, børn ønsker forældres accept og kærlighed, og kan slet ikke klare, at de bliver kede af det.
Men du har da ret i, at ligegyldige forældre HELLER ikke er godt. Det er jo heldigvis ikke et spørgsmål om enten- eller mellem øretæver og ligegyldighed.
 
18.05-2009 | 09:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 09:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 10:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 11:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 11:59 af Lars Nunnegaard
Fat det nu: HENRIK ILSKOV-JENSEN er BLOKERET og kan derfor ikke svare.
 
 
18.05-2009 | 12:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 12:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 12:13 af Lars Nunnegaard
Mads Hansen1
Jo da, selvfølgelig fatter du det. Men gå op på Ilskovs indlæg og klik hans navn og du vil se.
Debatten er vigtig uanset uenigheder,derfor er det beklageligt at modstandere udelukkes. Jeg kan ikke forstå at der er røget 6-7 ud af bloggen siden i fredags.
 
 
18.05-2009 | 12:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 12:20 af Carsten Svendsen
Mads Hansen, du kører bare 'cursoren' ind på navnet, hvis der ikke forekommer en 'pegefinger' er bloggeren blokeret.
M.v.h.
Carsten Svendsen
 
18.05-2009 | 12:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
18.05-2009 | 14:03 af Thomas Proctor
Det er ondt at slå børn og der kommer intet godt ud af det - desuden har SF sørget for det er ulovligt..

Børn er klogere end mange tror...

MVH
ESP
 
 
18.05-2009 | 16:34 af sumii sumsum
hvordan kan man tillade at det skulel være ok at slå sine børn..

det føre intet godt med sig på nogenb måde

børn lære at det er ok at slpå derved kan det resulter i at i fremtiden vil mange flere komme op at slås og det vilel blive den rene slagsmakrk.!!

børn lære ikk at ting er forkerte ved at di får nogen slag. hvis man opdager sit barn godt nok vile det slet ikk være nødvendigt at slå dem...

og hvor ville de sætte grænsen for at nu er det ok at slå

alle er forskellige og har forskelige grænser

det er da nok det latterligste forslag jeg længe har hørt..

hvad er der sket med børns rettigheder har df glemt de findes

det viser bare at df er endnu længere ude ens hvad jeg havde troet

de siger en masse bull shit men det her er dog det værste jeg længe har hørt
 
 
18.05-2009 | 18:16 af Jannie Nielsen
Der findes ikke moderate DFere
 
 
18.05-2009 | 23:37 af Bjørn Pedersen
Hvad helt præcist blev de adspurgte spurgt om i den pågældende undersøgelse? Det kunne være en smule relevant for diskussionen. Dette ville ikke være første gang en eller anden journalist har misfortolket en statistik på baggrund af manglende viden om statistik, eller udeladelse af andre dele af en undersøgelse som er blevet bedømt "for kedelig" til en artikel.
 
19.05-2009 | 00:01 af Carsten Svendsen
Jeg er meget mistroisk, hvad angår 'Capacent'.
http://www.capacent.dk/DK/Research/Survey_-_Qualitative_Method/Explorative_workshops/Spørgeteknikker.aspx

De er totalt 'selvretfærdige' i deres 'tolkninger'(Min mening!).
 
19.05-2009 | 01:41 af Preben Firkløver
 
 
 SKRIV KOMMENTAR LÆS DEBATREGLERNE
Du skal være logget på for at kommentere.
© Copyright 2012, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites