Af Per Thiemann, peth@avisen.dk
For de fleste singlefyre handler nattelivets erobringer om at drukne nervøsiteten i gin-tonic og så prøve lykken med en skamskudt scorereplik. Men for en lille gruppe mænd er weekendens byture blevet en videnskab af velafprøvede teknikker, der gør det til en leg at lokke telefonnumre og tungekys ud af attraktive kvinder. Nattelivets nye elite kalder sig ’pick up artists’, scorekunstnere, og deler deres viden i et nyt diskussionsforum på internettet. Her bruger de mest aktive medlemmer flere timer hver dag på at aflægge rapport om nyvundne erfaringer og læse op på nye teknikker. Selvom forummet kun har eksisteret siden februar, har dets omkring 120 aktive medlemmer skrevet tusindvis af indlæg. Medlemmerne skriver om erfaringer med alt fra detaljerede åbningsreplikker til minutiøst beskrevne dialoger og gode råd om, hvilket tøj der pirrer pigernes nysgerrighed.
Den heftige udveksling af erfaringer på nettet foregår så systematisk, at det nærmer sig videnskab. Det fascinerer forummets stifter, der kalder sig Euroman.
»Nogle gutter i en nyhedsgruppe finder ud af ting, som det ikke er lykkes den etablerede videnskab. Man beskriver ubevidste sociale mekanismer i spillet mellem mand og kvinde. Hvis man bliver bevidst om disse mekanismer, får man mulighed for at klare sig bedre i dette spil,« siger Euroman.
Tilbydes penge for bytur
Anders, 29, er et ikon for aspirerende scorekunstnere. På nettet hedder han Dreamz.
»Folk har ringet mig op og tilbudt mig penge for at tage med dem i byen. Jeg er åbenbart nærmest legendarisk efterhånden,« siger Anders.
Det hele begynder tilbage i 1999, hvor forholdet til hans daværende kæreste går i stykker. Han er i en tidlig alder blevet far og har på i 1999 været sammen med barnets mor det meste af sit korte voksenliv.
Pludselig befinder Anders sig på et singlemarked, han slet ikke er vant til. Ved et tilfælde støder han på et amerikansk forum for scorekunstnere.
»Det var som at smide ild på et bål. Det blev en del af min livsstil. Jeg begyndte hurtigt at bruge teknikker,« siger Anders. De næste år går med at studere og træne de forskellige guruers metoder.
»Jeg blev bedre til alt. Venner, arbejde, kvinder. Angsten for afvisning forsvandt til sidst fuldstændig,« siger Anders.
Direkte ulækkert
Langt fra alle deler dog scorekunstnernes begejstring over fænomenet.
»Har tjekket forummet ud, og det er da direkte ulækkert. Man skal da have et usædvanligt primitivt syn på kvinder for at agere (eller overhovedet tænke), som der gøres i det forum,« skriver en bruger, der kalder sig Kalle, i en diskussion om emnet på forummet hardwareonline.dk.
Han får opbakning af en række andre brugere. Blandt andre en kvinde, der kalder forummets medlemmer for »psykopatiske«.
Men en udbredt tanke blandt forummets medlemmer er, at de blot gør, hvad kvinder altid har gjort.
»Kvinder har gennem tiderne været manden overlegen, når vi snakker social intelligens. Man taler om kvindelist. At sno manden om sin lillefinger. Det er på høje tid, vi også får lidt mandelist på banen,« siger Euroman.
Og sagkundskaben giver ham helt ret. Faktisk er det nødvendigt, at mænd begynder at lære, hvordan de skal score kvinder.
»Jeg er ikke overrasket. Det er i høj grad på tide,« siger sexolog og tv-vært Joan Ørting.
»Mænd har ikke store chancer ude i byen. Kvinder kan klæde sig udfordrende på, sminke sig og danse sexet. Det kan mænd ikke. En
mand kan ikke sige »se mine muskler« eller »se, hvor god jeg er til at regne«,« siger Joan Ørting.
Hun får masser af breve fra frustrerede mænd.
»Som kvinder ved vi udmærket, hvad manden skal gøre. Men vi siger det ikke. Det må han sgu vide, tænker vi. Men kvinders signaler er svære at tolke,« siger Joan Ørting.
Hun mener, at scorekunstnerne skal være åbne om, hvad de gør, trods mange kvinders forargelse over fænomenet. Det er vigtigt, fordi det kan skabe en nødvendig debat om mænds dårlige vilkår.
»Kvinder reagerer sådan, fordi de ikke har tillid til mænd. Sådanne kvinder vælger en mand, de selv kan dominere og manipulere. Men de her mænd kan de ikke kontrollere på samme måde, og så reagerer de sådan,« siger Joan Ørting.
Euroman og Anders ønsker at optræde anonymt. Anders identitet er redaktionen bekendt